- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Was weer eens fun. Shape of Water de grote winnaar.
Del Toro en Oldman erg sympathiek. Frances McDormand werkelijk tenen-kromm-end. Wat was dacht echt?!
Volledige lijst: klik
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
The One Ring, ben jij nou zo goed of zijn de Oscars zo voorspelbaar?
Basto
-
- 11938 berichten
- 7406 stemmen
Er waren dit jaar geen verrassingen, dan wordt het vanzelf voorspelbaar.
Basto
-
- 11938 berichten
- 7406 stemmen
Dat was inderdaad heel eng. We moeten op zoek naar ene nieuw woord voor hysterisch, de overtreffende trap ervan.
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Alas, mijn voorspellingen:
PICTURE - The Shape of Water V
ACTOR - Gary Oldman, Darkest Hour V
ACTRESS - Frances McDormand, Three Billboards V
SUPP ACTOR - Richard Jenkins, The Shape of Water X
SUPP ACTRESS - Lesley Manville, Phantom Thread X
DIRECTOR - Guillermo del Toro, The Shape of Water V
ANIMATION - Coco V
CINEMATOGRAPHY - Hoyte van Hoytema, Dunkirk X
COSTUME DESIGN - Phantom Thread V
DOCUMENTARY - Last Men in Aleppo X
EDITING - Dunkirk V
FOREIGN - Loveless X
MAKE UP - Darkest Hour V
ORIGINAL SCORE - Alexandre Desplat, The Shape of Water V
ORIGINAL SONG - Call Me by Your Name X
PRODUCTION DESIGN - The Shape of Water V
SOUND EDITING - Dunkirk V
SOUND MIXING - Dunkirk V
VISUAL EFFECTS - Blade Runner 2049 V
ADAPTED SCREENPLAY - Call Me by Your Name V
ORIGINAL SCREENPLAY - Get Out V
The Shape of Water 5
Dunkirk 4
Call Me by Your Name 2
Phantom Thread 2
Darkest Hour 2
Blade Runner 2049
Coco
Get Out
Last Men in Aleppo
Loveless
Three Billboards
15 goed, 6 fout
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik praat mezelf graag omhoog, maar in dit geval ligt het aan de voorspelbaarheid van de Oscars. Vooraf zijn er zoveel peilers en awards dat de grote favorieten vanzelf zichtbaar worden. En dan was dit nog een van de minst voorspelbare jaren. De truc is om compleet je eigen voorkeur te negeren. Dat is de fout die nog wel eens gemaakt wordt bij voorspellen.
Ik heb 20 van de 24 categorieën goed voorspeld. Drie van de missers waren voor prijzen waar weinig tot geen peilers vooraf voor zijn: Documentaire plus de Korte Documentaire en Speelfilm. Meestal heeft de Oscar wel een echt grote verrassing, maar dit jaar was dat hooguit dat Blade Runner War of the Planet of the Apes versloeg in special effects en zelfs dat was niet ondenkbaar.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Oneens met Shape of Water als beste film. Erg blij met Jordan Peele en Roger Deakins.
Verder was het me om het even en waren de meeste Oscars wel verdiend.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik begrijp niet waarom een speech van een bepaald persoon plots belangrijker is, dan wie de "beste film" heeft gewonnen. Ik hoor de speech van McDormand overal terugkomen, zoals de nieuwsredacties, Twitter en bij Eva Jinek, maar dan heb ik ook meteen het idee dat zij totaal geen idee meer hebben in welke wereld we wonen. Nuja, de gewone burger ligt nauwelijks wakker van de Oscars tegenwoordig. Ik vind alleen dat er belachelijk veel aandacht gaat naar een speech. Maar uiteindelijk draait de wereld gewoon door en verandert er niets.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
DEAKENS! Eindelijk. Ook blij voor Oldman. Verder standaard show en verwachte winnaars. Grootse ‘verrassing’ was voor mij eigenlijk enkel dat Blade Runner beste visual effects won.
