• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.283 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.526 stemmen

De Oscars

zoeken in:

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

9 keer maar?

Owwww hij heeft geen nomintatie voor song en blijkbaar is er ook geen special make up. Zit ook niets goeds tussen de make up, erg zwak dit jaar, maar het digitale domein neemt langzaam over op dat vlak. Waar zijn de good old transformaties gebleven... Nog een paar jaar en die verdwijnt gewoon vrees ik.

Op muziek na (geen idee, misschien ook) zal hij ze allemaal wel binnenslepen denk ik.

Avatar heeft geen enkele belangrijke award gewonnen bij de guilds, dus de kans dat hij film en regie wint, is heel onwaarschijnlijk (dat is gewoon historisch gezien een feit). Vooral regie is een vrijwel kansloze zaak, daar willen ze met Bigelow gewoon geschiedenis schrijven door voor het eerst een vrouw te laten winnen.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Montorsi schreef:

Genomineerd bij vrouwelijke bijrol: Anna Kendrick in “Up in the Air”. Beschamend..

Die prijs kunnen ze beter meteen aan Mo'Nique geven. Hoewel... Iemand Maggie Gyllenhaal al gezien in Crazy Heart? Verrassende naam die ertussen staat maar aangezien Jeff Bridges de grote favoriet is voor de Oscar voor beste acteur en hij in dezelfde film speelt...

dimi303

• 3420 berichten
  • 3699 stemmen

dimi303 schreef:

Ik denk dat we Israël ( Ajami ), Duitsland ( Das weisse band ) en Frankrijk ( Un prophète ) wel bij de genomineerden mogen verwachten.

En die zijn genomineerd, van de andere twee nog niet van gehoord.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Ik zet mijn geld op grote vangst voor Up In The Air. Het zou echt helemaal te gek zijn als Vera Farmiga een oscar zou winnen! Een paar jaar geleden was haar grootste wapenfeit nog Running Scared.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Maar waarom nomineren ze Up in godsnaam 2 keer voor beste film? Wat heeft een categorie Beste Animatiefilm nou voor zin als ze gezien worden als 'gewone' films?

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

serpico schreef:

Maar waarom nomineren ze Up in godsnaam 2 keer voor beste film? Wat heeft een categorie Beste Animatiefilm nou voor zin als ze gezien worden als 'gewone' films?

Beste Animatiefilm is niet hetzelfde als Beste Film. De animatiecategorie is gecreeërd na veel negatief commentaar dat animatie te weinig waardering kreeg bij de Oscars (en er was zelfs al een Korte Animatie Categorie). Een vrij goede oplossing vind ik, want ze krijgen zo even hun eigen spotlight. De animatie-categorie was echter niet bedoelt om te voorkomen dat dergelijke films helemaal niet meer bij Beste Film terecht kunnen komen. Animatie volgt zo dus een beetje hetzelfde traject als Niet-Engelstalige Films en Documentaire al deden (al is nog nooit een documentaire genomineert voor Beste Film, maar in theorie kan het geloof ik wel).

Overigens zou ik je hoop voor Up in the Air maar wat intomen. De film is niet compleet kansloos, maar met competitie van The Hurt Locker, Avatar en Inglourious Basterds ziet het er niet best uit. Ik denk dat Up in the Air met slechts een beeldje voor het scenario naar huis gaat. Zelf gun ik het Farmiga (of zelfs Kendrick) meer dan Mo'Nique, maar wat ik en jij vinden interesseerd de Academy niets.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3704 stemmen

Avatar wint sowieso, als alles zo makkelijk te voorspelen was, won ik elke week de toto. 10 nominaties brengt alleen nog meer filler namen met zich mee, beetje onzinnig.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Thanks voor je uitleg, The One Ring. Ik blijf het een vreemd systeem vinden overigens.

