menu

Film / Festivals en evenementen / Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

zoeken in:
RWL
Is er nog iemand van plan om een weekendje daar naartoe te gaan? (1e weekend toevallig )

Ik ben er.

RWL
Gaaf.
Ik ook, als ik de kaarten kan krijgen die ik wil...

RWL
Het blijven Duitsers he

The Night Listener zou draaien (public screenings) op zondag- en maandagavond. Elke dag check ik de site op veranderingen, want je weet maar nooit. Tot vanmiddag geen verandering, tot ik tot m'n verbazing zag dat ie er niet meer tussen stond. Op de tijden dat NL zou draaien, staat nu Surprise Film. Ja, daar heb ik dus niets aan.

Ik die gast bellen die over de Berlinale Special gaat (in die categorie zat NL) en die begon te lachen. Ik uitgelegd waarom ik die film wil zien en dat het de enige film is waarvoor ik naar dat festival kom. Hij wilde niet zeggen of het nou NL zou zijn of niet, maar hij zei wel dat als het NL is, dat ik hem dan moet mailen (jaja, hij heeft nog een mailadres gegeven ook, dus das mooi) en dan houdt ie een kaartje apart. Als afsluiter zei ie nog even "See you on Sunday", dus ik denk dat ik het wel weet.
Maar ja, ze weten me wel zenuwachtig te krijgen zo zeg, jeetje.

ps. Donderdag middag komt er een persbericht over die Surprise Film. Nou ja, dan is de kaartverkoop voor die film al een paar uur bezig, dus daar had ik ook niet zoveel aan.
Ach, we zien wel...

Soms zou ik wel eens theezakjes vouwen als hobby willen hebben...

neo (crew)
Als je niet je hele verhaal had uitgelegd had je misschien gelijk een duidelijk antwoord gekregen muts

RWL
Haha, ik denk het niet. Ik vroeg in 1e instantie alleen wat er gebeurd was met The Night Listener, dus helemaal geen lang verhaal.
Maar ik had een toffe gozer aan de lijn, die wel van een gesprekje hield geloof ik en ja, dan wil je verderop in het gesprek wel eens iets meer vertellen dan eigenlijk nodig. Maar ach, resulteert wel in zekerheid van een kaartje als het NL is dat ze draaien

joyce.b
ik ga ook.
en kaarten zijn er altijd wel.

mijn favo bios daar is colosseum.

RWL
Ja, dat merkte ik 2 jaar geleden ook al, toen een vriendin van me gewoon nog een kaartje kon kopen voor de wereldpremiere van The Final Cut (terwijl iedereen wist dat er een voorwoord zou zijn van de regisseur en de 2 hoofdacteurs).
Maar goed, dit keer is nog niet bekend of The Night Listener ook echt de Surprise Film is...andere films hoef ik niet te zien.

Favoriete bios daar heb ik niet...ik heb er 4 gehad daar, maar ben niet zo kieskeurig wat bioscopen betreft. Mooiste ervaring natuurlijk in het Berlinale Palast met de wereldpremiere, maar als dat in de andere bios was, ligt het weer heel anders.

RWL
Persbericht hebben ze vóór de kaartverkoop van die voorstelling dus uitgegeven en zoals verwacht is het The Night Listener die draait.

De regisseur en schrijver van het boek zullen er aanwezig zijn.
Heb er nu al zin in.

Bosnische film "Grbavica" krijgt Gouden Beer.

"Grbavica", de debuutfilm van de Bosnische cineaste Jasmila Zbanic, heeft de Gouden Beer gewonnen, de hoofdprijs van het Festival van Berlijn.
De film gaat over de moeilijke relatie tussen een vrouw die tijdens de burgeroorlog werd verkracht, en de tienerdochter die ze daar aan overhield.

De Brit Michael Winterbottom, die met zijn politieke prent "The road to Guantanamo" als favoriet gold, moest genoegen nemen met de Zilveren Beer voor de beste regisseur.

De Zilveren Beren voor de beste acteur en actrice gingen naar Duitse spelers. Moritz Bleibtreu werd bekroond voor zijn vertolking in "Elementarteilchen", de Duitse verfilming van de Franse bestseller van Michel Houellebecq. Sandra Hüller werd verkozen als beste actrice in "Requiem".

De 31-jarige cineaste Jasmila Zbanic uit Sarajevo heeft met haar debuut meteen een van de meest prestigieuze Europese filmprijzen beet.

"Ik wil het festival bedanken omdat het een lowbudget-film uit een klein land uitnodigde", zei ze tijdens de uitreiking.

