- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote taaltopic
Het grote taaltopic
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
rekenen? hoe weet ik nou hoe oud je bent
Als je het niet weet, refereerde je niet aan mij, en kun je eerdergeschreven bericht als niet van toepassing beschouwen (vandaar het gebruik van het hypothetische 'als-dan').
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik denk dat jij ouder bent dan de "WOW VET MAN" TMF-jeugd gezien je nette taalgebruik enzo... dus ik refereerde wel aan jou. maar het was allemaal niet zo serieus bedoeld hoor
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat begreep ik. Mijn reacties op jou waren evenzeer bedoeld met een knipoog.
Overigens, ik heb geen problemen met modische adjectieven (cool was ook al hip toen opa zelf nog op school zat), maar wel met de hoeveelheid spel- en taalfouten, die m.i. veroorzaakt wordt door "onkunde alsmede luiheid-verpakt-als-anarchie".
En dat laatste was dan wel degelijk serieus bedoeld en m.i. afdoende onderbouwd.
Correct spellen en weloverwogen formuleren is als eten met mes en vork.
Sjan
-
- 777 berichten
- 2748 stemmen
Cornelisch, gha eensch naar een artsch
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Blablabalalbablablaba
En wat vind je eik van dingen als het voor t vervangen en d8 voor dacht en eigenlijk voor eik en ga zo maar door? Typt namelijk allemaal n stuk sneller en makkelijker, vooral op MSN maar ook op een site als deze.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
en wat ga je dan doen met de 10 seconden die je gewonnen hebt???
Waarom altijd die gemakzucht, het verhoogt de leesbaarheid echt niet.
Dat je het met smsberichten doet kan ik nog begrijpen, met lange berichten krijg je een smsduim.
Maar misschien sta ik alleen met mijn mening.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Met die 10 extra seconden ga ik koekebakken denk ik. Jammer de boterhammer maar ik blijf zo gewoon typen. Ik ben dr inmiddels al aan gewend en lees dr net zo over heen als een 'normaal'geschreven tekst. Teksten waar geen hoofdletters en punten in gebruikt worden zijn pas onleesbaar.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
maar da's het verschil tussen deze site en MSN. MSN heeft het karakter van een conversatie, alles dat je zegt is gelijk weer vergeten (de manier waarop iig). Je bericht hier wordt door tientallen mensen gelezen. Je hoeft het van mij niet te overdrijven, maar een beetje moeite mag je wel doen om je post leesbaar te maken.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Tsja, ik vind mijn posts toch best wel te lezen. Als mensen ze echt onleesbaar vinden moeten ze t maar laten weten.
pjotr
-
- 2672 berichten
- 2781 stemmen
Oké dan- ik moet eerlijk gezegd vaak je berichten herlezen om eruit op te maken wat je met je afkortingen bedoeld...die tientallen seconden die jij winst maakt worden er bij mij dus weer opgeteld .....
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Cornelisch, gha eensch naar een artsch
Wat zal ik hem/haar voorleggen dan? Dat ene Sjan vindt dat ik hem/haar moet bezoeken omdat ik zowel kan spellen als formuleren?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
En wat vind je eik van dingen als
Wat ik er van vind maakt toch geen moer uit. Ik probeerde slechts aan te geven hoe volgens mijn onbescheiden mening de boel in elkaar steekt. Met name de massale uitbraak van het dylexievirus is in mijn ogen opvallend.
Desgevraagd zal ik je melden dat ik 'eik' opvat als een uit dialect afkomstige afkorting van 'eigenlijk', en dit dientengevolge als lelijk classificeer.
Wat betreft snelheidswinst: deze kan inderdaad evenzogoed terug te voeren zijn op de lezers. Het is voor mij vaak zoiets als fietsers die uit luiheid of gemakzucht geen richting aangeven en daardoor korte files van wachtende automobilisten veroorzaken. Het is niet onoverkomelijk, maar gewoon wat minder sociaal.
