• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.055 films
  • 12.206 series
  • 33.975 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.000 gebruikers
  • 9.371.740 stemmen

Strips

zoeken in:

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Da's nostalgie. Wat ik het meest nog kan herinneren was de hoge nummering. Als het maar 250 titels zijn geweest.... Sheriff Classics nr. 0950, 9183 en 9186:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Hopalong Cassidy komt regelmatig in deze reeks terug; naam van de gelijknamige Western-film reeks. Hoppy was eigenlijk een cowhand op de 'Bar-20 Ranch'.

Verder heel veel helden met namen die eindigen op 'Kid'.

Het katern linksboven werd nog wel eens veranderd; de eerste delen hadden een sheriff-ster.

Nr. 0901 (afb. niet op schaal)

(afbeelding)

Betwijfel echter of er in NL belangstelling voor doorstart SC is. In de lokale boekhandels amper tot geen stipalbums meer gezien dit jaar.

Bij http://www.qoop.nl/ onder 'Sheriff Classics' zijn nog veel oude delen aan te treffen trouwens.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Je voorbehoud betreffende het succes van een nieuwe start van deze westernserie is gerechtvaardigd Dogie.

Maar een poging is wel lovenswaardig.

Wat het zal worden is af te wachten: een ' W W W '? (de aanduiding die vroeger steevast op de zeer gewilde stripboekjes van de Rotterdamse uitgeverij ATH te vinden was, en een afkorting van 'Wild West Winner' inhield)

Die uitgever had veel succes met o.a. De Onbekende Stille (= The Lone Ranger) en Fred Penner (= Roy Rogers)

Beide series verkochten als warme broodjes, maar werden nadat er heel wat deeltjes van verschenen waren, toch stopgezet.

De uitgever werkte namelijk zonder licentie van deze oorspronkelijk Amerikaanse series.

Toen de rechthebbenden in de US daar achter kwamen was het feest afgelopen.

Aanvankelijk liep 'De Onbekende Stille' (wat een oudbollige titel ) nog een tijdje door.

( ' stille' was vroeger een andere naam voor speurder, of detective)

Maar om onder de licentierechten uit te komen verdween zijn masker, droeg hij andere kleding en was zijn metgezel Tonto ook in geen velden of wegen meer te bekennen.

Met de populariteit van de serie was het toen echter gauw gedaan.

(afbeelding)

Prachtig die toevoeging aan de titel: Niemand weet wie hij is, waar hij vandaan komt of heentrekt !

(afbeelding)

De Nederlandse cloon van Roy Rogers (getekend door 'Lou Visser') Fred Penner, destijds wereldberoemd in Nederland.

(afbeelding)

Wat die hoge nummering van Classics stripseries betreft:

de eerste cijfers zijn de aanduiding van de serie, dus 09 of 9 staat voor Sheriff Classics.

Een serie als Tarzan Classics had bijvoorbeeld de nummering 12, en het eerste nummer van die serie was dus 1201.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

@Brix.

Het kan nog knulliger. 'The Lone Ranger/De Onbekende Stille' heeft voor WO-II nog 'Jack knapt het op' geheten in de Robbedoes.

Hieronder een nu zeer zeldzame, bijna 72 jaar oude pagina uit een Robbedoes uit 1938

(afbeelding)

Ook uitgeverij ATH heeft zich inderdaad aan The Lone Ranger gewaagd, uit 1960:

(afbeelding)

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Hoe is het mogelijk die titel!

Hoe kwamen ze op die naam

Ik wist niet eens dat de strip ook in Robbedoes gestaan heeft.

Dat Onbekende Stille stripboekje heb ik toevallig nog ergens liggen (in deplorabele staat)

Dat was uit die nadagen waarover ik het had, toen hij zijn masker al niet meer mocht dragen in die strip.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Rosinski en Sente: Thorgal opnieuw hoofdpersonage

La Bataille d'Asgard wordt deel 32 in de hoofdreeks door Grzegorz Rosinski en Yves Sente. Het zal verschijnen in november 2010. En dat wordt een bijzonder album want wie dacht dat zoon Jolan voortaan de actieve hoofdrolspeler was, had het net zoals duizenden andere lezers verkeerd. In deel 32 gaat Thorgal op zoek naar zijn zoon Aniel die hij bij Kriss van Valnor verwekte. Yves Sente benadrukt dat Thorgal opnieuw de solitaire held wordt die ver van zijn familie een avontuur beleeft. De hoofdserie zal opnieuw de grandeur van weleer krijgen met een held die geconfronteerd wordt met vijanden overal ter wereld.

