- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Piet Wijn was een van de grootsten op Nederlands stripgebied.
Die handicap moet ook verschrikkelijk zijn geweest voor de man.
Respect is hier op zijn plaats voor zijn sterke wil om toch door te zetten, nadat het noodlot die eerste keer toesloeg.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Een betere 'kop' van een echte acteur is nauwelijks denkbaar voor de rol van Lucky Luke.
Jammer dat ze in die film zo geklooid hebben met de kleding van het hoofdpersonage.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Erg knullig die grasspriet; dan toch maar liever

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Erg knullig die grasspriet
Eigenlijk nooit goed begrepen waarom dit ooit is gebeurd. Cowboys horen geen grasspriet in hun mond te hebben maar een dikke vette sigaar. Ben zelf niet zo voor roken maar dit is toch een vreselijke beslissing die ze met Lucky Luke hebben gedaan.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Eigenlijk nooit goed begrepen waarom dit ooit is gebeurd. Cowboys horen geen grasspriet in hun mond te hebben maar een dikke vette sigaar. Ben zelf niet zo voor roken maar dit is toch een vreselijke beslissing die ze met Lucky Luke hebben gedaan.
Vooral Italiaanse 'cowboys' roken sigaren. 
De Amerikaanse meestal (met één hand) zelfgedraaide sigaretten (van 'strooitabak')
Je ziet in westerns vaak dat cowboys in hun borstzak- of vestzakje zo'n pakje sigarettentabak hebben zitten.
Het labeltje, hangt er dan aan een koordje uit.
Zie: http://img140.imageshack.us/img140/6295/durham02.jpg
Is Lucky Luke wel een 'cowboy' vraag ik mij trouwens af?
Hij zingt wel steeds dat "I'm a poor lonesome cowboy"liedje aan 't eind van de stripverhalen.
Maar koeien drijven doet hij zo goed als nooit.
Nu ik er bij stil blijf staan...zijn (waren) er wel Italiaanse 'cowboys'?
In de spaghettiwesterns zie je ze vrijwel nooit (evenals de koeien die erbij horen)
De beslissing om Luky Luke te laten stoppen met roken werd destijds onder dwang van de Amerikaanse uitgever van de LL strips genomen.
Tekenaar Morris was er zelf niet blij mee, maar had geen keuze.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Tja, en in NL hadden we 'crusading' Dr. Meinsma...

Ben geen roker, maar dit staat toch stoerder en past ook in tijdsbeeld, tot 1983:

De rol van L. Luke is mij ook onduidelijk: geen cowboy, maar eerder bounty-hunter (de Daltons), gunfighter of gunslinger ('schiet sneller dan zijn schaduw').

neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Enkele off topic berichten verwijderd.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Verdorie...ik zag het zojuist pas...
Op deze tekening, die Dogie gisteren al plaatste, zie je uit Luke's borstzakje ook dat labeltje van een pakje tabak bungelen (daar had ik het in mijn eerdere bericht over)

By the way: wat een prachtige meer realistische tekening van Lucky Luke is dat Dogie, onderaan je vorige bericht.
En die 'doodskop' die er in de sigarettenrook' te zien is 
De tekenaar is ene 'LordMishkin'als ik af ga op de info bij het plaatje.
Ken die niet, maar mooi gedaan.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix.
Dat hele stukje sfeer (pakje tabak, doodskoppen in rook, etc.) rondom deze 19de eeuwse rokende Westerner zijn we kwijt sedert zijn rookverbod in 1983.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Tenslotte, mbt Lucky Luke vs roken; censuur:

in banner reeds een grasspriet; op de covertekening nog een cigaret; hieronder is die ineens vervangen door ook een grasspriet....

Reactie Lucky Luke op deze censuur

de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Iemand al de nieuwe Lucky Luke gelezen?
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Heb naar aanleiding van de upcoming movie ook alle Scott Pilgrim's maar eens gelezen. Werkelijk briljant! 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Heb naar aanleiding van de upcoming movie ook alle Scott Pilgrim's maar eens gelezen. Werkelijk briljant!
Ik heb de eerste twee gelezen en zal van de week de andere delen kopen! Heerlijke strip. Wanneer komt de film in de bios?
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Weer een (Belgische) striptekenaar (en scenarioschrijver) naar het hiernamaals: Leo De Budt (91) Oftewel kortweg Buth.
Hij tekende o.a. 'De Avonturen van Thomas Pips (in de krant 'Het Volk') van 1947 -1982.
Ook in het weekblad 'Ohee' verschenen vele door hem getekende stripverhalen.
Ook maakte hij talloze cartoons van de Tour De France.

FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Ik heb de eerste twee gelezen en zal van de week de andere delen kopen! Heerlijke strip. Wanneer komt de film in de bios?
25 november!
Thorongil
-
- 1619 berichten
- 690 stemmen
Mijn stripcollectie:
Thorgal
Adelaars van Rome
Murena
Requiem De Vampierridder
Klaagzang van de Verloren Gewesten
De Druïden

de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Thanks! Das bijna!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Vandaag het derde deel in de XIII Mystery reeks gekocht en het was heerlijk! Aanrader voor iedereen die de XIII reeks goed vond. Het plot rond Jones is erg goed uitgewerkt en zorgt voor een aantal verrassingen. Nog iemand die bekend is met deze nieuwe reeks rond de XIII personages? Voor alle duidelijkheid, XIII Mystery is een soort van origine reeks die elk issue een hoofdpersonage uit XIII uitdiepen

En na 2 jaar ongeduldig wachten is er ook eindelijk weer eens wat nieuws te bekennen rond de nieuwe Thorgal 
La Bataille d'Asgard wordt deel 32 in de hoofdreeks door Grzegorz Rosinski en Yves Sente. Het zal verschijnen in november 2010. En dat wordt een bijzonder album want wie dacht dat zoon Jolan voortaan de actieve hoofdrolspeler was, had het net zoals duizenden andere lezers verkeerd. In deel 32 gaat Thorgal op zoek naar zijn zoon Aniel die hij bij Kriss van Valnor verwekte. Yves Sente benadrukt dat Thorgal opnieuw de solitaire held wordt die ver van zijn familie een avontuur beleeft. De hoofdserie zal opnieuw de grandeur van weleer krijgen met een held die geconfronteerd wordt met vijanden overal ter wereld.
Parallele series, te beginnen met Kriss
Maar hoe zit het dan met Aaricia, Wolvin, Jolan en zelfs Kriss? Dat vroeg Rosinski zich ook af. In de hoofdserie kan dat niet allemaal meer aan bod komen. Vandaar dat werd besloten om een nevenreeks op te zetten waarin de belevenissen van elk van voornoemde personages wordt gevolgd. Een eerste album in deze nevenreeks is getiteld Kriss en verschijnt eveneens in november 2010. Uiteraard is zij niet gestorven in de canyon in deel 28, Kriss van Valnor, om voor een keer haar goed hart te tonen en Aaricia en de drie kinderen te redden. Zoals eerder vermeld neemt de Italiaanse tekenaar Giulio De Vita de tekeningen waar. Op de eerste plaat van dat verhaal ontwaakt Kriss op een groot bed met walkures om haar heen. Wie de Noorse mythologie een beetje kent of het uitstekende Rode Ridder-album De Walkure heeft gelezen, weet dat deze godinnen op hun gevleugelde paarden dapper in de strijd gesneuvelde krijgers van het slagveld komen halen. Kriss weet vooralsnog niet of ze nu eigenlijk droomt of niet. De walkures zijn het er niet over eens of ze Kriss wel in het Walhalla zullen toelaten, want een aardig vrouwtje is zij nu ook weer niet. Uit verdediging vertelt ze haar leven en ze laat niet na om haar moelijke jeugd uiteen te zetten. De lezer beleeft het samen met de walkures mee. Klik op onderstaande afbeelding voor een veel groter beeld.
Van deze nevenreeks rond Kriss zijn drie albums voorzien. Daarna is het de beurt aan Wolvin, Aaricia en Jolan. "Gemiddeld zullen er drie albums per jaar verschijnen", bevestigt Sente die ook het scenario schrijft van de nevenreeks. Als er telkens drie verhalen nodig zijn om de wederwaardigheden van Kriss, Aaricia, Wolvin en Jolan te vertellen terwijl Thorgal de hort op is, kan dat alleen maar leiden naar een grote familiereünie met wafelenbak.
Piotr Rosinski, de zoon van Grzegorz en tegenwoordig de grafische coördinator van Thorgal, voegt er alleszins aan toe dat er enkel een beroep wordt gedaan op de beste tekenaars die ze kunnen vinden en het maakt niet uit of ze bekende namen zijn, jong of oud. "Er wordt gekozen voor eenzelfde kwaliteit als die van Grzegorz. We kunnen ons niet permitteren de lezers te ontgoochelen," belooft hij.
Grzegorz zal zich nu nog enkel bezighouden met de hoofdserie en eventueel de covers van de nevenreeksen. Niet alleen om de grafische lijn verder te trekken en te mikken op herkenbaarheid, maar ook gewoon omdat hij erg graag covers schildert.
Thorgal-encyclopedie door Jean Van Hamme
En ook al aangekondigd is de Thorgal-encyclopedie of -bijbel à la The XIII Mystery, deel 13 in de reeks XIII, door Jean Van Hamme. Daarin komt een overzicht van àlle personges uit de reeks Thorgal. Dit moet dienen als leidraad voor de toekomstige parallelle reeksen.
Fantastisch nieuws!
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Mijn stripcollectie bestaat uit FC de Kampioenen en Urbanus.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
De Kampioenen heb ik vroeger ook gevolgd (heb denk ik de eerste 10 ofoziets) maar weiger ik nu pertinent om te lezen, om twee redenen eigenlijk. De televisiereeks zegt me bitter weinig en Hec Leemans heeft Bakelandt laten liggen om FC de Kampioenen te maken zonder een deftig einde aan Bakelandt te maken.
Als grote Bakelandt liefhebber is dit een steek in het hart (net als het feit dat Robbe de Hert zijn film over Ludovicius Bakelandt er nooit is gekomen)
Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het graag lezen 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
De strips slaan eigenlijk helemaal nergens op, maar van kleuter af aan kijk in al naar de Kampioenen, en tsja.. ik blijf ze toch kopen. Tegen beter weten in. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vanmiddag gekocht:

