- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik dank u, zal goed slapen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Dick Bos, de Nederlandse evenknie van Alex Raymonds (Rip Kirby) Secret Agent X-9 .
Secret Agent X-9 is in 1937 al verfilmd: Moviemeter.nl

Van Dick Bos is in 1942 'De Inbraak' gemaakt. Deze duurt 40 minuten en mag derhalve niet op MM. Daarna nog 2 Dick Bos films, die niet in roulatie zijn gebracht.
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
ik kan me herinneren vroeger in de EPPO dat er ook een westernstrip zat die heette DANDY ofzo een revolverheld in een rood pak en een rode bolhoed geloof ik
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Zie ik daar Xavier aan de zwier met...Eh..?
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Een collegaatje van hem, indeed.
(Dat hoofd van Carmenneke om het hoekje is schitterend.)
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
Ik heb gezien dat Dandy uit de Eppo van vroeger, 3 verhalen hebben gestaan. Zijn die niet los uitgebracht?
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Daar is zo goed als niets over terug te vinden louie, alleen de titels, en een enkele strip-strook.
Waarschijnlijk zijn de drie verhalen nooit in album verschenen.
Wel weer in een heel eigen Matena stijl die strip.
Dick Matena is m.i. ook een van de grootste Nederlandse stripmakers, met een zeer omvangrijk oeuvre.
Of het nu komische stripverhalen zijn, of realistisch werk, hij kan alles aan.
Tekenaar en scenarist (ook voor andere tekenaars, zoals 'Storm', van Don Lawrence))
Medewerker van de Toonder studio o.a., met veel Tom Poes werk op zijn naam, of Donald Duck covers.
Hier een opsomming van zijn werk geven is ondoenlijk.
Tegenwoordig in België wonend heeft hij zich de laatste tijd toegelegd op het in stripvorm gieten van literaire werken, van o.a. Wolkers, Reve en Elschot.

moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen

Las ik ook graag, stond ook altijd op de laatste pagina van de Donald Duck.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
@mmk:
(stond ook altijd op de laatste pagina van de Donald Duck.)
De laatste pagina van PEP 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
@ Brix: Kaas was inderdaad geslaagd qua tekeningen (de andere voorbeelden ken ik niet). Ze zouden meer Elschot verhalen moeten verstrippen, het oeuvre leent zich er wel voor maar dan liefst wel door Matena, die wist de sfeer van Elschot wel goed te benaderen.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Sorry Metalfist, voor mij is het net als met films: het boek is altijd beter! Liever maak ik in m'n hoofd m'n eigen beelden. Dat is beter voor de fantasie.
Matena doet het geweldig, maar eigenlijk zou hij beter zelf weer eens een goed verhaal moeten verzinnen. Handen af van Reve en Elsschot, Wolkers mag van mij overigens wel (vind ik niet erg leesbaar).
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Meestal wel maar bij mij zijn er een aantal uitzonderingen waar de film het boek overtreft (One Flew Over the Cuckoo's Nest en The Omen o.a.) maar misschien ligt het bij mij gewoon aan het feit dat ik Kaas van Matena eerder las dan Elsschot. Binnenkort maar eens aan Lijmen/Het Been zodat ik aan de film van Robbe De Hert kan beginnen maar dat is voor een ander topic. Van de rest van het werk van Matena ken ik niets trouwens.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Nou ja, ik moet wel toegeven dat ik weleens bijna een verstripping van Matena heb gekocht, omdat ik 'm zo mooi vond. Gelukkig heb ik me kunnen inhouden, omdat ik weet dat ik er spijt van krijg.
Ik heb eens een Reis naar het Einde van de Nacht gekocht met tekeningen van Tardi. De tekeningen zijn prachtig, maar tegelijkertijd heel irritant, omdat ze me afleiden van m'n eigen beeldvorming.
En je hebt wel gelijk, het boek is niet altijd beter, dat is te absoluut.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Niettemin, zijn de illustraties in Reis Naar Het Einde Van De Nacht wel grandioos. 
Moet je trouwens ook niet beginnen aan de (blauwe reeks) Jules Verne boeken, met illustraties van Gustav Dore. 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Nadat ik vorig jaar een abonnement heb genomen op Eppo heb ik eigenlijk voor het eerst Franka gelezen. Ik begrijp niet dat ik jaren niets gelezen heb van deze reeks. Het is een echte avonturenstrip met werkelijk fantastische tekenwerk van Henk Kuijpers. Ik verzamel nu de hele reeks bij elkaar (2ehands, dat wel).
Eppo brengt mij in aanraking met strips die ik misschien nooit zou lezen, dat is voor mij echt een goede reden waarom er sowieso een stripblad moet bestaan.
Brix, als westernliefhebber ben ik benieuwd naar jouw mening wat Ronson Inc betreft. Het is een nieuwe strip die sinds vorig jaar wordt voor gepubliceerd in Eppo. Geschreven door Willem Ritstier en getekend door Minck Oosterveer. Zelf vond ik het eerste verhaal 'De afrekening' niet al te sterk maar het verhaal dat nu loopt 'Goudeerlijk' is spannend en erg mooi getekend.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
(Ronson Inc.)
Toevallig had ik het daar met Dogie_Hogan een tijdje geleden nog over.
Ik weet niet wat het precies is, maar die strip spreekt mij niet aan, afgaande op het eerste album.
Niet kloppende details in de tekeningen misschien, en/of de sfeer?
Ik zou deel twee eens moeten zien, om te herkansen.

