- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Gister van iemand alle strips van Comanche en Jerry Spring gekregen, allebei westernstrips. Iemand een idee of dat een beetje goed is?
M.i. een vreemde vraag. Lees er één van iedere reeks en je kunt zelf een (voorlopig) oordeel vormen. Waarom is het oordeel van anderen van belang?
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@ de-alchemist:
Je bent alleen Jonathan Cartland nog vergeten te noemen 
@cinema.rex:
Daar zit wel wat in.
Smaken verschillen bovendien.
Maar hoe dan ook, wel een mooi cadeautje die albums.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
M.i. een vreemde vraag. Lees er één van iedere reeks en je kunt zelf een (voorlopig) oordeel vormen. Waarom is het oordeel van anderen van belang?
Het is niet echt belangerijk, maar ik kende de strips niet omdat ik pas net wat westernstrips aan het lezen ben. En dan vind ik het toch wel handig om te weten of het wat is.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Dan volg je dit topic nog niet zo lang, want we hebben het in het verleden (een aantal bladzijden geleden) al eens over deze strips gehad.
Anyway, ben het wel een beetje eens met de-alchemist. En ik geloof dat Brix gelijk heeft, het is een mooi cadeautje.
Ben benieuwd welke strip jij de beste vindt.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Er worden vooral Franco-Belgische strips bediscussieerd hier, wat overigens zeer begrijpelijk is aangezien de hoeveelheid klassiekers die daar vandaan komen. Toch wil ik men vragen zijn/haar favoriete Nederlandse strips te benoemen.
Tom Poes en Ollie Bommel van Marten Toonder kunnen mij altijd bekoren. De vader van de Nederlandse strip, al is het niet helemaal een strips natuurlijk maar sterke literatuur met prachtige tekeningen.
Agent 327, Franka, Storm, Gilles de Geus, Sjors en Sjimmie. Dit zijn allemaal klassieke strips die ik altijd met veel plezier gelezen heb en zo nu en dan herlees.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Als Marten Toonder de vader der Nederlandse strips is dan is Martin Lodewijk de peetvader. Wat is die man belangrijk voor de Hollandse strip zeg! Vooral als scenarioschrijver (January Jones, Johnny Goodbye, de fantastische Bernard Voorzichtig met virtuoze Daan Jippes, sinds een aantal jaar De Rode Ridder en natuurlijk Storm. Alle aandacht gaat vooral naar Don Lawrence, maar het zou eerlijker zijn als men vaker stil staat bij het feit dat Storm een idee was van Martin Lodewijk en dat het zonder zijn sterke verhalen nooit een klassieker zou zijn geworden. Net zoals het vast staat dat het zonder het talen van Don Lawrence het nooit een klassieker zou worden.
Waar Martin Lodewijk vooral schijnt is in zijn reeks Agent 327. Als schrijver en tekenaar van deze puur Nederlandse strip is hij op zijn sterkst. Slimme humor, spannend en prachtig getekend is Agent 327. Het is vooral een ode geworden aan Martin Lodewijk, was niet helemaal de bedoeling, maar acht, dat verdient hij eigenlijk wel.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Leuk verzoek 
Vanzelfsprekend heb ook ik Nederlandse favorieten.
Dat zijn (logisch vanwege mijn leeftijd) klassiekers, zoals:
'Kapitein Rob', van de onvolprezen geweldige tekenaar Pieter Kuhn (die man kon zowat álles tekenen)
Tom Poes & Bommel , waarbij ik liever de balloonversie, uit de Donald Duck lees (later in albumvorm uitgegeven. Die heb ik compleet in mijn verzameling, plus nog heel wat andere TP uitgaven)
Hans Kresse mag niet ontbreken, al ben ik nooit een 'Erik De Noorman' lezer geweest.
Maar zijn 'Indianen' serie vind ik prachtig.
Andere favoriete tekenaars: Piet Wijn (o.a. de Aram serie en Douwe Dabbert)
Dick Vlottes (Tarzan, etc.)
Zeker ook de door jou genoemde Martin Lodewijk, voor zijn vele mooie en goede werk.
Zijn scenario's voor de Rode Ridder hebben de serie een boost gegeven. Maar ik zie de laatste tijd albums zonder zijn werk verschijnen
)
Bovendien is Martin zelf, net als ik, een groot liefhebber van Tarzan, en dat scoort extra punten 
Frans Piët (Sjors & Sjimmie) vind ik ook erg leuk.
Carol Voges, ook een aparte stijl.
En Henk Sprenger.
Allemaal oud-gedienden (de meesten zijn al overleden ook)
Maar prachtig werk 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Sjors & Sjimmie
Vroeger erg veel geleend in de bibliotheek maar daar stopt mijn kennis van de Nederlandse strip jammer genoeg. Iemand trouwens de Humo van een week gelezen? Daar stond een heel interview in met Pom, de tekenaar van Piet Pienter en Bert Bibber. De man is al een klas in de 90 dacht ik maar is nog even druk alsof hij een twintiger was. Er zit een zekere melancholie in het interview maar het is wel erg leuk om te lezen, al is het soms wel triestig als je Pom bezig hoort.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
De 'Nederlandse strip' zegt mij eigenlijk heel weinig. Vind nog steeds Jean Giraud, Milton Caniff en Victor Hubinon absolute top-striptekenaars en Milton Caniff, Maarten Toonder, René Goscinny en Jean-Michel Charlier top-stripscenarioschrijvers.
Kan trouwens Dick Bos niet aan de praat krijgen, cq. doorklikken werkt niet...
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@metalfist:
In de jaren 50 verschenen klassieke Nederlandse strips, zoals Eric de Noorman en Piloot Storm, ook in een Vlaamse uitgave. Je bent gewoon te jong voor Nederlandse strips. 
