menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Mijn punt is dat je helemaal niet weet naar wat voor soort klimaat we toe gaan. Er zijn zoveel factoren die bepalend zijn, dat er met geen mogelijkheid ook maar ongeveer te voorspellen is hoe het klimaat over 50 jaar is, en hoe het over 150 jaar is. Dat het warmer wordt, dat is duidelijk, maar droger of juist natter weet men nog helemaal niet. Nog geen tien jaar geleden was de consensus dat de zomers juist (veel) natter zouden worden, nu is het weer meer van lange droge periodes afgewisseld met korte hevige natte periodes. Over tien jaar zal het weer anders zijn.

Maar we leven nu, en een flinke plens water nu kan ik zeer goed waarderen.

Ik lees al bijna 20 jaar lang berichten met min of meer dezelfde strekking: warmer. Meer neerslag in korte tijd. Langere droge perioden. Toename aantal zomerse en tropische dagen. Enz. Enz.

En zelfs al zou nl in het zomerhalfjaar significant meer oceaanlucht met dito regenfronten over zich heenkrijgen, dan nog zijn de soorten die nu al onder druk staan niet berekend op de steeds hogere temperaturen en de toename van zomerse en tropische dagen. West/ zuidwest frankrijk is de toekomst. En zo slecht ziet de natuur er daar niet uit. Maar dat laatste is natuurlijk mijn bescheidne mening.

geplaatst:
Splinters schreef:

Ik lees al bijna 20 jaar lang berichten met min of meer dezelfde strekking: warmer. Meer neerslag in korte tijd. Langere droge perioden. Toename aantal zomerse en tropische dagen. Enz. Enz.
"

Klinkt heel wat. Maar "warmer" betekent natuurlijk toename zomerse en tropische dagen. Dus eigenlijk zeg je: "warmer en meer neerslag in kortere perioden (want daarbuiten is het uiteraard droog, namelijk geen, of nauwelijks neerslag, hehe).
Dat is wel een heel summier verslag van de werkelijke klimaataannames. En dan nog is er over de neerslag weinig bekend, want dat is niet alleen afhankelijk van de stijgende temperatuur (die een feit is), maar vooral van overheersende windrichtingen. En de overheersende windrichtingen worden door zoveel factoren, die ook nog eens invloed op elkaar hebben, bepaald, dat er werkelijk heel weinig over te zeggen valt.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)
"

Klinkt heel wat. Maar "warmer" betekent natuurlijk toename zomerse en tropische dagen. Dus eigenlijk zeg je: "warmer en meer neerslag in kortere perioden (want daarbuiten is het uiteraard droog, namelijk geen, of nauwelijks neerslag, hehe).
Dat is wel een heel summier verslag van de werkelijke klimaataannames. En dan nog is er over de neerslag weinig bekend, want dat is niet alleen afhankelijk van de stijgende temperatuur (die een feit is), maar vooral van overheersende windrichtingen. En de overheersende windrichtingen worden door zoveel factoren, die ook nog eens invloed op elkaar hebben, bepaald, dat er werkelijk heel weinig over te zeggen valt.

Het is gewoon een greep uit speerpunten die jaar in jaar uit naar voren komen. En die speerpunten zijn in de loop der jaren nu eenmaal nauwelijks verandert.

En werkelijke klimaataannames? Misschien moet je een keer aanschuiven bij op1 en je verhaal vertellen vanuit je professie.

geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Het is gewoon een greep uit speerpunten die jaar in jaar uit naar voren komen. En die speerpunten zijn in de loop der jaren nu eenmaal nauwelijks verandert.

En werkelijke klimaataannames? Misschien moet je een keer aanschuiven bij op1 en je verhaal vertellen vanuit je professie.

Is nou wel weer leuk geweest. Volgende maand gaan we verder. Blijf niet mijn kunde delen met amateurs.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Is nou wel weer leuk geweest. Volgende maand gaan we verder. Blijf niet mijn kunde delen met amateurs.

Je hebt verder niet het idee dat mensen uit dergelijke vakgebieden nogal eens worden uitgenodigd op televisie en dan bijvoorbeeld pleiten voor een ander type watermanagement of een ander type natuur? En je hebt ook niet het idee dat ik hier nogal eens iets herhaal van wat deze mensen op televisie hebben gezegd?