Franka, van Henk Kuijpers vind ik dan wel weer een heel bijzondere strip.
wel even wennen in het begin, want de tekeningen zijn heel erg 'druk'.
Maar je ontdekt er dan ook vanalles in bij langer kijken.
Kuijpers geniet een enorme populariteit.
Jaren geleden zat hij vlak naast mij, tijdens een strip-verzamelbeurs waar ik een verkoopstand had.
Ik kon hem toen urenlang aan het werk zien., en dat was een erg fijne belevenis moet ik zeggen.
Het mooiste dat ik ooit van hem zag was een album over een circus.
Daarin liet hij zien hoe de circustent werd opgebouwd.
Zó gaat dat in werkelijkheid dus helemaal niet, en is het ook absoluut onmogelijk.
Maar hij bracht dat zo overtuigend in beeld dat je het bijna voor waar aanneemt.
Grandioos bedacht. 
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Moet je trouwens ook niet beginnen aan de (blauwe reeks) Jules Verne boeken, met illustraties van Gustav Dore.
Die heb ik ook in huis 
Ook een prachtige uitgave van Don Quichotte De La Mancha, van Cervantes, met 300 gravures van Doré, en een knots van een bijbel met diens gravures (alleen voor de plaatjes, dat is al bijna een stripverhaal, haha. Excuses aan de gelovigen voor deze wat oneerbiedige opmerking)
Nog zo'n geweldige tekenaar / illustrator was Maurice Leloir.
Daar heb ik hier 'De Drie Musketiers', in diverse uitvoeringen, van staan (240 gravures)
Schitterend!
Le Edzel
-
- 879 berichten
- 2624 stemmen
Hoor zelden mensen over Kiekeboe..

