- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Een stripheld met een standbeeld: Milton Canniffs Steve Canyon (US tegenhanger van J.-M. Charliers Buck Danny):

Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Geen strip, maar wel een erg leuk tijdschrijft:

Dit is pas het 2e nummer in meer dan 1 jaar tijd.
Zal 4 keer per jaar verschijnen :--)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ook een oude stripreeks uit de jaren 30 t/m 50: The Phantom

Volgens mij in NL nooit echt doorgebroken. The Phantom stond ook in een stripblad in Sunday page form, dat door kruidenier AH in jaren 60 werd uitgegeven.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Gister was ik in Houten naar de stripdagen. Het is me heel erg bevallen en zal zeker vaker naar stripbeurzen gaan, in ieder geval die van Houten en Breda. Heb heel wat strips voor weinig geld gekocht en tekenaars die ik bewonder aan het werk gezien. Met als hoogtepunt een mooie tekening van Martin Lodewijk. Had misschien meer geduld moeten hebben want dan zou ik ook een tekening van Henk Kuijpers en Minck Oosterveer hebben, maar vond het zonde om lang in een rij te staan wachten. Ben toch meer van de strips zoeken die ik graag wil hebben.
Is hier iemand naar de stripdagen geweest?
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Tussen 1965 en 1984 verschenen er in Nederland en België 9 stripalbums van ' The Pantom' (door Lee Falk) Eerst onder de titels 'De Fantoom', en 'Phantom'.

Zie ook : Fantoom - stripinfo.be
De strip kende ook meerdere verfilmingen.
Amerikaanse, Turkse en Italiaanse.
De Amerikaanse 15-delige filmserial 'The Phantom' (1943) met Tom Tyler vind ik persoonlijk erg leuk.

Die filmserial kreeg in 1950 een vervolg, maar door problemen met de verfilmingsrechten werd de titel veranderd in 'The Adventures of Captain Africa.
Hoofdrolspeler was John Hart.
Die zou later nog een andere gemaskerde heldenrol spelen in The Lone Ranger TV serie.

En de recentere filmversie, uit 1996 met Billy Zane, beviel mij ook niet slecht.

Billy Zane in The Phantom (1996)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
De cliffhangers 'The Adventures of Captain Africa, etc.' en The Phantom heb ik al in de toevoegwachtrij staan.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Europa had ook een 'phantom' en wel 'Belphégor, the phantom of the Louvre'.
Off-topic, maar een zeer spannen tv-miniserie uit de mid-jaren 60.
Uitgezonden door de VARA van 12 september 1965 tot 2 oktober 1965: 5 afl.
ook uitgezonden door de vroegere illegale TV zender het REM eiland.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Geweldige stripfiguur, die Fantoom/Phantom. Vond alleen de avonturen minder aantrekkelijk, geloof ik.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Europa had ook een 'phantom' en wel 'Belphégor, the phantom of the Louvre'.
Off-topic, maar een zeer spannen tv-miniserie uit de mid-jaren 60.
Weet je wel hoe lang ik daar naar gezocht heb?
Ooit op de Duitse TV gevolgd.
Iedereen in mijn omgeving was dol op die serie.
Vorig jaar eindelijk op DVD uitgebracht , en metéén gekocht 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Vorig jaar eindelijk op DVD uitgebracht , en metéén gekocht
Ik heb vanavond de Duitse boxset maar besteld; serie ook jaren gezocht.
Is ook stripalbum van: Belphegor's Revenge...

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Nee, de Duits-nagesynchroniseerde versie, en de originele Franse, met Duitse subs.
Ik wilde ook juist die Duitse versie graag hebben, omdat ik mij de serie zo herinnerde.
(Enkele jaren eerder had ik de Franse versie al eens geleend van een vriend)
(strip 'Belphégor's Revenge')Zo zitten we weer on-topic.
De TV serie heeft ook een hoog Blake & Mortimer-sfeer gehalte vind ik.
De museum scènes doen erg denken aan die in 'Het Geheim van de Grote Piramide'.

