menu

Film / Toplijsten en favorieten / MovieMeter top 1000 project - Editie 2019

zoeken in:
Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Het is bijna zover, de lijst der lijsten van Moviemeter!! De aanzet voor alweer de 4e top 1000, editie 2019. In 2013 begon The One Ring met een top 1000, samengesteld uit lijstjes die gebruikers konden opsturen. In 2015 nam beavis de fakkel over en in 2017 heb ik de traditie verder gezet. Dat wil ik nu 2 jaar verder, opnieuw doen.

Het concept is eigenlijk simpel, je maakt een lijst op tussen 250 en 500 films met je favoriet op nr 1. De nr 1 krijgt de meeste punten, de nr 2 iets minder enz... Samen vormt dat een eindlijst waarvan de 1000 films met de meeste punten plechtig gepresenteerd worden. Het eindresultaat is een boeiende mix van oude klassiekers, cultfilms, art house pareltjes, blockbusters naast elkaar.

Om alles vlot te laten verlopen voor de verwerking zijn er toch enkele regels, maar laat je dat vooral niet afschrikken. Het gaat vooral over de vorm en de gegevens die je moet meegeven om te zorgen dat ik weet over welke film je het exact hebt en om al die lijstjes snel en correct te kunnen verwerken. Als je vragen hebt kan je hier altijd terecht of stuur je gerust een bericht.

1. Timing:
Je hebt tijd tot 23 juni om een lijst in te dienen. Die dag zit ik in Graspop, dus dat mag tot na middernacht. Dan kan ik vanaf de 24e de laatste lijstjes samenvoegen en de ultieme lijst samenstellen. Met de presentatie in juli zodat je met een coctail in de hand de uitslag kan volgen.

2. Lijstjes:
Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.

3. Gegevens lijstjes:
Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Liefst nog aangevuld met de MM-code. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979 'MM-code'
Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.

4. Punten:
Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:
Point = 38000 / ( [place] + 75 )

5. Doorsturen lijstjes:
Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Excel te gieten. Gewoon in 4 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal Moviemeter-code. Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.

6. Films:
Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Bij de eerste 2 edities waren kortfilms nog toegestaan, maar uiteindelijk haalden er maar 2 de eindlijst. De liefhebbers van kortfilms moeten het mij maar vergeven. Maar het zou de verwerking zoveel gemakkelijker maken. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen.

7. Presentatie:
Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie: (hier komt de link later te staan). Je kan de lijst ook volgen op icheckmovies om zo snel te zien hoeveel je van de lijst tal gezien hebt: MovieMeter Top 1000 Project uitslag - Editie 2019

De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 4e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.

Bij deze alvast dank aan The One Ring en beavis voor hun werk van voorbije jaren. En iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de zomer een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben. Vakantiegangers zoeken dus vooral een camping met wifi om niets te moeten missen.

Deze mensen deden vorige editie mee: !!!!*Lucky - Airbakke - Alastor - Apollinisch - arno74 - Ataloona - Badalamenti - Baggerman - BBarbie - beavis - Brave-Neo - chevy93 - Darbie - Dievegge - donnie darko - DVD-T - eRCee - Ferdydurke - Film Pegasus - Finisterra - gauke - handsome_devil - horizons - IH88 - joachimt - John Milton - joolstein - JT Chinaski - kaketoe - kappeuter - kevin_vp - Knisper - Koenr - Lord Flashheart - Lv92 - Mat_ - maxcomthrilla - McSavah - Metalfist - mjk87 - Mochizuki Rokuro - moviefreak#1 - Movsin - MRDammann - Night's Watch - Norma - Observator - Onderhond - Pieter Montana - Prinz - Querelle - Ramon - SimonSav - Spetie - starbright boy - Stoux - tbouwh - The One Ring - TheBunk - TornadoEF5 - vinnypassy - wendyvortex - Zwolle84

Maar iedereen mag meedoen. Tag gerust (zonder te stalken natuurlijk) nog andere filmliefhebbers om hen uit te nodigen voor deze top 1000. Het wordt ongetwijfeld opnieuw een topeditie!

geplaatst:
Geweldig dat je dit weer op je wil nemen Pegasus!

