- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Het werk van Alex Raymond ken ik eigelijk niet zo goed. Flash Gordon ging aan mij voorbij, omdat ik niet zoveel van science fiction hou (die aanschaf van Piloot Storm was een uitzondering). Secret Agent X9 vond ik wel goed, maar dat kwam pas toen ik al wat ouder was.
Prins Valiant ken ik al van zeer lang geleden, van die goedkope uitgaves van de Vivo uit de 60s. Om die reden hou ik het bij Foster, hoewel ik wel moet toegeven dat de getoonde werk van Raymond wel heel mooi is.
De invloed van Foster op Nederlandse en Vlaamse stripverhalen ken ik uit het boek "Prins Valiants Zwartboek, over Plagiaat" (1982).
Het venijn zit misschien wel in de aanvulling op de boek, die enige tijd later in het tijdschrift Furore verscheen. Daarin wordt o.a. onthuld dat Henk Sprenger voor zijn Piloot Storm -avonturen een belachelijk groot deel van zijn tekeningen overtrok van Prins Valiant (veel meer dan Willy Vandersteen, die aanvankelijk de grootste overtrekker leek).
@Dogie: Hartelijk dank voor de link naar La Journée Bien Remplie!
Ik heb er meteen minstens een uur in zitten lezen. Dat is nou eens iemand die verstand heeft van strips én tegelijkertijd heel geestig en boeiend kan schrijven!
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Geen signature, maar onmiskenbaar Alex Raymond:

Uit de Rib Kirby periode:

Zowel Jungle Jim als Flash Gordon zijn vanaf hun begin jaren (jaren 30) al in kleur verschenen. Omdat de V.S. toendertijd geen stripbladen kende, verschenen de strips door de weeks in kranten in zwart/wit (de daily's) en in de weekendkranten in kleur en op groter formaat (de sunday pages).
Een onscherpe scan van een sunday-page met Raymonds Jungle Jim en Flash Gordon op 1 krantenpagina uit 1939:

Dit kon al in de jaren 30: uit een Flash Gordon sunday page van 2 juni 1935:

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@ Dogie_Hogan:
Aan hand van de voorbeelden kun je goed zien wat een inkleuring van een strip kan doen.
De bovenste is acceptabel.
De middelste prima.
De derde een verminking.
Nooit zijn de Flash Gordon strips mooier verschenen dan in de 4 Nederlandse oblong formaat zwart-wit albums van Bruna, in de jaren '70.
Ik heb er spijt van dat ik die ooit verkocht heb (toen ik in geldnood zat)

Jammer dat het bij die 4 albums is gebleven.
De Flash Gordon album serie , getekend door Dan Barry, die in Nederland verscheen, zag er vreselijk slecht uit door de platte inkleuring.
Een andere, heel goede tekenaar van Flash was Al Williamson.
@ cinema.rex:
Prins Valiant vind ik ook een mooie strip, in zwart wit bedoel ik dan wel.
Die Vivo albums heb ik ook nog wel (een stuk of 57 delen telde de serie als ik het mij goed herinner.)
Ik was er iedere week als de kippen bij om die te kopen, bij de Vivo winkel in onze straat.
Maar eigenlijk zijn die inkleuringen heel lelijk, en er is ook nog eens flink geknipt in de verhalen.
Ik heb wel al het Tarzan werk van Foster kompleet(helaas ook in kleur)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@ Dogie_Hogan:
Aan hand van de voorbeelden kun je goed zien wat een inkleuring van een strip kan doen.
De bovenste is acceptabel.
De middelste prima.
De derde een verminking.

Maar in zwart/wit is Alex Raymonds tekenwerk inderdaad ook geweldig:

De Flash Gordon strips van Dan Barry heb ik in mijn jeugd via de krant gevolgd, maar zijn tekenwerk ademt niet die sfeer van dat van Alex Raymond.
Nooit zijn de Flash Gordon strips mooier verschenen dan in de 4 Nederlandse oblong formaat zwart-wit albums van Bruna, in de jaren '70.
Ik heb er spijt van dat ik die ooit verkocht heb (toen ik in geldnood zat.
Jammer dat het bij die 4 albums is gebleven.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
De onlangs overleden Al Williamson was een waardige opvolger als Flash Gordon tekenaar.

