- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nee, dat is wel duidelijk. Maar daar lig ik niet van wakker
.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
In de perfecte wereld had Aronofsky hem mee naar huis genomen. 
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Op een of andere manier probeer ik elk jaar in deze periode toch het Oscar rijtje voor beste film te bekijken voor de awards daadwerkelijk worden uitgereikt. Terwijl ik vaak teleurgesteld uit die bioscoop loop bij het merendeel van de films.
Hoop dat dit jaar Deakins eindelijk eens wint al is het maar als goedmakertje... Sowieso het negeren van Blade Runner 2049 is ronduit belachelijk te noemen. Evenals Villeneuve die enkel voor Arrival vorig jaar een nominatie in de wacht wist te slepen voor beste regie, terwijl hij al sinds 2014 een vaste waarde hoort te zijn in deze categorie. De nominaties in het geheel voor beste regie zijn dit jaar erg matig imo. Verder kan ik hier een uur doorgaan over van alles en nog wat waar ik het niet mee eens ben maar toch blijf ik geïnteresseerd in de Oscars...
badfans69
-
- 3965 berichten
- 6126 stemmen
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Best picture: Should have been here: “A Ghost Story”

Nou, die waren nog niet wakker bij Variety. Zijn ze niet bekend met de Oscars?
Daar had natuurlijk Wind River moeten staan, maar ja, boycot...
Cosume Design: Should have been here: “Thor: Ragnarok”

Ook bij Best Editing vinden ze dat Lady Bird daar had moeten staan. Lijkt alsof ze maar wat zitten te schrijven daar bij Variety...
kos
-
- 46690 berichten
- 8847 stemmen
Three Billboards gaat op zeker winnen natuurlijk.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Three Billboards gaat op zeker winnen natuurlijk.
Dat zou ook mijn gok zijn, maar de film heeft geen Beste Regie nominatie, wat in theorie de film bijna kansloos maakt. Argo is de enige film die ooit won zonder een Regie nominatie, en die film had nog eens het voordeel van de ‘Ben Affleck snub hype’.
Swat, trends zijn al eerder gebroken, vooral de laatste jaren, dus ben best benieuwd wie het uiteindelijk gaat winnen. Del Toro heeft wel de DGA op zak, wat in 80% van de gevallen zich vertaald naar Best Picture, hoewel de laatste 2 jaren dat dan alweer niet het geval was.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Het gaat tussen Three Billboards en The Shape of Water. Beide heb ik onlangs gezien, en Billboards ben ik eigenlijk nu al weer vergeten terwijl The Shape of Water me toch wel bijblijft. Maar ergens hoop ik dat Lady Bird er als kleine derde partij met de Oscar van doorgaat
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Dat zou ook mijn gok zijn, maar de film heeft geen Beste Regie nominatie, wat in theorie de film bijna kansloos maakt. Argo is de enige film die ooit won zonder een Regie nominatie, en die film had nog eens het voordeel van de ‘Ben Affleck snub hype’.
Vijf films hebben gewonnen zonder een nominatie voor beste regie, en tien films hebben gewonnen zonder een overwinning in de categorie beste regie of beste screenplay. Dus als Three Billboards halverwege de ceremonie niet wint voor beste screenplay, dan zit het in de problemen. Maar ik denk wel dat de film het haalt, want de laatste jaren is het vrij standaard geworden voor een splitsing van beste regie/film.
Bron: Oscars: ‘Three Billboards’ win Picture without director or screenplay? - GoldDerby
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
My mistake, na wat research waren het eigenlijk maar 4 films dus. Wings (1927), The Grand Hotel (1932) en ook nog Driving Miss Daisy (1989). Die eerste 2 waren andere tijden dus tel ik niet mee, dus eigenlijk zijn enkel Driving Miss Daisy en Argo de enige die het hebben gehaald zonder een regie nominatie. Maar die films hadden dus wel een screenplay WIN.