Enig verschil is dat ik het leuk vind om soms iets aan te dikken. Het kappen van bomen is bijv niet voorgesteld, het aanplanten van andere bomen wel. Ik zou kappen en meer aanplanten wel een goed idee vinden, maar dat terzijde.

Maar nogmaals, schuif zelf aan. Allicht ga ik jou herhalen.

geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Je hebt verder niet het idee dat mensen uit dergelijke vakgebieden nogal eens worden uitgenodigd op televisie en dan bijvoorbeeld pleiten voor een ander type watermanagement of een ander type natuur? En je hebt ook niet het idee dat ik hier nogal eens iets herhaal van wat deze mensen op televisie hebben gezegd?

Enig verschil is dat ik het leuk vind om soms iets aan te dikken. Het kappen van bomen is bijv niet voorgesteld, het aanplanten van andere bomen wel. Ik zou kappen en meer aanplanten wel een goed idee vinden, maar dat terzijde.

Maar nogmaals, schuif zelf aan. Allicht ga ik jou herhalen.

Morgen misschien, Splinters. Nu is het laat, en morgen moet ik maar zien of ik hier zin in heb. Trek het je niet persoonlijk aan.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Morgen misschien, Splinters. Nu is het laat, en morgen moet ik maar zien of ik hier zin in heb. Trek het je niet persoonlijk aan.

Maar het zijn niet zozeer mijn woorden. Dus waarom zou ik dit in het persoonlijke trekken? Je bestrijdt - meer dan eens, soms aangedikte, teksten en voorstellen die mensen met een achtergrond in deze op televisie hebben gedaan.

Je kunt het er niet mee eens zijn maar dan moet je niet bij mij maar de uni, helga van leur, reinier vd bergh of wie ik dan ook in meer of mindere mate heb zitten citeren.

Edit.

Een strikt wetenschappelijke ipv een summiere benadering vind ik trouwens niet passend op een internetforum. Zeker niet omdat, naar ik vermoed, wij beiden geen titel bezitten op dit terrein. Het wetenschappelijk debat moet men lekker op de uni voeren en zodra men daar enige mate van consensus heeft bereikt mag een hoogleraar of meteoroloog deze in jp en janneke taal voorleggen aan de televisiekijker. En deze televisiekijker pikt daar dan wat dingen uit, dikt af en toe iets aan, en meldt of ie iets wel of niet leuk vindt. Dus wanneer helga van leur op tv zegt dat klimaatverandering nu zichtbaar wordt in de natuur en daarom pleit om nu alvast andere boomsoorten aan te planten, dan herhaal ik dat op MovieMeter, dik ik haar verhaal wat aan met een verhaal over het kappen van soorten die op termijn waarschijnlijk toch verdwijnen, en voeg ik er ook aan toe dat ik warme, droge en lange zomers in Nederland (toekomstbeeld helga van leur) alleen maar fijn vind. En dan mag jij uiteraard vinden dat wat gezegd wordt niet klopt, want daar is een internetforum voor. Maar weet wel wie je feitelijk gezien een amateur noemt en verwacht niet dat ik de 'werkelijke klimaataannames' van iemand op een filmforum boven die van in dit geval helga van leur stel.

Daarnaast heb ik niet het idee dat meteorogen/klimatologen vandaag de dag hele andere dingen roepen dan pakweg 10 jaar geleden. Zoals ik eerder al zei hoor ik in grote lijnen al bijna 20 jaar hetzelfde verhaal en worden steeds dezelfde speerpunten te berde gebracht. Maar als jij dat anders ziet dan vind ik dat verder prima. Let's agree to disagree zou ik zeggen.

geplaatst:
Privacy settings - bndestem.nl

Mijn mening: wegwezen met sommige gewassen. Ik zie geen reden langer te wachten; dat is trekken aan een dood paard. En betreft de veranderingen in de natuur: wegwezen met sommige boom en struiksoorten. Kweken met dat toekomstbestendige bos tijdens de overgangsperiode naar de nieuwe normaal. Zodat we over 30 jaar mooie, jonge en toekomstbestendige bossen bezitten. Bovendien, en dat is een mooie bijzaak, hoeft niet langer te worden geklaagd over droogte.

