• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.166 stemmen

Het grote taaltopic

zoeken in:

manic

• 474 berichten
  • 1374 stemmen

Het lijkt mij dat het gebruik van buitenlandse terminologie vooral ontstaat vanuit jargon.

Zelf zit ik veel op internet en daar is veel informatie in het Engels. Daardoor ben ik veel eerder geneigd de termen over te nemen. Al was het maar om in artikelen bijvoorbeeld niet steeds het woord "ondertiteling" te hoeven gebruiken. "Subs" kan dan een welkome afwisseling zijn. In enkele gevallen dekken ze ook beter de lading. De vraag blijft alleen of de geadresseerde dezelfde betekenis toekent aan een specifieke term. Dit hangt van het referentiekader af.

Het kan daarom m.i. geen kwaad om steeds na te gaan met wie je wil communiceren.

Een internetprofessional (internetberoepsbeoefenaar?) zit echt niet te wachten op een Nederlandse vertaling van browser of router.

Voorbeeld: Die radioreclame van "food for yaught" is duidelijk niet voor mij bedoeld!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

empirekees schreef:

Daarbij het is al bijna 2004!

En zo kan men nog doorgaan tot 2014...

titan

• 1609 berichten
  • 4411 stemmen

SSeagal schreef:

In het journaal misschien niet, dat is allemaal volgens commerciele overdreven nette richtlijnen gemaakt door stijfe ballen, Engels is losser, cooler, vlotter en over het algemeen populair in nederland, als je alle nederlandse artiesten in elk muziekgenre ziet, dan merk je dat praktisch alle nummers bijna toch in het engels zijn. Tuurlijk mag je nederlands mooier vinden, dat is jouw keus, en misschien jouw trots, maar laat anderen dan lekker ook hun pleziertje hebben als ze dingen in het engels willen schrijven/zeggen. Tuurlijk mag je kritiek geven, maar dan wel gegrond, review wordt in veel filmsbladen, gamesbladen en dergelijke bladen gebruikt, i wonder why that is?

Ik snap niet waar je vandaan haalt dat Engels "cool" is en Nederlands niet. Wie heeft je dat wijsgemaakt? Dat heb je je zeker laten opdringen door de media. Met name op jongeren gerichte media gebruiken te pas en vooral te onpas op een storende wijze Engelse woorden. Neem bijvoorbeeld TMF, de naam van dat station alleen al. Alle namen van de programma's zijn ook al in het Engels. Dat Nederlandse artiesten veelal in het Engels zingen vind ik een kulargument. Dat is vooral omdat ze dan ook internationaal kunnen scoren en niet omdat ze Nederlands geen coole taal vinden. Ook in andere Europese (net-Engelstalige) landen zijn er om die redenen veel artiesten die in het Engels zingen.

Dat in bepaalde bladen veel Engelse woorden worden gebruikt wil nog niet zeggen dat dat de maatstaf is voor heel Nederland. Dat taalgebruik vindt slechts in een kleine groep plaats. Soms sijpelt een deel daarvan door naar het dagelijks taalgebruik, maar veel vaker niet. Nogmaals, ik verbied niemand om Engelse woorden te gebruiken, maar ik heb toch onderhand wel genoeg gegronde redenen aangegeven waarom ik dat niet doe.

titan

• 1609 berichten
  • 4411 stemmen

blabla schreef:

(quote)

Waarom niet, het geeft je nog meer mogelijkheden om iets uit te drukken.

1 taal is toch voldoende om je in uit te drukken?

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Grappige discussie

Ik kan me ook wel eens ergeren wanneer een programma weer 'ns 'powered by Vodaphone' is.

Maar sommige woordjes (vooral stopwoordjes) vind ik wel oke om zo af en toe te gebruiken.

Tot zover mijn nuttige bijdrage .

titan

• 1609 berichten
  • 4411 stemmen

Ik erger me ook niet aan het gebruik van Engels in de Nederlandse taal in het algemeen, maar van enkele woorden in het bijzonder.

Neem nou het woord kids. Waarom in hemelsnaam dit woord gebruiken, wat is er mis met kinderen? Sinds wanneer voldoet dat niet meer?

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Ik wil de discissie hier niet verder oprakelen, maar ik persoonlijk ben heel fier op de Nederlandse of Vlaamse taal. Zij is mooi voor wie ze gebruikt, 'kan' gebruiken en wil gebruiken. Dat er fouten geschreven worden is niet meer dan normaal. Breek asjeblief je moedertaal niet af, het is inderdaad geen wereldtaal maar ze wordt door meer dan twintig miljoen mensen gesproken wat ook niet niks is.