@de-alchemist:
Boven elke twijfel verheven: Kresse. Toonder, Kuhn!
Dogie komt terecht met Dick Bos, getekend door Alfred Mazure, een minder bekende grootheid maar zeker een favoriet van mij.
Ander favorieten :
- Joost de Swarte, helaas weinig echte strips gemaakt, maar geweldige tekenaar met hele eigen stijl.
- Frits Kloezeman: in mijn jeugd genoot ik van zijn tekeningen bij Rechter Tie-verhalen, die als krantenstrip verschenen. Hij heeft veel meer gedaan, maar andere voorbeelden van zijn werk schieten me even niet te binnen.
Martin Lodewijk is ongetwijfeld een begaafde tekenaar/scenarist, maar zijn werk is over het algemeen niet mijn smaak.
brymj
-
- 758 berichten
- 829 stemmen
ik vind nederlandse strips toch maar niks, kan het qua kwaliteit zéker niet halen bij Comics of Manga, vooral de oersaaie tekeningen en verhalen, zoals Kuifje is gewoon dodelijk saai
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
@metalfist:
In de jaren 50 verschenen klassieke Nederlandse strips, zoals Eric de Noorman en Piloot Storm, ook in een Vlaamse uitgave. Je bent gewoon te jong voor Nederlandse strips. 
Dat kan ook de oorzaak zijn natuurlijk
Wat moet ik me dan eigenlijk juist voorstellen bij een Vlaamse uitgave? Dat men gewoon de taal een beetje aanpaste of werden er echt tekeningen aangepast zoals Amsterdam naar Antwerpen ofzo?
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Vermoedelijk genoten sommige NL-strips in België enige populariteit als krantenstrip.
Als gevolg daarvan werden ze uitgegeven door Vlaamse (kranten?)uitgeverijen met een (van de NL-uitgaven) afwijkende lay-out en afwijkend formaat. Verder werd er niets veranderd. De grootte van de tekeningen zal ongeveer hetzelfde zijn geweest als in Nederlandse uitgaven.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
ik vind nederlandse strips toch maar niks, kan het qua kwaliteit zéker niet halen bij Comics of Manga, vooral de oersaaie tekeningen en verhalen, zoals Kuifje is gewoon dodelijk saai
Ben niet opgegroeid met die oerlelijke Japanse tekenfilms. En dan wordt het moeilijk de Manga op z'n juiste waarde te schatten. Ik vind het nogal verwisselbaar.
Kuifje is van een onweerstaanbare schoonheid. Zo dodelijk saai, dat het bijna kunst is.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Nochtans was de invloed van de oosterse teken en schilderkunst (de kunst van het ' weglaten') belangrijk voor Kuifje tekenaar Hergé.
Zijn Chinese vriend en kunstenaar TsangTchong-jen had daar veel mee te maken.
Maar wanneer we het over Hergé hebben, dan worden zijn uiterst belangrijke medewerkers Bob de Moor, Jaques Martin en Edgar P. Jacobs wel eens vergeten.
Die hadden een groot aandeel in het werk aan Kuifje.
Gezichtsbepalend voor de strip was Hergé natuurlijk steeds zelf.
De waardering voor, of afkeer van de verschillende stripstijlen, met als voorbeeld de genoemde Kuifje en Manga, heeft toch ook veel met de generatiekloof te maken denk ik.
Comics en Manga is toch voornamelijk iets voor de ' jongere' generatie.
Voor wat betreft de Vlaamse uitgaven van Nederlandse strip klassiekers, daarvan ken ik uitgaven van Kapitein Rob, en Piloot Storm (daar heb ik zelf Vlaamse albums van in mijn verzameling)
Ook verscheen Tom Poes in België, in het populaire weekblad, De Kleine Zondagsvriend (ook daarvan honderden in mijn collectie, maar dan vooral omdat daar de mooist ingekleurde versie ooit van de Amerikaanse Tarzan strip in stond)
Verder verscheen Kapitein Rob ook in 't Frans, in Wallonië.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Bekend voorbeeld van oosterse invloed op Kuifje is natuurlijk de gespiegelde Golf van Hokusai, uit de tijd dat ze in Japan nog prachtige houtsneden maakten, die bijvoorbeeld ook Van Gogh hebben geïnspireerd.
Schiet me nog een goede Nederlandse tekenaar te binnen: Gerrit Stapel.
Volgens mij verscheen zijn weinig succesvolle Otto-reeks (ook Otto, de man van Saxnot geheten) zelfs het eerst in België.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Ik zie dat jij een echte Kuifje kenner bent 
Gerrit Stapel ja.
Dank voor die toevoeging.
Ik kwam tijdens het tikken van mijn vorige berichtje even niet op zijn naam, maar had wel zijn Otto tekeningen in gedachten, en Huon de Neveling.
Mooi werk.
Ook een Toonder-studio medewerker.
Daar zat een hoop talent.
Nog een paar namen van tekenaars wier stijl mij aanspreekt: Eric Heuvel (vooral zijn January Jones serie vind ik mooi, en doet aan de stijl van Hergé denken)
En Peter van Dongen (Rampokan)
Henk Kuijpers (Franka)vond ik vroeger leuker tekenen, het is nu allemaal erg druk wat hij doet.
Maar wel helemaal eigen stijl.
Dick Briel(Professor Palmboom) helaas veel te weinig albums.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Opmerkelijk: 'Fikse naheffing voor tekenaar Asterix'
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Schandalige actie van de Franse overheid 
Er is daar weer een ambtenaar creatief bezig geweest om wat geld te kunnen plukken (en wellicht daardoor zelf een bonus te verdienen)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
In een eerder bericht had ik het over de Nederlandse tekenaar Peter van Dongen.
Omdat ik erg onder de indruk ben van zijn tekenwerk (dat 'bulkt' van de sfeer!)hier een aantal voorbeelden:
De invloed van Hergé en Edgar P. Jacobs is duidelijk.
Zijn schitterende 'Rampokan'albums

