• 16.377 nieuwsartikelen
  • 180.124 films
  • 12.395 series
  • 34.332 seizoenen
  • 651.578 acteurs
  • 199.685 gebruikers
  • 9.419.776 stemmen

Studio Sport #2

zoeken in:

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

Het talent van Kuijt is minder dan de meeste andere spelers, maar kwalitatief is hij nu gewoon erg goed, hoor. Zijn mentaliteit is top (kan niet beter), zijn tactisch vermogen is top en zijn basistechniek is tegenwoordig ook zeer sterk. Tel daar zijn loopvermogen en zijn doorzettingsvermogen bij op en je hebt een topspeler. Hij zal nooit een vedette worden a la Torres of een Gerrard.

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

Nico Dijkshoorn (VI):

'Nee, Marco, dat snappen we niet, want het was helemaal kut met rundvlees vanmiddag bij Sparta. Helemaal ruk van de bok was het, Marcootje. Hé, man, doe je ogen open als ik tegen je lul. Ben je homo of zo, man, met je vriendje Johnny? Met jullie gebaartjes. Met jullie geschrijf, met lettertjes en zo. Maken jullie de opstelling samen in bad? Kijk hem staan, met zijn luldoelpunt tegen Rusland. Dat is twintig jaar geleden man. Moeten we onder de indruk zijn of zo? Dat was een lucky. Echte mannen schieten met binnenkant-voet. Ja, man, wat sta je nou dom te lachen? Joden! Joden! Ja, ik riep even twee keer Joden en ik roep het nóg een keer: Joden. Omdat ik daar zin in heb. Omdat ik een clubmens ben! Mijn twee zonen heten Suur en Bier! Nu jij weer. Hoe heten jóúw kinderen? Balletje en Rondspelen? Lazer nou toch op, man, met je gelul.'

Respekked

• 6286 berichten
  • 1232 stemmen

Fijne toevoeging aan VI inderdaad!

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Plaats anders de hele column! Net gelezen, hilarisch!

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

Ik heb 'm nog niet helemaal gelezen. Dit vond ik iig wel een leuk stukje.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

'Nog maar één ding kon Van Basten redden'

12/05/2009 13:24

Coaches en hun confrontatie met de fans, daar mag ik graag naar kijken. Nergens wordt mooier de kloof zichtbaar tussen Het Grote Geld en De Eeuwige Supporter. Al die prachtige beleefdheids-afspraakjes tijdens persconferenties werken opeens niet meer met zeshonderd briesende bouwvakkers voor je neus. Vorige week was het weer eens zover. Marco van Basten werd bij het Ajax-stadion opgewacht door ontevreden supporters.

Ontevreden supporters. Ik snap het hele begrip niet. Ik ben een voetballiefhebber die nóóít ontevreden is. Soms wint een club, soms verliest een club. Ik hou van voetbal, niet van clubs. Ik hou van de briljante ingeving. Van een geniale steekbal. Ik hou niet van een rood-wit hart en een clubspeldje. Ik moet ooit de enige zijn geweest die, in een vak vol Ajax-fans, juichend omhoogsprong toen Peter Houtman weergaloos scoorde voor Feyenoord. Het was de volmaakte omhaal. Een actie waarvoor je naar het stadion gaat. Applaus voor Peter.

Het lijkt me dodelijk vermoeiend, leven met een clubhart. Dan gebeuren er rare dingen met je. Nog niet eens zo heel lang geleden ging ik met mijn zoon en dochter naar Ajax-PSV. Het was de eerste keer dat zij meegingen naar een voetbalwedstrijd. In de metro, vlak tegenover ons, zat een man van mijn leeftijd. Mijn kinderen loerden naar hem. Het was ongeveer hun vader, maar dan met een rood-witte shawl om zijn nek en een muts op zijn kop. Vanuit het niets schreeuwde de man opeens: 'Joden!' Niemand keek op. Hij riep het nóg een keer, als een dier. Zoals een meeuw af en toe krijst, zonder dat hij het zelf in de gaten heeft. 'Joden!', riep de man weer. Daarna at hij een koetjesreep. Op mijn kinderen maakte het een verpletterende indruk.

