- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wat bedoel je? Heel veel films, waaronder Nine en Fantastic Mr. Fox, zijn door de Art Directors Guild niet eens genomineerd. En alle films die de Oscar voor de beste film hebben gekregen, werden eerst ook door de Art Directors Guild genomineerd.
Slumdog Millionaire (2008), No Country for Old Men (2007), The Departed (2006), Crash (2004/I), Million Dollar Baby (2004), The Lord of the Rings (2003) etc....
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
maar dat is toch niet zo gek, en als je een lijst met 15 films laat vallen, zullen daar altijd wel wat outsiders buiten vallen, maar de echte kanshebbers zitten er altijd bij.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ok, ik probeer enkel de samenhang tussen de Art Directors Guild en de Academy Awards aan te tonen.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
1 (van de 15) van de door de Art Directors Guild genomineerde films zal de Academy Award voor de beste film winnen. Dus geen echte verrassingen meer...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je valt in herhaling....
1 van deze films zal de Oscar voor de beste film winnen.
PERIOD FILM
A Serious Man
Inglourious Basterds
Julie & Julia
Public Enemies
Sherlock Holmes
FANTASY FILM
District 9
Harry Potter And The Half-Blood Prince
Star Trek
Where The Wild Things Are
CONTEMPORARY FILM
Angels & Demons
The Hangover
The Hurt Locker
The Lovely Bones
Up In The Air
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Ik denk dat als je dit lijstje vergelijkt met de PGA-lijst van 10 titels die ik vorige week plaatste "Public Enemies" alvast kansloos is 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Je vergeet dat ook de critici enthousiast zijn over deze film. Tenminste, de paar recensies die ik tegenkwam. Plus doorgewinterde filmliefhebbers (zie de scores op Imdb + moviemeter).
Avatar is inderdaad goed ontvangen door critici en filmliefhebbers. Maar Up in the Air, The Hurt Locker en alle andere films die ik bij de tien grootste kanshebbers voor nominaties noemde zijn allemaal zeer goed bekritiseerd. Dat is standaard bij Oscarnominaties voor de Beste Film, op een uitzondering hier en daar na.
Ja, maar heb ik al niet een aantal keren aangegeven dat de academy nogal een geschiedenis heeft van het negeren van technische vernieuwingen bij hun uiteindelijk keuzes?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is wel zo, maar bij de technische vernieuwingen van Titanic en LotR konden (en gingen) ze er ook niet omheen. Ik verwacht op basis daarvan en het eco thema dat Avatar goede kans maakt. Maar het hangt er ook heel erg vanaf of men het Cameron gunt. Persoonlijk lijkt het mij en zwakte bod om de Oscar voor beste film dit jaar aan een 'klein drama' te gunnen.
Maar we zullen zien....
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ik denk dat als je dit lijstje vergelijkt met de PGA-lijst van 10 titels die ik vorige week plaatste "Public Enemies" alvast kansloos is
Precious
Up
An Education
staan wel in die PGA-lijst, maar zijn door de Art Directors Guild niet genomineerd!
Films die door de Art Directors Guild NIET genomineerd zijn, krijgen sowieso geen Oscar voor de beste film. Misschien andere categorie...
Public Enemies heeft dus nog wel een (klein) kansje om te winnen; niet dat ik dat verwacht. Zal waarschijnlijk enkel technische Oscars in de w8 slepen...
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat is wel zo, maar bij de technische vernieuwingen van Titanic en LotR konden (en gingen) ze er ook niet omheen.
Het is dan wel weer tekenend dat ze bij LotR tot de derde film wachten. Kennelijk was de technische kracht past na drie jaar bij de Academy doorgedrongen. En dat terwijl Return of the King de sterkste tegenstanders van de drie had (Mystic River en Lost in Translation). Fellowship en The Two Towers verloren respectievelijk van A Beautiful Mind en Chicago. Zet je te denken.
En Titanic was technisch misschien zeer up-to-date, maar dat hij vernieuwend zou zijn heb ik nog nooit gehoord. De Oscarjury viel volgens mij vooral voor het epische melodrama. Daar zijn ze gek op. Zie ook Out of Africa, The English Patient en een aantal andere vergelijkbare films.
Public Enemies heeft dus nog wel een (klein) kansje om te winnen; niet dat ik dat verwacht. Zal waarschijnlijk enkel technische Oscars in de w8 slepen...
Er heerst praktisch geen buzz rond Public Enemies helaas. Ik hoop op een nominatie voor de cinematografie, maar ik zou als ik jouw was je verwachtingen omtrent Public Enemies bij de Oscars maar temperen. Teveel mensen vinden het niets.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zie niet direct de link tussen de Art Directors Guild en de Oscars. Vrij onbeduidende prijs ook. Ik kan ook elk jaar wel een shortlist met 15 films maken, weet vrij zeker dat die er dan ook altijd tussen zit. Maar een causaal verband is er natuurlijk niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En Titanic was technisch misschien zeer up-to-date, maar dat hij vernieuwend zou zijn heb ik nog nooit gehoord.
Leefde jij onder een (ijs) rots in 1997/98? Die 200 miljoen waren niet enkel opgegaan aan burrito's voor de Mexicaanse crew.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ik zie niet direct de link tussen de Art Directors Guild en de Oscars.
Slumdog Millionaire (2008), No Country for Old Men (2007), The Departed (2006), Crash (2004/I), Million Dollar Baby (2004), The Lord of the Rings (2003) etc....
otherfool
-
- 18532 berichten
- 3403 stemmen
Ik mag toch niet hopen dat de beste film Oscar aan iets wordt toegekend alleen vanwege de technologische tierelantijntjes. In dat geval moet er vanaf nu 300 miljoen dollar worden uitgetrokken om de Oscar te kopen. Geef Avatar al die tech awards maar, daar zijn ze voor.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Leefde jij onder een (ijs) rots in 1997/98? Die 200 miljoen waren niet enkel opgegaan aan burrito's voor de Mexicaanse crew.