Deze tekening van Williamson doet sterk aan Raymond's Jungle Jim denken.
(Zal wel een eerbetoon zijn denk ik)

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Al Williamson kende ik nog niet. Zijn tekenstijl lijkt een mix van die van Dan Barry en Alex Raymond. Maar meer van Raymond. Mooie tekeningen!
Flash Gordon is volgens mij wel de langst lopende, en internationaal meest bekende/ populaire S.F. stripreeks (gestart door Raymond in 1934; Buck Rogers in 1929, maar minder populair).
In Australië Speed Gordon vanwege dubbelzinning woord 'Flash' aldaar.
In de bios, begin jaren 80, ook een verfilming gezien, maar bios eerder verlaten vanwege dominante muziek van Queen. En evenals die Blueberry film, vond ik deze verfilming niet veel met de stripreeks van doen hebben.
Wachten maar op de 3-D verfilming van Flash Gordon door Breck Eisner. Eisner heeft toegezegd, zich aan de roots van de stripreeks te houden.
@Brix.
Je had het over detail-verlies door te vette inkleuring strip. Maar zie hieronder oor-spronkelijke formaat van een strip: Alex Raymond is in 1949 bezig aan een Rip Kirby strip. Met verkleinen lijken mij ook details verloren gaan.

(Zie ook volgorde: eerst de tekstballonnen..)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
@Dogie:
Je ziet inderdaad invloeden van Raymond én Barry in Williamson's werk.
'Speed' Gordon in Australië? Haha, dat is grappig.
In Duitsland was het lange tijd 'Stürmer Gordon' 
En in Zweden 'Blixt Gordon'.
Die verfilming uit de jaren '80 vond ik ook vreselijk.
Dan nog 100 x liever de oude versie, uit de jaren dertig, met Buster Crabbe (die ook ooit voor Buck Rogers speelde)
Ondanks de nu primitief aandoende SE's een sfeervolle serie, met cult status.
Ik waag het te betwijfelen dat er ooit een beter passende acteur dan Crabbe voor die rol gevonden zal worden, hij wás Gordon ten voeten uit.

De latere TV serie(1954) met Steve Holland, deed mij weinig, en de recente versie , met Eric Johnson uit 2007 (op Sci-Fi TV te zien) nog veel minder.
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe versie die in 2012 in de bioscopen moet komen.
Betreffende het originele formaat waarop de strips getekend werden:
Het zou mooi zijn als je zo'n originele strook in een lijstje aan je muur kon hangen.
Het model is overigens ook niet te versmaden 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Het zou mooi zijn als je zo'n originele strook in een lijstje aan je muur kon hangen.
Originele stroken zijn haast onbetaalbaar; meestal tussen de $ 1.800 en $ 4.000.
Maar deze zwart/wit teststrip (33 x 40cm.) uit 1942 is misschien goedkoper alternatief...
Heb een aantal jaren terug wel een stuk of 20 sunday pages uit de jaren 30 en 40 laten komen via eBay om de mooiste daarvan in te lijsten. Deze zijn bijna op originele tekenformaat...

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Wát een 'lappen' hè Dogie!
(zullen ook wel wat 'lappen'gekost hebben haha)
Wel erg mooi spul natuurlijk.
Over originele formaat van de strip-stroken gesproken.
Hierbij een foto uit 1997, genomen tijdens de Tarzan expositie in het Belgisch Centrum v.h. Beeldverhaal te Brussel, waar ik een deel van mijn verzameling exposeerde.
Aan de muur zie je een originele tekening van een Tarzan Sunday Page ('half-page' formaat) van Burne Hogarth.(niet mijn eigendom helaas
)
Een bijzondere aflevering van de stripserie overigens, want deze is gedateerd 19 maart 1950.
Dat is namelijk de dag waarop de bedenker van Tarzan, schrijver Edgar Rice Burroughs stierf.

En hier nog een Hogarth tekening die door de tekenaars van het stripmuseum werd nagetekend op reusachtig formaat.
(Op de foto kom ik net bovenaan de trap van de eerste verdieping van het museum aan, tijdens de persreceptie v.d. expositie.)