Wat betreft de Engelse taal, men kan niet ontkennen dat de taal van Shakespeare ook een mooie taal is. Met de moderne media-technologie is de invloed geweldig groot en zo 'sluipen' er na verloop van tijd Engelse woorden in onze woordenschat, wat zeker niet als negatief mag beschouwd worden, het is eerder een verrijking van de taal.

Tracht zoveel mogelijk je moedertaal te gebruiken en gebruikt men eens een anderstalig woord, schiet elkaar niet omver. Wij Vlamingen zijn tot enkele tientallen jaren altijd door andere talen overheerst geweest, en zie, het 'Schoon Vlaamsch' bloeit als nooit tevoren...

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Vlamingen spreken over het algemeen zeer mooi, ja. Ik sta soms wel eens versteld van de constructies die jullie tevoorschijn weten te toveren. En dan ook nog dat mooie accentje eroverheen, daar pak je mij mee in .

Ik heb persoonlijk niet zoveel tegen het Engels dat in het Nederlands sluipt. Een taal is dynamisch, heeft altijd blootgestaan aan invloeden van buitenaf en dat zal altijd wel zo blijven. Dat is ook goed, wil een taal levend blijven. Kijk maar naar het lot van het Latijn, prachtige taal an sich, maar omdat men er te conservatief mee omsprong is het een dode taal geworden.

Wat ik wel HAAT en fel tegen ten stijde trek, is de verslonzing van de grammatica der Nederlandse schrijftaal. "Ik vindT", "ik wordT" "het is verergerT" "hij is vermoordT" AARRGGGH! En dat is alleen nog maar de "dt" kwestie .

Om van dat hedendaagse Calimerotaaltje dat de jeugd meent te hanteren nog maar te zwijgen zeg.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Dionysos schreef:

Vlamingen spreken over het algemeen zeer mooi, ja. Ik sta soms wel eens versteld van de constructies die jullie tevoorschijn weten te toveren. En dan ook nog dat mooie accentje eroverheen, daar pak je mij mee in .

Dat is nu echt hartverwarmend, om van te blozen...

Om van dat hedendaagse Calimerotaaltje dat de jeugd meent te hanteren nog maar te zwijgen zeg.

Ik krijg grijze haren van die verkorte taal, zoals ff, 4all, idd enz... Het duurt toch echt niet zolang om het woord voluit te typen?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Ik ben de laatse jaren steeds meer gaan ergeren aan Engelse woorden die klakkeloos worden overgenomen. Ik ben nog nooit een reklame op tv tegengekomen waarin geen Engels woord in voorkomt. Er zijn gewoon zoveel alternatieven voor die Engelse woorden.

accountant > rekenmeester

sales > verkopen

updates > nieuw

merchandise > koopwaar

t-shirt > t-hemd

e-mail > e-post

message > bericht

users > gebruikers

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden die gebruikt kunnen worden. De meeste gebruik ik wel, want ik vind echt dat de Nederlandsche taal vervuilt wordt door Engels.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

U-96 schreef:

t-shirt > t-hemd

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

misschien moeten we dit maar even levellen met z'n allen...

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

merchandise > koopwaar

t-shirt > t-hemd

e-mail > e-post

Kom op man, net of jij "t-hemd" zegt... what's this bulllllshit (op z'n Quintana's).

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Ach, hoe weet jij dat nou??

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Doe je dat echt dan??

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Op school niet, maar thuis iig wel t-hemt, e-post en nog een paar.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Briljant.

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

.

hmm, hiermee ga je toch door de bocht...

Accountant is de persoon die de boeken controleert (of niet) en een goedkeurende verklaring afgeeft, inmiddels zo'n ingeburgerde term dat ie niet meer te vertalen valt.

Rekenmeester slechts een boekhouder en een zelden gebruikt Nederlands woord.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Tja!

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Kom op tovenaar! Even wat duidelijker zijn.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het gewoon totale onzin dat je T-hemd zegt, of rekenmeester. Echt... zo'n grote onzin heb ik lange tijd niet meer gehoord, wat een enorme farce. Duidelijk genoeg?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Ja. Maar als jij zo graag wilt dat de Nederlandse taal naar de tering gaat, vooral doorgaan!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

T-hemd is misschien een afkorting van 'het hemd'. 'themd...

Hou me vast of ik vaaaal... van mijn stoel, ik kom hier vandaag niet meer bij...

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Ja. Maar als jij zo graag wilt dat de Nederlandse taal naar de tering gaat, vooral doorgaan!

Haha, laat me niet lachen. Door T-shirt te zeggen? Whaha, wat een enorme mop. Bestaat het woord T-hemd trouwens wel?

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

Shirt is een Engels woord.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

U-96 is Duits.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben benieuwd hoe jij een computer noemt...

U-96

• 11875 berichten
  • 2062 stemmen

tovenaar schreef:

U-96 is Duits.

Duits is geen Engels.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Computer is perfect Nederlands...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.