- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Wow, die tekeningen van Hans Kresse zien er goed uit zeg! Als liefhebber van Tom Poes en Bommel heb ik wel interesse gekregen in oudere strips als Dick Bos en Eric de Noorman. Ben vooral benieuwd naar de Indianen reeks van Kresse!
Arman & Ilva ga ik ook proberen. Schijnt hele goede sci-fi te zijn en daar hou ik wel van. Ik vind Lo Hartog van Banda zelf ook een sterke scenarist. Hij is samen met Dick Matena verantwoordelijk voor De Argonautjes. Toentertijd (heb ik gelezen, ben veel te jong om het daadwerkelijk meegemaakt te hebben...) werden de argonautjes als de Nederlandse Asterix gezien. Zo succesvol is het natuurlijk nooit geworden en ik neem aan dat het ook niet zo sterk was als de Franse serie.
Gilles de Geus iemand? Dit is een strip die naar mijn mening te weinig waardering krijgt. Het is grappig, avontuurlijk en knap getekend door Hanco Kolk. Heel erg jammer dat er al jaren geen nieuwe album meer is verschenen.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Een beknopt 'kris-kras-Kresse' toertje door zijn western werk.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@brix : Je laat (weer) heel mooi Kressewerk zien! Als voormalig Pep-abonnee en Kresse-liefhebber is het meeste voor mij niet onbekend, maar die Bonanza-stroken kan ik mij toch niet herinneren.
Wat betreft De Terugkeer van Heuvel maak je een (overigens begrijpelijke) vergissing. Ik ken het verhaal niet, maar uit de omslag blijkt dat een en ander zich niet afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, maar in de chaotische tijd van vlak na de Tweede Wereldoorlog, in de zogenaamde Bersiap-periode (ongeveer vanaf oktober 1945 tot aan de eerste politionele actie).
Je werd op het verkeerde been gezet door die Japanse soldaat. Na de capitulatie van Japan moesten de Japanse soldaten de Europese Nederlanders beschermen tegen Indonesische opstandelingen/vrijheidsstrijders. Ze veranderden van onderdrukkers in beschermers. Dat is wat je op deze omslag ziet.
Er komt een horde opstandelingen aan (je kunt ze herkennen aan de meegevoerde vlag, een Nederlandse vlag zonder blauwe baan), een Japanner probeert ze tegen te houden en de Europeanen proberen te vluchten.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Dank voor de correctie 
Ik zal dat album toch moeten gaan lezen zie ik.
Interessant thema trouwens.
En tevens mijn 'mea culpa'.
Kresse's 'Bonanza' strip verscheen in de Revue!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Daarstraks in de Slegte in Antwerpen op de Meir (de kleine winkel dus en niet de grote in de zijstraat van de Meir) een boek zien staan over Eric de Noorman en ik denk de bijhorende tekenaar maar hoe goed ik ook probeer, ik kan me niet meer de juiste titel voor de geest halen... Het zag er in ieder geval wel vrij goed uit, ik ken wel niets van Eric, en kostte 10€. Voor de geïnteresseerden, hij lag op het derde verdiep en als je de trap opkomt links in de rekken.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@metalfist: Het lijkt wel alsof je niet weet dat de bijbehorende tekenaar Hans Kresse is. En we hebben het net over hem. 
Bij de winkels van De Slegte in Nederland liggen de nieuwe en de tweedehandse boeken tegenwoordig door elkaar. Hebben ze dat ook in de winkel op de Meir gedaan? Heb je het over een tweedehands boek?
@brix: Al meer dan 10 jaar volg ik de nieuwe strips niet meer, maar soms kriebelt het wel.
Jouw mea culpa is echt niet nodig, maar je hebt me wel gerustgesteld.
Bij mij thuis werd de Revue niet gelezen (dat is een constatering, geen waardeoordeel). Dat ik het niet ken, is dus niet zo vreemd.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Sorry, ik heb de berichten hier niet echt gevolgd
Het zijn nieuwe boeken maar ik heb de indruk dat de Slegte op de Wapper vooral tweedehandsboeken heeft en dat die op de Meir alleen maar nieuwe boeken heeft.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Dat klopt volgens mij ook Metalfist.
Tenminste dat herinner ik mij van de keren dat ik in beide zaken in Antwerpen geweest ben.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Sorry, ik heb de berichten hier niet echt gevolgd
Het zijn nieuwe boeken maar ik heb de indruk dat de Slegte op de Wapper vooral tweedehandsboeken heeft en dat die op de Meir alleen maar nieuwe boeken heeft.
Merci. Dat betekent dat de situatie in Antwerpen nog steeds ongewijzigd is (in Nederland is dat niet zo).
En dat betekent ook dat het nieuwe boek ,waar jij het over hebt , waarschijnlijk eveneens in Nederlandse filialen wordt aangeboden.
Hoeven we misschien niet speciaal af te reizen naar Antwerpen (hoewel ik er graag kom!) 