Dus je hebt zeker gelijk dat het vooral zal afhangen of Three Billboards beste screenplay wint. En die prijs kan gemakkelijk ook naar Get Out gaan.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Dat iets nog niet eerder is voorgekomen, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. Er zijn geen intrinsieke beletsels tegen het winnen van beste film zonder beste regie of beste screenplay.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Tuurlijk
trends kunnen breken en zoals gezegd gebeurt dat de laatste jaren gelukkig steeds meer. Dit zijn dan ook maar voorspellingen omdat de Oscars nu eenmaal weinig verrassen.
Maar eerlijk gezegd zie ik Three Billboards echt niet winnen zonder Best Screenplay. I’d love to be proven wrong, though.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2024 stemmen
Faye Dunaway en Warren Beatty zondag in de herkansing lees ik net! Leuk dat ze ‘hun fout’ mogen herstellen! 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Zul je zien dat ze in eerste instantie Bonnie en Clyde voor best picture omroepen 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Alle films die voor een oscar voor beste film zijn genomineerd bekeken. Phantom Thread was de laatste. Geen enkel film scoort bij mij hoger dan 3.5*. Dus, wie er ook moge winnen, ik vind het allemaal wel best.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Beste film
Gaat winnen: Three Billboards.
Hoop dat er wint: The Shape of the Water, Lady Bird, Get Out of Dunkirk. Call Me be Your Name nog niet gezien, maar mag van mij ook winnen.
Beste regisseur
Gaat winnen: Del Toro.
Hoop dat er wint: Del Toro, Nolan (eigenlijk mag iedereen in deze categorie wel winnen).
Beste acteur
Gaat winnen: Gary Oldman.
Hoop dat er wint: Daniel Kaluuya!
Beste actrice
Gaat winnen: McDormand.
Hoop dat er wint: Sally Hawkins, Saoirse Ronan.
Supporting Actor
Gaat winnen: Rockwell.
Hoop dat er wint: Dafoe natuurlijk.
Supporting Actress
Gaat winnen: Janney.
Hoop dat er wint: Metcalf.
Adapted Screenplay
Gaat verdient winnen: Call Me be Your Name.
Original Screenplay
Gaat winnen: Get Out.
Hoop dat er wint: In een perfecte wereld gaan Peele en Gerwig samen het podium op.
Animatiefilm
Coco natuurlijk.
Buitenlandse film
Nog te weinig gezien.
Cinematografie
Deakins of Van Hoytema. Deakins gaat er met de Oscar vandoor.
Original Song
Allemaal geweldige nummers. Gokje, Mudbound gaat winnen.
Visual Effects
War of the Planet of the Apes please!
Production Design
The Shape of Water. Met afstand het mooiste wat ik dit jaar heb gezien. Alleen BR 2049 komt in de buurt.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Meeste categorieën volledig gezien. Ik mis bij Best Actor wel de rol van Washington omdat die niet is gaan draaien hier. Ook script van Disaster Artist kan ik niet beoordelen. En ik mis een song uit Best Song, maar vooruit, die kan ik ook zo luisteren. En traditioneel niet alle animatiefilms en niet alle niet-Engelstalige films. Shorts en docu’s vind ik niet interessant en bespreek ik niet.
Best Picture
Moet winnen: Phantom Thread
Gaat winnen: Three Billboards Outside Ebbing Missouri
Best Director
Moet winnen: PT Anderson. Del Toro kan ik mee leven, net als Nolan die Dunkirk echt een eigen smoel gaf.
Gaat winnen: Del Toro
Best Actor
Moet winnen: Chalamet.
Gaat winnen: Oldman. Kan ik mee leven.
Best Actress
Moet winnen: Hele matige categorie dit jaar. Ronan verdiende hem al bij Brooklyn, maar haar kans komt nog wel, en deze rol is toch iets minder sterk. Hawkins als stomme vrouw dan maar, heel knap wat zij deed.
Gaat winnen: McDormand, maar wat een vreselijke rol met ‘zie mij eens bitcherig zijn’.
Best Supporting Actor
Moet winnen: Dafoe, maar sowieso iedereen behalve Rockwell.
Gaat winnen: Rockwell
Best Supporting Actress
Moet winnen: Zowel Janney als Metcalf hebben zo’n typische bijrol. Maar wat Spencer hiertussen doet?
