- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
SandLover
-
- 205 berichten
- 138 stemmen
Geen oscars voor mijn favoriet "A Serious Man". Maar ben wel blij dat Avatar niet verkozen is tot beste film. Inglourious Basterds is ook niet goed genoeg voor die prijs. Christopher Walz vediende uiteraard zijn oscar wel.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Ik vind de oscar voor buitenlandse film erg verrassend. Ik denk dat Haneke zijn speech al klaar had.
Daar had ik dan net wel op gerekend. Das Weisse Band is naast een zeer matige film ook geen Oscar materiaal.
Wel verrassend dat Hurt Locker op zoveel fronten wint, waaronder die van script boven IB van QT.Maar de speech van Bigelow verklapt ook wel weer wat over de steun die de Amerikanen in Irak op alle fronten nodig hebben. Op Pandora doen ze het al jaren zonder onze hulp.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
En dat men Avatars verhaal niet origineel vind kan ik begrijpen, maar om dan een clicheverhaal als The Hurt Locker wel de prijzen te geven, sja....
Idd. Avatars verhaal is niet zo hoogstaand maar dat moet ook niet met entertainmentfilms. The Hurt Locker is zo'n typisch Amerikaans filmpje over het Amerikaanse leger in Irak. Toen ik hoorde dat deze genomineerd was kon je zo al weten dat hij ging winnen.
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Wat ziet Katryn Bigelow er trouwens fantastisch uit voor een vrouw geboren in 1951.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Yups. Toen ze zei dat ze al 30 jaar regisseerde sprong ik toch een 2 tal centimeter de lucht in.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dat had ik ook wel door maar vind het een vreemde nasmaak geven om op landelijke TV te komen om je mening te geven die gebaseerd is op andermans speculaties.
Het was geen mening gebaseerd op andermans speculaties. Het was een gecalculeerde gok. Hoezo nasmaak? Je mag toch je verwachting uitspreken?
Je hoeft uiteraard niet allé genomineerden te zien maar alle BP nominaties kan geen kwaad als je er op TV voor komt. Ik deed het in mijn vrije tijd immers.
Ware het niet dat je die op een legale manier had kúnnen zien.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Tja, de Academy beloond zelden creativiteit, vrees een beetje dat THL weer een nipt bovengemiddeld drama is, die zijn wel favoriet bij de Oscar stemmers.
Kom, The Hurt Locker is een dappere kleine en moderne film, zoals de winnaar van vorig jaar dat ook was. De tijd van gezapige epische blockbusters voor bejaarden lijkt achterhaald.
Thomas83
-
- 4036 berichten
- 3641 stemmen
Ik ben niet teleurgesteld over de winnaars. Ben zeer content dat The Hurt Locker Avatar flink heeft afgetroefd. Eigenlijk vind ik The Hurt Locker ook weer niet zó geweldig dat deze zoveel van de grote prijzen wint, maar als Avatar had gewonnen was dat pas echt onverdiend geweest wat mij betreft. Alle nominaties behalve die op technisch vlak vond ik al onterecht eigenlijk.
Up die tot beste animatiefilm werd verkozen was bepaald geen verrassing, maar wel zwaar onterecht vind ik. De film is aardig maar viel me zwaar tegen. Maar zo waren er heel veel winnaars te voorspellen. Volgens mij heb ik nog nooit zo goed gescoord met voorspellen. Waltz, Bridges, Bullock, Avatar voor special-effects, stuk voor stuk inkoppertjes.
Hoogtepunt vond ik misschien nog wel dat El Secreto des Sus Ojos won. Ik dacht dat het wel The White Ribbon on Un Prophète zou winnen, heerlijk! Dit was ook echt mijn favoriet.
De show er omheen was weer dramatisch trouwens. Je zou denken dat Amerikanen dit wel kunnen, maar het is gewoon pijnlijk om naar te kijken. Stuk voor stuk voorgekauwde en vaak echt slechte grapjes die van de autocue voorgelezen moesten worden. Ik zou als gastpresentator dat gewoon weigeren eigenlijk. Steve Martin kwam een enkele keer nog wel leuk uit de hoek. Weet niet of dat allemaal geregisseerd was en of hij zelf zijn grappen (deels) heeft mogen schrijven? Maar dat hij al opviel met niet eens geweldige grappen zegt al genoeg.
Een ander dieptepunt vond ik toen Mo'Nique na haar Oscar te hebben gewonnen riep hoe blij ze was dat er voor kwaliteit werd gekozen en niet naar zaken als politiek werd gekeken. Zo is Precious juist aan al die nominaties gekomen. Alleen de nominatie voor haar vond ik écht terecht (al had ik liever Farmiga zien winnen).
starbright boy (moderator films)
-
- 22422 berichten
- 5129 stemmen
Ik ook. De twee topfavorieten (Das Weisse Band en Un Prophete) zijn geen oscarmateriaal en juist in deze categori wordt er doorgaans vrij conservatief gestemd. Nooit in die twee geloofd.