Wat Up In The Air betreft: de genomineerden voor Beste Film zijn zo gevarieerd (een Tarantino-film, een Cameron-film, een oorlogsdrama, Up In The Air, etc.) dat het me niets zou verbazen dat ze elkaar uitschakelen en een kleinere naam wint. Ik blijf in ieder geval hopen hoor!

FritzzTheCat

• 34 berichten
  • 30 stemmen

In Film > Overige films > Oscars 2010:

Hoi allemaal.....onderstaand mijn voorkeuren voor de Oscars 2010. Ben benieuwd wat de rest te melden heeft

BEST PICTURE:

DIRECTING:

James Cameron

ACTOR IN A LEADING ROLE:

George Clooney

ACTRESS IN A LEADING ROLE:

Gabourey Sidibe

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE:

Christoph Waltz

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE:

Mo'Nique

ADAPTED SCREENPLAY:

District 9

ORIGINAL SCREENPLAY:

Inglourious Basterds

FOREIGN LANGUAGE FILM:

Une Prophéte

ANIMATED FEATURE FILM:

Up

ART DIRECTION:

Nine

CINEMATOGRAPHY:

COSTUME DESIGN:

The Imaginarium of Doctor Parnassus

FILM EDITING:

DOCUMENTARY FEATURE:

The Cove

MAKEUP:

Star Trek

ORIGINAL SCORE:

SONG:

Down in New Orleans

SOUND MIXING:

SOUND EDITING:

VISUAL EFFECTS:

DOCUMENTARY SHORT:

China's Unnatural Disaster: The Tears of

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

serpico schreef:

Thanks voor je uitleg, The One Ring. Ik blijf het een vreemd systeem vinden overigens.

Ik denk dat het 't best mogelijke systeem is zolang animatiefilms nog onderschat blijven.

Wat Up In The Air betreft: de genomineerden voor Beste Film zijn zo gevarieerd (een Tarantino-film, een Cameron-film, een oorlogsdrama, Up In The Air, etc.) dat het me niets zou verbazen dat ze elkaar uitschakelen en een kleinere naam wint. Ik blijf in ieder geval hopen hoor!

Ik denk inderdaad dat als niet The Hurt Locker of Avatar wint het komt doordat ze elkaar wegstemmen. Dan heeft Up in the Air inderdaad een kans, maar Inglourious Basterds waarschijnlijk nog meer.

Vreemd toch wel dat sommigen (Reinbo, Macmanus) zo ongeloofelijk stellig er van overtuigd zijn dat Avatar de hoofdprijs gaat pakken. Op de Golden Globes na valt de vangst van Avatar bij de vele afgelopen prijzenfestivallen enorm tegen. The Hurt Locker is bijna niet te stoppen en dan vooral bij prijzen die vaker overeenkomen bij de Oscars dan de Globes.

Bla

• 769 berichten
  • 2147 stemmen

Las dat de producers van Avatar ontevreden waren met hun 9 nominaties. Moet niet gekker worden.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Sorry hoor, maar als Avatar verkozen wordt tot beste film dan vind ik dat echt een aanfluiting. Ik bedoel, het is mooi gemaakt allemaal en dankzij deze film is het uitje naar de bioscoop echt weer een belevenis geworden voor veel mensen (was het voor mij altijd al, maar goed... wij MM-users zijn natuurlijk hors catégorie). Maar om nu te zeggen dat dit de BESTE film was uit 2009... Nou nee. Het verhaal is matig, de personages eendimensionaal en het acteerwerk is niets bijzonders. De beste film is dit zeker niet voor mij. Ik denk dat ik alle andere genomineerde films (heb alleen The Blind Side en The Hurt Locker nog niet gezien) hoger heb zitten. Nou ja, District 9 misschien niet maar dat is mijn genre dan ook niet echt.

Begrijp me niet verkeerd; het is niet zo dat ik Avatar een slechte film vind. Ik ben blij dat ik hem gezien heb. Maar voor een film die bestempeld moet worden als BESTE van een heel jaar schiet hij wat mij betreft op veel fronten tekort.