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Ik zal later nog wel wat gebruikers taggen zodat dit topic in het oog springt. En er volgen nog wat statistieken over het verleden om de sfeer alvast op te bouwen.

geplaatst:
Geweldig dat je het weer wilt organiseren Film Pegasus. Ik zal ook wat mensen taggen die je misschien bent vergeten, en we zullen er sowieso voor zorgen dat dit topic in het oog blijft springen .

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Ik heb nog niemand getagd, dus ook niemand vergeten. Zal ik nog wel doen, zeker als ik een exacte datum voor de deadline heb. Maar tag gerust. Hoe meer deelnemers hoe beter.

geplaatst:
Nee, dat zag ik al. Bedoelde ook wanneer je dat uiteindelijk doet . Maar anders doe ik het wel iets eerder inderdaad.

geplaatst:
Mooi dat dit weer plaatsgrijpt. Enkele bedenkingen:

*Spreek niet langer van een "lijstje". Bij 250 tot 500 titels spreek je beter van een "lijst".
*Kortfilms zijn niet meer volledig uitgesloten, aangezien sinds kort de ondergrens op MM naar 30 minuten gezakt is.
*Ik moet nog dringend zo'n driehonderd films (her-)bekijken.

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Dievegge schreef:

*Spreek niet langer van een "lijstje". Bij 250 tot 500 titels spreek je beter van een "lijst".
*Kortfilms zijn niet meer volledig uitgesloten, aangezien sinds kort de ondergrens op MM naar 30 minuten gezakt is.
*Ik moet nog dringend zo'n driehonderd films (her-)bekijken.

Enkele antwoorden:

* zowel lijsten als lijstjes zijn toegestaan, zolang er tussen de 250 en 500 films in zitten.
* kortfilms kunnen bij deze dan wel, zolang ze uiteraard op MM staan
* succes met het herbekijken!

geplaatst:
Dievegge schreef:

Wordt inderdaad een dunne lijn, er kan nu wel gestemd worden op Le Ballon Rouge (1956) maar bijvoorbeeld niet op La jetée (1962) - IMDb.

geplaatst:
Ik doe niet mee maar ga het topic wel volgen!

geplaatst:
Ja leuk. Ik heb gelukkig mijn lijst redelijk up-to-date, met zowel de IMDB- als Moviemeter-code erbij staan, dus dat wordt makkelijk aanmaken.

geplaatst:
Ik ga ook voor het eerst meedoen denk ik .

geplaatst:
ik heb een vraag, ik hoop dat iemand kan helpen; ik heb mijn export uit MM nu in Excel geopend, maar bijvoorbeeld een titel als Fabuleux Destin d'Amélie Poulain wordt weergegeven als Fabuleux Destin d'Amélie Poulain. (sorry, spoiler )Heb ik iets verkeerd ingesteld staan dat aan te passen valt? Of laat ik het zo staan omdat de MM-code toch leidend is? Of..?

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Laat zo maar staan. Letters met een accent of vreemde letters komen bij de export er soms anders uit. Ik zal de titel wel herkennen en met de MM-code erbij kan er niets mis gaan.

geplaatst:
Heel anders ja Oke dank voor je reactie. Dan kan ik aan de slag

geplaatst:
Ik heb er zin in!

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Ik ga elke zondag een weetje lanceren. Dat houdt het topic levendig en is alvast leuk in aanloop naar de uiteindelijke top 1000.

Bij de eerste editie in 2013 waren er 37 deelnemers. In 2015 waren dat er al 51 en in 2017 maar liefst 63. Dat moet nog beter kunnen in 2019! En er zijn nog veel meer mensen die geen lijstje bezorgd hebben, maar de lijst met veel plezier volgen.

geplaatst:
Het wordt een top 350 voor mij. Ik dacht aan een top 500, maar er zitten gewoon nog te veel films tussen waar ik niet tevreden mee ben. We gaan voor de 70 deelnemers Film Pegasus

geplaatst:
Heel erg veel zin! Vorige keer deed ik voor het eerst mee en had ik een top 250. Doordat ik veel meer films gezien heb in de afgelopen twee jaar ga ik dat nu uitbreiden naar een top 350.

geplaatst:
Heel erg veel zin in. Van mij volgt ook nog een lijst van 250 films.

geplaatst:
Top 500. Zin.