Een van die mannen stond Marco van Basten op te wachten, met nog een paar honderd andere Joden-schreeuwers. Ze kwamen hem ter verantwoording roepen. Dat leverde schitterende beelden op. Marco, met een gezicht als een dodenmasker, tegen zijn zin in converserend met gewone mensen. Met mensen die een balverplaatsing over zes meter wel begrijpen, maar de tweede en de derde man niet zien. Mensen die de afvallende bal niet begrijpen. Met leken moest hij praten over zijn functioneren. Dat deed hem zichtbaar pijn. Als de supporters tegen hem spraken, deed Marco zijn ogen dicht. Dan waren ze er even niet.

Het was niet helemaal verstaanbaar, de discussie daar vlak voor het stadion, maar het ging ongeveer zo: 'Ja, maar mensen, ik probeer Ajax vanuit een dynamisch middenveld te laten spelen en dat vergt tijd, snappen jullie?'

'Nee, Marco, dat snappen we niet, want het was helemaal kut met rundvlees vanmiddag bij Sparta. Helemaal ruk van de bok was het, Marcootje. Hé, man, doe je ogen open als ik tegen je lul. Ben je homo of zo, man, met je vriendje Johnny? Met jullie gebaartjes. Met jullie geschrijf, met lettertjes en zo. Maken jullie de opstelling samen in bad? Kijk hem staan, met zijn luldoelpunt tegen Rusland. Dat is twintig jaar geleden man. Moeten we onder de indruk zijn of zo? Dat was een lucky. Echte mannen schieten met binnenkant-voet. Ja, man, wat sta je nou dom te lachen? Joden! Joden! Ja, ik riep even twee keer Joden en ik roep het nóg een keer: Joden. Omdat ik daar zin in heb. Omdat ik een clubmens ben! Mijn twee zonen heten Suur en Bier! Nu jij weer. Hoe heten jóúw kinderen? Balletje en Rondspelen? Lazer nou toch op, man, met je gelul.'

Naar dit soort onzin heeft Van Basten moeten luisteren. Op de achtergrond stonden de spelers van Ajax. Ze verbeten zich. Zaten ze bijna in hun auto en dan dit... Luis Suarez keek op zijn horloge. Dat staat na enkele jaren wonen en werken in Nederland nog steeds op Uruguayaanse tijd. Geen woord verstond hij van de discussie. Door een interview in Holland Sport weten we dat Suarez in al die jaren precies drie woorden Nederlands heeft geleerd: ik, meer en theezakje.

Ik denk dat er die zondag definitief iets bij Marco is geknakt. Een vernietigend beeld. Na de confrontatie met de supporters komt hij thuis. Geen tas om kwaad in de gang te gooien. Eerst gaat hij drie uur huilend onder de douche staan, omdat hij met gewone mensen over voetbal heeft moeten praten. De troep van zijn lichaam wassen. Daarna zit hij aan de keukentafel. Het blijft vreemd stil. Vroeger belde Johan Cruijff nog wel eens, als het slecht ging, maar die geeft alleen nog maar voetbalveldjes weg aan spelers van de concurrentie. 's Avonds is die klootzak van een Hugo Borst op de televisie. Hij kijkt ernaar met zijn ogen dicht en hoort zichzelf spreken. In de catacomben van Het Kasteel legt hij aan een journalist uit wat er misging. Van Basten herkent zijn eigen stem bijna niet. Zo zachtjes. Zo schuldbewust. Dat is misschien wat nog het meest pijn doet als je naar Marco kijkt. De lol is eraf. Voetbal is werk geworden. Zijn instinct en intuïtie werken niet meer. Het is bij Ajax blijkbaar toch niet genoeg gewoon Marco te zijn.