Dan het weer. We hebben inmiddels een deel van het slechte weer uitgezeten. We moeten nog een paar dagen, maar dan wordt het beter. Wat temperatuur betreft ziet het er heel goed uit vanaf midden volgende week, want het wordt warm. Een fikse adder onder het gras zijn de niet geringe confectieve signalen. Fikse buien kunnen dagdelen flink verpesten. En als het even tegenzit gaat een vooraf ingetekende zomerdag geheel naar de filistijnen. En dat moeten we niet hebben natuurlijk. Maar al met al oogt het geheel zomers en dat is een goed teken.

geplaatst:
Het heerlijke weer van de laatste dagen gaat helaas weer door overbodige warmte verdrongen worden. Volgende week komen de overtollige graden weer in zicht, die we bij echt koud weer nog hard nodig zullen hebben. Gelukkig is hier in Hengelo de laatste dagen een flinke sloot water gevallen, dat heeft de vegetatie hard nodig. Ook blijft het de komende tijd nog wel van tijd tot tijd regenen. Een echte droge periode zie ik nog niet zo één twee drie weer komen, en dat is dan ook een fijn vooruitzicht.

geplaatst:
Prachtig weer gehad de afgelopen dagen. Lekker zwoel, en uiteraard was het uiterste zuidwesten weer een stukje zonniger dan de rest van het land. Dat maakt het af. Actueel weer bakken en braden.

De vooruitzichten zien er niet slecht uit. Morgen en woensdagavond kans op fikse onweersbuien. Later allicht nog een tikje warmer, droger, en vooral landinwaarts, zonniger.

geplaatst:
Splinters schreef:
Prachtig weer gehad de afgelopen dagen. Lekker zwoel, en uiteraard was het uiterste zuidwesten weer een stukje zonniger dan de rest van het land. Dat maakt het af. Actueel weer bakken en braden.

De vooruitzichten zien er niet slecht uit. Morgen en woensdagavond kans op fikse onweersbuien. Later allicht nog een tikje warmer, droger, en vooral landinwaarts, zonniger.

Inderdaad geweldig weer gehad. Geen jas nodig, maar wel een paraplu, want wat er gisteren hier in Hengelo uit de hemel viel was grandioos en heel nat. En vandaag weer gewoon lekkere temperaturen. Oh, mag de zomer zo alsjeblieft continueren. Nat en warm, dat zorgt voor de prachtigste natuur.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)

Inderdaad geweldig weer gehad. Geen jas nodig, maar wel een paraplu, want wat er gisteren hier in Hengelo uit de hemel viel was grandioos en heel nat. En vandaag weer gewoon lekkere temperaturen. Oh, mag de zomer zo alsjeblieft continueren. Nat en warm, dat zorgt voor de prachtigste natuur.

Ik heb het gezien op de radar, ja. Wat een ellende daar in het noordoosten. Dat was dus de fikse adder onder het gras die ten volle tot uiting kwam. Maar goed, gelukkig is de regenachtige ellende mij bespaard gebleven. Er is hier weinig gevallen en hetgeen gevallen is, is goeddeels in de nacht gevallen. Nog even morgen en overmorgen overleven (hopen dat alles laat in de avond valt, want dan heb ik er geen last van) en dan zijn we allicht wederom vertrokken voor een stabiele en nog warmere periode. En mooier dan dat dát kan niet. Maar goed, los van onze tegengestelde mening over wat nu mooi is of juist niet, de huidige natuur red je er echt niet mee. Net zoals nadenken over het opnieuw herbebossen, zou je ook na kunnen gaan denken over het plaatsen van mega grote putten om al dat overtollige water af te voeren/op te slaan, zoals je ook in, jawel, Frankrijk ziet. Want ook dergelijk ellendige buien met dito wateroverlast gaan vaker voorkomen.

geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Ik heb het gezien op de radar, ja. Wat een ellende daar in het noordoosten. Dat was dus de fikse adder onder het gras die ten volle tot uiting kwam. Maar goed, gelukkig is de regenachtige ellende mij bespaard gebleven. Er is hier weinig gevallen en hetgeen gevallen is, is goeddeels in de nacht gevallen. Nog even morgen en overmorgen overleven (hopen dat alles laat in de avond valt, want dan heb ik er geen last van) en dan zijn we allicht wederom vertrokken voor een stabiele en nog warmere periode. En mooier dan dat dát kan niet. Maar goed, los van onze tegengestelde mening over wat nu mooi is of juist niet, de huidige natuur red je er echt niet mee. Net zoals nadenken over het opnieuw herbebossen, zou je ook na kunnen gaan denken over het plaatsen van mega grote putten om al dat overtollige water af te voeren/op te slaan, zoals je ook in, jawel, Frankrijk ziet. Want ook dergelijk ellendige buien met dito wateroverlast gaan vaker voorkomen.

