- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Je beheerst het niet, en dus word je maar lui ?
Binnen een half uurtje heb je de d en t kwestie onder de knie. Nou, wat een moeite. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Afgesproken. Dat wordt dan na het filmfestival. Ik heb het nu simpelweg te druk.
We kunnen het ook in het forum doen.
Om te beginnen:
- Bij verleden tijd NOOIT dt.
- Jij loopt, dus ook jij wordt (stam + t)
- Ik loop, dus ook ik word (zonder t!)
Wie haakt in ? Fokschaap/kofschip etc.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
als een werkwoord (zonder -en) eindigt op een van de letters uit "'t Kofschip" dan is de verleden tijd met een t. en anders met een d
toch?
dan -> bij een vergelijking die groter of kleiner is (meer geld dan jij, langzamer dan henkie)
als -> bij een verglijking die gelijk is (evenveel geld als mij)
who's next?
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Alright, het kofschip.
- Wanneer de stam eindigt op een medeklinker die voorkomt in 't kofschip, dan eindigt de verleden tijd op 'te(n)' en het voltooid deelwoord op 't'. Dus bij 'maffen': stam is 'maff', verleden tijd is 'mafte', voltooid deelwoord is 'gemaft'. Maar het is bijvoorbeeld wel: 'streven', stam is 'strev', verleden tijd is 'streefde', voltooid deelwoord is 'gestreefd'.
- Wanneer de stam eindigt op een andere medeklinker, dan eindigt de verleden tijd op 'de(n)' en het voltooid deelwoord op 'd'. Dus bij 'waarschuwen', stam is 'waarschuw', verleden tijd is 'waarschuwde' en voltooid deelwoord is 'gewaarschuwd'.
Makkie toch? Overigens hebben ze een kromme regel verzonnen voor de 'x': je moet dat lezen als 'ks', waarvan beide letters in 't kofschip zitten. Daarom is het toch 'faxte' en 'gefaxt'.
[edit] Oh, nu hebben we twee kofschepen.
[/edit]
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
evenveel geld als mij
Dit is toch een geintje, zeker? 
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Hoe zit het met de uitzonderingen, kan me daar vaag ook nog iets over herrineren !
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
dan -> bij een vergelijking die groter of kleiner is (meer geld dan jij, langzamer dan henkie)
Weer wat geleerd
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Ik bof.
Ik heb op school nog les in d/t en dat soort dingen. Tog wel hil handeg. 
jester
-
- 806 berichten
- 1245 stemmen
Nog een veel voorkomende fout (zelfs bij mensen die hun geld ermee verdienen):
aantal is enkelvoud.
Dit betekent: een aantal mensen vindt, en niet zoals vaak wordt gedacht: een aantal mensen vinden.
Dit geldt overigens ook voor tweetal, drietal, etc.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Dat klopt Jester. Deze zin is wel correct: 50 mensen vinden het een goed idee. In plaats van 50 mensen vind het een goed idee.
jester
-
- 806 berichten
- 1245 stemmen
Dat zou dan wel moeten zijn: 50 mensen vindt het een goed idee
. Maar die fout wordt gelukkig weinig gemaakt.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Ik vind hoofdletters zeer belangrijk. Ik heb elke donderdag projectdag op school; daarbij moeten we in een team werkstukken maken. Daar zie ik zo vaak dat men hoofdletter koud laat. Soms vergeten ze de punten zelfs. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik lach me helemaal ziek bij het lezen van dit topic! 
Ik heb al zeker 3 spellingsfouten gezien in al die geweldige tips.
Keep up the good work!
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Zoals?
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Ik lach me helemaal ziek bij het lezen van dit topic! 
Keep up the good work!
Stelletje amateurs !
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Met alle respekt; Wat vinden jullie van het omdraaien van leggen & liggen?
Ik vind het persoonlijk niet zo storend, maar eigenlijk hoort dit totaal niet. Er zijn mensen die die fout vanaf hun geboortje aan hebben, maar er zijn helaas ook mensen die het zeggen om stoer te zijn. Wat vinden jullie er van?
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
leggen en liggen is toch een typische randstad fout? Daar heeft elk gebied in NL wel last van. In Brabant zeggen we ook dingen als aanrijden en aanlopen als we ergens naar toe gaan en dat staat in die context niet in t woordenboek dacht ik.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De boer doodt de vlieg, is dat met D, T of DT???
Met DDT... 
