- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2019
MovieMeter top 1000 project - Editie 2019
Dopke
-
- 695 berichten
- 8973 stemmen
123/130, waarbij ik inmiddels drie van de nieuwkomers heb bekeken:
Beautiful Thing: Ik had nog niet eerder van deze film gehoord maar het heeft toch aardig wat stemmen en een flink gemiddelde. Het had voor mij qua look een te hoog tvfilm gehalte, maar was verder wel aardig 2,5*
Querelle: Fassbinder kan het bij mij eigenlijk niet verkeerd doen, zo ook niet met Querelle. Mooi, gestilleerd, theatraal en natuurlijk erg gay, maar wel op een zeer afstandelijke, platonische manier. Eigenlijk totaal tegenovergesteld van Beautiful Thing. Bijzondere mix en werkte voor mij erg goed 3,5*
Nocturama: Apart maar zeker niet onaardig. Het eerste gedeelte beviel me een beter dan het tweede gedeelte. Koekebakker verwoordt de film erg goed: ‘Strak gecomponeerd, spannend én saai tegelijk, maar inhoudelijk bewust leeg, van alles open latend. Op cinematografisch sterke, bijna glamourous wijze. Dubieus, ambigu, provocerend.’ 3*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dat is juist de bedoeling. Volgens mij heeft niemand dezelfde lijst ingestuurd, en iedereen heeft een andere smaak. Kom op, niet te zwaarmoedig.
Eigenlijk kan ik Alexander1900 begrijpen hoor. Ik weet sowieso dat 90% van de films die deze top halen me geen flikker interesseren. Ik kijk buiten horror maar weinig andere genres en een horrorlijst dat hebben we pas gehad. Ik ging een lijst van 250, of wat was het minimum weer, al sowieso niet redden. En om die nog te gaan ranken daar had ik al helemaal geen zin in.
Dat het ook tot deze discussies en 'klachten' zou leiden dat had ik ook wel verwacht. Dat had ik bij vorige edities ook gemerkt als ik terloops eens kwam meelezen.
En dat er zowel niche als mainstream in zitten is goed maar als je een echt diverse lijst wilt qua genres, tijdperiodes etc dan denk ik dat je regels moet gaan beginnen opleggen maximum zoveel van dit en van dat in uw lijst; Lijkt me ook weer niet haalbaar en ook weer niet fijn om zo in je vrijheid te worden beperkt. Maar ook dan krijg je een lijst waar ik weinig mee kan. Net zoals alle andere algemene toplijsten zijn het toch vaak dezelfde genres die gaan domineren en als die je nou net niet zo interesseren tja...
Comedy is precies het verguisde genre, eigenlijk puur voor de lol zou ik gewoon daarvan eens een toplijst van willen organiseren 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Iemand die de 2 gezichten van Invasions of the Body Snatchers herkent trouwens? Vond het wel een leuke still. Was vergeten dat die er in meespeelden. 
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8280 stemmen
Uit de losse pols zou ik zeggen Jeff Goldblum en Leonard Nimoy?
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Uit de losse pols zou ik zeggen Jeff Goldblum en Leonard Nimoy?
Goeie pols!
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Tussen al het geneuzel werk ik even mijn statistieken bij. Hoewel daar ook vast wel weer iemand een mening over heeft. 
In de lijst: 15/130; gezien (o.b.v. ICM): 42/130
Kortom, ik haal er nog genoeg tips uit. 
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Tussen al het geneuzel werk ik even mijn statistieken bij. Hoewel daar ook vast wel weer iemand een mening over heeft. 
In de lijst: 15/130; gezien (o.b.v. ICM): 42/130
Kortom, ik haal er nog genoeg tips uit.
Goe bezig! 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Overigens denk ik dat er bij een eventueel vervolg best nagedacht kan worden over het verlagen van de drempel. Hoe langer de lijst, hoe groter de kans dat bekendere namen weer boven komen drijven. Ik ben benieuwd hoe de lijst eruit zou zien als je bv. alleen de top 100 meeneemt.
Zelf heb ik ~1000 stemmen geplaatst en dat betekent dat met een top 250 ik al zo'n 25% van alles wat ik gezien heb mee moet nemen. Nu zit daar zeker geen slecht spul tussen (alles minimaal 4*), maar ook wel wat spul waarvan ik nu al weet dat die er over pak 'm beet 10 jaar zeker niet meer in zal staan.
En met 'slechts' 1000 stemmen ben ik echt geen uitzondering.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Kunnen we tegen dan wel eens bekijken. Hangt van de animo (en mijn animo) af in 2021. Misschien wel tijd voor een nieuwe dynamiek. We zien dan wel. Eerst deze editie tot een goed eind brengen.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Kunnen we tegen dan wel eens bekijken. Hangt van de animo (en mijn animo) af in 2021. Misschien wel tijd voor een nieuwe dynamiek. We zien dan wel. Eerst deze editie tot een goed eind brengen.
Je zou op de achtergrond dit aan de hand van de huidige lijsten al kunnen samenstellen. En dan de top 100 vergelijken bijvoorbeeld.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Je zou op de achtergrond dit aan de hand van de huidige lijsten al kunnen samenstellen. En dan de top 100 vergelijken bijvoorbeeld.
Volgende week zien of ik daar iets uit kan halen. 
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Als groep die Portugees stemt vrees ik dat we dit jaar geen enkele Portugese film in de lijst te zien krijgen.
Ik heb wel een paar Oliveira's in mijn lijst staan, maar dat wordt niks inderdaad.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Ik zit in ieder geval niet in team Portugal. Wel eens een paar aanraders geprobeerd, maar dat was niet veel.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Iemand die de 2 gezichten van Invasions of the Body Snatchers herkent trouwens? Vond het wel een leuke still. Was vergeten dat die er in meespeelden.