Parallele series, te beginnen met Kriss

Maar hoe zit het dan met Aaricia, Wolvin, Jolan en zelfs Kriss? Dat vroeg Rosinski zich ook af. In de hoofdserie kan dat niet allemaal meer aan bod komen. Vandaar dat werd besloten om een nevenreeks op te zetten waarin de belevenissen van elk van voornoemde personages wordt gevolgd. Een eerste album in deze nevenreeks is getiteld Kriss en verschijnt eveneens in november 2010. Uiteraard is zij niet gestorven in de canyon in deel 28, Kriss van Valnor, om voor een keer haar goed hart te tonen en Aaricia en de drie kinderen te redden. Zoals eerder vermeld neemt de Italiaanse tekenaar Giulio De Vita de tekeningen waar. Op de eerste plaat van dat verhaal ontwaakt Kriss op een groot bed met walkures om haar heen. Wie de Noorse mythologie een beetje kent of het uitstekende Rode Ridder-album De Walkure heeft gelezen, weet dat deze godinnen op hun gevleugelde paarden dapper in de strijd gesneuvelde krijgers van het slagveld komen halen. Kriss weet vooralsnog niet of ze nu eigenlijk droomt of niet. De walkures zijn het er niet over eens of ze Kriss wel in het Walhalla zullen toelaten, want een aardig vrouwtje is zij nu ook weer niet. Uit verdediging vertelt ze haar leven en ze laat niet na om haar moelijke jeugd uiteen te zetten. De lezer beleeft het samen met de walkures mee. Klik op onderstaande afbeelding voor een veel groter beeld.

Van deze nevenreeks rond Kriss zijn drie albums voorzien. Daarna is het de beurt aan Wolvin, Aaricia en Jolan. "Gemiddeld zullen er drie albums per jaar verschijnen", bevestigt Sente die ook het scenario schrijft van de nevenreeks. Als er telkens drie verhalen nodig zijn om de wederwaardigheden van Kriss, Aaricia, Wolvin en Jolan te vertellen terwijl Thorgal de hort op is, kan dat alleen maar leiden naar een grote familiereünie met wafelenbak.

Piotr Rosinski, de zoon van Grzegorz en tegenwoordig de grafische coördinator van Thorgal, voegt er alleszins aan toe dat er enkel een beroep wordt gedaan op de beste tekenaars die ze kunnen vinden en het maakt niet uit of ze bekende namen zijn, jong of oud. "Er wordt gekozen voor eenzelfde kwaliteit als die van Grzegorz. We kunnen ons niet permitteren de lezers te ontgoochelen," belooft hij.

Grzegorz zal zich nu nog enkel bezighouden met de hoofdserie en eventueel de covers van de nevenreeksen. Niet alleen om de grafische lijn verder te trekken en te mikken op herkenbaarheid, maar ook gewoon omdat hij erg graag covers schildert.

Thorgal-encyclopedie door Jean Van Hamme

En ook al aangekondigd is de Thorgal-encyclopedie of -bijbel à la The XIII Mystery, deel 13 in de reeks XIII, door Jean Van Hamme. Daarin komt een overzicht van àlle personges uit de reeks Thorgal. Dit moet dienen als leidraad voor de toekomstige parallelle reeksen.

Fantastisch nieuws!

bron

Vandaag lagen ze ook allebei in de winkel Ik ga me eens terug verdiepen in het universum van Thorgal, is alweer een tijd geleden.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14442 stemmen

Erg leuk dat de nieuwe Jeremiah nu te lezen is in Eppo! Wordt het dan toch nog een leuk stripblad!

Horrorfreak12

• 375 berichten
  • 0 stemmen

Misschien niet bekend maar voor mij wel de beste !