Zou het leuk vinden als de prijs voor beste regie nu eens naar een vrouw gaat. Voor de allereerste keer in 83 jaar! Kate Bigelow maakt zeker kans. Heb haar film niet gezien maar van mij mag ze 'm winnen! Reitman en Tarantino trouwens ook wel.

FritzzTheCat

• 34 berichten
  • 30 stemmen

BenicioDelToro schreef:

Sorry hoor, maar als Avatar verkozen wordt tot beste film dan vind ik dat echt een aanfluiting. Ik bedoel, het is mooi gemaakt allemaal en dankzij deze film is het uitje naar de bioscoop echt weer een belevenis geworden voor veel mensen (was het voor mij altijd al, maar goed... wij MM-users zijn natuurlijk hors catégorie). Maar om nu te zeggen dat dit de BESTE film was uit 2009... Nou nee. Het verhaal is matig, de personages eendimensionaal en het acteerwerk is niets bijzonders. De beste film is dit zeker niet voor mij. Ik denk dat ik alle andere genomineerde films (heb alleen The Blind Side en The Hurt Locker nog niet gezien) hoger heb zitten. Nou ja, District 9 misschien niet maar dat is mijn genre dan ook niet echt.

Begrijp me niet verkeerd; het is niet zo dat ik Avatar een slechte film vind. Ik ben blij dat ik hem gezien heb. Maar voor een film die bestempeld moet worden als BESTE van een heel jaar schiet hij wat mij betreft op veel fronten tekort.

Zou het leuk vinden als de prijs voor beste regie nu eens naar een vrouw gaat. Voor de allereerste keer in 83 jaar! Kate Bigelow maakt zeker kans. Heb haar film niet gezien maar van mij mag ze 'm winnen! Reitman en Tarantino trouwens ook wel.

Ben het inhoudelijk helemaal met je eens, is ook niet mijn eerste keus. Maar ik moet toch toegeven dat een film als Avatar over de gehele linie wel de beste kaarten heeft. Het werk wat er in heeft gezeten, de baanbrekende effecten en het megasucces wat het geworden is zijn zwaarwegend in het oordeel. Als persoonlijke note....het is wel de enige film dit jaar die mij verast heeft in zijn hele hoedanigheid.

dimi303

• 3420 berichten
  • 3699 stemmen

Niet vergeten te vermelden waarom het zo'n succes is geworden.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

BenicioDelToro schreef:

.

Beste film is natuurlijk wel de Oscar voor de beste productie. Ik snap je kritiekpunten op het verhaal en de karakters, maar op alle andere vlakken is Avatar natuurlijk wel een ontzettend knappe en gecompliceerde productie. Het feit dat het ook zoveel mensen weer eens echt van de sokken weet te blazen is toch ook niet anders als een bijzonder knappe prestatie te noemen. Verder voldoet het verhaal prima (voor een avonturenfilm).

En de diepgang van de personages is toch niet het meest belangrijke in een film, de flair waarmee het allemaal getoond wordt is veel meer wat de film maakt.

Maar over de Oscar voor beste film laat ik me niet uit, het is immers grotendeels een 'sympathy vote'. Kiest met voor groot of klein? Denk overigens dat Avatar in het voordeel is met 9 concurrenten ipv 4, nu versnipperen de stemmen nog meer, waardoor Avatar nog makkelijker er bovenuit kan steken..... Denk daarom dat die wel gaat winnen. Past ook bij Hollywood om in crisistijd de kracht van het vluchtige escapisme te belonen.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Harry Potter and the Half-Blood Prince mag van mij die oscar voor beste cinematografie winnen. Heel bijzonder geschoten die film.

Zuzuu

• 557 berichten
  • 757 stemmen

Ik begrijp de oscars dus niet helemaal dus ik vraag me af of iemand mij er iets over kan vertellen.