En prachtig illustratiewerk:

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Dat bericht over Asterix heb ik maar één woord voor over: walgelijk. Doet me denken aan de Afrikaan die eens om de 5 jaar af komt dat Kuifje in Afrika racistisch is en verbannen moet worden..
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Ik deel jouw verontwaardiging niet, omdat de feiten me niet duidelijk zijn.
Kan me wel voorstellen dat Uderzo zich miskend voelt, maar eigenlijk gaat het daar niet om.
Het is geen persoonlijk, maar een juridisch probleem.
Meestal gaan we ervan uit dat Goscinny en Uderzo de scheppers van Asterix zijn, maar in werkelijkheid kan het zo zijn dat het eerste concept door Goscinny is bedacht. Als dat ook formeel in een of ander contract is vastgelegd, dan heeft Uderzo waarschijnlijk pech gehad.
Als Uderzo kan bewijzen dat hij formeel een mede-bedenker is geweest, dan zal hij gelijk krijgen.
M.i. gaat het hier niet om een groot onrecht. Het is niet zo dat de inkomsten van Uderzo hoger worden belast dan de inkomsten van andere mensen, maar om de vraag of hij recht heeft op een vrijstelling van 10% (een merkwaardige vrijstelling trouwens). Het komt me voor dat hij die aanslag makkelijk kan betalen (in ieder geval een stuk makkelijker dan u en ik).
En eigenlijk hoeft hij zich ook niet miskend voelen. Er zijn niet veel striptekenaars die zoveel succes hebben gehad.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@brix: Had nog nooit van Peter van Dongen gehoord, maar hij valt me niet tegen. Bijzondere mooie tekeningen, vooral die van die oude bioscoop met die prachtige naam 
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Peter van Dongen heeft blijkbaar iets met oude bioscopen (vooral die in Indonesië)
Hij is zelf van Indische afkomst, maar dat zul je wel al begrepen hebben.
Om even bij die bioscopen te blijven...hij heeft ook postzegels ontworpen, met bioscopen !