(afbeelding)

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2286 stemmen

Zopas het tweede deel gekocht van "De Vloek van de Dertig Zilverlingen" van Blake & Mortimer. Nadat het eerste deel met zo'n geweldige cliffhanger eindigde, kon ik natuurlijk niet wachten met het vervolg te lezen. Ik ben zeer benieuwd, recensie volgt later

Walkure

• 1690 berichten
  • 0 stemmen

Pieter Montana schreef:

Zopas het tweede deel gekocht van "De Vloek van de Dertig Zilverlingen" van Blake & Mortimer. Nadat het eerste deel met zo'n geweldige cliffhanger eindigde, kon ik natuurlijk niet wachten met het vervolg te lezen. Ik ben zeer benieuwd, recensie volgt later

Welk tekenaars duo heeft deze strip gemaakt?

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2286 stemmen

Van Hamme en Antoine Aubin.

En Van Hamme vind ik altijd fantastisch, die zou wel eens meer erkenning mogen krijgen voor zijn werk.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Hier nog niet te vinden bij de boekhandel.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Vandaag ein-de-lijk de nieuwe Blake & Mortimer binnen

Nog niet gelezen, maar de tekeningen horen zo te zien bij het beste niet-E.P. Jacobs werk tot nog toe.

Ziet er gelikt uit allemaal.

Ook de nieuwe Rode Ridder 'De verborgen Vesting' (deel 228) gekocht.

Merkwaardig dat de cover daarvan bijna gelijk is aan die van het vorige deel (De ijzeren kroon)

Tekenwerk van Claus is dik in orde.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Ik vergat nog te vermelden dat de tekenaar van dit B&M album, Antoine Aubin, nieuw is.

Hij is de 6e opvolger van Edgar P. Jacobs, en zeker zo goed als de beste van de overigen (Ted Benoit)

Ik hoop nog meer albums van zijn hand te mogen zien in de toekomst.

(Op het werk van André Juillard ben ik niet zo gek)

Voor de B&M liefhebbers (die dit album nog niet zouden kennen) zou ik de persiflage 'Schaduw over het Britse Rijk' , Een Avontuur van Philip en Francis (2005) willen aanbevelen.

Heel grappig.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

De Rode Ridder ga ik ook nog wel eens halen (kwestie van de collectie up to date houden maar de strips zijn ook wel van een vrij hoog niveau) , ik haat alleen dat je tegenwoordig een dikke 5€ betaalt voor een strip...

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Ik weet nog dat de eerste Rode Ridder albums (lang geleden, dat is waar...) welgeteld één gulden hebben gekost!

Nu, omgerekend, 10 x zo duur dus

Voor een Blake & Mortimer album betaal je bijna € 9,-

Ook niet misselijk (kun je er wel van worden)

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

één gulden kost is het toch? Of niet?

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Vind het eigenlijk echt schandalig hoeveel het allemaal kost. Vroeger verzamelde ik vrij veel reeksen (waar ik nog altijd trots op ben) maar ik concentreer me nu eigenlijk alleen nog maar op 3 reeksen: Thorgal, XIII en De Rode Ridder. Bakelandt ook natuurlijk maar daar komen er geen nieuw van uit.

Ik heb hier dan ook nog een paar oude edities liggen waarop gedrukt staat dat het 20fr kostte, een halve euro...

brymj

• 758 berichten
  • 829 stemmen

de-alchemist schreef:

Ik lees ook meer Marvel. Van DC Comics lees ik alleen Batman.

Klassiekers in de Batman reeks zijn:

-Batman Year One (Frank Miller en David Mazzucchelli)

-The Long Halloween en Dark Victory (beiden doorJeph Loeb en Tim Sale)

Met deze boeken kun je het beste beginnen aangezien er de begin jaren van Batman worden beschreven, daarna zijn er zeker nog andere klassiekers zoals The Dark Knight Returns (Frank Miller), The Killing Joke (Alan Moore).

death note, akira, monster, en the killing joke zijn inderdaad geweldig, alchemist. ik zou verder qua manga kunnen aanraden: Bleach

(afbeelding)

(afbeelding)

ontzettend goeie manga, topkarakters, topverhaal etc etc

ook D Gray Man is ontzettend goed

(afbeelding)

en als je van gagmanga's houd, zijn Gin tama en doctor slump aanraders, ook Welcome to the NHK is erg leuk, wat gaat over een hikikomori, iemand die zich opsluit in z'n huis en nooit contact heeft met de buitenwereld. Eyeshield 21, Chobits en Yuyu Hakusho zijn ook erg goed, en tenslotte is Bakuman ook erg goed (zelfde tekenaar en schrijver van Death Note (Takeshi Obata en Tsugumi Ohba)) wat gaat over twee jongens die een succesvolle manga willen maken

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

De WO-II verhalen van Buck Danny zijn na bijna 60 jaar nu ook in Duitsland verschenen: Link.