Ik ben het meest verbaasd over de scenario-oscar voor Precious. Tamelijk onbegrijpelijk.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Wel lullig dat de domme Amerikanen het grapje van de Argentijnse regisseur van El Secreto des Sus Ojos over dat gelukkig de Na'Vitaal uit Avatar niet als vreemde taal werd gezien niet konden waarderen.
Heeft die man zwetende nachten van gehad. Hoe kan ik in mijn 1e zin grappig zijn en dan faalt juist zijn enige grap.
Verder vind ik de Oscars altijd wel vermakelijk om even mee te pakken. Die hele poppenkast eromheen. Kijk mij de mooiste zijn. Ben benieuwd hoeveel winst de medicijnen-fabrikanten, juweliers, psychiaters, couturiers, speech-schrijvers etc. verdienen aan zo'n avondje.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
En de reclamebreaks daar verdienen ze miljoenen mee. 
Mint Clansell
-
- 196 berichten
- 0 stemmen
Zo is er elk jaar wel iets om je over te verbazen: welke film wel of niet een Oscar zou moeten krijgen. Als filmliefhebber kijk je daar toch niet meer van op wanneer een geliefde film of regisseur het felbegeerde beeldje toch niet krijgt? Zo gaat het al vanaf het begin. En toch zijn er velen elk jaar weer zo verbaasd... Is dat gespeelde verbaasdheid of weten jullie nu nog steeds niet hoe die show daar wordt gerund?
Thomas83
-
- 4036 berichten
- 3641 stemmen
Haha, dat grapje over die Na'Vi viel me ook al op ja, dat niemand reageerde. Moest er wel om lachen. Beetje lullig, want de andere grappen waren precies hetzelfde eigenlijk.
Waarom zouden Das Weisse Band en Un Prophète trouwens geen Oscar-materiaal zijn?
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
De beste film an sich was voor mij ook Inglourious Basterds. Ieder geval nog enig recht dat Christopher Walz de Oscar wel wist te verzilveren.
En dat men Avatars verhaal niet origineel vind kan ik begrijpen, maar om dan een clicheverhaal als The Hurt Locker wel de prijzen te geven, sja....
We all live in America, Americaaaaaaaaaaaaaaa...
Mint Clansell
-
- 196 berichten
- 0 stemmen
Mooie quote over The Blind Side:
Het verhaaltje 'arm Afrikaantje komt terecht bij loving family en groeit uit tot een ster in het American Football' doet me al naar de emmer grijpen. Maar die Oscar-lui zijn dol op dat soort films.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Vond de speech van Robbins naar Morgan Freeman wel leuk 
dennis1979
-
- 468 berichten
- 453 stemmen
Indeed. Maar dat was eigenlijk een zekerheidje, net als Javier Bardem dat was in No Country For Old Men
.
Ja, Bardem was inderdaad op voorhand de gedoodverfde favoriet! Hij had de rol van Anton Chigurh ook niet genialer kunnen spelen. Als ik daar aan terugdenk, zelfs zonder de beelden te zien, krijg ik alweer een lach op mijn gezicht. Javier Bardem maakt filmliefhebbers blij..... We dwalen af 
grovonion
-
- 596 berichten
- 2206 stemmen
Ik heb de uitreikingen gisteren op mijn digicorder bekeken. Ik was al even aan het uitkijken naar een zender die de ceremonie ging uitzenden zodat ik ze kon opnemen (ga niet de hele nacht opblijven). Maar de klojo's van telenet/prime lieten het wel zien maar niet opnemen. Gelukkig deed ProSieben dat wel en zelfs zonder lastige Duitse na-synchronisatie.
De ceremonie zelf was wel aardig te genieten, vooral ook dankzij de fastworward knop om de eindeloze dankspeeches en reclames to skippen. Het duo Steve Martin en Alec Baldwin was best grappig maar hadden wat meer aan bod mogen komen. Bij de presentaties is me opgevallen dat Engelse acteurs altijd gevatter en boeinder overkomen dan hun Amerikaanse collega's die nogal snel onzeker lijken en beginnen te stotteren.
Qua films had ik wel verwacht dat de hurt-locker de grote slokkop zou worden maar had wel stiekem gehoopt dat ze de prijzen wat meer zouden verdelen. Ik denk dat vooral Up in the air wat meer had verdiend. Ben Stiller verdiend toch wel een honorary mention.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Tja, de Academy beloond zelden creativiteit, vrees een beetje dat THL weer een nipt bovengemiddeld drama is, die zijn wel favoriet bij de Oscar stemmers.