"Grbavica" werd beschouwd als een outsider voor de Gouden Beer. Met actrice Charlotte Rampling aan het hoofd van de jury, was gedacht dat het palmares van deze Berlinale misschien wel vrouwelijk getint zou zijn, maar de meeste kenners hadden eerder gedacht aan prijzen voor de hoofdrolspeelsters uit "Grbavica".
"Ik wil een stem geven aan die vrouwen"
Zbanic wil met haar film "een stem geven aan de vrouwen die tijdens de burgeroorlog het slachtoffer werden van de massale verkrachtingen".

Ze zei eerder in interviews dat verkrachting een oorlogsstrategie was om vrouwen te vernederen. De slachtoffers werden in concentratiekampen gehouden tot een abortus niet meer mogelijk was.

"Ik zou er graag op wijzen dat de oorlog in mijn land dan wel voorbij is, maar de oorlogsmisdadigers Mladic en Karadzic lopen nog altijd vrij rond", zei de cineaste toen ze haar Gouden Beer in ontvangst nam.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_113503.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Het palmares van de Berlinale:

- Gouden Beer "Grbavica" (Bosnië)

- Zilveren Beren:

film: "A soap" (Zweden) en "Offside" (Iran)
regisseur: Michael Winterbottom ("The road to Guantanamo")
actrice: Sandra Hüller ("Requiem")
acteur: Moritz Bleibtreu ("Elementarteilchen")
filmmuziek: Peter Kam ("Isabella")
artistieke bijdrage: Jürgen Vogel, acteur, producer, scenarist ("Der freie Wille")

- Ereprijs: Andrzej Wajda (Poolse regisseur) en Ian McKellen (Britse acteur)
- Beste debuut: "A soap" (Zweden)
- Prijs Albert Bauer: "El custodio" (Argentinië)

Bron: vrtnieuws.net

Ik zit er aan te denken misschien ook naar het Berlinale te gaan (hoewel dit jaar waarschijnlijk toch een beetje moeilijk wordt ivm met ouders die het niet echt goed zullen vinden als ik zou gaan).

Maar hoe duur zijn kaartjes voor het Berlinale?

Moviestar
Ik ben twee/drie jaar geleden geweest toen was het 7,50 en 10 euro dacht ik. 10 euro was een premiere. Hostels in de buurt zijn niet duur maar zou ik op tijd regelen, duurste is de trein. Succes

Met de bus kan ik er voor 60 euro heen, dus dat valt nog best mee En die hostels vlakbij zijn inderdaad spotgoedkoop. En de kaartjes zijn dus ook niet duur. Nou, dat moet dan volgend jaar toch maar 's gebeuren

joyce.b
Als je nou eens al tijdig begint te kijken bij de website van de liftcentrale.nl, dan kan je nog goedkoper heen,waarschijnlijk ook terug , en je bent er waarschijnlijk ook nog sneller dan met de bus.

Overigens waar die ene die dure kaartjes vandaan haalt, weet ik niet, want ik betaalde 8 euro aan het duurste kaartje,en daar zat, alsof het verschil maakte, de regisseur ook in de zaal, en dan kon je na afloop ook nog semi interessante vragen stellen.

Alsof de film daar beter van wordt, en jij interessanter,want je hebt zomaar over de diepgang van de film mogen praten-hoe intiem.

ai-ai-ai!!!

neo (crew)
Nederlander Hanro Smitsman heeft voor zijn korte film
Raak een Gouden Beer in ontvangst mogen nemen. Geweldig!

En? Wie heeft de gouden beer mee naar huis mogen nemen?

Mug
Deze film (kos wint de snelle beer award)

kos
lol .

starbright boy (moderator)

MFEO
IK ga mischien volgend jaar direct na het IFFR naar Berlijn, voor het festival in Berlijn.
Alleen heb ik vernomen dat kaart verkoop heel anders is dan in Rotterdam. En veel minder films heb en je ook nog eens dagelijks in de ochtend vroeg in de rij moet gaan staan voor kaartjes.

Weet dus niet of dat zo'n succes word.

starbright boy (moderator)
De gouden beer gaat naar de turkse film Bal.

Bal (2010) - imdb.com

Berlijn heeft de laatste jaren een handje van om dergelijke titels met een Gouden Beer te bedelen. Polanski dus ook (voor regie), maar dat lijkt me meer een statement.

Vorig jaar draaide van de regisseur van Honey (Gouden Beer) de film Milk op het IFFR. In verband met Turkse Nieuwe Golf. En nu wint hij een Gouden Beer. Niet verkeerd.

Het gastland voor cinema novo is Turkije, misschien wordt er wel een film van hem opgenomen in het programma.

volgende week zondag trouwens een mooi Berlinale special in Films and Stars (28 feb NEt5 16:50)...

vandaag Shutter island-item met interviews Leonardo in berlijn...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.