• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.968 films
  • 12.267 series
  • 34.071 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.242 gebruikers
  • 9.387.715 stemmen

De Oscars

zoeken in:

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Jammer dat Sasha Baron Cohen niet in smurfenkostuum even bovenop Cameron kwam zitten.. maarja dan was Cameron opgestaan en weggelopen, heeft al net zo weinig humor als Tolkien schijnt, figures

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Ach ja, wat betekent een Oscar artistiek gezien nou eigenlijk? Het is vooral handig om geld voor andere projecten los te krijgen, of om andere rollen te krijgen als je een acteur bent. In het geval van Cameron zou ik me daar sowieso niet echt veel zorgen om maken; als je laatste film een andere film van jezelf aflost als de film met de hoogste opbrengst, dan zal het niet zo zijn dat geldschieters niet meer willen investeren in een nieuw project omdat je de Oscar misgelopen bent.

chevy93

• 12755 berichten
  • 1325 stemmen

orbit schreef:

Jammer dat Sasha Baron Cohen niet in smurfenkostuum even bovenop Cameron kwam zitten.. maarja dan was Cameron opgestaan en weggelopen, heeft al net zo weinig humor als Tolkien schijnt, figures

Hij was toch uitgesloten van de uitreiking, omdat ze bang waren dat hij zoiets zou doen?

Ceeda7

• 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Avatar krijgt de oscars die het verdient. Prachtige vernieuwende visuele effecten die de filmwereld met verstomming sloeg. Maar enkel en alleen op dat vlak. Niet dat The Hurt Locker zo een goede film is om die van beste film weg te kapen.

Inglorious Bastards mocht van mij winnen in die categorie, maar Tarantino en Acadamy Awards gaan gewoon niet samen.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ceeda7 schreef:

maar Tarantino en Acadamy Awards gaan gewoon niet samen.

7 nominaties voor Pulp Fiction en 8 nominaties voor Inglourious Basterds lijken me niet bepaalde een lage waardering voor Tarantino. Zeker niet aangezien hij voor Pulp Fictions script zelf een beeldje in ontvangst mocht nemen.

chevy93

• 12755 berichten
  • 1325 stemmen

Dat is juist het probleem. Hij krijgt ze niet

Nomineren, zodat iedereen tevreden gehouden wordt.

SaNDuTjE

• 1434 berichten
  • 3246 stemmen

dennis1979 schreef:

De meest verdiende Oscar is voor Christoph Waltz. Hij zet Kol. Hans Landa geniaal neer.

Gelukkig heeft The Academy zich verder niets aangetrokken van de Hype rondom Inglourious Basterds en is de Oscar voor best actor in a supporting role de enige die de film mag bijschrijven. Meer dan dit had ook de wereld op z’n kop geweest.

Inderdaad, wat een ontdekking! Zelden zo genoten van een acteur.

Hayabusa

• 453 berichten
  • 115 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

7 nominaties voor Pulp Fiction en 8 nominaties voor Inglourious Basterds lijken me niet bepaalde een lage waardering voor Tarantino. Zeker niet aangezien hij voor Pulp Fictions script zelf een beeldje in ontvangst mocht nemen.

Het blijven nominaties, het blijft vriendjespolitiek bij de Academy. Het is toch gek dat Scorsese maar 1 beeldje als regisseur voor The Departed. Kijkend naar de films die hij heeft geregisseerd mocht hij van mij wel een stuk of 3 winnen. Hetzelfde geldt voor DeNiro, ook maar 1 beeldje naar mijn weten.

Als ze je niet mogen, dan win je niks. Oscars zijn een aanfluiting, de winnaar van de vorige editie (Slumdog Millionaire) stelde ook niks voor.

Ben wel blij dat Christoph Waltz een Oscar heeft gewonnen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

dennis1979 schreef:

De meest verdiende Oscar is voor Christoph Waltz. Hij zet Kol. Hans Landa geniaal neer.

Gelukkig heeft The Academy zich verder niets aangetrokken van de Hype rondom Inglourious Basterds en is de Oscar voor best actor in a supporting role de enige die de film mag bijschrijven. Meer dan dit had ook de wereld op z’n kop geweest.

Tja, de Academy beloond zelden creativiteit, vrees een beetje dat THL weer een nipt bovengemiddeld drama is, die zijn wel favoriet bij de Oscar stemmers.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Bullock dus Razzie en Oscar. Dat vind ik nou interessant.