Hoe zit het precies met de timing van de oscars. Bijvoorbeeld de film avatar kwam vorig maand uit in de bios en is nu genomineerd voor 9 oscars. Worden de films dan precies na een maand ofzo genomineerd voor oscars?

Zitten er in de nominaties films van alleen 2010 of zitten er van 2009 er ook bij?

En wanneer zijn de oscar releases?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Om genomineerd te worden moet de film in het voorafgaande kalender jaar (2009 dus) in de USA zijn uitgebracht. De nominaties worden altijd eind januari /begin februari bekend gemaakt. Om nominaties te krijgen is het slimmer om de film aan het eind van het jaar uit te brengen, omdat die dan 'on top of mind' is. Films die in maart worden uitgebracht maken doorgaans veel minder kans op nominaties omdat die grotendeels al weer 'vergeten' zijn 10 maanden later.

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

Ik vind het jammer dat er bij de actrices om de paar jaren altijd zo'n "American darling" een oscar krijgt omdat iedereen hen zo lief vindt en omdat ze eens een prestatie hebben neergezet die de matigheid overstijgt. Niet oscarwaardig, maar men weet dat het bij deze actrice toch nooit veel beter zal worden, dus als ze hen ooit een oscar willen geven, dan moet het nu.

Dit jaar dus mogelijk Bullock, in het verleden ook al Reese Witherspoon en Julia Roberts.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Reinbo schreef:

Beste film is natuurlijk wel de Oscar voor de beste productie. Ik snap je kritiekpunten op het verhaal en de karakters, maar op alle andere vlakken is Avatar natuurlijk wel een ontzettend knappe en gecompliceerde productie. Het feit dat het ook zoveel mensen weer eens echt van de sokken weet te blazen is toch ook niet anders als een bijzonder knappe prestatie te noemen. Verder voldoet het verhaal prima (voor een avonturenfilm).

En de diepgang van de personages is toch niet het meest belangrijke in een film, de flair waarmee het allemaal getoond wordt is veel meer wat de film maakt.

Maar over de Oscar voor beste film laat ik me niet uit, het is immers grotendeels een 'sympathy vote'. Kiest met voor groot of klein? Denk overigens dat Avatar in het voordeel is met 9 concurrenten ipv 4, nu versnipperen de stemmen nog meer, waardoor Avatar nog makkelijker er bovenuit kan steken..... Denk daarom dat die wel gaat winnen. Past ook bij Hollywood om in crisistijd de kracht van het vluchtige escapisme te belonen.

Voor mij persoonlijk maken personages - naast het script - voor een belangrijk deel juist wél een film. Het kan er allemaal wel mooi uitzien, maar ik word pas echt geraakt als ik met de personages mee kan leven en met ze mee kan voelen. De bordkartonnen personages in Avatar doen mij niets. En dat mag het nog zo spectaculair zijn en innovatief en lucratief, ik blijf dan toch met een leeg gevoel achter.

Ik ben nog zo'n idealist, die eigenlijk niet wil zien dat het toch altijd de budgetten en omzetten zijn die de doorslag geven. Zeker in de categorie 'beste film'. Misschien moet ik maar blij zijn dat in andere categorieën wél serieus is gekeken naar wie er bovenuit stak dit jaar.

Maar James Cameron de Oscar voor beste regie, dat toch niet zeker!?

Fabian123

• 335 berichten
  • 3849 stemmen

Nee he... Bridget Maasland gaat weer presenteren... Zet er eens iemand neer die iets van films weet.

maerk

• 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Moet mezelf toch even verbeteren wat betreft de Best Cinematography. Ik heb wat delen gezien van Harry Potter, mijn broertje is hem aan het kijken, en het ziet er bijzonder goed uit. Ik zat vooral met deel 5 in mijn hoofd denk ik, die toch een stuk minder is.

Wouter

• 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Reinbo schreef:

Beste film is natuurlijk wel de Oscar voor de beste productie.

