• 15.758 nieuwsartikelen
  • 178.094 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.093 acteurs
  • 199.019 gebruikers
  • 9.372.663 stemmen

Strips

zoeken in:

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Haha, koel. Ik heb van KiA de versie dat je wel die dikke lippen ziet. Ik wist niet dat DBL ook racistische dingen had. Wist 't alleen van KiA.

Mijn album versie heeft nog de titel 'Kuifje in Congo', ook zonder plastische chirurgie correcties natuurlijk.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

ironing man...

(afbeelding)

(afbeelding)

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Onlangs verscheen in het striptijdschrift Por Dios (nr. 5, maart) de intergrale herdruk van het eerste stripalbum van January Jones, door Eric Heuvel.

Geheel opnieuw ingekleurd bovendien.

Prachtig!

Goed nieuws ook voor de liefhebbers van deze erg leuke strip over het zusje van Indiana Jones.

Binnenkort begint Eppo met de publicatie van een nieuw verhaal van January Jones.

Ik kan al niet meer wachten

(afbeelding)

Vandaag, via e-mail, een aantal keren contact met tekenaar Eric Heuvel gehad.

Wat een aardige en spontane man is dat.

Hij is vast van plan om met de January Jones strip door te gaan, nadat die een lange tijd op een zijspoor was gezet.

Ik mag het van harte hopen.

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Brix schreef:

Vandaag, via e-mail, een aantal keren contact met tekenaar Eric Heuvel gehad.

Brix

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

@ Brix

Eerst jaren geen serieuze striptijdschriften meer. Vervolgens doorstart EPPO en nu POR DIOS, die ook nog naar elkaar linken. Hoe verhouden die stripbladen zich tot elkaar?

En is markt wel groot genoeg voor beide stripbladen?

In beide lokale boekhandels zie ik het aantal exemplaren van deze bladen n.l. niet slinken. Volgens (jonge) kassières kijken af en toe wat mannen met grijs haar er in en leggen deze stripbladen weer terug. (EPPO al weken niet meer zien liggen trouwens.)

Ik kijk stripbladen ook hooguit in. Hou niet zo van 'wordt vervolgd', lees verhaal liever in 1 keer uit (al-bums). Heb dat ook met films t.o.v. tv-series.

(afbeelding)

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

@ Dogie:

zelf ben ik ook niet zo'n stripbladen koper meer eerlijk gezegd.

Maar moet er wel bij zeggen dat de opzet van Por Dios mij toch aanspreekt.

Daarin verschijnt namelijk telkens een compleet (!) stripalbum, zoals nu het geval was met dat van January Jones.

Ook met andere cover dan het oorspronkelijke album, en opnieuw mooi ingekleurd.

Probeer dat 1e album maar eens ergens te vinden tegenwoordig, dat is niet makkelijk, of veel duurder dan het tijdschrift kost.

Dan is de prijs van dat blad (€ 4,95) nog zo gek niet m.i.

Wat de banden tussen Eppo en Por Dios precies zijn weet ik niet.

Wel is Por Dios (dat nog niet lang bestaat, want ze zijn pas aan nummer 6 toe) een uitgave van Don Lawrence Collection, in Oosterhout.

Ik zal dat blad in ieder geval goed in de gaten houden, want wie weet welke verrassingen er nog op komst zijn.

Ik hoop dat het een lang leven beschoren mag zijn, al vrees ik zelf ook wel een beetje dat het publiek ervoor inderdaad aan de "vergrijzende kant" (of erger) is.

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Brix schreef:

@ Dogie:

Wat de banden tussen Eppo en Por Dios precies zijn weet ik niet.

Wel is Por Dios (dat nog niet lang bestaat, want ze zijn pas aan nummer 6 toe) een uitgave van Don Lawrence Collection, in Oosterhout.

Op het eerste gezicht lijkt er inderdaad sprake te zijn van een band. Tijdens de "Nederlandse" periode van Pep (voor de jonge lezers: voorloper van Eppo), zo rond 1970, was "por dios!" een uitdrukking die in elk nummer (in redactionele stukjes, in antwoorden op lezersbrieven e.d.) voorkwam, herinner ik me.