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Het model is overigens ook niet te versmaden
1. modellen voor Copper Calhoon, 1947

2. Model voor Mizzou, 1952

De Dragon Lady & miss Mizzou

miss Lace

miss Burma

De Dragon Lady

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Man man, wát een inspiratie!
En dan nog met vaste hand lijnen op papier zetten 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Man man, wát een inspiratie!

Hubinon heeft mes/dolk op minder opvallende plaats getekend...

Bijna letterlijk overgenomen: detail cover Starslayer...
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix.
Prachtige foto's van die Tarzan expositie!
Sunday pages hoeven niet duur te zijn; worden momenteel op Ebay.com vanaf ca. € 5,50/$ 6.99 aangeboden. Soms per stuk, soms per kavel: Tarzan sundays.
Verzenden is wel apart: weegt niks, maar een sunday-page moet tussen 2 stukken hardkarton van ca. 45 x 65 cm. verstuurd worden om vouwen te voorkomen (zie foto in 1 van m'n laatste posts).
Van die 7 Flash Gordon oblongs zijn momenteel deel 2, 6 en 7 bij Amazon.com vrij goedkoop, zo rond de $15,00/€ 11,80.
Vandaag eerst maar #2 (met 3 verhalen) gekocht. Porto (aangetekend) € 10,21.
Vandaag o.a. gezien op eBay: Sunday pages (ca. 40 x 56 cm.):
* Tarzan - Hal Foster, 13 nov.1938

* Tarzan - Burne Hogath, 1950

* Tarzan, 1963: link
* Prins Valiant - Hal Foster, 1971/1972

Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Flash is weer even helemaal 'ín' zie ik 
Ik hoop op een update wanneer je de bestelde strip ontvangen hebt Dogie.
Ook leuk om die vergelijkingen te zien die je geplaatst hebt.
Buck Danny zelfs, maar wel goed gedaan.
Die Sunday Pages, dat waren nog eens strips die je zonder leesbrilletje ook wel kon lezen 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Die Sunday Pages, dat waren nog eens strips die je zonder leesbrilletje ook wel kon lezen
...en mooi om in te lijsten.Volgens mij is afgedrukte formaat wel bijna 1 op 1 met wat tekenaar heeft ingeleverd bij de drukker.Heb op deze gave Sunday page van 16 mei 1971 (Prince-Valiant - Hal Foster) geboden, staat nog op ca. € 7,50 (formaat 43 x 55,5 cm.). In dat jaar stopte Foster ook met de reeks.