Doorgaans (vooral de oudere albums) leuke verhalen. Leuke personages en avonturen. Leuke humor met vaak een knipoog naar de recente realiteit en leuke naam combinaties.
Bezit alle albums en de enige strip die ik nog steeds koop wanneer er een nieuw album uitkomt.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Echt zo'n typische familie strip, met gezellig sfeertje.
Heb er zelf maar enkele albums van.
Je moet ergens de verzamel-grens trekken (vooral wat ruimtebeperking en centjes betreft dan)
Het jeukt af en toe wel wanneer ik die albums zie liggen.
Maar er is nog zoveel ander leuks... 
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
ik heb ooit een stripboek gehad dat was in de jaren '70 en nou weet ik niet meer hoe die heet maar dat ging over een personage die 2 kanten bezat 1 kant was hij, dat hij zichzelf slap vond, klein en niks durfde en andere kant kon hij een soort superman worden, dan was ie heel sterk. Hij werkte in een labaratorium, of zoiets. Ik dacht dat de strip leek op de stijl van de tekenaar van agent 247, maar dat weet ik ook niet meer.
Vaag he? 
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
De tekeningen van Henk Kuijpers zijn erg druk ja, goed verwoord. Daardoor ontdek ik telkens nieuwe details, heel knap getekend.
Wat Ronson inc betreft, ik weet ook niet wat het is maar de eerste strip raakt mij niet. De tweede is tot nu toe wel goed vind ik.
Vlamingen maken van die heerlijke, gezellige familie strips. Nu ik eindelijk alle Suske en Wiske strips heb van Willy Vandersteen en Paul Geerts (bijna allemaal) is het misschien wel een idee om meer van Kiekeboe ,of De Kiekeboe's heten ze tegenwoordig, te lezen. Ik heb een stuk of 6 albums gekocht op het boekenfestijn vorige week in Utrecht, waaronder Geeef Acht en de Wollenbollen.
Ik heb een aantal keer geprobeerd Nero van Marc Sleen te lezen. Misschien heb ik precies de wat mindere strips maar vond het niet al te leuk.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
We zitten wel een beetje op dezelfde lijn (de 'klare'? Haha)
Ik heb een grote bewondering voor Marc Sleen, en bezit ook heel wat van de Nero albums.
Maar ben er toch nooit echt een fan van kunnen worden.
Op zijn andere strips, met name de 'gag' series, zoals Piet Fluwijn en Bolleke, Oktaaf Keunink, en De Lustige Kapoentjes, ben ik echter helemaal verzot.
Die behoren tot mijn meest favoriete strips.
Die zou ik ook nooit meer van de hand willen doen, zolang ik leef.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
De Nero strips kunnen mij eigenlijk alleen maar boeien wanneer Gerard den Duvel er voor iets tussen zit. Geweldig personage! Een tijd geleden heb ik de eerste 10(?) strips verzameld via de krant maar, buiten dat het leuk is om eens te lezen, vindt ik er ook niet zo bijster veel aan. Alleen die piraat is ook wel leuk, die altijd aha ofzoiets zegt.
Even terzijde, heb vandaag bijna mijn Bakelandt collectie kunnen vervolledigen. Moet er nog maar 7 hebben 
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Tuizentfloot bedoel je. 
Ook meneer (Philemon) Pheip vind ik een leuk personage, met zijn verbasterde Vlaams en Frans.
Proficiat met de Bakelandt verzameling!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Las iemand deze ook wel eens? Vond ze wel grappig altijd.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Niettemin, zijn de illustraties in Reis Naar Het Einde Van De Nacht wel grandioos. 
Juist wel, de exotische wereld van 19e-eeuwer Jules Verne staat heel ver van ons af. De gravures zijn in dat geval een goede aanvulling. Bovendien is Jules Verne geen grote schrijver, meer een succesvolle verteller.
(Doet me trouwens denken aan oude, geïllustreerde jeugdboeken. Die illustraties stonden bijna nooit op de goede plaats. Bij blz. 52 stond een tekening die verwees naar een zin op blz. 38: ....plotseling sprongen er drie roodhuiden uit het struikgewas....)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Hebben we het trouwens over deze Jules Verne boeken?

ik heb er overlaatst nog een aantal aan mijn moeder gegeven als kadoo voor moederkesdag, verdomd moeilijk te vinden vermits je ze in deftige staat wilt. In mijn zoektocht ben ik al heel wat verkleurde edities tegen gekomen.
@ Brix: eigenlijk moet ik je bedanken want een groot deel is in mijn bezit geraakt dankzij jou tip van Beo
Heb vandaag al mijn dubbele verkocht en de opbrengst gebruikt om er Bakelandts van te kopen, ik hoop alleen dat ik de 7 resterende nog snel tegen kom.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Ja dat zijn de Jules Verne boeken waar wij het over hebben.
Dit zijn zo te zien de herdrukken, die ik zelf ook bezit.
Maar de originele blauwe reeks zag er bijna eender uit, al zul je die niet gauw in goede staat tegenkomen, eerder grijs verkleurd dan blauw.
Logisch, want die dateren van lang geleden.
Er bestaat ook nog een reeks met groene omslagen, die verder sterk op deze lijken, maar ietsje groter formaat, van uitgeverij Loeb.
Dat zijn dan wel weer andere titels.
Maar ik mijzelf niet verleiden om verder op Verne in te gaan (mits strip-versies van zijn werken) om niet off-topic te raken.
Als laatste een link naar een site met overzicht van de uitgaven: Jules Verne Genootschap: Nederlandse vertalingen van Jules Verne’s werk – op uitgave - jules-verne.nl
Wat die Bakelandts betreft ben ik blij dat die tip iets opleverde.
Ik weet dat de serie je na aan het hart ligt.
Misschien nog eens neuzen bij de overige stripwinkels in Antwerpen voor de missende 7?