- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Ik vind de ingreep in de Tigercompetitie eigenlijk best een goed idee. Vooral de teruggang naar één prijs dan. En die acht komt door het een per dag-principe, dat is wat geforceerd. Dat is een wat kleine competitie, maar minder dan de 15 die er nu in sommige jaren waren is ook geen slecht idee. Tien of twaalf is een beter aantal. Beter nog is niet helemaal vastzitten aan een aantal. Heb je in een jaar negen films die je wil toelaten, dan negen. Zijn het er 13, dan 13.
Verder is dit volgens mij al zeker de vierde keer dat de programma-indeling anders wordt in mijn IFFR-jaren.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ja, beetje dubbel blijft het wel. Maar als je GjZ dan bezig ziet met Lav Diaz tijdens de Q&A in EYE (toen Diaz die prestigieuze prijs kwam ophalen in NL - ook mede misschien GjZ dan wel) zak je wel meermaals door de grond.
Maar de tijd is rijp voor nieuw bloed. Een nieuwe kijk op Azië. De persoon die zijn functie gaat invullen zal weer ergens anders zijn accenten leggen. Je hele leven werken bij één en dezelfde Filmhuis / Filmfestival vind ik niet goed. Na zoveel jaar mag er wel geschoven worden.
Wat vinden jullie van onderstaande opvatting?
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Check de nieuwe site van het IFFR. Gemaakt door en voor kleuters ... 
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
De nieuwe programmeur die genoemd wordt, Léo Soesanto, even gecheckt. Opvallendste op zijn CV is dat hij tot dit jaar zes jaar programmeur was van de Semaine de la Critique in Cannes.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
IFFR 2016: HET PROGRAMMA VERDEELD IN VIER SECTIES
Wat veranderd er nu precies? Behalve die verschrikkelijk nieuwe site. 
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Cosmetische ingreep, meer niet.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Maar wel de nieuwe Grandieux. Da's een lekkere zekerheid, zo vroeg.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Zijn er mensen die dit jaar meewillen naar de openingsfilm van het IFFR? Het is op 27 januari en de voorverkoop is vorige week begonnen. Gebruikers Starbright Boy, KoenR en Timbo hebben al bevestigd. En waarschijnlijk komen McSavah en Mochizuki Rokuro ook. Danuz ook wellicht. Van te voren wat eten? En daarna een drankje in de kroeg? Roept u maar! 
Openingsfilm 2015: War Book (Tom Harper)
Openingsfilm 2014: Her (Spike Jonze)
Openingsfilm 2013: The Master (Paul Thomas Anderson)
Openingsfilm 2012: King Curling (Ole Endresen)
Openingsfilm 2011: Essential Killing (Jerzy Skolimowski)
Openingsfilm 2010: Paju (Chan-ok Park)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Weinigzeggende festivaltrailer:
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Gisteren was ik bij de Tiger Friend Preview. De film op het programma was The Assassin, die gaat dus uiteraard ook draaien tijdens het festival. Er komt ook een retrospectief rond Hou Hsiao-Hsien, dit zal na het festival naar EYE gaan, en men probeert Hou als gast te strikken.
Ook werd er een IFFR-Live titel aangekondigd: Prejudice
De hertekening van het programma is doorgevoerd om meer duiding te geven aan de films. Het aantal films en de programmaonderdelen lijken onveranderd te blijven. Het is meer dat sommige onderdelen een subsectie worden, de Tiger Competitie gaat nu bijvoorbeeld direct onder Bright Future vallen. Ook wordt geprobeerd om meer achtergrond en dus duiding te geven bij de films, dit zal moeten gebeuren door middel van een uitgebreid magazine en langere artikelen op de website.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Het aantal films en de programmaonderdelen lijken onveranderd te blijven. Het is meer dat sommige onderdelen een subsectie worden, de Tiger Competitie gaat nu bijvoorbeeld direct onder Bright Future vallen. Ook wordt geprobeerd om meer achtergrond en dus duiding te geven bij de films, dit zal moeten gebeuren door middel van een uitgebreid magazine en langere artikelen op de website.
Over het aantal films: ik kan me een stuk herinneren dat het er minder zouden worden, maar dat werd hier door Bero Beyer (september Filmkrant) al ontkracht. (NB. ik heb mijn bericht ge-edit omdat ik inmiddels de link met het antwoord op de vraag "worden het minder films?" heb gevonden)
Leuke info trouwens verder, dank je!
Omdat smijten met lijstjes genoeg voorkomt, hierbij een lijst waarvan ik hoop denk weet of vermoed dat ze op het IFFR komen (soms simpelweg omdat de biosrelease al bekend is in bv maart);
SCHIET er graag op:
11 Minut (2015)Alternatieve titel: 11 Minutes
Aaaaaaaah!
Alias María (2015)
An (2015)Alternatieve titel: Sweet Red Bean Paste
Angry Indian Goddesses (2015)
Anomalisa (2015)
Atem, Ein (2015)Alternatieve titel: One Breath
Bang Gang (Une Histoire d'Amour Moderne) (2015)Alternatieve titel: Bang Gang
Belgica (2016)
Box (2015)
Chevaliers Blancs, Les (2015)Alternatieve titel: The White Knights
Christine (2016)
Etaj Mai Jos, Un (2015)Alternatieve titel: One Floor Below
The Event
Francofonia
Hail, Caesar! (2016)
Heart of a Dog (2015)
James White (2015)
Kollektivet (2016)Alternatieve titel: The Commune
Krigen (2015)Alternatieve titel: A War
Malgré la nuit
Ma (2015)
Mediterranea (2015)
Men Go to Battle (2015)
Mil e Uma Noites: Volume 1-3 (2015)Alternatieve titel: Arabian Nights Vol. 1-3)
Minotauro (2015)Alternatieve titel: Minotaur
Monstruo de Mil Cabezas, Un (2015)Alternatieve titel: A Monster with a Thousand Heads
Nie Yin Niang (2015)Alternatieve titel: The Assassin
NUTS!