Als je goed kijkt, wijken de 3 tekeningen op de plaat wat af van die in mijn post van 20.33 uur...?!
Franstalige site oeuvre Jean-Michel Charlier: J.M. Charlier.com.
Daaraan gelinkt forum: aeroplanete.net.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Willy Vandersteen tekende antisemitische prenten. Wat vindt men hiervan?
Willy Vandersteen tekende antisemitische spotprenten | Strip Turnhout - stripturnhout.be
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Heel erg verbazen doet het mij niet.
Dat Vandersteen ook anti-nazi cartoons tekende zegt mij meer.
Dat duidt er naar mijn mening op dat hij vooral een commercieel ingestelde tekenaar was, die om het even wat tekende, als hij er maar zijn brood mee kon verdienen.
Die commerciële instelling van Vandersteen was ook later duidelijk, hij koos steeds weer voor het geld, ten koste van de kwaliteit van zijn stripseries.
Liepen die eenmaal goed, na een bepaald aantal kwalitatief goede albums, dan gaf hij het over aan zijn studiomedewerkers, werd het zo'n beetje lopende band werk, en daalde de kwaliteit in veel gevallen.
Een politieke inslag hebben de Suske & Wiske strips, zeker zolang Vandersteen zich er zelf nog mee bemoeide, altijd wel gehad.
De sneren naar politici, en politiek in het algemeen, zijn legio.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Verschiet er eerlijk gezegd ook niet zo van. Ik zie ook niet waarom het zo'n zwarte bladzijde zou zijn, iedereen deed in de oorlogsjaren allerlei jobkes om geld te verdienen dus waarom zou Vandersteen dit niet gedaan hebben. Het is zoals Brix zegt, in de strips van Suske & Wiske zijn er ook genoeg sneren naar politici
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
In eerste instantie dacht ik wel even 'wat??!!, Willy Vandersteen extreem-rechts? Mijn jeugdheld? Maar na wat relativering besef ik dat de creaties van een kunstenaar sowieso belangrijker zijn in principe en dat het waarschijnlijk gewoon voor het geld is aangezien hij ook anti-nazi prenten heeft gemaakt. Daarnaast heb ik nooit, gelukkig, geleefd in oorlogstijd en/of bezetting dus kan ik ook niet oordelen. Stel dat het de enige manier was om zijn gezin te voeden...
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Kennen jullie deze, uit S&W 'Bibbergoud'? (een van de vroege albums)
Terwijl Suske en Wiske per vliegtuig boven New York vliegen, en uit het raampje kijken:
(Suske) "Dat is het vrijheidsbeeld, zie, Wiske!
(Wiske) "O, ja?...Ik heb altijd gedacht dat het een grafzerk was voor de uitgeroeide Indianen!
Behoorlijk pittige tekst voor een 'kinderstrip'(die het m.i. helemaal niet was in die eerste jaren, al konden kinderen er ook plezier aan beleven op hun manier)
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Vandersteen was een broodtekenaar en al helemaal toen. Die man was blij dat hij geld kon verdienen met tekenen terwijl zijn voormalige volksbuurtgenoten in de fabriek werkten, als ze al een baan hadden. Ik denk dat de beste man alles aanpakte. Ik kende het gerucht overigens al langer en ls je tekeningen ziet kan het eigenlijk ook haast niet missen. Ben wel benieuwd naar die anti-nazi-tekeningen eigenlijk.
Ook Hergé's oorlogsverleden is trouwens niet onomstreden. Verschil is dat Hergé al stukken succesvoller was, Vandersteen brak pas vlak na WO2 echt door, want toen begon Suske en Wiske.
Suske en Wiske is overigens links noch rechts, eerder anti-politiek. (En een deel van mijn jeugd, maar dat is een ander verhaal).
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Kunnen jullie ook genieten van Amerikaanse comics en Japanse manga? Mocht men er voor open staan heb ik een aantal aanraders die zeker niet zullen teleurstellen. Naast de Frans-Belgische (en Nederlandse) strips lees ik namelijk ook erg veel comics en in mindere mate manga. Ik stond er voorheen niet echt voor open maar dankzij tips op een erg leuke forum (de getekende reep) heb ik toch werkelijk waar fantastische nieuwe strips leren kennen uit Amerika en Japan. Het zou zonde zijn om als liefhebber van strips, en dat zijn jullie allemaal, juweeltjes te moeten missen vanwege angst voor iets nieuws.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Qua manga heb ik Akira gelezen en hier en daar wat delen van Rurouni Kenshin (aanrader!) Naruto en Dragonball (Z). Allemaal best wel leuk maar dat anime/manga wereldje is niet niet aan mij besteed, al ga ik ooit toch nog eens terug aan Naruto beginnen want daar heb ik goede herinneringen aan.
