• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.279 acteurs
  • 199.148 gebruikers
  • 9.381.111 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

A. De motion capturetechniek is natuurlijk een evolutie van die van LotR en daardoor al niet interessant genoeg meer als argument voor de Oscar (een ere-Oscar ging overigens naar LotR: TTT voor de creatie van Gollum).

B. Fair enough.

C. Oké, dan zitten we op één lijn. Ik zie de kansen slechts anders.

D. Alle films hebben een zekere daling gehad als ik het goed heb. De waarde van vier sterren gemiddeld ligt geloof ik nu wat anders dan in 2004. Toen ik in 2005 op MovieMeter kwam was de laagste score in de top 250 ook 3,60 of zoiets. Ik had indertijd een versie van de lijst uitgeprint en ik zie dat L.A. Confidential toen op 70 stond. Daaromheen stonden films die nu stukken verder gedaalt zijn. Er zijn ook veel films van na 2005 die L.A. wat omlaag geduwt hebben.

E. Bijna geen vaste users van de site (L.A. Confidential ook niet, maar een top 10 is zo klein). De vraag is waar Titanic gebleven is op critici- en filmliefhebberslijsten? Uiteindelijk zullen die een film vooral in herrinnering houden, als ze wat ouder zijn geworden en het grote publiek al weer nieuwe hypes heeft gevonden om zich op te concentreren.

A, is bij Avatar wel op een hele andere schaal toegepast. Niet meer één man in pak, maar hele massa scenes met meerdere acteurs en zelfs dieren...

YouTube - Avatar Exclusive -Behind The Scenes (The Art of Performance Capture)

D. L.A. Confidential zal verder weg gedrukt worden met de jaren en heeft dan geen boxoffice lijst die 'm op het netvlies houdt. Geen slechte film verder, maar ook niets dat 'm memorabel maakt.

E. Star Wars is ook niet echt vergeten....

starbright boy (moderator films)

• 22414 berichten
  • 5114 stemmen

Reinbo schreef:

maar als iemand werkelijk denkt dat LA Confidential DE film uit 1997 is.

Dat denk ik niet, maar jij verklaart 'm min of meer vergeten en dat is ie niet, verre van.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

OK, dat was wat overdreven gesteld.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Titanic staat op 1 in de boxoffice lijst, dat heeft 100 keer meer impact. en sinds iedereen een critic is: Titanic komt 600 keer in een top 10 voor op MM en LA Confidential 102 keer.... Beetje onzin deze discussie, maar als iemand werkelijk denkt dat LA Confidential DE film uit 1997 is.

Dat hangt er vanaf wat je onder DE film verstaat. De meest succesvolle? Nee (al was L.A. zeker geen flop). Maar commercieel succes is alleen echt leuk voor de makers van de film. Wat moet ik er als kijker mee? De boxofficelijst is voor de filmliefhebber totaal oninteressant. Shrek 2 staat in die top 10, maar hoeveel mensen noemden die een van de grootste meesterwerken van de afgelopen 10 jaar? Volgens mij totaal niemand. Commercieel succes is leuk en aardig, maar als jij een tip zoekt voor een film om vanavond te kijken, pak je dan werkelijk de boxofficelijst? De lijst die een doorsnee is van goede marketing, naamsbekendheid en de smaak van de massa, voordat we bij objectieve kwaliteit aankomen?

Ik sta dan liever op een lijst die door de tijd heen verandert. MovieMeter, IMDB en TSP hebben allemaal hun zwaktes en geen enkele lijst heeft een definitief oordeel, maar in tegenstelling tot de boxofficelijst waait de hype bij dergelijke intellingen op een gegeven moment voorbij en zien we of een film in de ogen van gebruikers of critici nog waardig is. Of je die verloren status van een boxofficehit en de hoge status van een criticilieveling uiteindelijk terecht vind is uiteindelijk aan de filmliefhebber zelf om te bepalen. Voor een film zal het op de lange duur echter gunstiger zijn om een evergreen te worden dan een hype van de dag.

L.A. Confidential is niet de meest succesvolle film van 1997 zijn en waarschijnlijk nooit de status van een The Godfather krijgen, maar er is een aardige kans dat hij herrinnert zal blijven worden.

P.S.: waar suggereer ik dat Star Wars vergeten is? Ik beweer niet dat gehypete films geen klassiekers kunnen worden.

otherfool

• 18529 berichten
  • 3403 stemmen

Reinbo schreef:

Beetje onzin deze discussie, maar als iemand werkelijk denkt dat LA Confidential DE film uit 1997 is.

Je komt nb zelf met LAC aanzetten

Verder is een relatief kleine kwaliteitsfilm als LAC natuurlijk niet te vergelijken met het enorme bakvissensucces van Titanic.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het commerciele succes van Star Wars, Titanic en Avatar heeft ook wel wat meer diepgang en impact gehad dan dat van Shrek 2 en PotC 3. Al deze films hadden ook een grote technische stap in zich, dat blijft wel goed hangen zo toont het verleden aan. Avatar zal geen hype van de dag zijn, maar eentje die veel langer duurt en na-ijlt...