Beste film is gewoon Beste film.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar de productionele beslissingen (inclusief het inhuren of faciliteren van de regisseur) bepaald hoe de film wordt. Beeldje gaat niet voor niets naar de producent...

Ben verder groot fan van de auteurs cinema, maar het is ook de keus/beslissing van de producent om de regisseur al dan niet voldoende vrijheid te geven.....

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

In dat geval zou het beeldje naar de financiers moeten gaan. Zonder hen zou het immers onmogelijk zijn voor de producent om een film te produceren, waarna die de regisseur al dan niet voldoende vrijheid kan geven.

Maar serieus, het meest logische is gewoon om de prijs aan de belangrijkste persoon op creatief gebied te geven, zelfs al is dat bij film niet altijd even goed vast te stellen wie dat was. Dat de producent de Beste Film Oscar krijgt lijkt me vooral af te stammen uit het begin van de Oscartijd toen producenten een veel hoger aanzien hadden dan nu. Verder is Beste Film niet Beste Producent. Het is zoals Wouter al zegt Beste Film.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

In dat geval zou het beeldje naar de financiers moeten gaan. Zonder hen zou het immers onmogelijk zijn voor de producent om een film te produceren, waarna die de regisseur al dan niet voldoende vrijheid kan geven.

Onzin, de financiers nemen immers geen beslissingen met inhoudelijke gevolgen... En belangrijkste persoon is lastig vast te stellen, maar de producent is eind verantwoordelijk...

cordiacovens

• 1526 berichten
  • 1447 stemmen

weet iemand waar je op internet de oscars kunt zien?

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Dat is nu nog moeilijk te zeggen. Maar de Golden Globes heb ik live kunnen volgen via internet, dus dat moet voor de Oscars ook zeker lukken dit jaar.

dimi303

• 3420 berichten
  • 3699 stemmen

Un prophète sleept negen césars in de wacht!!!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Mijn definitieve voorspellingen voor de Oscars van volgende week.

Beste Film: The Hurt Locker. Buiten een grote box-office en een Golden Globe heeft Avatar toch niet genoeg meezitten om te winnen.

Ik hoop: A Serious Man. Kansloos natuurlijk.

Beste Regie: Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker. Ben ik zekerder over dan over Beste Film. Dit is gewoon het jaar dat een vrouw moet winnen.

Ik hoop: Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker.

Beste Mannelijke Hoofdrol: Jeff Bridges Crazy Heart. Omdat het zijn tijd is.

Ik hoop: Jeremy Renner. Ik ben best fan van Bridges en gun hem een Oscar, maar ik zag Crazy Heart nog niet. Van wat ik wel zag stal Renner de show.

Beste Vrouwelijke Hoofdrol: Sandra Bullock voor The Blind Side. Kennelijk maakt Meryl Streep ook veel kans.

Ik hoop: Carey Mulligan voor An Education. Erg sterke rol van Mulligan. En ben ik de enige die het voorgevoel heeft dat Bullock en Streep vooral vervelend zullen zijn in hun films?

Beste Mannelijke bijrol: Christoph Waltz voor Inglourious Basterds. De grootste inkopper van de hoofdprijzen. Heeft hij überhaupt al ergens niet gewonnen?

Ik hoop: Christoph Waltz, al is het niet helemaal eerlijk, want ik heb geen van zijn tegenstanders gezien.

Beste Vrouwelijke Bijrol: Mo'Nique voor Precious. Won tot nu toe bijna alles.

Ik hoop: Vera Farmiga voor Up in the Air, al vind ik deze competitie eerder degelijk dan sterk.

Beste Animatiefilm: Up. Genomineerd voor Beste Film. Dan moet er wel iets geks gebeuren wil die vos van Wes Anderson er nog tussenkomen.

Ik hoop: Coraline. Fantastische animatiefilm, al vind ik Up ook prima. Ook ben ik zeer benieuwd naar Fantastic Mr. Fox en Secret of Kells. Kennelijk een goed jaar voor animatie.