Gaat winnen: Janney of Metcalf, ik gok op de eerste die meer bijblijft.
Best Original Screenplay
Moet winnen: Matige categorie weer. The Big Sick was de leukste.
Gaat winnen: Ik ben bang voor Get Out, maar aangezien Three Billboards ook Best Picture wint gok ik op die.
Best Adapted Screenplay
Moet winnen: Mudbound en Call Me waren de beste films, maar juist wel met een onevenwichtig script. Logan heeft mijn sympathie.
Gaat winnen: Call Me by Your Name
Best Animated Feature
Moet winnen: Coco, maar te weinig gezien.
Gaat winnen: Coco
Best Cinematography
Moet winnen: Mudbound
Gaat winnen: Deakins dan toch eindelijk? Al vond ik dit te veel een adaptatie van het origineel en weinig bijzonder, maar de beste man mag weleens een beeldje krijgen.
Best Foreign Language Film
Moet winnen: Nelyubov als enige gezien, maar zou een terechte winnaar zijn
Gaat winnen: Una Mujer Fantástica
Best Costume Design
Moet winnen: Phantom Thread, alleen al vanwege die sokken
Gaat winnen: Phantom Thread (een film in de modewereld met mooie jurken en dan niet de Oscar?)
Best Makeup and Haisrtyling
Moet winnen: Darkest Hour, maar alle drie de films prima.
Gaat winnen: Darkest Hour
Best Production Design
Moet winnen: Shape of Water is prima, net als Darkest Hour
Gaat winnen: Shape of Water
Best Original Score
Moet winnen: Desplat of Greenwood, die laatste had hem eerder al verdiend en heeft echt wel iets moois gemaakt, die eerste heeft eens een prima score afgeleverd
Gaat winnen: Desplat denk ik dan toch
Best Original Song
Moet winnen: Is me om het even, This is Me blijft me het meest bij. Had eigenlijk Tonya Harding van Stevens moeten zijn, maar die wilde men niet in de film. Ja, dan houdt het op. Dat liedje uit Marshall vind ik vooral als single (buiten de film om dus) de sterkste.
Gaat winnen: Coco
Best Sound Editing
Moet winnen: Makke categorie, Shape, Dunkirk, Blade Runner is allemaal prima maar niets dat echt bijzonder was.
Gaat winnen: Dunkirk
Best Sound Mixing
Moet winnen: Dunkirk
Gaat winnen: Dunkirk
Best Visual Effects
Moet winnen: Prima categorie, cgi wordt nu echt volwassen, geen voorkeur. Transformers had ertussen moeten staan.
Gaat winnen: Planet of the Apes
Best Editing
Moet winnen: Shape of Water en anders I, Tonya
Gaat winnen: Lijkt geen frontrunner te zijn, maar ik gok toch op Shape of Water
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Nu ik Three Bilboards eindelijk heb gezien, hoop ik echt dat deze wint. Maar voor mij komt het aan op Best Original Screenplay. Get Out vs. Three Billboards. Als Get Out wint, dan wint The Shape of Water beste film, zo niet dan zijn deze mijn voorspellingen:
Picture: Three Billboards
Director: Del Toro
Actor: Oldman
Actress: Mcdormand
Supp Actor: Rockwell
Supp Actress: Janney
Original Screenplay: Three Billboards
Adapted Screenplay: Call My By Your Name
Editing: Baby Driver
Cinematography: Blade Runner 2049
Visual Effects: Planet of the Apes
Sound Editing: Dunkirk
Sound Mixing: Dunkirk
Production Design: Shape of Water
Original Score: Shape of Water
Best Song: Coco
Costumes: Phantom Thread
Make-Up: Darkest Hour
Foreign Film: A Fantastic Woman
Animated Film: Coco
Maar zoals altijd hoop ik echt op wat verrassingen.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Hoop dat On Body and Soul en Dunkirk wint.
TheBunk
-
- 746 berichten
- 3093 stemmen
Call Me by Your Name, Phantom Thread, The Florida Project en Dunkirk zijn geweldig. Lady Bird nog niet gezien maar heeft nu al de gunfactor.
The Shape of Water een kleine voldoende, Darkest Hour, The Post en al helemaal Three Billboards zijn wanproducten.