Of Shadows
Per Amor Vostro (2015)
Petting Zoo (2015)
Préjudice (2015)
Rak Ti Khon Kaen (2015)Alternatieve titel: Cemetery of Splendor
Sangue del Mio Sangue (2015)Alternatieve titel: Blood of My Blood
Shan He Gu Ren (2015)Alternatieve titel: Mountains May Depart
Sleeping Giant (2015)Alternatieve titel: Le Géant Endormi
Sparrows (2015)
Staat gegen Fritz Bauer, Der (2015)Alternatieve titel: The People vs. Fritz Bauer
Sulanga Gini Aran (2015)Alternatieve titel: Dark in the White Light
Tanna (2015)
Tierra y la Sombra, La (2015)Alternatieve titel: Land and Shade
Waiting Room, The (2015)
Ya Tayr El Tayer (2015)
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Hail, Caesar! gaat Berlijn openen, die mag je dus vergeten.
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Ik heb maar weer eens wat dagen vrijgenomen met het festival. Gewoon fulltime werken ernaast vond ik helemaal niks afgelopen jaar.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Zelfde hier. Vorig jaar moest dan wel even, want je kunt moeilijk vrij gaan nemen als je dik drie weken ergens werkt. Maar heb nu gewoon weer heerlijk vrij. Van de dag van de openingsfilm, tot een paar dagen na het festival, om af te kicken. Nu ik zeker vrij heb heb ik ook veel meer voorpret dan vorig jaar. Ik heb er echt ongelofelijk veel zin in.
En Hou-retro is enerzijds een beetje raar (omdat er verleden jaar ook al drie waren als onderdeel van dat Taiwan-programma), maar omdat èn een van mijn grote favorieten is èn een regisseur van wie ik nog veel niet heb gezien hoor je mij echt niet klagen.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Christine (2016)
Premiere Sundance 2016, kan je een streep door zetten. Gaat niet gebeuren.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Premiere Sundance 2016, kan je een streep door zetten. Gaat niet gebeuren.
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Maar dat was wel een jaar na Sundance...
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Maar dat was wel een jaar na Sundance...
De feiten, dat Simon Killer me wel beviel en dat Beyer op zich dubbelingen met TIFF en Sundance niet uit de weg gaat (zie eerdere link Filmkrant), doen mij hopen. Dat geldt voor meer in die enorme lijst!
Blijf uiteraard schieten en suggereren..toevoegen en....bekitiseren..
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Het komt voor dat een film op Sundance in premiere gaat en ook in Rotterdam te zien is. Dit was een paar jaar terug met Il Futuro bijvoorbeeld het geval.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Voordeel voor Rotterdam is mogelijk dat het relatief laat is dit jaar. Eindigt pas op 7 februari, dat is de laatst mogelijke datum, vorig jaar was dat 1 februari.
Sundance is juist opgeschoven naar voren: vorig jaar 1 februari laatste dag, nu 31 januari.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Dit lijkt me overigens wel een mogelijke nieuwkomer vanwege de Rotterdamse inbreng (Rotterdam Lab):
Rei Cine | HUNTING SEASON ? NATALIA GARAGIOLA - reicine.com.ar
En wellicht een film van een Duitser met eerdere IFFR screening (Die Unsichtbare):
London Film Festival 2015: Paula | Review – The Upcoming - theupcoming.co.uk
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Even ter verduidelijking. Het IFFR vertoond ieder jaar films / documentaires van Sundance. Om maar eens wat te noemen. Het Bulgaarse Viktoria, het Chileense To Kill a Man en het Mexicaanse Halley. Of wat dachten jullie van Frank en A Girl Walks Home Alone at Night? Een jaar na hun première op Sundance. Alles is dus nog open.
Zie Reichardt's Certain Women ook op het IFFR verschijnen als Berlijn geen interesse heeft. Hetzelfde geldt voor de nieuwe film van Daly, Fernández en Ghobadi.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
De nieuwe van Ghobadi; doel je dan op deze:
Fernández: ervan uitgaande dat je de regisseur van To Kill a Man bedoelt, zou dat erg mooi zijn.
Het past in ieder geval bij de aanpak dat het IFFR graag regisseurs die vroeg ontdekt zijn, aan zich bindt.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Please Welcome: themaprogramma ID Check | IFFR
ID-check als een soort parapluterm dit jaar. Uit de omschrijvingen valt o.a. ook al op te maken dat volgens mij Chuck Norris vs Communism (2014) ook hier te zien zal zijn.
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Die Roemeense docu (Chuck Norris etc.): ik zal me erop verheugen!
... hierbij nog wat suggesties:
À Peine J'Ouvre les Yeux (2015)
Community Cameras:
Mr Thee
-
- 1588 berichten
- 1197 stemmen
Nice! Al heb ik veel titels genoemd: ze zitten er tussen! Verder:
Vraag me af welke Sono dit jaar gedraaid wordt:
Madly lijkt me typisch een surprisefilm.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ze moeten bij het IFFR alleen nog leren om geen spoilers in de tekst op te nemen. Vorig jaar werd Magical Girl gespoild en nu wordt La Novia even schaamteloos gespoild. Geweldig...