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Ik heb ondertussen al een top 500 samengesteld. Als jullie lijsten beginnen doorsturen heb ik daar geen tijd meer voor. Hoogstens nog ergens een film verschuiven of tussen voegen, als ik komende maanden nog een topfilm gezien heb die mee in het lijstje hoort. Ik was vergeten hoe moeilijk het is om films met elkaar te vergelijken en op volgorde te zetten. Maar ben wel tevreden met het resultaat. Benieuwd hoeveel de eindlijst zullen halen.

geplaatst:
Ik heb ook een top 350 samengesteld. Nu alleen nog de onderste 100/120 films op de goede plaats zetten. Zeer lastig inderdaad om ze met elkaar te vergelijken.

geplaatst:
ik was ermee begonnen, maar zie dat er pas 144 instaan. Ik heb wel een top 1000 die nooit afgemaakt is met 700 titels, maar die is te oud. Dus ik zal ook aan de bak moeten. Mooie Paasklus

geplaatst:
Vorige keer was het een top 470, nu wordt het een top 500. De eerste 350 films halen de 4* of hoger, nu komt het moeilijke werk... dat zijn er 50 meer dan 2 jaar geleden dus die moet ik maar zien in te passen op volgorde, en dan moet ik nog de beste 150 uitkiezen die van me een 3,5* hebben gekregen. 150 uit bijna 700 dus... dat gaat niet meevallen!!

geplaatst:
Ga voor het eerst meedoen, met een top-250. Binnenkort maar eens goed voor zitten..

geplaatst:
Was dat vorige edities trouwens ook zo, minimaal een top 250? Weet het zo even niet meer.

Ik kom er probleemloos aan met 149 waarderingen van 4,5* en 1011 van 4*, dat is het punt niet. Het moeilijke is eerder welke 660 van die ruim duizend 4* titels er niet in gaan komen

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Het is idd altijd minimum een top 250 geweest. Ik zie dat je geen enkele film 5* geef, John Milton? Opvallend! De eindlijst moet tussen 250 en 500 zijn. Een top 345 bvb mag dus evengoed.

Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
1358 unieke films hebben ooit in een top 1000 van 2013 - 2015 - 2017 gestaan. 688 daarvan stonden in alle drie edities. De lijst is dus altijd een mooie mix van vaste waarden en telkens een hoop nieuwe titels. Benieuwd wie het 4 edities kan volhouden en wie er in 2019 bij zal komen.

geplaatst:
Film Pegasus schreef:
Ik zie dat je geen enkele film 5* geef, John Milton?
Klopt, ik kwam er laatst achter dat ik de meesten van mijn 5* waarderingen echt al zo lang niet gezien had, dat ik niet eens kon beargumenteren voor mezelf waarom die een hoger cijfer hadden dan sommige van mijn 4,5* waarderingen.

Dus ik heb de schaar erin gezet en ze allemaal (nou ja allemaal, het waren er 15 ofzo) teruggezet naar 4,5* tot ik ze herzien heb en ze de volle mep wellicht terugkrijgen. Of niet...

edit: Ik ben inmiddels ook begonnen, toch niks beter te doen op deze eerste paasdag. slepen in de lijst van vorige keer doen we niet, ik heb het idee dat de positie waar hij toen stond dan onbewust toch invloed uitoefent op waar je hem nu gaat zetten. Dus toch maar even de IMDB rating geëxporteerd naar een .csv bestandje, tekst naar kolommen in excel, sorteren op cijfer van hoog naar laag, en film voor film eerst alle negens maar eens rangschikken in een lijst op Icheckmovies.

Vreselijk moeilijk en voor een deel natte vingerwerk voor titels die je soms 5-10 jaar geleden voor het laatst zag, maar toch ook leuk.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:21 uur

geplaatst: vandaag om 23:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.