Alas, mijn voorspellingen:
PICTURE - The Shape of Water
ACTOR - Gary Oldman, Darkest Hour
ACTRESS - Frances McDormand, Three Billboards
SUPP ACTOR - Richard Jenkins, The Shape of Water
SUPP ACTRESS - Lesley Manville, Phantom Thread
DIRECTOR - Guillermo del Toro, The Shape of Water
ANIMATION - Coco
CINEMATOGRAPHY - Hoyte van Hoytema, Dunkirk
COSTUME DESIGN - Phantom Thread
DOCUMENTARY - Last Men in Aleppo
EDITING - Dunkirk
FOREIGN - Loveless
MAKE UP - Darkest Hour
ORIGINAL SCORE - Alexandre Desplat, The Shape of Water
ORIGINAL SONG - Call Me by Your Name
PRODUCTION DESIGN - The Shape of Water
SOUND EDITING - Dunkirk
SOUND MIXING - Dunkirk
VISUAL EFFECTS - Blade Runner 2049
ADAPTED SCREENPLAY - Call Me by Your Name
ORIGINAL SCREENPLAY - Get Out
The Shape of Water 5
Dunkirk 4
Call Me by Your Name 2
Phantom Thread 2
Darkest Hour 2
Blade Runner 2049
Coco
Get Out
Last Men in Aleppo
Loveless
Three Billboards
Koerok
-
- 1196 berichten
- 1422 stemmen
The Shape of Water een kleine voldoende, Darkest Hour, The Post en al helemaal Three Billboards zijn wanproducten.
Stuk voor stuk prima verteerbare films die allemaal wel wat hebben. Ik zou ze geen van allen een Oscar laten winnen, maar ik heb me met allemaal goed vermaakt.
Dunkirk daarentegen was voor mij een kwelling. Zelden zo'n saaie film gezien, en ik had dan ook moeite om 'm af te kijken.
De andere drie moet ik nog zien (ga ik vandaag mee beginnen).
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Phantom Thread, Dunkirk, BR2049, Lady Bird en Shape of Water komen bij mij niet verder dan 1,5*/2*.
Darkest Hour, I, Tonya, Get Out en The Florida Proyect zijn 'wel oké', met Darkest Hour als zwakste van de vier.
En dan Three Billboards (als typische crowdpleaser), Coco en The Post zijn wel goed. En ook de geboycotte Wind River was in deze categorie gekomen. Jammer dat een naam van een distributeur (Weinstein) zwaarder weegt dan de inhoud van een film.
The Post (en Coco) komt bij mij met 4* het verst, die film heeft ook totaal niks met Trump te maken, maar die aantijgingen (=fake news) komen alleen van het pro-Trump/anti-persvrijheid/anti-Meryl Streep kamp die de film niet hebben gezien en ook niet gaan zien.
Fantastic Woman en Loveless wil ik nog zien.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Wat beste film betreft moet ik Phantom Thread, The Darkest Hour en The Post nog zien al spreken die laatste twee me niet zo aan. Van die wat ik wel heb gezien hoop ik tegen beter weten in dat het Get Out wordt. Met de rest kan ik echter ook goed leven (allemaal 4*) op Dunkirk (3*) en Lady Bird (3.5*) na.
Verder hoop ik op best director voor Jordan Peele of Guillermo del Toro en BR2049 voor cinematografie. De rest kan me niet zoveel schelen dit jaar.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Met Cinemapp doen we ook een aantal voorspellingen:
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
We hopen op "On Body and Soul" in de categorie beste niet-engelstalige film.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Ik hoop dat Dunkirk NIET wint voor sound editing/mixing want dan iedereen wel een kookwekker door z'n soundtrack mixen om zo op een goedkope manier spanning op te wekken die visueel niet aanwezig is. Maar goed ik ben geen Nolan fan, dus wat mij betreft wint Dunkirk gewoon helemaal niets. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hier mijn voorspellingen:
Beste Film
Winnaar: The Shape of Water
Mijn voorkeur: Phantom Thread
Beste Mannelijke Hoofdrol
Winnaar: Gary Oldman
Mijn voorkeur: Daniel Day-Lewis
Noot: Ik heb Denzel Washington niet gezien, maar voor de rest vind ik Gary Oldman eigenlijk de zwakste. Te Oscar-achtig acteerwerk.