Als je een liefhebber bent van Bigelows films zou je The Hurt Locker toch moeten waarderen. Net als wel meer films van haar draait het om een bepaald masochisme, mannen die bewust gevaarlijke grenzen opzoeken. Het is echt niet zo dat Bigelow ineens sentimenteel geworden is of zo. Het is ook geen film die gemaakt is om Oscars te winnen, maar een kleine, met moeite gefinancieerde productie die lang naar een distribiteur heeft moeten zoeken.
Ik blijf het gevoel hebben een andere film dan veel mensen hier op MovieMeter gezien te hebben. The Hurt Locker wordt vanuit een Amerikaans oogpunt bekeken, maar het type soldaat als die Renner speelt vindt je een ieder leger. En dit is een karakterstudie, gemixt met een thriller. Geen boodschapfilm. Het gaat niet over pro-oorlog of anti-oorlog. En het is al helemaal geen heldhaftige film over Amerikanen die eens de boel komen redden. Het gaat over oorlogsverslaving, maar kennelijk vinden veel gebruikers dat heroïsch.
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Mijn voorspelling:
Beste Film: The Hurt Locker
Beste Regie: katherine Bigelow
Beste Acteur: Jeff Bridges
Beste Actrice: Vrij moeilijk, maar ik gok op Meryl Streep, al zie ik Bullock en eventueel Sidibe ook nog wel winnen.
Beste mannelijke bijrol: Christopher Waltz
Beste Vrouwelijke bijrol: Mo'Nique
Beste Animatie: Up!
Beste Niet Engelstalige film: Gaat niet naar de twee favorieten( Weisse band is te neerslachtig en te weinig concreet en Un Prophete is teveel een genrefilm), ik gok op de Argentijnse film, El Secreto de Los Ojos.
Beste Docu: The Cove
Beste Originele scenario: Inglorious Basterds
Beste Bewerkt scenario: Up In The Air
Verder wint Avatar een hele zwik (misschien zelfs wel alles waarvoor de film een nominatie heeft) technische oscars, ook cinematopgraphy.
.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Ik blijf het gevoel hebben een andere film dan veel mensen hier op MovieMeter gezien te hebben.
En dit is een karakterstudie, gemixt met een thriller. Geen boodschapfilm.
Helemaal mee eens. Maar het is best interessant om te zien wat de reactie is van mensen als een film onbedoeld "populair" wordt, en gezien wordt door het grote publiek.
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
Toen de show om 06.00 uur was afgelopen vroeg ik me af waarom ik in hemelsnaam ben blijven kijken. Ik vond de line-up al niet erg interessant, maar ik had de hoop dat de show nog leuk zou worden. De show was verschrikkelijk duf en niet grappig. Steve Martin en Alec Baldwin leken niet eens hun best te doen. Ze vonden zichzelf blijkbaar heel grappig (te groot ego), maar het was in feite vreselijk ongrappig. De grappen die werden gemaakt waren van het niveau 'kijk mij grappig zijn', ze waren saai en ze waren eentonig.
Gelukkig keerden we soms terug naar onze filmkenners in de studio. Martin Koolhoven was een redelijk leuke toevoeging, maar Bridget Maasland was nog irritanter dan Baldwin en Martin bij elkaar. Dan zit er tot slot nog een vrouw bij die tien keer meer over het irritatiegehalte van Bridget heenging. Wat een ongelooflijk dom en irritant wijf was dat.
De enige grap die ik nog een beetje leuk vond in de show werd helaas helemaal afgemaakt door deze mensen. Ik vond de parodie op Paranormal Activity best geinig, maar deze twee dames en heer snapten het niet. Het slaat gewoon nergens op. Jezus Christus zeg...
De winnaars waren erg voorspelbaar, alleen de Oscar voor El Secreto de sus Ojos verraste me. Helaas won The Hurt Locker beste film en regie. Ik vond het geen indrukwekkende film. De emoties die erin zaten werden te veel overdreven en ik vond het bijna nergens spannend.
Maar er valt niet alleen kwaad te spreken over de show dit jaar. Ik heb Kathryn Bigelow gezien. Mijn god, niet te geloven dat die bijna 60 is. Wat een knappe vrouw is dat!
Over het algemeen is het me heel erg tegengevallen. Volgend jaar maar gewoon op internet de resultaten kijken.
Artemis
-
- 3868 berichten
- 2408 stemmen
Het valt me enorm op dat bijna iedereen zegt "And the winner is...". Dat mocht toch niet meer? De laatste jaren werd er heel duidelijk "The Oscar goes to..." van gemaakt.