Beste Niet-Engelstalige Film: Das Weisse Band. Haneke's meest toegankelijke film is erg populair en heeft ook nog een echt historisch onderwerp om de Oscars te boeien.

Ik hoop: niets. Ik zag alleen Das Weisse Band, maar die vond ik niet goed genoeg om van mij te mogen winnen.

Beste Documentaire: The Cove. Veel mensen zijn er van onder de indruk kennelijk.

Ik hoop: niets van gezien.

Beste Originele Scenario: Inglourious Basterds. Iedereen houdt van die Tarantinodialogen.

Ik hoop: A Serious Man. Geweldige verteld verhaal, fijne dialogen en goede personages. Perfect script.

Beste Bewerkte Scenario: Up in the Air. Die andere films steunen minder op het script.

Ik hoop: Up in the Air. Sterk geschreven verhaal verpakt in goede dialogen.

Beste Cinematografie: Avatar. Al kan de overdaad aan CGI de academy tegenwerken.

Ik hoop: Das Weisse Band. Ik ben geen fan van de film, maar ik heb wel een zwak voor dit soort zwart-wit beelden.

Beste Score: Up. Deuntjes die blijven hangen doen het over het algemeen goed bij de Oscars.

Ik hoop: Up. Omdat de competitie merkwaardig is. Vond iemand de muziek in Avatar of The Hurt Locker speciaal? Sherlock Holmes was dan al beter, maar Up sprong er bovenuit.

Beste Lied: The Weary Kind uit Crazy Heart. Gewoon stemmen op de film over de muzikant.

Ik hoop: niets. Ik ken alle nummers niets.

Beste Montage: The Hurt Locker. Stem hier altijd op een film met meerdere verhaallijnen of een film met veel en opvallende cuts. Wat dat laatste betreft wint The Hurt Locker, die zichtbaar intensiteit oproept door de montage. De rest lijkt me te conventioneel geëdit voor de prijs.

Ik hoop: The Hurt Locker, eigenlijk om bovenstaande redenen.

Beste Art-Direction: Avatar. Het kan zijn dat hij niet wint, omdat volgens mij het gaat om concreet gebouwde sets en dan blijft er bij Avatar uiteindelijk niet veel over, maar ik kan het wat dat betreft fout hebben. In ieder geval vonden veel mensen de wereld van Avatar mooi.

Ik hoop: uhm, Sherlock Holmes. Bijzonder matige competitie.

Beste Special Effects: Avatar. Nog voorspelbaarder dan Christoph Waltz' overwinning.

Ik hoop: Avatar. De enige prijs die ik vind dat Avatar ook daadwerkelijk verdient.

Beste Kostuums: Coco Avant Chanel. Film over mode-ontwerper, dus ik reken op mooie kostuums.

Ik hoop: niets. Ik zag alleen The Imaginarium of Doctor Parnassus. Mooie kostuums op zich, maar hoop dat er toch nog wat beters tussen zat.

Beste Make-up: Star Trek. Lange leve Spock?

Ik hoop: Het maakt me echt geen zak uit. Nee, echt niet.

Beste Geluidsmontage: The Hurt Locker. Hier heb ik weinig talent voor. Ik stem meestal op de meest lawaaierige film, maar dat pakt vaak verkeerd uit.

Ik hoop: The Hurt Locker dan maar?

Beste Geluids Mixing: Avatar. Ik weet nauwelijks wat dit is, maar ik wil niet twee risicovolle geluidscategorieën hetzelfde stemmen, dus ga ik nu voor die andere grote film. Transformers lijkt me iets te lawaaierig.

Ik hoop: The Hurt Locker. Vraag niet waarom.

En dan die drie wereldvreemde categorieën in het kort:

Beste Korte Speelfilm: Miracle Fish.

Beste Korte Animatiefilm: A Matter of Loaf and Death.

Beste Korte Documentaire: Rabbit a la Berlin.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.