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Dit zou ook in het Western topic passen, maar bij nader inzien toch maar hier.
Dogie Hogan bracht mij op het idee, met het plaatsten van een afbeelding van Lee van Cleef,als stripfiguur in een Lucky Luke album, in het Lee van Cleef topic.
Tekenaar Morris nam veel bekende personen als voorbeeld voor zijn personages.
Ook veel filmacteurs en actrices.
Hier een (incompleet) overzichtje:
Jack Palance als Phil iJzerdraad

Christopher Lee

David Niven

Jean Gabin

Alfred Hitchkock

W.C. Fields

John Barrymore

Andy Devine

Emil Jannings

Louis de Funès

Groucho Marx

Mae West

Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Wat een heerlijk topic is dit toch 
Het ene "o ja" moment na de andere.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Eind jaren 50 en jaren 60:

De cover-art van deze reeks was doorgaans geweldig, maar tekenwerk verhaal (verschillende 'tekenaars') was vaak belabberd.

Los van de drukkwaliteitsverschillen liep nummering in NL liep niet gelijk met die in de UK en VS...
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Inderdaad kon het interieur tekenwerk niet tippen aan de prachtige covers.
Toch zat er ook wel behoorlijk tekenwerk bij, maar de kwaliteit was erg variabel.
Ik heb nog heel wat van die boekjes hier thuis.
Het mooie van die serie was dat je op deze simpele, en goedkope, wijze kennis kon maken met bekende werken en schrijvers.
Wat dat betreft was de titeltekst ' Beroemde boeken in woord en beeld' zeer toepasselijk.
Het waren ook de enige strips die wij op de lagere school in bezit mochten hebben 
Van de vele deeltjes die er in de Classics serie verschenen zijn dit mijn meest favoriete nummers:

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
De talloze stripseries van de firma Classics waren in de jaren '50, '60- en '70 prominent aanwezig in vrijwel iedere Nederlandse winkel waar strips verkocht werden.
De Classics 'strip-molen' kwam je overal tegen destijds.
Het bedrijf, onder de leiding van de zeer sympathieke directeur Gerard Roord (ik spreek uit eigen ervaring, want ik had vaker contact met de man) had een heel legertje actieve vertegenwoordigers in dienst.
Die reisden stad en land af om de Classics strips aan de man te brengen.
Met succes!
Classics floreerde als weinig andere stripuitgevers.
Een van de top-series, die liep als een trein, was 'Tarzan'.
Die serie was overgenomen van de Amerikaanse Dell en Gold Key, Marvel, en DC Comics.
Tenminste in de eerste jaren.
Later zou het een internationale productie worden, en de kwaliteit sterk achteruit gaan.
De covers van die boekjes waren de aanschafprijs al meer dan waard...
Hier enkele voorbeelden:

Ook verschenen er naast de reguliere Tarzan stripserie nog Tarzan strips in album en pocket formaat.
De toppers waren echter de 4 ' Groot Tarzan boek' uitgaven.
Indrukwekkend van omvang.

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Aan het begin van de jaren '60 dook er een concurent voor de succesvolle firma Classics op.
De Zuid-Nederlandse Uitgeverij, of kortweg ZNU, gevestigd in Antwerpen, maar met vertakking naar Nederland.
Deze firma bracht stripboekjes van ongeveer hetzelfde formaat als de bekende Classics op de markt, maar voorzien van een dun kartonnen omslagje, en meestal met een fotocover.
Dat zag er wat chiquer uit, maar had ook een nadeel.
De binnenkant van die omslagen waren blanco, en een uitdaging voor de jeugdige kopers van die strips om deze als tekenpapier te gebruiken....
Verzamelaars van de ZNU strips zullen ongetwijfeld bij hun zoektochten op rommelmarkten etc. deeltjes met dit soort van prille kunst-erupties zijn tegengekomen 
Boekjes in echt goede staat vinden is behoorlijk moeilijk.
De ZNU had vooral veel westernreeksen in hun productieprogramma.
Dat waren stripversies van destijds populaire TV series.
Die waren op de Belgische en Duitse TV te zien toentertijd.
Jong en oud werden daardoor aan de 'buis' gekluisterd.
Hier volgt overzichtje van de meest populaire titels, waarvan sommige later ook door de firma Classics overgenomen zouden worden.
De gigantisch populaire "western-soap"

De serie die in België zeer populair was, en de inspiratie vormde voor het Suske & Wiske verhaal 'De Texas Rakkers'.