Herbebossen heeft geen zin aangezien je niet weet wat over 50 jaar, 100 jaar, 150 jaar het klimaat is. Bomen en andere planten leven niet op temperatuur alleen, maar ook op vele andere factoren. Bijvoorbeeld daglichtlengte, en die gaat echt niet veranderen.
Je moet redden wat je kunt en laten wat je niet kunt, en redden wat komt. Niet gaan kleuteren met herbebossen.
Zelfs weet je niet hoe het neerslagpatroon er over enkele jaren uit gaat zien. Het is niet altijd droog of nat, en de windrichtingen die komen gaan zijn uiterst onzeker.
Doe niet net of je je kunt aanpassen, dat kun je niet. Je kunt proberen wat je wilt, en dan victorie kraaien, terwijl elders alles in de ellende draait, en die ellende krijg je dan hier ook op je bord.
Jij denkt simpel. Stop daarmee.

geplaatst:
Nee, jij zegt dat niet te weten. Ik denk dat je het niet wil weten. Of je wil het gewoon beter weten dan mensen die onderzoek doen, modelleren etc en dan zeg je gewoon op internet 'ach, over 10 jaar zeggen ze weer iets anders'.

Overigens moet ik helemaal niets. En is de natuur die jij zo liefhebt 'gewoon' herbeboste natuur.

geplaatst:
Splinters schreef:
Nee, jij zegt dat niet te weten. Ik denk dat je het niet wil weten. Of je wil het gewoon beter weten dan mensen die onderzoek doen, modelleren etc en dan zeg je gewoon op internet 'ach, over 10 jaar zeggen ze weer iets anders'.

Overigens moet ik helemaal niets. En is de natuur die jij zo liefhebt 'gewoon' herbeboste natuur.
simpel te kaatsen. Jij zegt het te weten maar wilt niet horen hoe de onderzoekers het oneens zijn. Jij staart je blind op hen die jouw mening napraten.
Wat ik over tien jaar zeg is aan mij, niet aan jou.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
(quote)
simpel te kaatsen. Jij zegt het te weten maar wilt niet horen hoe de onderzoekers het oneens zijn. Jij staart je blind op hen die jouw mening napraten.
Wat ik over tien jaar zeg is aan mij, niet aan jou.

Zoals natuurlijk de Rijksoverheid waar het verhaal over drogere en warmere zomers, langduriger hitte, zwaardere buien/meer neerslag in korte tijd, nattere winters, en noordwaarts verplaatsende dieren en planten gewoon te lezen valt. Allemaal fake news wat je daar leest. Kom op zeg.

Ik zie graag rigoureuzere klimaatadaptatie dan overheid voorstaat. En ik laat zeker niet na dat te vertellen. Alle 'natuur' die we nu hebben is herbebost, doe dat lekker opnieuw. Omvallende naaldbomen vervangen voor platanen zou bijvoorbeeld een eerste goede stap zijn. Begin te experimenteren met lavendel. Enz. Enz.

Jij wilt dat niet. Jij wilt kennelijk redden wat je redden kunt. En dat wil ik niet. Ik vind dat gezien de verwachtingen nutteloos, en irrationeel. En dat is hetgeen dat jou, vermoed ik, irriteert, maar dat is toch echt jouw probleem.

En wat jij over 10 jaar zegt dat is inderdaad niet aan mij. Ik ben ook niet degene die zegt dat iemand anders moet stoppen met praten omdat wat gezegd wordt mij niet aanstaat. Maar ik hoop dat je over 10 jaar verder bent in het proces van acceptatie en zegt dat dat rigoureus herbebossen toch niet zo'n heel gek idee was.

geplaatst:
Jij, Splinters, kijkt naar boompjes, die het in Frankrijk goed doen, dus hier maar geplant moeten worden. Het hele bijbehorende ecosysteem is niet aan jou besteed. Ook de insectjes, boven- en ondergronds, de kleinere rotbeestjes, de knagers, de jagers en de gejaagden, alles hoort erbij.
Maar jij denkt niet verder dan een ander struikje planten, dan is alles happy en ok.
Moet ik dan ook nog serieus daar op in gaan?

geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Zoals natuurlijk de Rijksoverheid waar het verhaal over drogere en warmere zomers, langduriger hitte, zwaardere buien/meer neerslag in korte tijd, nattere winters, en noordwaarts verplaatsende dieren en planten gewoon te lezen valt. Allemaal fake news wat je daar leest. Kom op zeg.

Ik zie graag rigoureuzere klimaatadaptatie dan overheid voorstaat. En ik laat zeker niet na dat te vertellen. Alle 'natuur' die we nu hebben is herbebost, doe dat lekker opnieuw. Omvallende naaldbomen vervangen voor platanen zou bijvoorbeeld een eerste goede stap zijn. Begin te experimenteren met lavendel. Enz. Enz.

Jij wilt dat niet. Jij wilt kennelijk redden wat je redden kunt. En dat wil ik niet. Ik vind dat gezien de verwachtingen nutteloos, en irrationeel. En dat is hetgeen dat jou, vermoed ik, irriteert, maar dat is toch echt jouw probleem.

En wat jij over 10 jaar zegt dat is inderdaad niet aan mij. Ik ben ook niet degene die zegt dat iemand anders moet stoppen met praten omdat wat gezegd wordt mij niet aanstaat. Maar ik hoop dat je over 10 jaar verder bent in het proces van acceptatie en zegt dat dat rigoureus herbebossen toch niet zo'n heel gek idee was.
Jij, Splinters, kijkt naar boompjes die het in Frankrijk goed doen, dus hier maar geplant moeten worden. Het hele bijbehorende ecosysteem is niet aan jou besteed. Ook de insectjes, boven- en ondergronds, de kleinere rotbeestjes, de knagers, de jagers en de gejaagden, alles hoort erbij.
Maar jij denkt niet verder dan een ander struikje planten, dan is alles happy en ok.

geplaatst:
Graaf Machine schreef:
Jij, Splinters, kijkt naar boompjes, die het in Frankrijk goed doen, dus hier maar geplant moeten worden. Het hele bijbehorende ecosysteem is niet aan jou besteed. Ook de insectjes, boven- en ondergronds, de kleinere rotbeestjes, de knagers, de jagers en de gejaagden, alles hoort erbij.

Met dat struikje en dan dat boompje ontstaat uiteindelijk een nieuw ecosysteem. Dat is nou net het hele punt. Dat gaat onherroepelijk via de natuurlijke weg gebeuren, maar dan duurt het veel langer. Er wordt ook gezegd dat de natuur de snelheid van verandering nu niet bij kan benen. Dus moet je een handje helpen en neem je maatregelen zoals nu gebeurt. Het is overigens niet zo dat alle planten en dieren die hier nu zijn op termijn verdwijnen. Het nieuwe ecosysteem zal een smeltkroes worden van overblijvers en nieuwkomers. Kortom, het nieuwe evenwicht waar ik het al weken over heb.

Jij bent niet in staat los te laten. Dat beperkt je in deze discussie.

Malick
geplaatst:
Hebben jullie je wel eens verdiept in het jaar ''1540''? Dat was een tijd waarin nog geen auto's reden en de term klimaatopwarming nog moest worden uitgevonden. Wat nu als dit alles een plaag of meerdere plagen zijn van hierboven? Een gebruiker op YT heeft een filmpje samengesteld met meerdere voorbeelden:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=y7-ajbeqHfc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Malick schreef:
Hebben jullie je wel eens verdiept in het jaar ''1540''?

Een beetje weer-hobbyist antwoordt direct: 'Het Grote Zonnejaa'r.' en: 'In Parijs kon men over de bodem van de Seine lopen.'

geplaatst:
Splinters schreef:
(quote)

Met dat struikje en dan dat boompje ontstaat uiteindelijk een nieuw ecosysteem. Dat is nou net het hele punt. Dat gaat onherroepelijk via de natuurlijke weg gebeuren, maar dan duurt het veel langer. Er wordt ook gezegd dat de natuur de snelheid van verandering nu niet bij kan benen. Dus moet je een handje helpen en neem je maatregelen zoals nu gebeurt. Het is overigens niet zo dat alle planten en dieren die hier nu zijn op termijn verdwijnen. Het nieuwe ecosysteem zal een smeltkroes worden van overblijvers en nieuwkomers. Kortom, het nieuwe evenwicht waar ik het al weken over heb.

Jij bent niet in staat los te laten. Dat beperkt je in deze discussie.

