- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ga inderdaad nog eens op zoek gaan in de De Slegte en het Trefpunt. Met wat chance vind ik daar nog wel wat 
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Misschien is hier nog iets te vinden Metalfist:
strips - Stripwinkels in Belgie
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Tot mijn grote spijt is Papa Beer er niet meer. De man heeft mij vroeger als klein manneke zo ontzettend goed geholpen met het verzamelen van strips. Alles wat ik weet van hoe een eerste druk te herkennen heb ik aan hem te danken. Hij had toen een actie van 7 strips voor 10€ (of was het nu 10 voor 10?) maar ik heb toen meerdere keren gratis strips gekregen, vraag me niet waarom maar volgens mij vond hij het gewoon erg leuk dat ik als kleine me zo interesseerde in de Rode Ridder en hij zette zelfs strips speciaal voor mij opzij.
Zo heeft hij eens maandenlang achter 'Hoe de Kleine Obelix in de Ketel van de Druïde Viel' gezocht om hem daarna voor een spotprijs te verkopen. Je moet weten dat hij een achterin een magazijn had waar misschien wel duizenden strips stonden en hij wist dat die Asterix daar ergens tussen lag. De prijs stond in de strip geschreven (hij was 50€) en ik weet nog dat ik binnenkwam en hij hem bovenhaalde en dat ik dolblij in de strip bladerde, met heel veel eerbied en respect natuurlijk, en dat hij toen naar de prijs keek en zei dat ik hem voor 7€ mocht hebben.
Paar jaar daarna is hij naar Spanje verhuist geloof ik. Was eigenlijk echt een sympathieke mens. Papa Beer en zijn hond Winston, in ieder geval bedankt om hem terug onder de aandacht te brengen Brix! Ik ben even helemaal vervult van nostalgie 
Die winkel op de Meir weet ik niet zijn, misschien dat ik er morgens wel eens passeer.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Ja, zulke bijzondere mensen vergeet je nooit meer.
Maar is er nu geen vervangende winkel dan, omdat het 'Sylvia's Papa Beer' heet?
Die winkel aan de Meir was ( trappen op) boven een boeken- en tijdschriften zaak.
Ben er lang niet meer geweest.
Netjes gesorteerd alles daar (toen ik er voor 't laatst was)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Het is een kledingwinkel geworden geloof ik, iets in de trend van Couture Marissa... Nog nooit open gezien trouwens. Het rare was dat iedereen die Papa Beer kende hem een verschrikkelijk zure mens vond. Volgens hen was hij nooit vriendelijk en ontzettend bot bij vlagen. Heb ik toch nooit iets van gemerkt. Hij kon wel serieus uit zijn sloffen schieten maar dat was vaak dan ook terecht. Hij had vroeger ooit een bord uithangen met de tekst op dat wanneer iemand de eerste 10 originele Nero's verkocht, hij de verkoper een reis naar Spanje betaalde. Ik was eens in de winkel toen iemand zei dat hij de strips had maar het waren herdrukken die in de krant als bijlage hadden gezeten. Man, die schoot daar in een Spaanse furie!
Het is jammer eigenlijk dat hij weg is gegaan, heb trouwens nooit geweten dat de zaak Sylvia's Papa Beer noemde.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Was er ooit eind jaren 70 niet een zaak in het centrum van Antwerpen die Papa Beer of zoiets heette? Die naam komt me zo bekend voor. Misschien in de omgeving van de Hoogstraat ?
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Er zaten destijds in de Hoogstraat zeker drie stripwinkels , en in de buurt nog een hele rits méér. Aan de Oude Koornmarkt o.a., en meer richting Paleis der schone kunsten, nog een paar.
Ik heb daar heel wat kilometers te voet afgelegd, vaak samen met mijn vriend die eind verleden week gestorven is bedenk ik nu .
Een van die zaken heette als ik het mij juist herinner Michel.
En een kleine zaak links vooraan (vanaf de Grote Markt gezien)
Daar werden ook rookwaren verkocht.
De eigenaar was een heel oud manneke, erg vriendelijk altijd.
Je mocht er zolang rommelen als je maar wilde.
Verderop rechts (halverwege de Hoogstraat) zat een grote zaak, of dat nu Papa Beer was of Michel, dat weet ik niet meer.
(de verkalking slaat toe)
En nog verder, aan dezelfde kant nóg een stripwinkel , erg chaotisch gesorteerd.
Antwerpen was destijds het ware Mekka voor de stripverzamelaar.
Liefst was ik er toen gaan wonen.
Dat heb ik ook serieus overwogen. 
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Iemand wel eens van de tekenaar Dimitri gehoord? Ik heb lang geleden eens twee strips van hem gekocht, die ik technisch erg goed getekend vond: Kaleunt en Kamikaze. Alleen zijn de koppen niet de sterkste kant van deze ene Dimitri.
@Brix,
Achter die geïllustreerde bijbel moet ik nog echt eens aangaan. Het lijken me geweldige prenten van Doré! Alleen is het gevaarte nogal prijzig. 
Maar goed, tof dat je het werk van Gustav Doré ook zo mooi vindt! 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Was er ooit eind jaren 70 niet een zaak in het centrum van Antwerpen die Papa Beer of zoiets heette? Die naam komt me zo bekend voor. Misschien in de omgeving van de Hoogstraat ?
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
Kwam er pas achter dat ze de westernstrip Jonah Hex nu ook verfilmd hebben. Moet best een heftige film zijn.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Kent jammer genoeg geen bioscooprelease in België
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Kent jammer genoeg geen bioscooprelease in België
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@brix :
Had destijds ook wel in Antwerpen willen wonen. Het was toen een prachtige, wat exotische stad. Op de Meir of de De Keyzerlei liep nog een man met een orgel en aapje, had ik nog nooit ergens gezien. En boven ingangen van de bioscopen hingen calicots, die in Nederland allang waren afgeschaft. En er was nog een echte rosse buurt nabij de haven.
Jouw verhaal is heel erg herkenbaar. In de Hoogstraat en nabij het plein bij de tunnel onder de Schelde had je heel veel wat antiek- en rommelwinkeltjes. De details kan me ook niet precies herinneren.