Dat is erg. Nooit meer zullen we Marco op zijn handen zien staan en met zijn beentjes zien trappelen. Nooit meer zullen we hem gedachteloos, vlak nadat hij in Athene heeft gescoord in een Europa Cup II-finale, vlak voor de aftrap een door de opwinding veroorzaakte erectie recht zien leggen. Waar gebeurd, kijkt u het maar na. Het gaat de verkeerde kant op. Marco is na zijn zoveelste ongemakkelijke gesprekje met de supporters qua uitstraling angstig dicht in de buurt gekomen bij types als Robert Maaskant en Hans Westerhof. Gymleraren met een colbertje aan. Nog maar één ding kon hem redden. Stoppen. Zonder uitleg. Tas inpakken en vertrekken. Nooit meer met iemand spreken. Weer een beetje een mythe worden. Weer de Marco worden die je niet durft aan te spreken.

Nico Dijkshoorn

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Hilarisch, die kut met rundvlees-alinea.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Eerst gaat hij drie uur huilend onder de douche staan, omdat hij met gewone mensen over voetbal heeft moeten praten.

Hier moest ik wel om lachen

Quido

• 14649 berichten
  • 6113 stemmen

Leuke, sterke column.

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

Hahaha prachtig dat ik het maandag vroeg heb over wat een misselijk mannentje Hofland is door die situatie,en dan doen mensen hier lacherig,en hebben ze het die avond in voetbal international erover wat een zielig figuur het is.

Gelukkig zijn de meningen van een Gijp,Derksen & Kraai net ietsje serieuzer te nemen dan die van jullie

Criticism

• 3011 berichten
  • 1457 stemmen

Dijkshoorn is inderdaad wel een zeer leuke toevoeging aan VI, hele leuke columns.

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

Hahaha prachtig dat ik het maandag vroeg heb over wat een misselijk mannentje Hofland is door die situatie,en dan doen mensen hier lacherig,en hebben ze het die avond in voetbal international erover wat een zielig figuur het is.

Gelukkig zijn de meningen van een Gijp,Derksen & Kraai net ietsje serieuzer te nemen dan die van jullie

Als je normale zinnen in het Nederlands typt, dan kunnen we jouw meningen ook serieus nemen.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

Dus? Fijn dat we hier geen napraters zijn.

Van Der Gijp is een lolbroek, Derksen is nog steeds gefrustreerd hoe matig hij als voetballer was en schopt tegen alles en kraay moet al helemaal niets zeggen over dat Hofland over de schreef zou gaan. Wat die vent wel allemaal niet in zijn carriere geflikt heeft .

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

Praat jij maar voor jezelf,dan zeg je al genoeg onzin.

Ja je voelt je aangesproken he,want ik bedoelde jou er zeker mee ja.

Totaal geen personality die Hofland zeiden ze haha.

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

@ Naomi, ik zei ook dat ik ze maar ' ietsje' serieuzer nam

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

Praat jij maar voor jezelf,dan zeg je al genoeg onzin.

Ja je voelt je aangesproken he,want ik bedoelde jou er zeker mee ja.

Totaal geen personality die Hofland zeiden ze haha.

Over wie heb je het?

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

Geen idee,af en toe lul ik ook maar wat uit m'n nek.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Derksen maakt zn eigen carriere juist vaak ietswat belachelijk. Denk zeker niet dat hij er gefrustreerd over is. Kraaij is wel een minkukel maar ergens soms wel scherp en Gijp is niet serieus te nemen maar wel vaak grappig.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind juist dat Van der Gijp vaak erg zinnige dingen zegt. Erg geestig is hij zeker.

Nicolage Rico

• 20230 berichten
  • 2384 stemmen

Het interesseert Derksen niet zoveel hoe goed hij als voetballer was. Wel krijgt hij vaak een kronkel (kortsluiting) in zijn hoofd, waardoor hij blijf doordraven met veel vleugen cynisme en sarcasme. Dat maakt de man vaak niet zo geloofwaardig. Toch luister ik er graag naar. Kraaij heeft niets zinnigs te melden, maar hij heeft wel veel contacten, zodat hij soms iets weet wat een ander niet weet. Nogmaals: van der Gijp is een clown. Clowns zijn ook heeeeel af en toe grappig. Als ze weggaan. Eerlijk: ik moet weleens lachen om van der Gijp, maar als het puur over het voetbal gaat, dan heeft hij zeer weinig te melden.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

Geen idee,af en toe lul ik ook maar wat uit m'n nek.

