- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P.
R.I.P.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Steekt ook mij. Pijnlijk verlies,
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Een mooie leeftijd, maar dat maakt het niet minder treurig. Zijn afscheidsfilm was prachtig in ieder geval.
starbright boy (moderator films)
-
- 22398 berichten
- 5070 stemmen
Schrikken op de vroege ochtend
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ter aanvulling:
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2842 stemmen
R.I.P. Isao Takahata
Een gemis, had hem nog een mooi pensioen gegund.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
In memoriam Susan Anspach (75)
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
R.I.P. Juraj Herz, maker o.a. van het prachtige Spalovac Mrtvol (1968)
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
In memoriam Juraj Herz.
Jammer dat hij door de omstandigheden in zijn land nooit het uiterste uit zijn carrière heeft kunnen halen. Echt een van de grootste slachtoffers van de repressie na de Praagse Lente. Hij wilde bijvoorbeeld graag een bittere, snijdende comedy over een concentratiekamp maken, wat hij als overlevende van Ravensbrück als geen ander had kunnen doen zonder op bepaalde tenen te trappen.
Naast The Cremator, vond ik tevens Oil Lamps, zijn grimmige versie van Beauty and the Beast en Habermann (die ook alleen hij had kunnen maken vanwege zijn oorlogsverleden!) zeer de moeite waard.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
In Memoriam Tim O'Connor (90)
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
MENEER L3GIOEN
-
- 182 berichten
- 0 stemmen
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Fijne filmmaker, die zeker een hand had in het ontwaken van mijn filmliefde als zestienjarig joch in de jaren '90. Meerdere van zijn films gekocht toen en met name van One Flew en Amadeus erg genoten. Toch een mooie leeftijd. Valt me nu trouwens pas op dat hij helemaal niet zoveel films heeft gemaakt en dat ik er ondanks dat alsnog best een aantal niet gezien heb.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Cuckoo's Nest was één van de eerste films die ik bewust kocht en waar ik door werd overdonderd. Jaren later herzien en die film bleef als een huis overeind staan. Recentelijk nog wat van zijn vroeger werk in Cinema Zuid gezien, toch een erg fijne regisseur waar ik dringend eens wat meer van moet zien.
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
R.I.P. Milos Forman. Net als Metalfist (en ik denk nog vele, vele anderen) werd ik helemaal weggeblazen door de briljante vertolking van Jack Nicholson en de onrechtvaardigheid van Nurse Ratched in One flew over the cuckoo's nest. "Hmmm... Juicy Fruit." Formans latere films haalden nooit meer dat niveau maar waren ook nooit minder dan boeiend, en van zijn vroegere Tsjechische films heb ik er helaas maar twee gezien. Al met al toch een bijzondere filmmaker.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
RIP Forman.
"One flew..." en "Amadeus" beschouw ik als grote klassiekers. Laat ik maar het beste van de gelegenheid maken en wat minder bekend werk van hem (her)zien zoals Hair (1979) en The People vs. Larry Flynt (1996)
cucciolo
-
- 491 berichten
- 1100 stemmen
Laat ik maar het beste van de gelegenheid maken en wat minder bekend werk van hem (her)zien zoals Hair (1979) en The People vs. Larry Flynt (1996)
Arnie
-
- 1082 berichten
- 1881 stemmen
Ik ben dan weer veel groter fan van zijn vroegere Tsjechische films, zoals Cerný Petr (1964) en Lásky Jedné Plavovlásky (1965). Schitterende, humoristische romantiek van de mooiste categorie en in de traditie van Hrabal.
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
Iedereen vergeet Fred Vaassen.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.