• 15.746 nieuwsartikelen
  • 177.925 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.971 gebruikers
  • 9.370.338 stemmen

Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

zoeken in:

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Nederlandse filmmakers mogen blij zijn dat ze, op wat voor manier dan ook, meespelen in een competitie op de grote drie festivals.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Uiteraard. Maar bij bepaalde Nederlandse regisseurs / films wil ik liever niet dat ze de landsgrens verlaten omdat ik ze zo slecht vind dat ik ze voor ze schaam.

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Zou kunnen dat ik hier tijd voor heb dit jaar. Weet iemand wanneer het programma bekend wordt? En wat zijn de aanraders dit jaar?

Hier de laatste press release met films in competitie: | Berlinale | Press | Press Releases | All Press Releases - Berlinale 2017: Competition and Berlinale Special Are Complete – Master Directors, Newcomers, and Stars Galore

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Sjonge, helemaal niemand anders die hierheen gaat? Het programma is bekend, voorverkoop start maandag.

https://www.berlinale.de/en/programm/berlinale_programm/programmsuche.php

Ik kan waarschijnlijk een avond en een dagje meepikken volgende week. Lastig uitzoeken, ga me waarschijnlijk op de competitie-films richten.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Jawel, maar dat zijn gebruikers die zich hier zelden laten horen en die in Berlijn vooral aangekocht titels gaan kijken. Dat zou ik niet doen als ik naar Berlijn ging.

Uit de hoofdcompetitie zou ik voor de nieuwe van Călin Peter Netzer, Marcelo Gomes en Thomas Arslan gaan. En het debuut van Josef Hader. Dit kan ook iets zijn. De andere secties doe ik wellicht in de loop van de week 'screenen' maar in Berlijn draait er sowiezo veels te veel.

Lefgozer

• 3491 berichten
  • 2256 stemmen

Wanneer is deze nou eens te bekijken voor de Nederlander, Verhoeven?

Zhi Fan Ye Mao (2016)

Ik had je daar aardig hyped voor vorig jaar.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Ik vermoed nooit.

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Dank Verhoeven. Jammer dat de meeste van die titels pas later volgende week gaan draaien; ik heb uiteindelijk alleen maandag tijd en misschien zondagavond nog. En wat is alles al snel uitverkocht...

Nu ja, morgen om 10 uur weer een kans.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

In het Forum draait een heel retrospectief van Heinz Emigholz. Ooit een keer een architectuurdocumentaire van hem gezien in Gent maar daar was ik niet direct heel enthousiast over.

Verder een nieuwe film van Daniel Borgman, Nana Ekvtimishvili, Raja Amari, Greg Zglinski en Yuya Ishii. Die laatste ziet er audiovisueel heel bijzonder uit. Ik noteer hem.

Vooral benieuwd naar de nieuwe films van J.P. Sniadecki, Alex Ross Perry en Lucien Castaing-Taylor + Verena Paravel. Wellicht ook drie (01 + 02 + 03) interessante titels uit Latijns-Amerika.

Het speelfilmdebuut van Haobam Paban Kumar genaamd Lady of the Lake en House in the Fields van Tala Hadid ziet er intrigerend uit. Hetzelfde geldt voor Abed Abest, Ashley McKenzie, Manuel Muñoz Rivas en Rati Oneli. Volgens mij zijn die laatste twee geproduceerd door het HBF.

Drie (01 + 02 + 03) Marokkaanse Klassiekers en twee (01 + 02) Koreaanse Klassiekers.

Maar van alle titels uit Berlijn ben ik hier nog het meeste benieuwd naar!

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

De nieuwe Ildikó Enyedi moet heel bijzonder zijn! Iemand al ingestuurd / toegevoegd?

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

Baalde enorm, wilde die van Enyedi ook heel graag zien maar was razendsnel uitverkocht...

Pokot van Agnieszka Holland is alvast erg de moeite. Vanmiddag staat nog Una mujer fantastica van Lelio op het programma.

donnie darko

• 6140 berichten
  • 2816 stemmen

Malick schreef:

De nieuwe Ildikó Enyedi moet heel bijzonder zijn! Iemand al ingestuurd / toegevoegd?