Martin Lodewijk en Peter de Smet tekenden toen al in Pep. Het lijkt dus geen toeval.

Walkure

• 1690 berichten
  • 0 stemmen

(afbeelding)

De Sluipschutter, een nieuwe Manchette/ Tardi samenwerking. En wat voor ééntje, dertien doden, een dode kat en raaf in net iets meer dan 100 bladzijden. Griffu en Kleine West Coast Blues, eveneens in samenwerking gemaakt worden worden met gemak overtroffen door deze nieuwe graphic novel. De strip kent geen enkel sympathiek personage meer en zet flink wat tandjes bij wat betreft gewelddadigheid en bloederigheid. Niettemin is de beeldtaal van Tardi weer overtroffen: Het sterke zwart-wit contrast, de geweldige koppen en het Parijs zoals alleen hij het kan tekenen. jammer van het extreme geweld, niet helemaal mijn 'cup of tea.'

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Kwam vandaag in een kast een hele stapel oude Donald Duck albums tegen. Niet losse blaadjes, maar die speciale luxe serie ''de beste verhalen van Donald Duck''. Blij dat ik die bewaard heb, was weer prettig lezen. Heb de komende tijd dus weer WC vermaak haha.

(afbeelding)

Voorbeeldje.

Ik zag dat ik album nr 4 zelfs heb. Kwam in de winkel in 1977 zag ik. Maar al die verhalen in die albums komen uit de jaren 40-50 vooral. Nostalgie.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Je hebt weer wc-papier wil je zeggen?

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nee joh, dat zijn dingen die ik niet weggooi. Sowieso is Donald Duck tijdloos. Lees de losse blaadjes ook graag. Effe 10 minuten vermaak.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Donald Duck is leuk hoor. Las ze vroeger altijd graag in de leesmap net als Sjors en Sjimmie en Flippie Flink.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Sjors en Sjimmie was inderdaad leuk. Ik had ook albums van De Familie Fortuin, soort familie Flodder zeg maar. Heerlijk.

Maar Donald Duck blijft voor mij het meest nostalgisch. Heb ook nog wel zo'n minipockets in een kast op zolder.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Suske en Wiske blijft voor mij de leukste strip ooit. Las sommige delen wel 10 keer. Heb ze nu weer gekregen van mijn ouders. Lagen in hun vakantiehuisje voor huurders. Misschien begin ik er wel weer aan. Las laatst 1 pagina en moest meteen al lachen dus zal wel goed komen.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Suske en Wiske vond ik echt geen zak aan. Zo enorm saai heb ik ze zelden gezien.

Nicolage Rico

• 20220 berichten
  • 2364 stemmen

Was als kind zijnde altijd heerlijk om in de Suske en Wiske verhalen te verdwijnen.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Lambik was mijn held. Leker lomp altijd tegen Sidonia. Eerste pagina dat ik dus las waren ze in de dierentuin en zegt Lambik: "Zo die aap lijkt erg op Sidonia zeg" Nou zegt Wiske dat is niet aardig. Volgend plaatje: "Sorry aap". Ja vind ik nog steeds leuk haha.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

De originele Vlaamstalige uitgaven van Suske & Wiske zijn vele malen beter dan de latere "gekuiste" versies.

Dat sappige Vlaams is onovertreffelijk.

Vooral de eerst 25 delen zijn de toppers.

Zelf lees ik die om de paar jaren weer opnieuw, en ze blijven even sterk.

Ik heb wel niet de originele eerste Vlaamse uitgaven in mijn verzameling (wel enkele) maar een aantal Belgische dagbladen (o.a. Het Nieuwsblad) hebben de beste albums in originele Vlaamstalige versie herdrukt, enkele jaren geleden.

Uitgebracht als goedkope kranten-bijlage.

Die zijn voor weinig geld te vinden.

Donald Duck is mijn favoriete anti-held

Laatst nog een stuk of zes complete weekblad jaargangen opgekocht.