(Omdat de verkoop van tweedehandsboeken niet zo goed meer ging - oorzaak: verkoop op internet-, hebben ze bij De Slegte een jaar of twee geleden een aantal maatregelen genomen. Een aantal filialen werd gesloten, o.a. Alkmaar en Breda. De vormgeving werd veranderd. Daarnaast hebben ze hun eigen internetactiviteiten uitgebreid. En in de nog bestaande filialen werden de tweedehandsboeken-afdelingen zoveel mogelijk tussen de nieuwe boeken geplaatst, zodat de klanten sneller met het tweedehands aanbod worden geconfronteerd. In Antwerpen heeft men er kennelijk voor gekozen om de oude situatie te laten bestaan. Dat ligt ook voor de hand i.v.m. de afwijkende huisvesting, d.w.z. twee aparte filialen.)
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Heb zojuist van mijn oom vier voor mij nog ontbrekende Jerry Spring strips gekregen. Het gaat om de albums Jerry tegen KKK + de heruitgave van Indianen op Oorlogspad. Het Duel + de heruitgave van Golden Greek: Het geheim van de verlaten mijn. Goud in Rio Santana + de heruitgave van Wapensmokkel. En de Wrekers van Sonora + de heruitgave van Zilverman. De tekening zijn nog zwart-wit en de strips zijn gebonden en erg groot. Ziet er allemaal erg zeldzaam uit. Mijn oom zij dat hij er dertig jaar geleden 80 gulden per stuk voor deze vier heeft betaald. Ben wel erg benieuwd hoeveel het nu wel niet waard zou zijn
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Over zeldzame strips gesproken, heeft er iemand een idee wat de strips van Pol tegenwoordig waard zijn? Ik zag er gisteren een paar in de Beo staan maar niet de edities die ik heb. De mijn dateren uit de jeugd van mijn vader maar zijn in vrij goede conditie maar ik vind er niet echt gemakkelijk afbeeldingen van.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@ simonvinkie:
De ' waarde' van die grote albums (die ik zelf overigens ook in mijn collectie heb) valt eerder tegen.
Er is een tijd geweest dat er aardig wat meer voor gevraagd, en betaald werd.
Maar met de opkomst van de striphandel via internet is de hele stripmarkt in elkaar gedonderd, en is de waarde van veel strips gekelderd.
Groter aanbod, concurerende prijzen.
Zie ook deze links:
Marktplaats.nl > Jijé|HC Set Jerry Spring - Boeken - Stripboeken - boeken.marktplaats.nl
Daarom is het geschenk van je oom niet minder prachtig m.i.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Die van de Marktplaats link. Die heb ik inderdaad. Maar goed, 75 euro voor een strip is niet slecht natuurlijk, maar ik ben sowieso toch niet van plan om het te verkopen. 
Bedanks voor de erg handige links nog!
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Nee, zeker niet weg doen zou ik zeggen.
(Ik doe zelf overigens nooit iets weg dat ik cadeau gekregen heb, maar dat is een puur persoonlijk principe)
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Helemaal mee eens. En zeker niet zoiets moois.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Over zeldzame strips gesproken, heeft er iemand een idee wat de strips van Pol tegenwoordig waard zijn? Ik zag er gisteren een paar in de Beo staan maar niet de edities die ik heb. De mijn dateren uit de jeugd van mijn vader maar zijn in vrij goede conditie maar ik vind er niet echt gemakkelijk afbeeldingen van.
Op Catawiki.nl vind je er een hoop. Sommige exemplaren uit de jaren 50 worden aangeboden voor 25 Euro, maar dat krijgen ze er vast niet voor. Het lijkt me geen reeks die fanatiek verzameld wordt.
Natuurlijk hangt de waarde sterk af van de staat waarin zo'n album zich bevindt. Beschadigde albums zijn eigenlijk nooit iets waard, behalve indien extreem zeldzaam.
Het lijkt wel Tussen Kunst en Kitsch. 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik was ook niet van plan om ze te verkopen, ik moest er alleen terug aan denken en vroeg me af hoeveel ze ongeveer waard waren omdat de Beo ze niet had en die hebben echt wel veel. In ieder geval bedankt voor de site 
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
heeft iemand deze strip van Tardi al in de handen gehad, of gelezen? De Grote Slachting 1914-1919
Ik moet er zelf maar eens even achter aan gaan, hij ziet er namelijk erg goed uit!
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
Die strips van Pol heb ik vroeger ook nog gehad en je had pel, pingo en de admiraal(altijd is zijn schommelstoel) ofzo. Pol op de noordpol vond ik zo mooi verhaal ik leefde er helemaal in als kind en hoe het noordelicht werd gemaakt hahaah. De strips Rawhide kid en kid colt heb ik ook nog gelezen.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Sinds kort ben ik begonnen met het lezen van De Donkere Toren reeks van Stephen King, dit vanwege de Western elementen in het verhaal (naast fantasy). Nu blijkt er ook een strip serie hiervan te zijn. Weet iemand of deze strip de moeite waard is? En of de boeken de moeite waard zijn? Ik ben namelijk halverwege het eerste boek en de mysterieuze sfeer bevalt me wel maar ik hoop wel dat het beter wordt.