Ik zie Avatar en Titanic in het volgende lijste passen. Films die je (in hun tjd) gewoon gezien moet hebben, die veel verder gaan dan slechts een hype

Gone With The Wind

Ben-Hur

Sound of Music

Jaws

Star Wars

E.T.

Titanic

Uber successen om het zo maar te noemen, die worden nooit vergeten.

Edit: een hoop van deze films hebben niet de Oscar gekregen.......

otherfool

• 18529 berichten
  • 3403 stemmen

Lijkt me een vreemdsoortig en volstrekt willekeurig lijstje, maar goed.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Inderdaad waarom zou je een film negeren omdat het een blockbuster is.Ik wou vandaag naar de avatar 3D maar meerdere voorstellingen waren uitverkocht. Iedereen heeft het over de film en iedereen vind hem geweldig. Waarom hem dan negeren, de film heeft mischien geen oscars nodig. Maar verdienen! Noem de oscars dan, beste film zonder aandacht.

Lijkt me een vreemdsoortig en volstrekt willekeurig lijstje, maar goed.

Noem jij eens z'n film dan?

eRCee

• 13443 berichten
  • 1980 stemmen

The One Ring schreef:

[...]

Let nou maar op.

Maar goed, heb volgens mij al uitgelegd waarom ik dat denk. Inderdaad vind ik zelf de film ook goed, en heb ik de film denk ik ervaren zoals de meerderheid dat doet. Waarbij ik er gemakshalve vanuit ga dat dat ook geldt voor de meerderheid van de academy.

Die lijstjes en eerdere prijzen die genoemd werden, wanneer zijn die zo'n beetje toegekend? Want Avatar draait nog maar een maand. Vind het dus niet zo gek dat 'ie niet veel prijzen heeft, tot nu toe.

otherfool

• 18529 berichten
  • 3403 stemmen

Justinw schreef:

Noem jij eens z'n film dan?

Nu ja, ik denk dat het collectieve jaren 90 geheugen eerder Pulp Fiction of The Matrix op weet te brengen dan Titanic.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Dat waren/zijn inderdaad toonaangevende films

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bij de filmliefhebber, maar veel minder bij het grote publiek. Het ging mij om de "Event Pictures" iets waar in alle media over gerapporteerd werd, super hypes, films waar zelfs je grootouders naar toe moesten....

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Jah, en dan springt een Titanic er eerder uit. Net zoals avatar. Want mensen die normaal nooit naar zon film zouden gaan, willen nu opeens mee.

otherfool

• 18529 berichten
  • 3403 stemmen

Avatar wil ik jullie wel geven (ga er vanavond met niet-filmminded vriendin naar toe die toch wel erg benieuwd is), maar Titanic was toch gewoon een dure tienermeisjesfilm? Vooral veel verhalen in de media van bakvisjes die er dan 10x per week naar toe gingen. Ik zelf heb hem bv niet in de bios gezien, volgens mij niemand destijds van mijn vriendenkring. Heb het vermoeden dat die film vooral voortleeft in de gedachtes van de vrouwelijke medemensch geboren rond het jaar 1985 (eerdergenoemde vriendin uit '86 heeft deze film dan ook in haar niet overdreven grote dvd-collectie).

Volgens mij voldoet de LotR trilogie nog eerder aan de definitie van Event Pictures, die heb ik dan ook alledrie in de bios gekeken (met niet al te veel plezier, maar dit terzijde). Dat was verplichte kost.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

LOTR is gewoon geweldig. En ja Titanic is mischien geen vlekkeloze film. Maar toch heeft iedereen hem gezien.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

Avatar wil ik jullie wel geven (ga er vanavond met niet-filmminded vriendin naar toe die toch wel erg benieuwd is), maar Titanic was toch gewoon een dure tienermeisjesfilm?

Tienermeisjes.... Voor mij was het een heel bijzonder bezoek aan het beroemdste schip aller tijden. De ondergang meebeleven was groots, beangstigend en heftig. Snap niet dan men het uberhaupt over dat liefdesverhaaltje heeft. Was niet meer dan een middel om het schip te laten zien.

Edit: Veel plezier vanavond.

otherfool

• 18529 berichten
  • 3403 stemmen

Thx, mijn verwachtingspatroon is extreem laag dus het kan vanavond alleen maar meevallen

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Justinw schreef:

Inderdaad waarom zou je een film negeren omdat het een blockbuster is.Ik wou vandaag naar de avatar 3D maar meerdere voorstellingen waren uitverkocht. Iedereen heeft het over de film en iedereen vind hem geweldig. Waarom hem dan negeren, de film heeft mischien geen oscars nodig. Maar verdienen! Noem de oscars dan, beste film zonder aandacht.