Prettig leesvermaak.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

moviemafketel schreef:

Je hebt weer wc-papier wil je zeggen?

de-alchemist

• 167 berichten
  • 87 stemmen

Jammer dat Ronson Inc (Willem Ritstier en Minck Oosterveer) na twee albums alweer gestopt is. De afrekening kon beter, maar Goudeerlijk vond ik erg vermakelijk.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Vandaag gekocht, hilarische persiflage op de Blake & Mortimer stripverhalen.

Het vorige album 'Schaduw over het Britse Rijk' was ook al kostelijk.

Ik heb dit nieuwe deel nog niet gelezen, maar de tekeningen zeggen al meer dan voldoende, dat wordt weer lachen

(afbeelding)

En hier nog een prachtig "zoekplaatje", waarop stripkenners beslist een aantal hoofdfiguren uit Belgische strips zullen herkennen.

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Brix schreef:

Betreffende de Buck Danny omnibussen:

Het jammere van omnibussen is vaak dat de prachtige covers wegvallen.

Is dat bij de BD omnibussen ook zo Dogie?

Of heeft men de covers toch opgenomen in de albums?.

Van de in NL en België verschenen 1e reeks B. Danny HC omnibussen zijn de covers van de losse albums inderdaad opgenomen. Omdat ze oorspronkelijk in hoogglans werden afgedrukt, komt de cover-art op gewoon papier stukken minder mooi en indrukwekkend over.

Uitgeverij Rombaldi heeft enige jaren terug de B. Danny reeks ook in HC uitgegeven, alleen in het Frans met lederen omslagen.

Brix schreef:

Zijn die omnibussen ook in een Nederlandse vertaling te koop?.

Volgens de Dupuis site is die 3e B. Danny HC reeks alleen Franstalig.

Brix schreef:

Ik denk er over om de BD albums opnieuw aan te schaffen. Altijd spijt gehad dat ik die ooit verkocht heb vroeger.

Tref de B. Danny al jaren niet meer in de boekhandels aan. Misschien via stripspeciaalzaken of Marktplaats.nl.

Toen ik de HC reeks kocht heb ik de soft-covers meteen verkocht.

Wijlen J. M. Charlier geeft in de 1e HC-reeks nog A-4 toelichting bij elk verhaal. (aan andere zijde cover-art verhaal).

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Dank voor de uitvoerige en interessante info Dogie.

Vorige maand zag ik bij een verkoper op een rommelmarkt nog aardig wat delen van de oudere Buck Danny serie liggen.

Ik heb nog even getwijfeld, maar toch maar niet gekocht.

In feite ben ik ook vooral geïnteresseerd in de delen van de serie waarin men nog gebruik maakt van de "propellervliegtuigen".

Straal-aandrijvings types boeien mij veel minder, al betekent dat niet dat de verhalen minder zouden zijn.

Ik denk toch over aanschaf van die eerdere delen, in welke vorm dan ook.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Brix schreef:

Dank voor de uitvoerige en interessante info Dogie.

Vorige maand zag ik bij een verkoper op een rommelmarkt nog aardig wat delen van de oudere Buck Danny serie liggen.

Ik heb nog even getwijfeld, maar toch maar niet gekocht.

In feite ben ik ook vooral geïnteresseerd in de delen van de serie waarin men nog gebruik maakt van de "propellervliegtuigen".

Dat zijn ook de mooiste verhalen en prima getekend.

Straalvliegtuigliefhebber en tekenaar Francis Bergèse heeft Victor Hubinon, ondanks hoge verwachtingen bij zijn introductie, nooit kunnen evenaren.

De propellortoestellen in de 1e 6 Buck Danny albums zijn trouwens door J.M. Charliier getekend.

(afbeelding)

Wat trouwens ontbreekt in die Buck Danny hard-covers zijn de reclames in Robbedoes/Spirou voor een nieuw soft-cover album van Buck Danny.

(afbeelding)

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

(De propellortoestellen in de 1e 6 Buck Danny albums zijn trouwens door J.M. Charlier getekend)

Dat is opmerkelijk en nieuw voor mij.

Dank voor de info

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Brix schreef:

(De propellortoestellen in de 1e 6 Buck Danny albums zijn trouwens door J.M. Charlier getekend)

Dat is opmerkelijk en nieuw voor mij.