Comics daarentegen ben ik meer in thuis. Vroeger wel fan maar dat was wat doodgebloed tot ik dit jaar een verjaardagskadoo van mijn broer nog eens heb doorgelezen (de Marvel Vault) en daar compleet aan verslingerd geraakt. Ben dan tegenwoordig ook veel in de Mekaniek te vinden en dat zal er niet op verminderen doordat ik in Antwerpen ga studeren 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Akira is een klassieker. Rurouni Kenshin heb ik niet gelezen maar staat bekend als een sterke serie. Je geeft aan dat het niet aan jou besteed is maar heeft dat niet te maken met het feit dat je vooral shonen (Japanse versie van superhelden) series hebt gelezen?
Als je sterk geschreven, volwassen, spannende en ingenieuze manga wil lezen dan raad ik je Monster en 20th Century Boys aan. Beiden geschreven en getekend door Naoki Urasawa. Pluto is ook zo een ongelooflijk sterke manga van dezelfde auteur/tekenaar. Het verhaal is gebaseerd op een plotlijn uit de manga Astro Boy, een serie van Osamu Tezuka, een echte manga legende. Ode aan Kirihito en Boeddha van deze Walt Disney van de manga zou elke stripliefhebber toch eens moeten lezen.
Vooruit, nog eentje, last but not least: Lone Wolf and Cub. Voor mij is dit misschien wel de beste strip die ik ooit heb mogen lezen. Een groots en indrukwekkend verhaal dat langzaam maar zeker steeds meer naar voren komt, een verhaal dat je bij zal blijven. Bovendien leer je veel over het oude Japan en haar tradities. Als je van films van Akira Kurosawa houdt zul je hier zeker van smullen.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Kurosawa staat bij mij hoog aangeschreven dus ik zal er eens werk van maken! 20th Century Boys heb ik wel een issue van gelezen maar vond het niet zo heel boeiend. Geen idee of het aan het feit van de shonen ligt, kan goed zijn hoor, maar bij comics trek ik ook meer naar de superhelden (X-Men o.a.)
Ga de titels in ieder geval wel eens opzoeken die je hier opnoemt, heb trouwens ook Elfenlied gelezen maar om een reden die ik niet meer weet mee gestopt. Misschien doordat ik ze op de pc las en niet echt in boekvorm.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Lone Wolf and Cub bestaat uit 28 boekjes, uitgegeven door Dark Horse Manga. Het is alleen in het Engels beschikbaar. Het verhaal geeft zich niet direct prijs dus in het begin zul je de rode draad niet direct zien, maar dat zal helemaal goed komen als je verder leest en hoe! 20th Century Boys vond ik abnormaal goed, ik denk dat het wel belangrijk is om een of twee boekjes te lezen om een goed idee te krijgen of het wat voor je is, but that's just me.
Zegt Death Note jou wat? Dat was mijn eerste manga en is nog steeds een favoriet van me.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Geen idee of het aan het feit van de shonen ligt, kan goed zijn hoor, maar bij comics trek ik ook meer naar de superhelden (X-Men o.a.)
-Ultimate Spider-Man: Zeer sterke serie, geschreven door Brian Michael Bendis. Ik had het niet zo met comics tot dat ik aan deze serie begon.
-Daredevil: De run van Brian Michael Bendis (alweer) is geniaal. Het overtreft de legendarische run op deze serie van Frank Miller. Het zijn sterke crime/misdaad verhalen met toevallig een held in een kostuum. Het gaat over zoveel meer dan boeven vangen. Samen met Ultimate Spider-Man zeker het beste wat Marvel heeft uitgegeven in de afgelopen 10 jaar.
Bij comics kijk ik vooral naar de schrijvers en Brian Michael Bendis en Ed Brubaker zijn mijn favorieten. Zij schrijven keer op keer sterke verhalen. Zo had ik nooit gedacht dat ik ooit Captain America zou lezen maar wat Brubaker daarmee gepresteerd heeft; petje af!
Natuurlijk mag een beetje comic-lezer Batman niet vergeten!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Death Note, hoe kan ik dat nu in godsnaam vergeten. Heb alleen maar de anime gezien maar die was echt geweldig. Misschien maar eens achter de manga gaan, was het eigenlijk al vergeten. Heb recent de X-Men Omnibus gekocht met daarin de eerste 31 verhalen van de originele X-Men in en het was geweldig. Elke dag gaan werken en als ik thuis kwam een comic lezen, jammer dat volume 2 nog niet uit is. De geniaalste saga's blijven de Phoenix/Jean Grey en de Silver Surfer.
Als groot Buffy fan ga ik ook eens beginnen aan de comics van seizoen 8 (uitgegeven door Dark Horse Comics) want die zijn ook erg goed. Met DC Comics eigenlijk nooit zoveel gehad.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Ik lees ook meer Marvel. Van DC Comics lees ik alleen Batman.
Klassiekers in de Batman reeks zijn:
-Batman Year One (Frank Miller en David Mazzucchelli)
-The Long Halloween en Dark Victory (beiden doorJeph Loeb en Tim Sale)
Met deze boeken kun je het beste beginnen aangezien er de begin jaren van Batman worden beschreven, daarna zijn er zeker nog andere klassiekers zoals The Dark Knight Returns (Frank Miller), The Killing Joke (Alan Moore).