- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Evolutie vs. creationisme
Evolutie vs. creationisme
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
God is slechts een naam voor datgene wat niet verklaard kan worden maar waar wij wel constant op stuiten. De beste naam daarvoor is het Onbekende. Gaan wij het verklaren dan is het niet onbekend meer maar dan hebben we het ook niet over God. Dus God bestaat eigenlijk niet want dan moeten we het verklaren. Je kunt er slechts in geloven - dat is de paradox - en dan hoef je het ook niet te verklaren. Dus, als iemand je vraagt waarom je in God gelooft, dan past er maar een antwoord en dat is: "Ik weet het niet".
Onderhond
-
- 87348 berichten
- 12250 stemmen
wibro: sorry hoor, maar ik vind het eerder taalsmurrie dan een sluitende verklaring. Een deel van "wat niet verklaard kan worden" is namelijk gewoon in kaart gebracht door de wetenschap. Zo onbekend is dat dus helemaal niet, in tegendeel. Het enige wat we nog niet hebben voor bepaalde dingen is een wetenschappelijke verklaring. Je moet daar verder ook niet in "geloven", je kan bepaalde dingen waarnemen en eenvoudig beseffen dat we het met onze huidige kennis gewoon nog niet kunnen verklaren.
En aangezien we ook steeds meer kunnen verklaren, wordt God volgens jouw definitie met de dag kleiner?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik geef ook geen sluitende verklaring, slechts een verklaring voor hoe ik datgene wat niet verklaard kan worden zelf zie. Geen algemene waarheid dus maar slechts een waarheid voor mijzelf. 100% subjectief dus.
Trouwens, het mag dan wel zijn dat we steeds meer kunnen verklaren, maar elke verklaring roept weer nieuwe vragen op. Dus, God mag dan wel met de dag kleiner worden maar het verdwijnt nooit.
Onderhond
-
- 87348 berichten
- 12250 stemmen
maar elke verklaring roept weer nieuwe vragen op.
Dat wil gewoon zeggen dat we nog niet alle onbekend terrein in kaart gebracht hebben. Ook dat is niet oneindig, al lijkt dat vaak zo omdat het menselijk brein moeilijk met grote getallen overweg kan. Een beetje gamer die ooit een hele map heeft moeten vrijspelen weet hoe dat werkt . In het begin lijkt het onmetelijk, maar er komt altijd een kantelpunt waarna het vooral hoekjes dichtrijden is.
Je mag van mij het "niet-verklaarde" als God omschrijven, maar dat is dan vooral een semantische oefening en het heeft weinig met "geloof" te maken.
Laars
-
- 89 berichten
- 654 stemmen
Wie heeft God dan geschapen?
Geschapen of gecreëerd , de denkende mens heeft god gecreëerd of geschapen.