Ik kijk uit naar Brix' reactie aangezien het om een western gaat 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Naast de 52 soft-covers van de BUCK DANNY reeks, heeft Duipuis deze albums ook in 16 hard-cover/ omnibussen uitgegeven.
Maar waarom Dupuis nu met weer een reeks hard-covers begint? Dit maal ipv art-work van Bergèse nu ingezoemde cover-art van Hubinon. Wel wordt deze serie nu (eindelijk) gelinkt aan Milton Caniffs 'Terry & The Pirates': Link.
De originele cover-art: Link2.
Martin Van K
-
- 9050 berichten
- 4553 stemmen
heeft iemand deze strip van Tardi al in de handen gehad, of gelezen? De Grote Slachting 1914-1919
Ik moet er zelf maar eens even achter aan gaan, hij ziet er namelijk erg goed uit!
Ik heb hem een tijdje terug gekocht en gelezen. De strip is een soort afwisseling tussen het relaas van een Franse soldaat aan het front in stripvorm (door Tardi) en een korte historische schets (door Verney). Het is een thema dat mij in elk geval blijft raken, maar de strip haalt niet het niveau van Überklassieker Loopgravenoorlog.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@ de-alchemist:
Ik moet je helaas teleurstellen, want ik heb die strip nooit gezien.
@ Dogie:
The Alamo!
Dank voor de tip, die moet ik (als "displaced Texican") natuurlijk hebben!
A.s. zondag 6 maart is de herdenking van de belegering van de Alamo.
Op 6 maart 1836, om 5 uur in de ochtend werd door de Mexicanen de laatste en beslissende aanval op de verdedigers van de als fort dienstdoende voormalige missiepost ingezet.
Om 7 uur was het gevecht voorbij, en alle verdedigers, op een klein groepje na, dood.
Die laatsten werden gevangen genomen, en op bevel van legeraanvoerder generaal Santa Anna op gruwelijke wijze meedogenloos afgemaakt.
Om 8 uur waren alle 189 Alamo verdedigers dood.
Bij dat laatste handjevol verdedigers zou ook de beroemde Davy Crockett geweest zijn.
De Mexicanen verloren tijdens de gevechten bij de Alamo naar schatting 600 man.
(Andere bronnen vermelden 1600 gesneuvelde Mexicanen)
Korte tijd later werd het leger van Santa Anna, door de op wraak beluste Texanen, volledig in de pan gehakt.
Ik zie op de cover van dat stripalbum wel een historische incorrectheid.
Dat ronde top-boogje boven de poort van de Alamo (waarop de vlag staat) was er ten tijde van de slag om Alamo nog niet.
Dat is er veel later pas op gezet, bij restauratie werkzaamheden.
Betreffende de Buck Danny omnibussen:
Het jammere van omnibussen is vaak dat de prachtige covers wegvallen.
Is dat bij de BD omnibussen ook zo Dogie?
Of heeft men de covers toch opgenomen in de albums?
Zijn die omnibussen ook in een Nederlandse vertaling te koop?
Ik denk er over om de BD albums opnieuw aan te schaffen.
Altijd spijt gehad dat ik die ooit verkocht heb vroeger.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2064 stemmen
Ik heb vernomen dat er heel wat problemen zijn met de Kuifje DVD's en vooral de box set. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Yes. Ik heb de uitklapbare boxset. Op m'n laptop doet maar 1 disc het. Bij een andere DVD-speler deden ze 't wel allemaal.
Haha, koel. Ik heb van KiA de versie dat je wel die dikke lippen ziet. Ik wist niet dat DBL ook racistische dingen had. Wist 't alleen van KiA.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
In DBL hebben ze het onder andere over geelhuiden, rijstvreters en spleetogen. Dat hebben ze later vervangen voor een wat mildere variant. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Die strip had ik toevallig ook van Kuifje gelezen. Heb hem zelfs laatst weer teruggevonden. Misschien ga ik hem ook maar weer eens lezen. Vond Kuifje altijd wel tof.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2064 stemmen
Kuifje is briljant.
De zeer ongeloofwaardige domheid van Jansen en Janssen blijf ik altijd jammer vinden. Past imo gewoon niet bij de strip.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
De racistische versies van Kuifje zijn nu ook wel wat waard. 
Jansen en Janssen is het komische duo maar passen zeer zeker niet altijd in de verhalen. Wat wel leuk is, is dat Haddock van ordinaire drinkebroer is uitgegroeid tot een volwaardige compagnon van Kuifje.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Niet lang geleden hebben wij het in dit topic gehad over de western strips van Hans Kresse, Bonanza en Zorro.
Toevallig ontdekte ik vandaag dat die opnieuw zijn uitgebracht, in hardcover edities.
Dezelfde uitgever, Boumaar, heeft nog heel wat andere bijzondere strips in het leverprogramma staan, o.a. Rip Kirby, de prachtige detective serie van Alex Raymond 400 Bad Request - boumaar.com