Dank voor de info

Op deze Franse site vindt je veel links naar het tekenwerk, wat Jean-Michel Charlier gemaakt heeft (o.a. voor Buck Danny reeks), voordat hij zich op scenaro schrijven en documentaires maken ging toeleggen

In de eerste Roodbaard albums heeft Charlier ook de schepen getekend trouwens.

Tekenen kon Charlier niet echt loslaten; in scenario's voor diverse van zijn stripreeeksen maakte hij nog moie schetsen: voorbeelden.

Victor Hubinon was een laatbloeier qua striptekenaar. Hubinon mocht alleen gezichten/personages en landschappen tekenen. Charlier was in de eerste jaren al veel verder. In Buck Danny album nr. 4 is goed te zien, hoe Hubinon qua tekeningenniveau sterk verbeterd en qua tekenstijl opschuift richting Milton Caniff.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

"overlappend"item

Zojuist een nieuw item voor mijn western-spullen verzameling ontvangen, een western ruiter-jas.

Je zou kunnen zeggen "Wat moet zoiets in het strip topic?"

Maar in dit geval wel toepasselijk denk ik, want het is een jas die te maken heeft met western stripheld Blueberry.

Zie binnenkant van de jas.

Tot voor kort wist ik helemaal niets van het bestaan van iets dergelijks.

Ik ben er erg blij mee mag ik wel zeggen.

http://img856.imageshack.us/img856/3221/blueberryjas.jpg

http://img828.imageshack.us/img828/2672/blueberryjas2.jpg

madmax1

• 2216 berichten
  • 711 stemmen

@ Dogie-Hogan

Correcties

De tekeningen van Roodbaard 1959 zijn wel degelijk getekend door Hubinon.

Surcouf 1951- 1953 een uit 3 delen bestaande serie werden de scheep tekeningen

Door Carlier verzorgd.

De Lone –Rider ( jan knapt het op) is nooit op Spirou vertoond, wel in Kapoentje.

Hier spirou

(afbeelding)

Het hele weekblad zijn 6 bladzijde

Voorblad Spirou auteur (Robert-Velten )blad1

Blad2 staan wat puzzels en informatie.

Blad 3 Jean-Valhardi (Jijé ).( Joseph Gillain) Afwissellend met Brick Bradford(William Ritblad)Blad 4 Tif et Tondu (Fernand Dineur)

Blad 5 Red Ryder (Fred Harman)

Blad 6 Superman( Joe Shuster)

Ook ben ik het niet eens,dat Bergése niet heeft voldaan aan het product Buck-Danny.

Er zijn nog 4 albums met Charlier met geweldig tekenwerk.

Na het overlijden van een van de beste scenarioschrijver, zakte het met een album even in deze schrijver was Douhet,

Daarna pakte hij het met zijn vrouw aan, en maakte 6 albums die volwaardig zijn aan Buck-Danny en die de lezers met plezier lezen.

Spirou en alles wat getekend is lezer.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

@madmax1:

Surcouf!

Dat roept mooie herinneringen op

Prachtige (3-delige) strip serie!

De 2 films met de geweldige Gerard Barray in de rol van Robert Surcouf waren ook erg leuk.

(Staan niet op Moviemeter helaas)

(afbeelding)

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

@madmax1

Jean-Michel Charlier heeft inderdaad de schepen nog getekend in 'Surcouf'.

Het latere 'Roodbaard is getekend door Vic Hubinon.

Na overlijden van Charlier vond ik de plots ingekakt en Bergèse kabbelde wat voort op Charliers oude scenario's, en steeds maar weer die Lady-X laten opdraven.

Hubinon leverde beste tekenwerk vanaf album 'De Vliegende Tijgers' t/m beide Malakka albums, daarna vrij steriel/op de automatische piloot, maar met Milton Caniff blijft hij voor mij de beste striptekenaar. Jammer, dat zijn alcoholverslaving zijn leven bekorte en andere, mindere tekenaars geregeld moesten inspringen. Uitgever Dupuis had hem eerst een compleet album moeten laten opleveren, en daarna pas publiceren.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.