Ja natuurlijk kennen we die gezichten. De hele cast van die film is gewoon geweldig.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Portugal is ook bij mij een van mijn grootste blind spots, maar wel een mooie stapel van klaarliggen.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Overigens denk ik dat er bij een eventueel vervolg best nagedacht kan worden over het verlagen van de drempel. Hoe langer de lijst, hoe groter de kans dat bekendere namen weer boven komen drijven. Ik ben benieuwd hoe de lijst eruit zou zien als je bv. alleen de top 100 meeneemt.
Ik heb ondertussen al snel de oefening kunnen maken. 'wat als enkel de top 100 zou tellen'. Dat geeft voor mij alvast persoonlijk een mooie top die wel wat verschilt met de huidige. Niet super drastisch, maar toch een hoop andere films in de lijst. Te overwegen tegen volgende keer.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Zou je achteraf ergens de (grootste) verschillen willen plaatsen? Ben benieuwd. 
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Verlagen van de drempel ben ik voor (was ik de vorige keer al). Enkel de top 100 die meetelt ben ik zeer op tegen. Mensen die een top 500 in willen sturen moeten dat gewoon kunnen blijven doen vind ik.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Verlagen van de drempel ben ik voor (was ik de vorige keer al). Enkel de top 100 die meetelt ben ik zeer op tegen. Mensen die een top 500 in willen sturen moeten dat gewoon kunnen blijven doen vind ik.
Ik sta open voor suggesties. Zolang er genoeg animo voor is en ik het zelf ook nog zie zitten natuurlijk.
Mat_
-
- 737 berichten
- 1335 stemmen
Als je de drempel verlaagt naar een top-100, dan ga je net meer stemmers aantrekken die enkel " mainstream" in hun lijst hebben. De echte tips, en kleinere films gaan dan nog meer verdwijnen aangezien die imo vooral komen van de mensen die heel veel films gezien hebben en al hun topfilms niet in een top-100 krijgen. Ga je naar een top-100 dan ga je al helemaal naar een doorsnee lijst lijkt me.
kaketoe
-
- 827 berichten
- 1708 stemmen
Wat heerlijk zo'n top 1000 op dit forum, ik geniet met volle teugen. De films die ik nog nog niet op de radar had en mijn interesse wekken:
999. Hard Candy (2005)
989. Qing Shao Nian Nuo Zha [Rebels of the neon god] (1992)
984. Haze (2005)
964. Ta'm e Guilass [Taste of Cherry] (1997)
954. Body Double (1984)
950. Nocturama (2016)
923. Un Lac (2008)
921. Mizu no Onna [Woman of Water] (2002)
898. Kôhî Jikô [Café Lumière] (2003)
885. 46-Okunen no Koi [Big Bang Love, Juvenile A] (2006)
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Ik heb welgeteld één Portugese film gezien, maar die staat wel meteen in m'n lijst
.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Als je de drempel verlaagt naar een top-100, dan ga je net meer stemmers aantrekken die enkel " mainstream" in hun lijst hebben. De echte tips, en kleinere films gaan dan nog meer verdwijnen aangezien die imo vooral komen van de mensen die heel veel films gezien hebben en al hun topfilms niet in een top-100 krijgen. Ga je naar een top-100 dan ga je al helemaal naar een doorsnee lijst lijkt me.
Niks mis met hoe het oorspronkelijk bedacht is, ik ben voor een minimum van 250 en max. 500.
Als je de drempel verlaagt naar 100 krijg je inderdaad mischien meer deelnemers, maar naar mijn mening ook veel meer gevestigde films in de lijst. (de top van de lijst is nu al steeds hetzelfde en niet verrassend)
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Is meer deelnemers per se het streven dan? Voor een gemiddelde van zoveel mogelijk deelnemers is de reguliere toplijst er toch al?
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Is meer deelnemers per se het streven dan? Voor een gemiddelde van zoveel mogelijk deelnemers is de reguliere toplijst er toch al?
Geen streven maar wel de consequentie natuurlijk als je drempel verlaagd naar top 100. Ik ben wel voor om het gewoon een keer te proberen. Bepaalde gebruikers die nu niet meedoen omdat een top 250 te veel is hebben heus wel wat verrassende films in hun top 100 staan. Ik noem een Kondoro0614.
De gevestigde films komen er toch wel in. En de films 500-1000 zullen altijd wel nieuwe tips opleveren. Of mensen nu minimaal een top 100 of een top 250 inleveren.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
We moeten het ook niet overdrijven hé. Door een verlaging gaan er niet opeens 500 deelnemers aan meedoen. Dit zal altijd wel een project blijven voor selecte groep. Als er ooit 100 deelnemers aan meedoen is dat al heel wat.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
We moeten het ook niet overdrijven hé. Door een verlaging gaan er niet opeens 500 deelnemers aan meedoen. Dit zal altijd wel een project blijven voor selecte groep. Als er ooit 100 deelnemers aan meedoen is dat al heel wat.
Ik ben wel pro een verlaging naar 100. Dat zou mij wel motiveren om eens een keertje een lijst in te dienen. En eerlijk waar er zal dan vanalles wat in staan en niet enkel horror. Maar zo beginnen meebabbelen of tips opdoen dat zie ik me niet doen.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
Ik ben wel pro een verlaging naar 100. Dat zou mij wel motiveren om eens een keertje een lijst in te dienen.
Dievegge
-
- 3170 berichten
- 8194 stemmen
Het minimum van 250 lijkt me juist het unieke van het uitgangsidee, omdat dat deelnemers geeft die veel gezien hebben en dus een brede kennis hebben van films.
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Even tussendoor: er staat een nieuw blokje klaar.