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
De boer doodt de vlieg. 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Met alle respekt; Wat vinden jullie van het omdraaien van leggen & liggen?
Ik vind het persoonlijk niet zo storend, maar eigenlijk hoort dit totaal niet. Er zijn mensen die die fout vanaf hun geboortje aan hebben, maar er zijn helaas ook mensen die het zeggen om stoer te zijn. Wat vinden jullie er van?
Te stom voor woorden.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Het plaatsen van een 't' op het eind van een woord heeft me nooit geboeid, ik zou niet eens weten welke regel daar precies voor is.
Ik heb wel een tip. De regel weet ik ook niet precies, maar als je de werkwoordsvorm vervangt door een vorm van "lopen" kom je al heel ver.
Bijv: De kip (broeden) een ei uit. -> De kip loopt een ei uit. Dus wordt het: De kip broedt een ei uit.
Zo heb ik het altijd gedaan.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dat is niet helemaal waar. Het gaat niet om de context, maar om de grammaticale aard van het woord. Bij de grondvorm is het als, bij een overtreffende trap dan. We schrijven dus ook "niet veel meer dan" en "twee keer zoveel als". Heel logisch natuurlijk, maar dient voor de volledigheid even vermeld te worden, leek mij.
Een andere fout die vaak gemaakt wordt is komma's waar puntkomma's horen te staan (om maar een wat zinvoller advies hier te geven). Het is heel simpel, als dat wat voor het leesteken en dat wat na het leesteken staat niet als twee losse zinnen gelezen kan worden, dan schrijven we een komma. Kan dat wel, dan een puntkomma of een punt. Dat verschil tussen een puntkomma en een punt is dan weer wat moeilijker te bepalen; daar zijn geen vaste regels voor (maar dat kan je dan dus ook niet echt fout doen). Maar twee losse zinnen met een komma verbinden is dus wel fout.
[edit] Uitzondering: Bij opsommingen mogen verschillende korte zinnen dan wel weer door komma's gescheiden worden.
Bijna precies hetzelfde probleem doet zich voor bij de kwestie spatie/koppelteken (koppelteken, voor wie dat niet weet, is de officiële benaming voor het teken - ). In samenstellingen zet je nooit een spatie, dus als meerdere zelfstandige naamwoorden achter elkaar deel uitmaken van hetzelfde zinsdeel, dan schrijf je ze of aan elkaar vast, of je zet er een koppelteken tussen. Het verschil tussen aaneenschrijven en het koppelteken is (net zoals het verschil tussen punt en puntkomma) niet helemaal gereguleerd. Er zijn een aantal gevallen waarin je per se een koppelteken moet schrijven, maar voor de andere gevallen geldt dat je naar eigen inzicht koppeltekens tussen de leden van een samenstelling mag invoegen als dat de leesbaarheid vergroot.
Dan zijn er natuurlijk ook nog samenstellingen (bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord of werkwoord + zelfstandig naamwoord), maar die komen in verhouding niet zovaak voor, dus daar ga ik nu even aan voorbij. Wel is er nog even een bijzondere regel voor drieledige samenstellingen met de structuur bijvoeglijk - zelfstandig - zelfstandig naamwoord, want daar hangt het van de context af of er een spatie of niet tussen de eerste twee leden moet. Vergelijk een hete luchtballon (een luchtballon die heet is) met een heteluchtballon (een ballon die hete lucht gebruikt). Heel logisch dus: slaat het bijvoeglijk naamwoord op beide zelfstandige naamwoorden, dan schrijven we het los (en dan maakt het dus ook geen deel uit van de samenstelling); slaat het alleen op het eerste lid, dan schrijven we het eraan vast.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Niet zo snel allemaal; straks ga ik me nog verheugen op het Groot Nationaal Dictee Der Nederlandse Taal...
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
dan legt ik wel voor het televisie te zien 
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Bijna precies hetzelfde probleem doet zich voor bij de kwestie spatie/koppelteken (koppelteken, voor wie dat niet weet, is de officiële benaming voor het teken - ).
Dit is waarschijnlijk de meest gemaakte fout. Wat mij betreft ook één van de meest irritante. 
En dan hebben we natuurlijk ook nog de vaak voorkomende fout met jou (persoonlijk voornaamwoord) en jouw (bezittelijk voornaamwoord).
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Of hen en hun. Weet nog steeds niet wanneer je hen gebruikt en wanneer hun.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De boer doodt de vlieg. 
Zeg U-96, DDT is een zeer zware pesticide, Snap je? DDT...:D