Ene moment van de dag de slechtste en wat uren later de beste.

Vraag: Zijn die Oscar-stemmers alleen Amerikanen?

panjoe

• 240 berichten
  • 749 stemmen

Hayabusa schreef:

Ben wel blij dat Christoph Waltz een Oscar heeft gewonnen.

Indeed. Maar dat was eigenlijk een zekerheidje, net als Javier Bardem dat was in No Country For Old Men .

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

De overwinning van Sandra Bullock vind ik eigenlijk de meest eigenaardig. Hoewel ik alleen enkele fragmenten van The Blind Side heb gezien, kan ik mij maar moeilijk voorstellen dat een matige actrice opeens een geweldige rol kan neerzetten. Het is net alsof er sprake is van een soort van nastemmerij.

Overigens is de tegenstand van haar ook apart. Twee jonge debutanten en twee veteranen die al Oscars in hun bezit hebben. Eigenlijk ben ik vooral benieuwd wanneer het jaar voor andere matige (populaire) actrices aanbreekt.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Ik denk ook wel eens dat er een grote gun-stemming achter zit.

Of er echt puur naar het acteren wordt gekeken heb ik mijn twijfels bij.

Streep is tig keer beter dan Bullock, maar de Oscars moeten ook altijd iets emotioneels hebben of zo. Subjectiviteit is altijd aan de orde en daar komt niet perse altijd de beste uit voort.

jacobine_rodijk

• 2806 berichten
  • 9511 stemmen

moviemafketel schreef:

Vraag: Zijn die Oscar-stemmers alleen Amerikanen?

Van Wikipedia :

The Academy is composed of over 6,000 motion picture professionals. While the great majority of its members are based in the United States, membership is open to qualified filmmakers around the world.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Dus aan patriottisme valt niet helemaal te ontkomen.

Films waar Amerikanen in oorlogsgebieden actief zijn zullen een streepje voor hebben denk ik dan.

ewalk

• 767 berichten
  • 1059 stemmen

chevy93 schreef:

De Oscars zijn één grote vriendjespolitiek. Dat blijkt elk jaar maar weer. Zelden wint een film puur alleen vanwege de kwaliteit.

Dat hangt er vanaf hoe je kwaliteit definieert. Kwaliteit wordt vaak ook met smaak verward. Als je het woordenboek er op open slaat dan staat kwaliteit voor hoedanigheid of goede hoedanigheid. Nu is het woordje "goed" ook betrekkelijk.

Dus eerst moeten de criteria duidelijk worden vastgesteld door een deregelijke organisatie als Academy. Men categoriseert de benoemingen niet voor niets. Er zijn weinig films die echte alle 30 (kunnen)categorieen winnen. Als een film volgens de Academy Awards de perfecte kwaliteit heeft dan moet hij bijna alle categorieen winnen, naar de criteria van de Academy Awards.

Tot nu toe nooit voorgekomen! Daarnaast gaat het natuurlijk over de smaak van de Academyleden(overwegend acteurs, producenten, artiesten en hotshots uit de filmwereld) die op producten van hun collega's stemmen. Dus inderdaad vriendjespolitiek. Hoe betrekkelijk allemaal. Jij en ik maken sowieso geen kans lid te worden want je moet door minimaal twee mensen uit je branche worden voorgedragen om Academylid te worden.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dan had Inglourious Bastards net zo goed kunnen winnen.....

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Yep

lantana

• 119 berichten
  • 0 stemmen

Zoooooooo irritant.

Ik zoek al de hele tijd het internet af om de oscar"show" volledig te kunnen zien.

Het enige wat ik vind, zijn die red carpet onzin dingen, maar de officiele volledige show is nergens te vinden. Zucht...

Ik heb alleen de acceptance speeches gevonden, voor medezoekers:

Oscar.com - Video - oscar.go.com

Mocht iemand de show ergens vinden....please let me know...

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Hanks vergeet bijna die Oscar aan Bigelow te geven

Vond de rol van Bullock wel verrassend goed overigens, had dat ook niet verwacht.

dimi303

• 3423 berichten
  • 3706 stemmen

Zoals verwacht de wat kleinere prijzen voor Avatar en de grote overwinnaar The hurt locker. Wel verrast over de keuze van niet Engelstalige film. Anders vele zekerheden die ook uitkwamen.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Co Jackso schreef:

De overwinning van Sandra Bullock vind ik eigenlijk de meest eigenaardig. Hoewel ik alleen enkele fragmenten van The Blind Side heb gezien, kan ik mij maar moeilijk voorstellen dat een matige actrice opeens een geweldige rol kan neerzetten. Het is net alsof er sprake is van een soort van nastemmerij.