Het pc/movement sausje voor vrouwen en zwarten was me anders wel te veel, maar ergens snap ik het wel dit dit belangrijke tijden zijn. Maar ik blijf het absurd en ongelooflijk vinden hoe ze nog steeds alsof doen dat Aziaten niet bestaan. Alsof dat de zwarten de enige zijn die worden buitengesloten en waar het om draait. Ik begrijp echt niet dat nog niemand hierover iets heeft gezegd in hollywood. Waar blijven die hashtags?
Ik bedoel, wanneer is de laatste Aziaat genomineerd geweest buiten Ang Lee? Ik kan eigenlijk enkel Rinko Kikuchi (2005) of Ken Watanabe (2003) in bijrolletjes voor de geest halen in recente tijden. Ik denk zelfs dat nog nooit een aziaat heeft gewonnen voor acteren.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Iemand anders ook opgevallen dat ze continu women and men zeiden ipv men and women?
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik bedoel, wanneer is de laatste Aziaat genomineerd geweest buiten Ang Lee? Ik kan eigenlijk enkel Rinko Kikuchi (2005) of Ken Watanabe (2003) in bijrolletjes voor de geest halen in recente tijden. Ik denk zelfs dat nog nooit een aziaat heeft gewonnen voor acteren.
Er leven bitter weinig Asian Americans in de VS, en men nomineert sowieso weinig buitenlandse films. Je kan moeilijk prijzen geven aan mensen die niets te maken hebben met film enkel en alleen maar omdat ze diversiteit uitstralen.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik begrijp niet waarom een speech van een bepaald persoon plots belangrijker is, dan wie de "beste film" heeft gewonnen. Ik hoor de speech van McDormand overal terugkomen, zoals de nieuwsredacties, Twitter en bij Eva Jinek, maar dan heb ik ook meteen het idee dat zij totaal geen idee meer hebben in welke wereld we wonen. Nuja, de gewone burger ligt nauwelijks wakker van de Oscars tegenwoordig. Ik vind alleen dat er belachelijk veel aandacht gaat naar een speech. Maar uiteindelijk draait de wereld gewoon door en verandert er niets.
Sla een krant open zou ik zeggen. Bedrijven, de Tweede Kamer, het Europees Parlement, de Canadese premier Trudeau, aan de keukentafel, met vrienden tijdens een biertje, met je vriendin etc. De #metoo beweging heeft zeker wel wat teweeg gebracht. En dat begon vorig jaar toch echt in Hollywood. Of het over een langere periode echt iets oplevert is een andere vraag. The Shape of Water is mijn favoriete film van het jaar, dus ik ben tevreden. Maar wat had ik graag Saoirse Ronan daar zien staan...
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Verder vind ik heel dat gedoe ook belachelijk. Bijvoorbeeld Jimmy Kimmel die even naar dat standbeeld verwijst, en er even mee lacht omdat hij tenminste geen edele deel heeft waarmee hij een vrouw kan aanranden. Maar gaan we nu echt beginnen met plots allemaal mannen te bashen. Hoe moeten mensen zich zoals ik daar bij gaan voelen. Altijd maar dat politiek correct gedoe en die statements... . Ze zijn dan verbaasd dat de burger hen niet volgt in hun gedachtegang en dat de kloof tussen burger en filmindustrie groter wordt, op termijn steeds minder en minder mensen de weg vinden naar de cinéma. Maar neen hoor, dan is het wel het illegale downloaden dat de schuld daarvan is. Altijd de schuld op een ander leggen (Rusland, illegaal downloaden), en nooit naar hun eigen kijken. Zielig. We leven in een fucking tijd waar een serie die 25 jaar geleden het licht zag, nu bekritiseerd wordt omdat het vrouwonvriendelijk zou zijn (Friends bvb.). Op dat punt verlies je me echt. Je kan echt zeveren, zeveren en nog eens zeveren en dingen zien die er niet zijn.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Sla een krant open zou ik zeggen. Bedrijven, de Tweede Kamer, het Europees Parlement, de Canadese premier Trudeau, aan de keukentafel, met vrienden tijdens een biertje, met je vriendin etc. De #metoo beweging heeft zeker wel wat teweeg gebracht. En dat begon vorig jaar toch echt in Hollywood. Of het over een langere periode echt iets oplevert is een andere vraag. The Shape of Water is mijn favoriete film van het jaar, dus ik ben tevreden. Maar wat had ik graag Saoirse Ronan daar zien staan...