Beste Vrouwelijke Hoofdrol
Winnaar: Frances McDormand
Mijn voorkeur: Fransces McDormand, al zit Margot Robbie er dichtbij
Mannelijke Bijrol
Winnaar: Sam Rockwell
Mijn voorkeur: Sam Rockwell
Vrouwelijke Bijrol
Winnaar: Allison Janney
Mijn voorkeur: Lesley Manville
Beste Regie
Winnaar: Guillermo del Toro
Mijn voorkeur: Paul Thomas Anderson
Beste Originele Scenario
Winnaar: Get Out
Mijn voorkeur: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Get Out is ongeveer even goed
Beste Bewerkte Scenario
Winnaar: Call Me By Your Name
Mijn voorkeur: Call Me By Your Name - Deze categorie knettert dit jaar niet echt
Noot: Het scenario van Mudbound was echt de grote, zwakke plek van die film, als je het mij vraagt
Beste Cinematografie
Winnaar: Blade Runner 2049
Mijn voorkeur: Blade Runner 2049
Beste Kostuums
Winnaar: Phantom Thread
Mijn voorkeur: Phantom Thread
Beste Montage
Winnaar: Dunkirk
Mijn voorkeur: Baby Driver
Beste Sound Mixing
Mijn voorkeur: Dunkirk
Beste Sound Editing
Mijn voorkeur Dunkirk
Beste Visuele Effecten
Winnaar: The War of the Planet of the Apes
Beste Make-up
Winnaar: Darkest Hour
Mijn voorkeur: Darkest Hour, al is het de enige die ik hier zag
Beste Liedje
Winnaar: Remember Me uit Coco
Mijn voorkeur: Mystery of Love uit Call Me By Your Name, al is het Remember Me ook prima
Noot: Om te zeggen dat ik Mighty River uit Mudbound een draak vind is zacht uitgedrukt.
Beste Muziek
Mijn voorkeur: Phantom Thread, met Dunkirk als een sterke tweede
Noot: The Shape of Water vind ik de zwakste kandidaat hier, met clichématige, magische muziek die ook nog eens op de meest rare momenten in de film opduikt.
Beste Korte Animatie
Winnaar: Dear Basketball
Mijn voorkeur: Niets gezien
Beste Korte Speelfilm
Winnaar: DeKalb Elementary
Beste Korte Documentaire
Winnaar: Heroin(e)
Beste Documentaire
Winnaar: Last Man in Aleppo
Mijn voorkeur: Ik zag alleen Abacus en Visages, Villages, waarvan ik die tweede het best vond
Beste Niet-Engelstalige Film
Winnaar: Una mujer Fantástica
Mijn voorkeur: On Body and Soul, met gepaste afstand
Noot: Alleen The Insult niet gezien.
Beste Animatiefilm
Winnaar: Coco
Mijn voorkeur: Ik zag alleen Coco en Loving Vincent, waar Coco makkelijk wint
Noot: Ligt het aan mij of is deze categorie nog nooit zo zwak geweest? Coco heeft echt geen competitie.
Beste Productie-ontwerp
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Nog geen echte verrassingen tot nu toe, alleen denk ik dat de Oscars wat overschaduwd worden door wat ander nieuws vandaag op zijn zachtst gezegd. Ik ben benieuwd wie er met de prestigieuze Oscars gaat gaan lopen. Trouwens, gaat eigenlijk best traag vooruit. Zal weer een lang nacht worden op deze manier!
Basto
-
- 11933 berichten
- 7403 stemmen
Nog geen echte verrassingen tot nu toe, alleen denk ik dat de Oscars wat overschaduwd worden door wat ander nieuws vandaag op zijn zachtst gezegd. Ik ben benieuwd wie er met de prestigieuze Oscars gaat gaan lopen. Trouwens, gaat eigenlijk best traag vooruit. Zal weer een lang nacht worden op deze manier!
Welk ander nieuws?