de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Jan Kruis mag niet vergeten worden, toch wel een monument in de Nederlandse stripwereldje. Iedereen kent Jan, Jans en de kinderen. Verder is Dick Matena een grote tekenaar en ook iemand die het vak bij Toonder Studio's heeft geleerd (geldt ook voor Jan Kruis, maar dat weet ik niet zeker).
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Mooi tekenwerk van Peter van Dongen! Heb zijn Rampokan albums helaas nog niet gelezen. Het doet me denken aan het werk van Eric Heuvel in De terugkeer.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Je noemt daar inderdaad twee bekende namen van bekwame tekenaars.
Jan Kruis heeft volgens mij nooit bij Toonder gewerkt.
Wie daar wel heeft gewerkt is Thé Tjong-King.
Die is helaas gestopt met strips tekenen als ik het goed heb, maar heeft toch mooi werk gemaakt.
Vooral de SF strip 'Arman en Ilva' herinner ik mij daarvan.
Die is tegenwoordig, na vele jaren, weer verkrijgbaar, in prachtige oblong-formaat albums.

Hij was ook de enige tekenaar die ooit een 'Arendsoog' stripverhaal tekende, voor het weekblad 'Pep', al vond ik dat niet zo'n succes.

Niet verwonderlijk, want dé Arendsoog illustrator bij uitstek was destijds Hans Kresse.
Diens werk verscheen ook in 'Pep'.
Tegen het overweldigende Arendsoog tekenwerk van Kresse kon niemand anders op.

Ook had Kresse al eens Pep cover illustraties voor Blueberry gemaakt.

Misschien herinnert iemand zich Thé Tjong-King nog als bijna onverslaanbare kandidaat in de televisie filmquiz 'Voor een briefkaart op de eerste rang'?
Die man wist ontzettend veel van film af.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@brix: In die filmquiz wasThé Tjong-King onwaarschijnlijk goed, maar ik geloof niet dat Martin Lodewijk heel veel slechter was. Striptekenaars hebben kennelijk iets met film (hetgeen natuurlijk ook een beetje logisch is omdat strips en films beide visuele media zijn).
Het is eigenlijk vreemd dat onze striptekenaars Nederlandsch-Indië zo weinig als achtergrond gebruiken voor hun verhalen. Eerst nu een strip over de politionele acties, heeft lang geduurd. Het was natuurlijk wel een pijnlijke geschiedenis.
De laatste 20, 30 jaar zijn er over Nederlandsch-Indië veel interessante boeken verschenen. Er lijkt sprake te zijn van een herwaardering van de aldaar aanwezige architectuur, met name de architectuur uit de jaren 20 en 30, die onder invloed stond van De Nieuwe Zakelijkheid. Enige jaren geleden is er ten minste 1 mooi boek over verschenen. Ik denk dat Peter van Dongen dit boek in bezit heeft.
@de-alchemist: De hoge waardering voor Jan Kruis heb ik eigenlijk nooit begrepen. Jan, Jans en de kinderen vond ik eigenlijk nogal suf. Jan Kruis kan natuurlijk wel een beetje tekenen.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@cinema.rex:
Interessant bericht 
Leuk dat jij dat ook nog weet van die filmquiz.
Betreffende Ned.-Indië als plaats van handeling van strips, ben ik het ook met je eens.
Daar moet genoeg over te vertellen zijn.
Gevoelige kwestie wanneer het over die politionele acties gaat, ook waar.
Van Dongen heeft het aangedurfd, bravo daarvoor.
Ik hunker a.h.w. naar méér strips van hem.
Maar het is geen tekenaar die over één nacht ijs gaat, dat is duidelijk.
Wat dat betreft zit hij op een (klare) lijn met E.P. Jacobs.
Die deed ook jaren over een nieuw album.
Jan Kruis is weliswaar populair, en ik kan zijn gag-strips wel waarderen (met een glimlach) maar ik zie hem ook niet als een topper onder de Nederlandse tekenaars.
@de-alchemist:
Inderdaad heeft ook Eric Heuvel het thema Nederlands-Indië aangesneden met zijn strip 'De Terugkeer' .
Helaas heb ik daar alleen nog maar fragmenten van gezien. moet ik tot mijn schande bekennen

Heuvel heeft blijkbaar vooral iets met de tweede wereldoorlog.
Ik heb zijn album 'De Ontdekking' naast mijn bed liggen momenteel.
Prachtig werk weer.
Doet inderdaad aan de stijl van v. Dongen (en voorgangers) denken.
Maar Heuvel neigt naar het karikaturale in het uiterlijk van zijn personages.
Dat vind ik persoonlijk niet altijd even passend overkomen.
Maar dat doet verder natuurlijk geen afbreuk aan zijn bekwaamheid, die staat buiten kijf.

Hier nog een plaatje met een knipoog...January Jones en de hoofdpersonages uit 'Soldaat van Oranje'.