Tja, allemaal niet het wereldje van de gewone burger maar van de elite. Trudeau, Europa, Tweede Kamer, Bedrijven in de grote stad. Dat zijn woorden waar je spontaan een allergie van zou krijgen. Met mijn vriendin (mocht ik een vriendin hebben) zou ik het nog nooit over #metoo gehad hebben. Met vrienden tijdens een biertje is dat letterlijk het laatste waarover ik het zal hebben. Dit soort nieuws bereikt de gewone werkende mens niet, en indien wel, dan zal dat enkel het beeld bevestigen die ze al hadden nl. van de politiek correcte media.
Flavio
-
- 4896 berichten
- 5228 stemmen
Er leven bitter weinig Asian Americans in de VS, en men nomineert sowieso weinig buitenlandse films. Je kan moeilijk prijzen geven aan mensen die niets te maken hebben met film enkel en alleen maar omdat ze diversiteit uitstralen.
7 % van de bevolking lijkt me niet bitter weinig.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Dan is het eerder de vraag van waarom zo weinig Aziatische Amerikanen de weg naar de filmindustrie vinden. Maar om dan plots onbekende mensen te gaan belonen omdat ze een Aziaat-Amerikaan zijn, vind ik zever. En dan krijg je ook weer dat soort waargebeurde onzinfilms zoals Hidden Figures die zelfs zo hard afwijken van hetgeen uiteindelijk echt gebeurd is, puur en alleen om een statement te maken over racisme bij zwarte vrouwen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Ik bedoel, wanneer is de laatste Aziaat genomineerd geweest buiten Ang Lee? Ik kan eigenlijk enkel Rinko Kikuchi (2005) of Ken Watanabe (2003) in bijrolletjes voor de geest halen in recente tijden. Ik denk zelfs dat nog nooit een Aziaat heeft gewonnen voor acteren.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
In beide gevallen is het antwoord overigens dit jaar.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
De hoeveelheid mag toch niet uitmaken als we ze zo horen spreken? We horen ook geklaag dat meer vrouwen voor regie genomineerd moeten worden, (of in de spotlights dit jaar de eerste vrouw genomineerd voor beste cinematografie.) Maar wat moet je als slechts 11% in de regiestoel zit als vrouw?
Maar wat met de latinos/hispanic dan? Die nemen wel 20% van de amerikaanse bevolking in, en geen woord dat daar over wordt gezegd wat betreft gelijke kansen. Wil maar zeggen dat met dat hele Oscarssowhite gedoe de vraag net was om zwarten meer kansen te geven in films, meer hoofdrollen. Maar dat kun je ook aan aziaten geven hoor, genoeg talent daar.
luukve
-
- 247 berichten
- 658 stemmen
Hoe moeten mensen zich zoals ik daar bij gaan voelen. .
Je kunt er om lachen omdat het een grapje is
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Tja, allemaal niet het wereldje van de gewone burger maar van de elite. Trudeau, Europa, Tweede Kamer, Bedrijven in de grote stad. Dat zijn woorden waar je spontaan een allergie van zou krijgen. Met mijn vriendin (mocht ik een vriendin hebben) zou ik het nog nooit over #metoo gehad hebben. Met vrienden tijdens een biertje is dat letterlijk het laatste waarover ik het zal hebben. Dit soort nieuws bereikt de gewone werkende mens niet, en indien wel, dan zal dat enkel het beeld bevestigen die ze al hadden nl. van de politiek correcte media.