Arnie schreef:

Baalde enorm, wilde die van Enyedi ook heel graag zien maar was razendsnel uitverkocht...

Pokot van Agnieszka Holland is alvast erg de moeite. Vanmiddag staat nog Una mujer fantastica van Lelio op het programma.

Wij hebben beiden gezien. Op de dag zelf komen er rond 9 uur s morgens op de website voor alle films nog tickets vrij. Wij zijn naar daar gegaan voor het weekend, met geen enkel ticket gekocht, en zijn uiteindelijk naar 5 films kunnen gaan, waaronder 3 competitie en 1 premiere in competitie (Pokot) op één van de beste seats.

Ik vond Pokot ook zeer de moeite, maar de On body and Soul van Enyedi was inderdaad gewoon ongelooflijk magische film. Zeer veel kippenvel bij gehad tijdens de hele duur, en ze doet wat Holland tracht te doen (het verzoenen van het dierenrijk met het mensenrijk) nog een stukje beter/rauwer/poëtischer.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112247.300.jpg

Hongaarse liefdesfilm wint Gouden Beer in Berlijn | NOS

Op het Filmfestival van Berlijn is de belangrijkste prijs, de Gouden Beer, naar de Hongaarse film On Body and Soul gegaan. De film gaat over twee verlegen mensen die werken in een abattoir in Boedapest en verliefd op elkaar worden.

De jury, onder voorzitterschap van Paul Verhoeven, gaf aan de Hongaarse film de voorkeur boven de favoriet The Other Side of Hope, over vluchtelingen in Finland.

Volgens Verhoeven viel de zevenkoppige jury voor On Body and Soul omdat deze film mensen doet denken aan iets dat volgens hem in het dagelijks leven vaak wordt vergeten: mededogen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Op de 67e Berlinale spraken de dieren:

Voor pessimisme was er volgens Dieter Kosslick trouwens geen plaats op de Berlinale “films met een zwartgallig einde kwamen gewoon niet in aanmerking voor een selectie”.
Dit gaat toch nergens meer over ...

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Het festival kreeg dus de juryvoorzitter die ze verdiende.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Malick schreef:

Op de 67e Berlinale spraken de dieren:

(quote)
Dit gaat toch nergens meer over ...
Hoop dat dit verkeerd vertaald/geïnterpreteerd is of dat het uit de context is getrokken, want dat slaat inderdaad nergens op.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Tijdje terug:

The Berlin Film Festival has unveiled the first titles in its Panorama sidebar. The festival has confirmed 11 films, put together for the first time by new section head Paz Lázaro together with Michael Stütz and Andreas Struck.
Kurosawa is er weer.

En vandaag:

The first group of titles selected for the Berlin Film Festival competition have been unveiled with new offerings from Gus Van Sant and Benoît Jacquot among them. Two Berlinale Special Galas have also joined the lineup. Wes Anderson’s Isle Of Dogs was previously announced as the opening night film, which will also play in competition.
Ik noteer Alexey German en Philip Gröning.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Generation 2018: On true fairy tales and magical realities:

In its 41st edition, Generation reinforces the Berlin International Film Festival’s reputation for presenting ambitious new discoveries in the international contemporary film scene to young people told at eye level. “Generation shows films that stay close to the daily lives and fields of experience of children and young people, frequently in challenging situations. And we won’t ever tire of promoting a broader understanding of film for young viewers. At the same time, a visit to Generation has to be a joyful one, an adventure - and whet the appetite for more great cinema,” comments section head Maryanne Redpath.
Nieuwe films van Eduardo Nunes en Kamila Andini naar Berlijn! Waar is het IFFR? In ieder geval twee films die ik heel graag wil zien.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

Twee films die me opvielen uit dit programmaonderdeel 'Generation', dat geënd is op de jeugd:

NL'se film:

Cobain (2017)

Colombiaanse animatie:

Virus Tropical (2017)

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Over Duitse regisseurs gesproken. Thomas Stuber, Christian Petzold, Florian Henckel von Donnersmarck, Philip Gröning, Sebastian Schipper en Angela Schanelec komen dit jaar allemaal met een nieuwe film. Ben benieuwd hoeveel ervan in Berlijn te zien zullen zijn.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Forum 2018: In the Realm of Perfection and Elsewhere

Met nieuw werk van Midi Z, Sergei Loznitsa, Nawapol Thamrongrattanarit, Corneliu Porumboiu, Hong Sangsoo ( ), Guy Maddin, Josephine Decker en Sandro Aguilar! Twee ervan had ik op het IFFR verwacht maar die kan ik hopelijk nu in Berlijn zien.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Berlinale Classics 2018: Seven Restorations to Celebrate Their World Premieres

Het zijn er niet veel maar in ieder geval ga ik Ha-Chayim Al-Pi Agfa / Life according to Agfa proberen te zien.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Forum - 13TH FORUM EXPANDED

Met nieuw werk van James Benning, Ken Jacobs, Rivers + Russel, Morgan Fisher, et cetera.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Competition and Berlinale Special: Soderbergh, Diaz, Padilha, Ruizpalacios and Lazarov

Lav Diaz komt met een zoveel uur durende musical.

Lachwekkend slecht dit! Zal wel weer beloond worden met iets ...

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Berlin Completes Panorama Lineup With Films From Kim Ki-Duk and Idris Elba

Ziet er tof uit. De nieuw Kim Ki-duk voelt aan als een soort van vervolg op Moebius. Pas ik voor.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Een nieuwe van Ruizpalacios in competitie, de opvolger van Güeros, dat vind ik wel iets om naar uit te kijken.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Eerste titel een Benning die al heel lang op mijn lijstje staat: *KLIK*. Zal in tegenstelling tot Rotterdam, Gent en Venetië keiharde keuzes gemaakt moeten worden. Veel te zien.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Klaagmodus.

Klopt het dat het Indonesische The Seen and Unseen van Kamila Andini niet in zijn originele taal draait? Duitse voice-over? Wat zijn dit voor ouderwetse praktijken!

Vertoef negen dagen in Berlijn maar In den Gängen (Thomas Stuber) kan ik niet zien omdat die net in de laatste twee dagen van het filmfestival vertoond wordt. Beetje flauw.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Drift II ?

Wolfgang Fischer’s film depicts a struggle for survival at sea which makes palpable the cruelty of the situation for people in dire straits whose fate is determined by others. The ocean becomes the scene of an allegorical, existential drama.
En in de Woche der Kritik (Berlin Critics' Week) een nieuwe film van Péter Lichter:

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Had ik graag willen zien maar helaas gaat dat niet lukken: El Día que Resistía (Alessia Chiesa), Khook / Pig (Mani Haghighi), Kissing Candice (Aoife McArdle), Fortuna (Germinal Roaux), Morgen beginnt das Leben (Werner Hochbaum), In den Gängen (Thomas Stuber), Ága (Milko Lazarov), The Rub (Péter Lichter), Blue Wind Blows (Tetsuya Tomina), Ceres (Janet van den Brand), Dressage (Pooya Badkoobeh), Mochila de Plomo (Darío Mascambroni), Sekala Niskala / The Seen and Unseen (Kamila Andini), Supa Modo (Likarion Wainaina), Wang Zha de Yuxue / Wangdrak’s Rain Boots (Lhapal Gyal), Gurrumul (Paul Williams), Ohne diese Welt (Nora Fingscheidt) en MA’OHI NUI, in the heart of the ocean my Country Lies (Annick Ghijzelings).

The Searchers:

- Don’t Worry, He Won’t Go Far on Foot (Gus van Sant)

Independent Films:

- Eva (Benoît Jacquot)

Cinemien:

- Cobain (Nanouk Leopold)

Warner Bros:

- Isle of Dogs (Wes Anderson)

- Unsane (Steven Soderbergh)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.