Ik heb niet alle genomineerde vrouwelijke kandidaten in actie gezien, maar ik vind de Oscar voor Bullock niet onterecht. Haar prestatie in The Blind Side is geweldig.

Voor de rest krijg ik nogal het idee dat er altijd maar ''een grote winnaar'' moet zijn. Eén film die een hele rats Oscars mee naar huis neemt, terwijl een paar daarvan gewoon duidelijk niet terecht zijn imo.

The Oceanic Six

• 60515 berichten
  • 4107 stemmen

Verrassend zeg, dat een film over heldhaftige Amerikanen in Irak de grote winnaar zou worden bij de Amerikaanse Oscars

Noodless

• 10053 berichten
  • 6185 stemmen

Avatar werd vaak op het verhaal bekritiseerd, terecht of onterecht, maak niet uit want eerlijk is eerlijk het verhaal van The Hurt Locker stelt eigenlijk ook niet zo veel voor en is zeker niet vernieuwend. Dit hebben we ook al meermaals gezien. En dramatische verhalen doen het vaker altijd beter bij de Oscars dan spektakel, SF of avonturenverhalen.

Eigenlijk wel jammer.

Kevin13

• 14947 berichten
  • 0 stemmen

Had dan liever Inglourious Basterds zien winnen dan Avatar of The Hurt Locker. Mijn voorgevoelens zijn waargemaakt met de oscars. Ik was er vrijwel zeker van dat The Hurt Locker ging winnen. Voor de rest stonden er toch vrij zwakke films tussen dit jaar.

The Oceanic Six

• 60515 berichten
  • 4107 stemmen

De beste film an sich was voor mij ook Inglourious Basterds. Ieder geval nog enig recht dat Christopher Walz de Oscar wel wist te verzilveren.

En dat men Avatars verhaal niet origineel vind kan ik begrijpen, maar om dan een clicheverhaal als The Hurt Locker wel de prijzen te geven, sja....

Angrod_Pallanén

• 6687 berichten
  • 1042 stemmen

Het was inderdaad een bestempeling van Amerikaanse lifestyle. Precious, The Blind Side, THL, het is zo Amerikaans als het maar kan. Hoe het ook zij, ik gun Bullock de prijs wel, maar beter dan Streep of Mulligan vond ik haar niet.

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Leuk voor Bridges. Goed acteur en een supersympathieke gast

Apollinisch

• 21299 berichten
  • 0 stemmen

Gezien de lauwe reacties hier mag ik me gelukkig prijzen nooit eerder de Oscars live te hebben gevolgd, en dus geen referentiekader te hebben, want ik heb gisteravond wel zitten genieten.

De bedoeling was slechts even naar Film1 te kijken , er stond eigenlijk een film op het programma, maar voor ik het wist was het drie uur 's nachts en tijd om naar bed te gaan. Jammer dat ik niet vrij was vandaag, want had graag ook de rest van de uitreiking meegepikt.

Koolhoven was lekker zichzelf, Linssen (dus zíj is verantwoordelijk voor al die stukken in de filmkrant) was een welkome gast en ook aan Maasland en die stylist heb ik me niet zitten ergeren. Dat gelul over galajurken en vlinderstrikjes werkte zelfs behoorlijk aanstekelijk.

Maar vond het vooral fascinerend dat ergens op de wereld een heleboel popi-jopi figuren een gezellig feestje houden en ik, samen met duizenden anderen, daar getuige van kan en wil zijn. Het hoofd van Steve Carrell alleen al is het allemaal waard, maar ook de presentatie van Martin en Baldwin kon me bekoren. Alleen dat domme gedans had weggelaten mogen worden.

Wie er uiteindelijk met de beeldjes naar huis is gegaan kan me eigenlijk weinig schelen. Het circus eromheen is veel leuker.

Tot slot nog een speciale vermelding voor Gabourey "Precious" Sidibe. Hoe zij tijdens het begin van de show op het podium stond. Die enorme vetkwabben in combinatie met een "kijk mij nou belangrijk zijn-houding". Onbetaalbaar.

Juneau_

• 55 berichten
  • 0 stemmen

Voor degene die nog een samenvatting willen zien: vanavond van 23.00 tot 00.40 op Nederland drie een verslag van de Oscaruitreiking.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.