Er zijn overigens afdoende algemeen aanvaarde afkortingen, die e.e.a. i.i.g. al wat versnellen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ik denk dat jij ouder bent dan de "WOW VET MAN" TMF-jeugd gezien je nette taalgebruik enzo...
Het is natuurlijk al wat vreemd dat je op grond van mijn correcte taalgebruik een vooronderstelling aangaande mijn leeftijd denkt te kunnen maken. Toen ik 15 was, spelde en formuleerde ik ook correct, wanneer ik schreef (spreektaal is toch iets anders). Het heeft me ook nog nooit in de weg gezeten dat te kunnen.
Ik vermaak me prima hoor.
mister blonde
-
- 12689 berichten
- 5824 stemmen
om wat te zeiken te hebben; ik nomineer het woord ver(r)assend tot het meest fout gespelde woord op deze site.
normaal vind ik taalfouten niet erg, maar verassend is totaal iets anders dan verrassend.
ik denk dat 50% van het aantal keer dat dit woord gebruikt wordt, het verkeerd gespeld staat.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
inte(r)res(s)ant lijkt me een goede tweede
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik merk ook (en niet alleen hier) dat veel mensen iets soms een saaie bedoeling vinden...
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Ik heb eerlijk gezegd geen last van spelfouten. Fouten zoals Romijnse Reik vind ik soms iets te ver gaan, maar ik erger me er verder niet aan. Wat ik persoonlijk wel heel belangrijk vind is hoofdletters en interpunctie.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Ik heb eerlijk gezegd geen last van spelfouten. Fouten zoals Romijnse Reik vind ik soms iets te ver gaan, maar ik erger me er verder niet aan. Wat ik persoonlijk wel heel belangrijk vind is hoofdletters en interpunctie.
Gauw even de Van Dale opengeslagen (de interpunctie. vr.)
1. Plaatsing van leestekens
2. Leestekens.
Had wel gedacht dat het dat was, maar was niet zeker... 
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Ik erger me groen en geel aan spelfouten, maar meestal gaat het dan maar gewoon van 
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Een werkwoordsvorm maakt mij nooit veel uit (word of wordt WHO CARES) maar soms overdrijft men idd wel een beetje. Bepaalde "n00b's" bijvoorbeeld...
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Een werkwoordsvorm maakt mij nooit veel uit
Maar iets als ik wordt of nog erger ik werdt :S. Dat mag echt niet, dan moet je toch echt terug naar de basisschool.
blabla
-
- 2070 berichten
- 5242 stemmen
Geen haar op m'n hooft dat daar an denkdt, ik gaat nie trug naar sgool. 
(zo, ga nu weer normaal schrijven, dat is makkelijker, hoef ik niet zo veel na te denken)
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Het plaatsen van een 't' op het eind van een woord heeft me nooit geboeid, ik zou niet eens weten welke regel daar precies voor is. Het is echt zo'n stomme nederlandse taal uitvinding. In het engels heb je helemaal niks wat daarmee te vergelijken is.
Zolang iets goed leesbaar is, vindt ik het allemaal best. Als er een 't' teveel of te weinig staat, is het allemaal nog heel goed te begrijpen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Jij boft maar met een naam die je achterstevoren kunt schrijven. Lekker makkelijk.
D's en t's is basisgereedschap. Ik stoor me er dus wel aan als dat consequent fout wordt gedaan.
In het Engels heb je dat niet nee, maar daar heb je weer andere valkuilen. Thou should know.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Jij boft maar met een naam die je achterstevoren kunt schrijven. Lekker makkelijk.

D's en t's is basisgereedschap. Ik stoor me er dus wel aan als dat consequent fout wordt gedaan.
In het Engels heb je dat niet nee, maar daar heb je weer andere valkuilen. Thou should know.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Je beheerst het niet, en dus word je maar lui ?
Binnen een half uurtje heb je de d en t kwestie onder de knie. Nou, wat een moeite.