Het nieuwste deel. Vers van de pers.
Ik ga na het eten heerlijk een kwartier met dit op de pot zitten 
Ik hou van deze reeks.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Precies wel grote fan van DirkJan?
Zelf tegenwoordig ook een paar van gelezen in de Humo en ze zijn inderdaad wel vermakelijk.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Hehe ja, ben er een groot liefhebber van. Heb ze ook allemaal in huis he. Ik kan er echt om in een deuk liggen. Zo droog, zo grappig.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Er is weer een nieuwe Blueberry verschenen, vanaf deze week in de winkels.

de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Fantastisch! Ik heb alle 6 Scott Pilgrim's gekocht en binnen 3 dagen uitgelezen! De humor, de sfeer, de tekeningen, heerlijk! Ben nu helemaal klaar voor de film.
Moet ook vermelden dat ik zojuist nog in een ruk Richard Stark's Parker: The Hunter heb gelezen van Darwyn Cooke. Magistraal, ben er ondersteboven van.
Pruim
-
- 1483 berichten
- 723 stemmen
De meest hilarische cartoons ooit: Cyanide & Happiness. Via 'random' kan je een prachttocht maken door het rijke archief: Cyanide & Happiness #2235 - Explosm.net
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Sinds kort lees ik Nemi.
Nemi is a Norwegian comic strip, written and drawn by Lise Myhre. It made its first appearance in 1997 under the title Den svarte siden ("the Black Side" or "the Black Page"). At that time, it was a very dark cartoon concerning heavy metal subcultures, but Myhre has turned it brighter with the years, although she still frequently publishes strips about serious issues, especially in the larger Saturday panels. The strip was re-named Nemi, its protagonist.

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Goed nieuws voor de western-stripfans: (en ook wel opzienbarend eigenlijk)
Sheriff Classics komt terug
op:16-11-2010
Small press uitgeverij Windmill Comics Publishing brengt in 2011 de serie Sheriff Classics onder het stof vandaan.
Nadat deze uitgeverij eerder met succes de serie Hip Comics nieuw leven inblies en ook bezig is om Neerlands eerste superheld De Vleermuis te reanimeren, heeft de redactie besloten om nu Sheriff Classics opnieuw te lanceren. De oorspronkelijke serie liep van 1964 t/m 1974 en telde 250 nummers. In die serie zaten personages zoals Kid Colt, Rawhide Kid en vele anderen. Die zal je in de nieuwe serie niet tegen komen. In de nieuwe Sheriff Classics komen herdrukken van oud Amerikaans werk en nieuw in Nederland gemaakte westerns.
Windmill Comics heeft nog meer plannen voor 2011 en daarna. Volg het laatste Windmill Comics nieuws op www.windmill-comics.com
Bron: Strip Plaza