Vind ''and the Oscar goes to...'' veel netter klinken dan ''and the winner is...'' zo lijkt het wel alsof het een wedstrijd is terwijl een nominatie op zich al een eer zou moeten zijn. Van mij mogen ze volgend jaar weer ''and the Oscar goes to...'' gebruiken.
Ben tevreden dat Avatar het niet is geworden maar The Hurt Locker als best picture? Ik weet het niet hoor.
Thomas83
-
- 4036 berichten
- 3641 stemmen
Ik snap niet dat sommige mensen de parodie op Paranormal Activity zo leuk vonden. Er zijn er al vele verschenen op internet, en deze was verre van onderscheidend. Ik heb op Youtube betere gezien.
Verder is The Hurt Locker inderdaad totaal niet "typisch Amerikaans". Dat het Amerikaanse leger in Irak het decor vormt voor de film maakt het nog niet een typisch Amerikaanse film. Bovendien is het zoals al opgemerkt een verre van grote productie, gaat het niet puur om de actie en heeft de film volgens mij niet eens de Nederlandse bioscopen gehaald. Dat maakt het bijna extra mooi dat de film de grote winnaar van de Oscars is geworden.
Ik kan zo gauw maar 1 scène noemen die nog vrij typisch Amerikaans was, en dat was die met de zelfmoordterrorist ergens tegen het einde.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Net The Hurt Locker gezien en ik zie de Oscar potential wel, maar tevens is het weinig indrukwekkend. Duidelijk een politieke keuze.....
Maar in ieder geval wel een stuk beter dan de winnaar van vorig jaar. 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik kan zo gauw maar 1 scène noemen die nog vrij typisch Amerikaans was, en dat was die met de zelfmoordterrorist ergens tegen het einde.
En dat was tevens ook de meest ongeloofwaardige scène van THL die mij deed besluiten deze film uiteindelijk niet meer dan een 3,0* te geven.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
[quote]Wouter schreef:
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En dat was tevens ook de meest ongeloofwaardige scène van THL die mij deed besluiten deze film uiteindelijk niet meer dan een 3,0* te geven.
Ach kom op zeg, dat soort zaken gebeuren daar toch gewoon. Vond dat de film juist ver weg stond van het gebruikelijke patriotisme. Het was veel meer een karakterstudie, jammer enkel dat de karakters net zo plat waren als die in Avatar.....
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Natuurlijk gebeuren die zelfmoordaanslagen daar, maar daar ging het mij niet om. Het ging mij om de reactie van Jeremy Renner die ik ongeloofwaardig vond. Meer kan ik er over niet zeggen want dan krijgen wij spoilers.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Toen de show om 06.00 uur was afgelopen vroeg ik me af waarom ik in hemelsnaam ben blijven kijken. Ik vond de line-up al niet erg interessant, maar ik had de hoop dat de show nog leuk zou worden. De show was verschrikkelijk duf en niet grappig. Steve Martin en Alec Baldwin leken niet eens hun best te doen. Ze vonden zichzelf blijkbaar heel grappig (te groot ego), maar het was in feite vreselijk ongrappig. De grappen die werden gemaakt waren van het niveau 'kijk mij grappig zijn', ze waren saai en ze waren eentonig.
Gelukkig keerden we soms terug naar onze filmkenners in de studio. Martin Koolhoven was een redelijk leuke toevoeging, maar Bridget Maasland was nog irritanter dan Baldwin en Martin bij elkaar. Dan zit er tot slot nog een vrouw bij die tien keer meer over het irritatiegehalte van Bridget heenging. Wat een ongelooflijk dom en irritant wijf was dat.
De enige grap die ik nog een beetje leuk vond in de show werd helaas helemaal afgemaakt door deze mensen. Ik vond de parodie op Paranormal Activity best geinig, maar deze twee dames en heer snapten het niet. Het slaat gewoon nergens op. Jezus Christus zeg...
De winnaars waren erg voorspelbaar, alleen de Oscar voor El Secreto de sus Ojos verraste me. Helaas won The Hurt Locker beste film en regie. Ik vond het geen indrukwekkende film. De emoties die erin zaten werden te veel overdreven en ik vond het bijna nergens spannend.
Maar er valt niet alleen kwaad te spreken over de show dit jaar. Ik heb Kathryn Bigelow gezien. Mijn god, niet te geloven dat die bijna 60 is. Wat een knappe vrouw is dat!
Over het algemeen is het me heel erg tegengevallen. Volgend jaar maar gewoon op internet de resultaten kijken.
Jij hebt precies dezelfde mening als mij. De show was duf. De parodie op Paranormal Activity, kon ik wel om lachen. En inderdaad Bridget en die andere vrouw waren irritant. Daarom hield ik het om 4:30 al voor gezien.