Paarden waren erg populair als hoofdfiguren in TV series.
In de strip kreeg zelfs het paard van de Lone Ranger een eigen reeks

En dan was er ook nog duiker Mike Nelson, met acteur Lloyd Bridges (vader van acteurs van Jeff en Beau)
Vooral in Duitsland populair, en wekelijks op TV in 'Abenteuer unter Wasser'' .

De ZNU had ook nog andere stripseries in het fonds, zoals Woody Woodpecker, etc.
Maar die liepen toch heel wat minder goed dan de hierboven genoemde stripreeksen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Tja, waar haal je als striptekenaar soms je inspiratie vandaan:

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Goed gezien Dogie, was (mij) bekend.
En met een beetje degelijk zoekwerk kom je er beslist nog wel meer tegen.
Ik moet wel zeggen dat de tekening van Giraud die van de posters overtreft.
Ik ga er maar van uit dat het een eerbetoon is 
Mooie bijdrage Dogie 
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Was mij niet bekend, opmerkelijk. Brix heeft gelijk, de tekening van Giraud is inderdaad wel veel mooier uitgewerkt.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Iemand vandaag ook nog naar de striptentoonstelling op de Boomsesteenweg in Wilrijk geweest? Het was de grootste afrip ooit. Het werd in de krant gepresenteerd als een gigantische tweedehandsbeurs maar eenmaal daar aangekomen bleek het een bibliotheek (!) te zijn waar je strips kon huren met daarnaast een klein zaaltje waar strips stonden. Ik op zoek naar Bakelandt, vond 2 titels die ik nog niet had maar dan bleken ze in totaal 20€ te zijn. Dat was me iets teveel van het goede, al was ik nog aan het twijfelen, maar dan kwam de eigenares een praatje maken en zei ze: als je strips wilt kopen moet je hier wel een strippas kopen. Zo'n pas kost 10€ extra maar is wel geldig voor een jaar...
Ik heb vriendelijk bedankt en ben door gegaan.
Interessante post, Dogie!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Was mij niet bekend, opmerkelijk. Brix heeft gelijk, de tekening van Giraud is inderdaad wel veel mooier uitgewerkt.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Ik op zoek naar Bakelandt, vond 2 titels die ik nog niet had maar dan bleken ze in totaal 20€ te zijn. Dat was me iets teveel van het goede, al was ik nog aan het twijfelen, maar dan kwam de eigenares een praatje maken en zei ze: als je strips wilt kopen moet je hier wel een strippas kopen. Zo'n pas kost 10€ extra maar is wel geldig voor een jaar...
Ik heb vriendelijk bedankt en ben door gegaan.
Rip-strip 
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Deze zeer vroege Blueberry cover (niet gebruikt voor een album, wel voor de cover van het tijdschrift 'Pilote') van Giraud kwam ik onlangs tegen op een site.
Je ziet nog heel sterk de invloed van Jijé hierin.
Wel al erg mooi werk, uit 1964.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Links still van The Searchers (1956)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Geweldig Dogie! Een regelrechte kopie!
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dirkjan: Dirkjan 16 | €7,50 (softcover) / Silvester strip - silvesterstrips.nl
Half november DirkJan 16 in de winkels 
Net als met de voorgaande 15 delen wordt dit een verplichte must buy. Ik kijk er ieder jaar weer naar uit.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Wel het vermelden waard in dit topic: