menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
In Overigen > Algemeen > Vannacht sterrenregen:

DE BILT (ANP)- Wie getuige wil zijn van de duizenden vallende sterren die half augustus traditiegetrouw aan de hemel te zien zijn, kan daarvoor het best woensdagnacht zijn bed uit. Volgens het meteorologisch instituut KNMI zijn de weersverwachtingen voor woensdag namelijk het gunstigst.
In het geval van heldere nachten zijn tussen woensdag 11 en vrijdag 13 augustus enkele tientallen vallende sterren per uur met het blote oog te zien. Het KNMI voorspelt dat het woensdagnacht boven het noorden, midden en oosten van het land helder is. Na middernacht neemt de bewolking toe, waardoor de sterrenregen de dagen daarop slecht zichtbaar zal zijn.
De kijkavonden die publiekssterrenwacht het Planetron in Dwingeloo elke maand organiseert, zijn voor woensdag en donderdag helemaal uitverkocht. Een medewerker blijft ondanks de voorspellingen van het KNMI hopen op beter. ,,Wanneer het bewolkt is boven de sterrenwacht zie je gewoon helemaal niets. Dat zou zonde zijn.''

Komeetstof

De spectaculaire sterrenregen die ieder jaar rond half augustus over Nederland trekt, is bij helder weer dit jaar beter te zien dan in voorgaande jaren. Omdat de maan pas rond 02.00 uur 's nachts opkomt, is het aardedonker waardoor ook de zwakkere vallende sterren zichtbaar zijn, aldus directeur A. Weishaupt van het Planetron in Dwingeloo, de grootste publieke sterrenwacht in Nederland.
De aarde trekt die dagen door een zwerm van stof- en gruisdeeltjes. Een groot aantal van deze deeltjes zal met de aarde botsen en een sterrenregen veroorzaken. Het stof en gruis komt van kometen, grote brokstukken ijs die tijdens hun tocht door de ruimte langzaam maar zeker uit elkaar vallen. De zwerm van deze week is afkomstig van de komeet Swift-Tuttle. Deze heeft 130 jaar nodig om zijn baan rond de zon te doorlopen. De komeet zelf was voor het laatst te zien in 1992.

Dat wordt lang opblijven of nog beter: niet gaan slapen

Diesel
Lijkt me oogverblindend mooi zo een sterrenregen...

Hoop dat ik vannacht wat zie, al is het maar een glimp.

Yak
Nou, verwacht geen letterlijke regen aan sterren hoor. Eens in de zoveel tijd schiet er eentje voorbij.

Diesel
Yak schreef:

Eens in de zoveel tijd schiet er eentje voorbij.
Een glimp dus.

Ik was stom verbaasd toen ik er om de zoveel tijd eentje voorbij zag komen, het duurt amper een seconde, maar het is mooi.

Had geen flauw idee dat er vannacht een sterrenregen aan ging komen, ik zat op m'n gemak een pilsje te drinken bij iemand in de tuin

kos
Gemist. Video te laat ingesteld

Yak
Heb er een paar voorbij zien komen, maar toen begon het al gauw dicht te trekken.

Bij ons was 't heel bewolkt helaas, maar ik heb er toch één kunnen zien.

Jordy (admin)
kos schreef:

Video te laat ingesteld

nerd

ik heb van 11 tot 3 heerlijk in mn tuin gezeten met een paar vrienden en genoten van het natuurlijk vuurwerk spektakel

606
ik vond dat het leuk was om een weer topic te open
vooral dat er ook mensen buiten nederland wonen zoals ik zelf
en ook omdat het weer ik interessant vind

het weer nu in winterberg ( Duitsland ) is regen en natte sneeuw en veel wind.
voorspelling is dat we 3 dagen sneeuw krijgen en temperatuur -1

en wat ik ook heb gelezen is dat in nederland een superstorm verwacht kan worden.
met een voorproefje tussen 8 en 13 november met windsnelheden vanaf 145 km per uur.
en de grote storm eind november met windsnelheden tegen de 200 km per uur

Kai
Ik hoop niet dat het waar is, 200 km/u zou een ramp zijn voor NL ,geloof ik.

Kai schreef:
Ik hoop niet dat het waar is, 200 km/u zou een ramp zijn voor NL ,geloof ik.

Geloof het niet. Ik heb er gisteren ook ergens over gelezen en het zou van een soort weerman/kwakzalver zijn die ieder jaar wel een straffe uitspraak doet, maar zijn 'voospellingen' komen niet uit.

606
speedy23 schreef:
(quote)

Geloof het niet. Ik heb er gisteren ook ergens over gelezen en het zou van een soort weerman/kwakzalver zijn die ieder jaar wel een straffe uitspraak doet, maar zijn 'voospellingen' komen niet uit.

weet ik nog niet want piet zegt het ook.

606 schreef:

weet ik nog niet want piet zegt het ook.

piet = piet paulusma?

Je zit inderdaad niet in NL, als je die man serieus neemt. Maar vermakelijk is het vaak wel.

Ik heb het ook gelezen. Tussen 24-28 november geloof ik. Ik werk op de 23e etage, dat gaat dan echt goed heen en weer kan ik je melden, geen pretje. De 18e januari jl. namelijk ook niet.

606
Mochizuki Rokuro schreef:
(quote)

piet = piet paulusma?

Je zit inderdaad niet in NL, als je die man serieus neemt. Maar vermakelijk is het vaak wel.

Ik heb het ook gelezen. Tussen 24-28 november geloof ik. Ik werk op de 23e etage, dat gaat dan echt goed heen en weer kan ik je melden, geen pretje. De 18e januari jl. namelijk ook niet.

en bedankt he

het gaat wel heel hart waaien.
maar je weet het nooit hoe hard.

en in winterberg gaat het flink sneeuwen.

dragje
De man, wel te verstaan Piet Paulusma, is toch volstrekt niet serieus te nemen mensen?

Een semi geëvolueerde goedaardige primaat, ongetwijfeld sympathiek voor de gemiddelde Efteling kenner, maar zeker niet vernieuwend op gebied van het overbrengen van inhoudelijke informatie over dit soort zaken.

Nee, voor dit soort rampscenario's verwacht ik toch eerder een berichtgever die bij de vivisectie niet zo snel wordt geclassificeerd als mens.

Kort gezegd, geef mij maar de laagvliegende zwaluw.

606
dragje schreef:
De man, wel te verstaan Piet Paulusma, is toch volstrekt niet serieus te nemen mensen?

Een semi geëvolueerde goedaardige primaat, ongetwijfeld sympathiek voor de gemiddelde Efteling kenner, maar zeker niet vernieuwend op gebied van het overbrengen van inhoudelijke informatie over dit soort zaken.

Nee, voor dit soort rampscenario's verwacht ik toch eerder een berichtgever die bij de vivisectie niet zo snel wordt geclassificeerd als mens.

Kort gezegd, geef mij maar de laagvliegende zwaluw.

dat is ook wel zo natuurlijk

maar een vraag is het een goede topic ???
ik hoop dat het goed gebruikt gaat worden.

us_raider
speedy23 schreef:
(quote)

Het gaat om Piers Corbyn, die het volgende (door Piet Paulusma vertaalde?) bericht schreef: "November kent eerst een korte periode van rustig weer onder invloed van een hogedrukgebied. Dit is echter stilte voor de (eerste) zware storm, die tussen 8 en 13 november wordt verwacht. Er bestaat een kans van 80% dat deze over Nederland trekt, met windstoten van 145 tot 175 km/uur. Hierna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan t.g.v. aangevoerde tropische lucht een zich uitdiepende depressie ontwikkelt. Er omheen vormen zich randstoringen en een zeer actief (kou) front. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987 en die van 1703. Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht. De bijbehorende diepe troglijnen zullen voor orkaankracht kunnen zorgen. Er worden windstoten van meer dan 200 km/uur verwacht! De kans dat deze storm over Nederland trekt wordt ook op 80% geschat. T.g.v. de grote onstabiliteit van de atmosfeer zijn tornado's niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw."

Reactie KNMI: klik.

Zie ook dit door de KNMI gepubliceerde persbericht: klimaatmodellen houden superstorm voor mogelijk

606
"Ik Zie ook dit door de KNMI gepubliceerde persbericht: [url=http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=21408]klimaatmodellen houden superstorm voor mogelijk

dus knmi zegt eigenlijk al eerder dat het kan ???

kappeuter (crew)
dragje schreef:

Wat je ook van de man vindt, hij is wel eens als beste weerman (van het jaar) uit de bus gekomen omdat zijn voorspellingen het beste waren (het vaakst het weer juist voorspeld).

606
kappeuter schreef:
(quote)

Wat je ook van de man vindt, hij is wel eens als beste weerman (van het jaar) uit de bus gekomen omdat zijn voorspellingen het beste waren (het vaakst het weer juist voorspeld).

dat klopt ook erg lastig wat je nu moet geloven

Kai
Ach ja, ik woon in Oost-Brabant en heb nog wel een kamer over voor mijn mede-mm'er die in het ondergelopen westen woont

606
Kai schreef:
Ach ja, ik woon in Oost-Brabant en heb nog wel een kamer over voor mijn mede-mm'er die in het ondergelopen westen woont

haha

dragje
606 schreef:
(quote)

dat klopt ook erg lastig wat je nu moet geloven

Ik zou stellen de lieden die meer know-how hebben dan de berichtgever in kwestie. Zowel op het gebied van het voorspellen van het weer alsmede op het gebied van onderzoek.
Die groepering stelt nu juist dat het toch echt lariekoek betreft wat hier beweerd wordt.

@kappeuter
Wellicht, maar toch ben ik van mening dat hier om stemmingmakerij gaat. Piet Paulusma maakt mijns inziens hier een serieuze blunder.

En mocht in ongelijk krijgen dan kom ik je hoogst persoonlijk redden met mijn bootje, inclusief mijn broer want die is mede-eigenaar van de motor.

dragje schreef:
En mocht in ongelijk krijgen dan kom ik je hoogst persoonlijk redden met mijn bootje, inclusief mijn broer want die is mede-eigenaar van de motor.

Volgens mij houdt kappeuter droge voeten, maar ik daarentegen woon 500 meter dichter naar de zee en bovendien op de begane grond!

dragje
(quote)

Volgens mij houdt kappeuter droge voeten, maar ik daarentegen woon 500 meter dichter naar de zee en bovendien op de begane grond!

Vlakbij zee! Als we maar geen lifeboat situatie gaan meemaken.

dragje schreef:
Vlakbij zee! Als we maar geen lifeboat situatie gaan meemaken.

Nou niet vlakbij zee (in Utrecht), maar minstens 500 meter dichter bij de zee dan kappeuter. Dus Talulah Bankhead kan rustig thuis blijven.

dragje

Nou niet vlakbij zee (in Utrecht), maar minstens 500 meter dichter bij de zee dan kappeuter. Dus Talulah Bankhead kan rustig thuis blijven.

LOL

FisherKing
Best gevaarlijk dat zulke mensen (zoals die Britse gek) aandacht krijgen via de "media".

Zijn alle journalisten op ?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:36 uur

geplaatst: vandaag om 10:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.