No shit .

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Nadeel van Johan Derksen is dat hij tevaak hetzelfde roept. Op een gegeven moment moet je ophouden met het wekelijkse gezeik op v Gaal, Jonker, Van Basten etc. Zeker omdat je elke week dezelfde argumenten hoort. Hugo Borst had dat een tijd met Foeke Booy. Ze moeten ook beseffen dat hun mening snel door de grote massa overgenomen wordt.

Criticism

• 3011 berichten
  • 1457 stemmen

Ik vond het gisteren inderaad wel een afkraak-aflevering, iedereen die Derksen in het verleden afgezeken had passeerde de revue. Al vond ik van der Gijp weer geweldig, met Kuijt op de tennisbaan.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Derksen heeft wel de nodige knowhow alleen jammer dat hij zelden echt zinnige inhoudelijke dingen zegt maar liever blijft smijten met krachttermpjes.

Criticism

• 3011 berichten
  • 1457 stemmen

Het leuke is ook dat als je Doordekken, Beste Johan en VI kijkt Johan vaak dezelfde uitspraken heeft, dat valt me echt ontzettend op.

LEIDENAAR187

• 993 berichten
  • 0 stemmen

Vind die 3 wel een heerlijke combinatie,of zelfs 4 want het is af en toe ook smullen om die dissen van Derksen naar Genee te horen.

Kraai en Derksen botsen ook vaak,heerlijk.

V/d Gijp botst met niemand maar is gewoon zo grappig,zelfs hoe die lacht om zijn eigen grappen.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Criticism schreef:

Het leuke is ook dat als je Doordekken, Beste Johan en VI kijkt Johan vaak dezelfde uitspraken heeft, dat valt me echt ontzettend op.

Doordekken kijk ik niet. Beste Johan wel. Ik kijk nooit, zet hem altijd aan en ga dan internetten. Leuke achtergrond vulling. VI op maandagavond staat er nog wel eens op. Alleen jammer dat die toto en jupiler league ellende zoveel tijd innemen.

Kai

• 5164 berichten
  • 1001 stemmen

Mensen uit Voetbal International serieus nemen.

Derksen is goed geïnformeerd maar heeft voetbaltechnische werkelijk niets te melden, Derksen gaat alleen over de randzaken maar oke daar is hij journalist voor.

Van der Gijp is niet serieus te nemen en verteld vaak onwaarheden, gewoon dingen die absoluut niet waar zijn en die hij uit zijn dikke duim zuigt, niet alles valt hard te maken maar als het over Ajax gaat ben ik vaak goed op de hoogte. Een paar maanden terug had hij het 1 minuten over Cvitanich, in totaal kwam hij op 4 onwaarheden die hij verkondigt alsof het juist is terwijl ik 100% zeker weet dat het niet zo was. Verder kijk ik het nooit, walgelijk programma (het blaadje heeft bijna een net zo slechte kwaliteit bereikt).

Kraay vind ik als 'deskundige' beter te pruimen dan als presentator (nachtmerrie), hij heeft wel degelijk kijk op het spelletje, vooral als je het vergelijkt met die drie dodo's naast hem. Maar goed elke user op dit forum zou een meerwaarde hebben in dat programma.

Het is RTL boulevard met een tikkeltje (slecht) cabaret, geen voetbalprogramma. Over de grens daar maken ze pas echt voetbal programma's, met analisten ipv clowns, journalisten en bn'ers. Gewoon lekker Match of the Day kijken.

The Oceanic Six

• 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Aldus de alwetende Kai. Volgens mij heb je een gebrek aan humor in je leven. Neem niet alles zo serieus man

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.