Zo, en nu weer even een paar dagen vriendelijk zijn tegen elkaar.

Het probleem is natuurlijk dat een nieuw ecosysteem niet zo één, twee, drie ontstaat, en om het te laten ontstaan moet er een stabiel klimaat zijn. Maar met de huidige concentraties aan broeikasgassen, en nauwelijks verminderde uitstoot daarvan, blijft het klimaat nog eeuwen veranderen. Dan kan er nooit een fatsoenlijk ecosysteem ontstaan. Dat kan funest worden.

geplaatst:
Wijn uit Noorwegen? 'We hebben hier 30 procent meer daglicht dan in Frankrijk' - Wijn uit Noorwegen? 'We hebben hier 30 procent meer daglicht dan in Frankrijk' | NOS

Dit dus. Veel meer van dit.

Dat uitgerekend moet worden hoe tot dat nieuwe evenwicht te komen lijkt mij evident. Maar dat nieuwe evenwicht is niet het klimaat uit de vorige eeuw. Ik vraag mezelf af waarom mensen wel hogere dijken accepteren tegen zeespiegelstijging, maar geen andere natuur dulden. Al valt er uiteindelijk niks te kiezen; die andere soorten komen, net zoals het water, vroeg of laat toch opzetten.

Dan het weer. Daar kan ik kort over zijn: prachtige week aanstaande.☀️☀️☀️

geplaatst:
Splinters schreef:
Wijn uit Noorwegen? 'We hebben hier 30 procent meer daglicht dan in Frankrijk' - Wijn uit Noorwegen? 'We hebben hier 30 procent meer daglicht dan in Frankrijk' | NOS

Dit dus. Veel meer van dit.

Dat uitgerekend moet worden hoe tot dat nieuwe evenwicht te komen lijkt mij evident. Maar dat nieuwe evenwicht is niet het klimaat uit de vorige eeuw. Ik vraag mezelf af waarom mensen wel hogere dijken accepteren tegen zeespiegelstijging, maar geen andere natuur dulden. Al valt er uiteindelijk niks te kiezen; die andere soorten komen, net zoals het water, vroeg of laat toch opzetten.

Dan het weer. Daar kan ik kort over zijn: prachtige week aanstaande.☀️☀️☀️

Het gaat niet om het veranderen van de natuur. Het gaat om het blijvend veranderen van de natuur. En daar bedoel ik niet mee dat de natuur voor altijd veranderd zal zijn, maar blijvend zal veranderen.
En voor de wijsneuzen: Ik weet dat de natuur al sinds het begin van haar bestaan veranderd, maar niet in dit onvoorstelbare, en onbijbeenbare tempo.

De opwarming stopt niet zomaar even.

Is het je bekend dat de laatste tien jaar in Nederland al een opwarming van 0,3 graden heeft plaatsgevonden. Ik moet er niet aan denken wat dit voor gevolgen heeft voor het jaar 2100, maar die 2 graden opwarming in vergelijking met 1990 kun je dan wel vergeten.
En afnemen zal de opwarming volgens mij niet, gezien de ramp van Siberië, waar de permafrost verdwijnt en kolossale hoeveelheden CO2 en CH4 gaan vrijkomen. Daarbij opgeteld de Noordpoolramp, waar elke vierkante meter ijs die verdwenen is zorgt voor meer absorbtie van zonnestraling, en dus warmte.

Dan nog kan het in Nederland best lekker weer worden, en kunnen we Chardonnay's uit Lillehammer gaan drinken, maar wat dacht je van de landen ten zuiden van ons? Spanje kan zomaar gaan verwoestijnen, en (zuid)Frankrijk ook. Over nog verder hoef ik niet te praten, dat snap je zelf wel.
Dit leidt tot een een enorme mondiale ramp.

Maar die kun je lekker wegdrinken bij je Champagne uit Alta of Kirkenes.

geplaatst:
Ik weet het allemaal wel. Ik vind ook dat er iets aan gedaan moet worden. Ik vind alleen niet dat je het mogelijke leed van de wereldbevolking die circa 2200 leeft op je eigen nek moet nemen. Is zinloos. Op die termijn zijn er bovendien meer bedreigingen dan alleen klimaatverandering. Yellowstone. Asteroïden. En zo kun je wel even doorgaan.

Verder is de pluim kut. Tot het weekend prima. Daarna bagger. Toch een tegenvaller.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:00 uur

geplaatst: vandaag om 21:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.