Zou best kunnen, maar het zijn wel de wetgevende en uitvoerende instanties die uitendelijk over zulke dingen beslissen, en waar de burger dus mee te maken krijgt. Zie Trudeau met zijn 50/50 policy. Natuurlijk is het allemaal heel politiek correct, maar andere kant is Hollywood wel al heel lang een zeer vrouwonvriendelijke werkomgeving geweest (lees de verhalen over Kim Novak, Judy Garland en al die andere vrouwen maar). Dat daar nu (heel misschien) verandering in komt is alleen maar toe te juichen.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Zou best kunnen, maar het zijn wel de wetgevende en uitvoerende instanties die uitendelijk over zulke dingen beslissen, en waar de burger dus mee te maken krijgt. Zie Trudeau met zijn 50/50 policy. Natuurlijk is het allemaal heel politiek correct, maar andere kant is Hollywood wel al heel lang een zeer vrouwonvriendelijke werkomgeving geweest. Dat daar nu (heel misschien) verandering in komt is alleen maar toe te juichen.
Voor mij is het vergelijkbaar met 95% die zelf beweert heel veel te geven om dierenrechten, maar dan wel zelf niet neen kunnen zeggen tegen een lekker koteletje. Diezelfde hypocrisie vind je bijvoorbeeld ook vaak terug in Hollywood ja. Ik heb er bijvoorbeeld ook probleem mee dat zodanig veel "sterke" vrouwen ook gewoon ja hebben gezegd tegen seks in ruil voor een carrière, maar daar wordt weinig over gezegd.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Maar is dat de schuld van de jonge vrouw die aan het begin van haar carrière staat en nog maar net droog achter de oren is, of van de machtige, witte, schatrijke studiobaas die seks voorstelt voor een klein rolletje in zijn nieuwe productie? En seks voorstellen zit in dit geval al tegen aanranding aan (zie onze geliefde Harvey).
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
En waarom telt Ang Lee niet mee?
Ik was Ang Lee toch niet vergeten?
List of Asian Academy Award winners and nominees, hier zie je hoe triestig de hoeveelheid is. En je gaat me niet zeggen dat nu eenmaal weinig aziatische acteurs de weg naar de filmindustrie vinden/zoeken.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Maar je ziet er ook dat het er dit jaar zes waren. En dat er afgelopen 8 jaar in ieder geval elk jaar minimaal één is geweest. En je vraag was nu eenmaal wanneer is de laatste Aziaat genomineerd geweest buiten Ang Lee?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Maar je ziet er ook dat het er dit jaar zes waren. En dat er afgelopen 8 jaar in ieder geval elk jaar minimaal één is geweest. En je vraag was nu eenmaal wanneer is de laatste Aziaat genomineerd geweest buiten Ang Lee?
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Waarom maak je weer aannames die op niets berust zijn? Over de film Hidden Figures was ik enorm ontgoocheld en is het plot zodanig verwrongen dat het onrecht aandoet aan het verhaal van Katherine Johnson, wat heel spijtig is omdat ze echt iets bereikt had, zonder dat het raciale subplot daar toe om deed. Ik vind het juist racistisch om dat raciale subplot er toch weer aan toe te voegen. Dat is iets waar Hollywood voor bekend staat. Het is vandaag de dag onmogelijk om een verhaal over een zwarte vrouw te portretteren zonder dat racisme de bovenhand neemt. Denk daar maar eens over na. En ik verwees verder naar de Italiaanse parlementsverkiezingen waar M5S en Lega een grote overwinning behalen. Dat is volgens mij geen fake nieuws, al had ik daar meer aandacht voor verwacht in het nieuws vandaag.
Maar arno, van jou had ik beter verwacht.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Maar arno, van jou had ik beter verwacht.