De Duitse uitgever Eckhart levert de vertaler, Dupuis drukt de albums.

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

So,so, das wurde aber auch Zeit

Jawaddedadde

• 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Metalfist schreef:

Fantastisch nieuws!

bron

Vandaag lagen ze ook allebei in de winkel Ik ga me eens terug verdiepen in het universum van Thorgal, is alweer een tijd geleden.

Absoluut fantastisch nieuws! Heb de nieuwe Thorgal ondertussen ook al gekocht. Is mijn favoriete strip (samen met Garfield de enige strip die ik verzamel). Heerlijk hoe geschiedenis en science-fiction met elkaar gecombineerd worden en overgoten worden met een sausje van Noordse mythologie. En prachtige tekeningen natuurlijk!

@Metalfist: Heb je ook de nevenreeks Kriss van Valnor gekocht? En zo ja, is die goed?

Brix

• 19677 berichten
  • 5113 stemmen

Blake & Mortimer fans: er is een nieuw persiflage album (deel 2) uit.

Van wat ik er van heb gezien, zeker zo leuk als het eerste deel.

Op dit moment nog niet in Nederlandse vertaling, maar dat gaat beslist nog gebeuren.

Ik kijk er al naar uit.

Degenen die zich de komische Britse TV serie 'On the busses' nog herinneren zullen op de cover van het album de businspecteur nog wel herkennen.

(afbeelding)

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Jawaddedadde schreef:

(quote)

Absoluut fantastisch nieuws! Heb de nieuwe Thorgal ondertussen ook al gekocht. Is mijn favoriete strip (samen met Garfield de enige strip die ik verzamel). Heerlijk hoe geschiedenis en science-fiction met elkaar gecombineerd worden en overgoten worden met een sausje van Noordse mythologie. En prachtige tekeningen natuurlijk!

@Metalfist: Heb je ook de nevenreeks Kriss van Valnor gekocht? En zo ja, is die goed?

Heb ik ook gekocht en op het eerste zicht ziet dat er vrij goed uit maar ik ben met de reeks terug opnieuw begonnen met lezen en doordat ik een aantal dagen ziek ben geweest ben ik nog maar aan Het Land Qa geraakt...

Ik laat het je weten!

Thorongil

• 1619 berichten
  • 690 stemmen

Kriss Van Valnor was een aangename verrassing. Niet zomaar eventjes een spin-off om wat extra geld te verdienen. Vond hem beter dan Thorgal 32 - Slag van Asgard. Zeker geen miskoop!

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

strips vs films...

(afbeelding)

simonvinkie

• 2271 berichten
  • 827 stemmen

Gister van iemand alle strips van Comanche en Jerry Spring gekregen, allebei westernstrips. Iemand een idee of dat een beetje goed is?

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Metalfist schreef:

(quote)

Heb ik ook gekocht en op het eerste zicht ziet dat er vrij goed uit maar ik ben met de reeks terug opnieuw begonnen met lezen en doordat ik een aantal dagen ziek ben geweest ben ik nog maar aan Het Land Qa geraakt...

Ik laat het je weten!

Het heeft een tijd geduurd maar de Kriss van Valnor reeks is in ieder geval eentje om in de gaten te houden. De typische Thorgal sfeer is sterk aanwezig en de jeugd van Kriss is een boeiend schouwspel, kijk in ieder geval uit naar deeltje 2

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Nog interesse in Suske en Wiske Metalfist?

Heb ze nu thuis liggen.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Goh, eigenlijk niet. Ik heb er een aantal terug bijgekocht maar ze boeien niet meer zo hard gelijk vroeger dus ik ga passen, ik hoop niet dat je ze speciaal voor mij in huis hebt gehaald? Mijn excuses in ieder geval

de-alchemist

• 167 berichten
  • 87 stemmen

simonvinkie schreef:

Gister van iemand alle strips van Comanche en Jerry Spring gekregen, allebei westernstrips. Iemand een idee of dat een beetje goed is?

Comanche, Jerry Spring en Blueberry zijn samen de beste westernstrips van Europa! Al ben ik ook een fan van Durango.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.