Mja, met dit soort opmerkingen kan de Academy zijn prijs voor Beste Film voortaan maar gewoon aan de meest succesvolle film van het jaar geven. Leuk, dan had Transformers gewonnen in 2007. Ik heb liever dat de leden van de (grote) jury gewoon stemmen op de film die het best vinden en geen rekening houden met de hype van de dag of box-officeresultaten. Dat iedereen het over Avatar heeft en niet over The Hurt Locker, die hier niet in de bioscoop te zien is geweest, wil niet zeggen dat Avatar beter is.

Ik begin het een vreemde discussie te vinden. Ik dacht dat het logisch was dat commercieel succes en artistiek succes niet op een gelijke voet gezet konden worden, maar Avatar is kennelijk zo speciaal dat zelfs die visie verandert.

eRCee schreef:

Die lijstjes en eerdere prijzen die genoemd werden, wanneer zijn die zo'n beetje toegekend? Want Avatar draait nog maar een maand. Vind het dus niet zo gek dat 'ie niet veel prijzen heeft, tot nu toe.

De meeste van deze prijzen zijn de laatste drie weken uitgerijkt. Het is altijd een chaos van uitrijkingen in de december, januari en februari, met de Oscars als hekkensluiter. Avatar deed bij de meeste dus gewoon mee. Daarbij was Avatar voor de pers al een dikke week eerder te bewonderen dan voor het gewone volk. Volgens mij zelfs in dezelfde week als Up in the Air...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Up in the Air is momenteel aan het floppen in de States.... ruim 40% naar beneden.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

Welnee, 55 mil tot nu toe voor een film die 30 mil heeft gekost is geen floppen aan hoor.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Daarbij is Up in the Air, ondanks een ster als Clooney, niet opgezet als een blockbuster, dus is het halen van de magische 100 miljoen dollar grens niet zo belangrijk als voor Camerons nieuwste.

Maar waarom is het al dan niet floppen van Reitmans film belangrijk voor deze discussie, Reinbo? Gun je concurrentie van Up in the Air het licht in de ogen niet meer?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben voor Avatar, dat moge duidelijk zijn.

Al ken ik vrijwel geen van de concurrenten, maar het plotje van Up in te air spreekt mij niet aan, vaak is de Oscar eerder een waarschuwing dan een aanbeveling voor mij..... Maar afgezien dat ik van mening ben dat alle vijanden van Avatar vernietigd moeten worden, neem ik het niet te serieus.

Ik gun het overigens Bigelow ook wel, ben al fan van haar sinds Near Dark. Al waren haar laatste 2 films niet best. (Sinds ze gescheiden is van Cameron eigenlijk...)

W.M.J.M

• 4041 berichten
  • 2902 stemmen

Up in the Air net gezien, vond hem erg goed. Ik vond Juno en T.Y.F.S eigenlijk ook erg goed, dus het kwam voor mij niet als een grote verassing.

George Clooney mag voor mij de oscar voor beste mannelijke hoofdrol gaan ophalen en Vera Farmiga die voor beste vrouwelijke bijrol.

eRCee

• 13443 berichten
  • 1980 stemmen

The One Ring schreef:

Ik begin het een vreemde discussie te vinden. Ik dacht dat het logisch was dat commercieel succes en artistiek succes niet op een gelijke voet gezet konden worden, maar Avatar is kennelijk zo speciaal dat zelfs die visie verandert.

Je vergeet dat ook de critici enthousiast zijn over deze film. Tenminste, de paar recensies die ik tegenkwam. Plus doorgewinterde filmliefhebbers (zie de scores op Imdb + moviemeter). Tel daarbij op het vernieuwende aspect van de 3D en de verantwoorde boodschap en het kan gewoon niet meer stuk.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

1 van deze films zal de Oscar voor de beste film winnen.

PERIOD FILM

A Serious Man

Inglourious Basterds

Julie & Julia

Public Enemies

Sherlock Holmes

FANTASY FILM

District 9

Harry Potter And The Half-Blood Prince

Star Trek

Where The Wild Things Are

CONTEMPORARY FILM

Angels & Demons

The Hangover

The Hurt Locker

The Lovely Bones

Up In The Air

2009 Nominations :: Art Director, Graphic Artist, Illustrator, Matte Artist, Model Maker, Digital Artist, Scenic Artist, Set Designer, Title Artist: Film, Tv, Digital Med - artdirectors.org

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Is dat jouw voorspelling? Want die link heeft niks met de Oscars te maken, dat weet je, he?

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Neen. Films die het bij de Art Directors Guild goed doen, doen ook goede zaken bij de Academy Awards.

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Ok, jouw voorspelling dus. Duidelijk.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

Koekebakker schreef:

Ok, jouw voorspelling dus. Duidelijk.

Mijn voorspelling is dat Avatar geen Oscar voor de beste film zal krijgen.

Montorsi

• 9717 berichten
  • 2381 stemmen

je hoeft toch geen kenner te zijn om te weten dat uit die 15 titels inderdaad de winnaar zal komen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.