In één van de stripwinkels in de Hoogstraat kocht ik eens een paar boekjes van Piloot Storm (van Henk Sprenger, in dit topic nog niet genoemd). De eigenaar van de winkel was een wat narrige man, ik meen Papa Beer in hem te herkennen. In de etalage stonden/hingen/lagen een heleboel oude Lombards, o.a. van Corentin, Lefranc. Die kostten toen rond de 1000 francs. Was toch een hoop geld, maar het was waarschijnlijk tamelijk goedkoop. In de jaren daarna stegen ze flink.
Antwerpen was heel erg vervallen, maar het was mooi verval.
En vanwege het verval waren er heel veel goedkope winkeltjes.
In de Volksstraat nabij het Paleis voor Schone Kunsten logeerde ik in een jeugdhotel dat gevestigd was in een groot, vervallen Art Nouveau-pand ,voor 150 francs per nacht! OK, m'n kamerdeur kon niet op slot, maar er gebeurde toch niks.
Nu is het pand helemaal opgeknapt, deftig gemaakt ,en er zit ook iets deftig in.
Natuurlijk, het herstel was nodig, maar het moderne Antwerpen is niet meer zo aantrekkelijk als het Antwerpen van toen.
@dogie: Ik was nieuwsgierig, maar ik ga het niet meer uitzoeken. Het mysterie mag in tact blijven. Wel een aardige discussiegroep. Bedankt voor de tip.
Wat betreft Jonah Hex, de film, hou ik het liever bij de strip.
@walkure: Van Dimitri heb ik nog nooit gehoord.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Ik koop zoveel strips de laatste tijd waardoor ik een behoorlijke lees achterstand heb opgelopen. Van de Blueberry reeks heb ik in ieder geval Fort Navajo, Dreiging in het westen en De eenzame adelaar gelezen. Ik heb zeker zin om door te gaan omdat de serie naar het schijnt alleen maar beter wordt. Dat de verhalen elkaar opvolgen vind ik prettig omdat het erg lekker leest op die manier, vind dat interessanter dan telkens losse verhalen te lezen. Blueberry wordt per album spannender dus ik ga snel weer doorlezen 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Zoals er over Antwerpen gesproken, of eigenlijk getikt, wordt, daar krijg ik wel warme gevoelens van. Jammer dat het blijkbaar veranderd is. Over welke tijd praat men ongeveer? Ben zelf maar 1 keer in Antwerpen geweest, dat was 3 jaar geleden en bovendien had ik toen nog niets met strips. Ik wil binnenkort wel eens een keer Antwerpen en Brussel bezoeken. In Brussel wil ik naar de tentoonstelling van Franquin, Jije, Will en Morris gaan kijken in het Belgisch stripmuseum. Alleen vraag ik me af of die tentoonstelling ook in het Nederlands is? Vast wel, maar wil het toch zeker weten.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Eind jaren 70.
Maar Antwerpen is nog steeds wel mooi en als ze niets gedaan hadden, hadden ze nu nog veel meer moeten afbreken.
Wat voor Antwerpen geldt, geldt eigelijk voor (bijna) alle grote steden.
Alles moet worden opgeknapt, gerestyled en geupgrade en dan doen ze er peperdure winkels en appartementen in. En dan gaat er toch veel van de sfeer verloren.
Het stripmuseum in de Zandstraat. Ik dacht wel dat er Nederlandse onderschriften waren, maar het is ook alweer een jaar of 15 geleden dat ik het bezocht. Tegenwoordig zit er in dezelfde straat ook een Nero-museum, geloof ik.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
(Antwerpen)Zelf kwam ik er tijdens mijn 'strip-jachten' vanaf de eerste helft van de jaren 70.
In de meest onooglijke kleine pandjes vond je wel winkeltjes waarin oude strips te koop werden aangeboden.
Grappig dat je Piloot Storm noemt.
Daar heb ik destijds zelf ook een aantal albums van gekocht in Antwerpen.
Ik weet nog goed dat het in een piepklein winkeltje was, dicht in de buurt van de tegenwoordige Mekanik Strip zaak.
Tegenwoordig is er een herdruk versie verkrijgbaar van de Piloot Storm serie.
In mijn jeugdjaren verscheen die strip dagelijks in onze krant, samen met Suske & Wiske, Smidje Verholen, en Tom Poes.
Ik liep me wel wezenloos toen, haha, van De Schelde tot in Borgerhout, overal zaten die zaakjes.
Ik was helemaal verliefd op die stad.
@ de -alchemist:
Normaal gezien zijn alle exposities in het Belgisch Centrum v.h. Beeldverhaal meertalig.
Het Marc Sleen Museum zit recht tegenover het BCB, op enkele meters afstand.
Ik vind het nog altijd spijtig dat een gepland TV interview voor de Belgische TV , n.a.v. de expositie met (een deel van)mijn verzameling aan Tarzan materiaal niet door is gegaan destijds. 
Ik zou er als praat-gast naast niemand minder dan Marc Sleen hebben moeten (beter: mogen) zitten 
De voormalige directeur van het BCB ken ik heel goed, sinds de expositie waaraan ik meewerkte.
Die man (Charles Dierick) beheert nu het Kuifje/Hergé museum, in Ottignies Louvain-La-Neuve.(20 km vanaf Brussel verwijderd)
Een vreemde keuze voor dat museum, dat m.i. toch veel beter in Brussel zelf had gepast.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ik koop zoveel strips de laatste tijd waardoor ik een behoorlijke lees achterstand heb opgelopen. Van de Blueberry reeks heb ik in ieder geval Fort Navajo, Dreiging in het westen en De eenzame adelaar gelezen. Ik heb zeker zin om door te gaan omdat de serie naar het schijnt alleen maar beter wordt. Dat de verhalen elkaar opvolgen vind ik prettig omdat het erg lekker leest op die manier, vind dat interessanter dan telkens losse verhalen te lezen. Blueberry wordt per album spannender dus ik ga snel weer doorlezen
Ik heb nu de hele Blueberry reeks compleet in hardcover, waarvan de laatste delen Franstalig, omdat die in NL alleen in softcover verschenen.
Je kunt de Blueberry delen nu in chronologische volgorde lezen. In de 1e drukkentijd wilde deel 2 van een verhaal wel in de lokale boekwinkel liggen, terwijl 1e deel in herdruk was. Afloop wist je dan wel, en was de vraag: wat ging er aan vooraf. Is mij vooral met de Buck Danny reeks vaak overkomen.
Mijn stripinteresse beperkt zich echter alleen tot goedgetekende avonturenstrips. Heb totaal niets met de in deze thread veel besproken humor- en familiestrips als D-Duck, S&W enz. Lucky Luke reeks (vooral de Dupuis releases) is dan weer een uitzondering.
En dan liefst ongecensureerd:

Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Ik ben het maar gedeeltelijk eens met je opmerking 'De leerling heeft toch de meester (ver) overtroffen' Dogie.
Het klopt uiteraard wel dat de Blueberry versie van Giraud op den duur vér boven die van Jijé uitstak.
Maar Jijé was een man die altijd met meerder projecten tegelijk bezig was.
Daardoor leverde hij (noodgedwongen) vaker werk af dat beneden zijn peil lag, door tijdgebrek.
De kwaliteit van zijn werk varieert soms enorm.
Zelfs die van zijn bekendste serie Jerry Spring.
Wanneer je een album als 'Baden Powell' bekijkt bijvoorbeeld, dan zie waartoe hij in staat was.
Voor mij is hij wel een beetje heilig, en een icoon op stripgebied.
.
Persoonlijk vind ik niet dat hij overtroffen werd, tenminste niet waar het zijn beste werk betreft.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Brix
Mooie Jijé.
Sfeervol tekenwerk van Alex Raymond: uit Jungle Jim
.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Raymond was ook een van de strip grootmeesters.
Het voorbeeld dat je laat zien is overigens de eerste ingekleurde versie van Jungle Jim die ik ooit heb gezien.
Interessant, maar de zwart wit versie is m.i. fraaier, dat was Raymond's specialiteit.
(Net als bij zijn Flash Gordon werk)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik was bijlange na nog niet geboren in de tijdsperiode waar jullie het over hebben maar ik moet zeggen dat ik ook wel verliefd ben op de stad zelf. Volgens mij was het vroeger inderdaad wel sfeervoller en beter maar vandaag de dag, mits je goed zoekt, kun je nog altijd veel interessante zaken ontdekken (zowel qua strips als kleding of films). Antwerpenaars zijn natuurlijk ook de sympathiekste mensen van heel België 
Hoe ging dat gezegde nu ook al weer? Antwerpen is't stad en al de rest is parking! 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ook erg goed vind ik Noel Sickles; kort door de bocht de Amerikaanse evenknie van de Britse (strip-) tekenaar Derek Charles Eyles. Voorbeeld voor Milton Caniff, zoals Caniff weer voorbeeld was voor Victor Hubinon.
Noel Sickles tekende onder andere de avonturenpilotenstrip Scorchy Smith, maar ook:

Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Bijzonder mooi werk Dogie.
Sickles kende ik niet moet ik bekennen.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
I Antwerpenaars zijn natuurlijk ook de sympathiekste mensen van heel België 
Hoe ging dat gezegde nu ook al weer? Antwerpen is't stad en al de rest is parking!
Haha! 'De Sinjoren' 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
De Generaal van Peter de Smet net ontdekt. Erg leuke strip! Vandaag De Argonautjes (Dick Matena en Lo Hartog van Banda) gekocht, ben benieuwd. Ik begin steeds meer Nederlandse strips te lezen en besef dat er in Nederland toch erg veel kwalitatieve strips zijn gemaakt! Als geboren en getogen Utrechter vind ik dat wel cool!
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@Dogie: Vooral die linkse Alex Raymond-tekening doet me ook sterk aan Hal Foster (Prince Vailant) denken.
Overigens erg mooi, die Storchy Smith.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Alex Raymond en Foster waren natuurlijk grootmeesters op stripgebied.
Perfectie tot in de puntjes.

De beroemdste strip van Raymond was Flash Gordon.
Vaak deden kleurendruk uitgaven van die verhalen geen recht aan het fijne tekenwerk van Raymond, dat in zwart-wit optimaal is.
Maar hier een voorbeeld van een geslaagde kleurendruk, waarbij de arceringen behouden zijn gebleven.

(En niemand was beter in het tekenen van vrouwen dan Raymond)

Andere bekende strips van Raymond waren Secret Agent X9 en Rip Kirby:

En tot slot nog een aantal staaltjes van zijn genialiteit:

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Dogie: Vooral die linkse Alex Raymond-tekening doet me ook sterk aan Hal Foster (Prince Vailant) denken..
Willy Vandersteen pikte ongeremd uit Hal Fosters werk. Hans G. Kresse werd op z’n minst door Hal Foster geïnspireerd en Alex Raymond (Rip Kirby< jungle Jim en Flash Gordon) stak niet onder stoelen of banken dat zonder het voorbeeld van Hal Foster zijn strips er niet geweest zouden zijn.
* Bron.
Toch heeft Alex Raymond mijn voorkeur tov Foster.

Overigens erg mooi, die Scorchy Smith.
De Scorchy Smith strips staan ook in dit gebundelde werk van Noel Sickles.

Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Harold Foster wordt door vrijwel iedere andere tekenaar geroemd.
Hij was het voorbeeld voor velen.
Tevens de eerste tekenaar die zonder modellen tekende, hij had het allemaal in zijn hoofd en zijn vingers.
De beroemde Tarzan tekenaar Burne Hogarth wordt vaak in een adem genoemd met Foster, maar m.i. niet helemaal terecht.
Foster was beter.
Discussies van tekenaars onderling brengen aan het licht dat Hogarth met veel bravoure een eigen stijl ontwikkelde, maar dat het anatomisch lang niet altijd klopte, en dat hij vooral schromelijk overdreef met de verhoudingen van zijn figuren.
Als Tarzan fan ben ik het daar volledig mee eens.
(Ook voor mij is Raymond de beste Dogie)