Nee, maar ik was toen 10 jaar oud. Filmtechnische vernieuwingen hielden me niet bezig en ik hoorde vooral van Titanic omdat alle meisjes bakvissenliefde voelde voor Leonardo Di Caprio en omdat dat nummer van Celine Dion toen 24 uur per dag gedraait werd.
Maar een film die 200 miljoen besteed aan special effects is niet meteen vernieuwend. Wat deed Cameron daar in essentie anders met CGI dan wat we al zagen in andere rampenfilms als Independence Day of in Camerons eigen Terminator 2? Zo ver ik weet is er geen nieuwe techniek gebruikt in Titanic. Hoogtens geupdate oude techniek.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die films hadden ook alle maal golden globe nominatie en een NY critics award. Ik had ze ook op mij short list staan, dus wat is je punt?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, maar ik was toen 10 jaar oud. Filmtechnische vernieuwingen hielden me niet bezig en ik hoorde vooral van Titanic omdat alle meisjes bakvissenliefde voelde voor Leonardo Di Caprio en omdat dat nummer van Celine Dion toen 24 uur per dag gedraait werd.
Maar een film die 200 miljoen besteed aan special effects is niet meteen vernieuwend. Wat deed Cameron daar in essentie anders met CGI dan wat we al zagen in andere rampenfilms als Independence Day of in Camerons eigen Terminator 2? Zo ver ik weet is er geen nieuwe techniek gebruikt in Titanic. Hoogtens geupdate oude techniek.
IMAX onderwater opnames van de Titanic. Daarbij werden die oude technieken wel naar een veel hoger plan getrokken. Dat shot dat de camera over Titanic vliegt was toch minstens zo vernieuwend als het rondom shot uit de Matrix wat mij betreft.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Die films hadden ook alle maal golden globe nominatie en een NY critics award. Ik had ze ook op mij short list staan, dus wat is je punt?
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire (2009)
(500) Days of Summer (2009)
It's Complicated (2009)
Nine (2009)
zijn nu ook door de Golden Globes genomineerd, maar deze films zullen nooit de Oscar (voor de beste film) krijgen. Omdat ze niet in de lijst van de Art Directors Guild staan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat ze niet in de lijst van de Art Directors Guild staan.
Nooit geweten dat dat een strikte randvoorwaarde was.... Lijkt me eigenlijk een onzinnige stelling. Hebben volgens mij wezen niets met elkaar te maken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De toekomst zal het uitwijzen, maar het is natuurlijk geen verrassing dat de meeste andere organisaties de uiteindelijke Oscarwinnaar meestal wel op hun shortlist hebben staan, zeker als die 15 titels lang is. 
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
This morning the Academy revealed the nine films still in contention for the 2010 Foreign Language Oscar out of the sixty-five films originally submitted.
The films, listed in alphabetical order by country, are:
* Argentina, El Secreto de Sus Ojos, Juan Jose Campanella, director
* Australia, Samson & Delilah, Warwick Thornton, director
* Bulgaria, The World Is Big and Salvation Lurks around the Corner, Stephan Komandarev, director
* France, Un Prophète, Jacques Audiard, director
* Germany, The White Ribbon, Michael Haneke, director
* Israel, Ajami, Scandar Copti and Yaron Shani, directors;
* Kazakhstan, Kelin, Ermek Tursunov, director
* The Netherlands, Winter in Wartime, Martin Koolhoven, director
* Peru, The Milk of Sorrow, Claudia Llosa, director.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Verrassend (zal SB beamen) dat Baaria van Tornatore ontbreekt. Typisch Oscarmateriaal. Dat zou ik de films van Audiard en Llosa niet willen noemen.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
En ook geen Abrazos Rotos bijvoorbeeld..
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wel Nederland opvallend genoeg. Verder doen de twee grootste kansmakers, The White Ribbon en Un Prophete, gewoon mee.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Netjes, nu nog laatste 5 halen, kan Koolhoven Cameron persoonlijk feliciteren, met zijn 10+ Oscars voor Avatar. 
otherfool
-
- 18532 berichten
- 3403 stemmen
Als Oorlogswinter ook nog wint is Avatar zelfs niet de slechtste Oscarfilm van de avond... 
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5114 stemmen
Verrassend (zal SB beamen) dat Baaria van Tornatore ontbreekt. Typisch Oscarmateriaal. Dat zou ik de films van Audiard en Llosa niet willen noemen.
Zeer verrassend. Ben sowieso wel wat verrast door het lijstje. Heb er maar twee goed, nu al. Normaal kan ik dit beter.
En toch weer Nederland.
De nieuwe Almodovar was overigens niet ingezonden en kon dus niet meedingen. Dat zal wel te maken hebben met het niet nomineren van Volver een paar jaar terug.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Ik mis toch vooral De Helaasheid der Dingen, leuk voor ons Nederland dat we er voorlopig wel tussenzitten, maar de Belgen hadden er wat mij betreft eerder bij mogen zitten.
Knisper
-
- 13040 berichten
- 1279 stemmen
Gevoelsmatig gaat Samson and Delilah (2009) hoge ogen gooien. Werd goed ontvangen in Cannes en het lijkt me dat ze met de Aboriginals wel wat kunnen bij de Oscars.
Verder zal Prophète, Un (2009) ongetwijfeld genomineerd worden
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Als Oorlogswinter ook nog wint is Avatar zelfs niet de slechtste Oscarfilm van de avond...
Lachen met jou, zeg.