• 15.738 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.845 stemmen

Evolutie vs. creationisme

zoeken in:

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Dionysos schreef:

Die vergelijking gaat voor mij nogal mank. Toen de mens erachter kwam dat de aarde rond was, had dat voor iedereen significante gevolgen: men ontdekte nieuwe werelden en nieuwe volkeren, men kon verder en sneller reizen dan voorheen. Kortom: het bracht een progressieve verandering in handelen en mogelijkheden met zich mee. Het zal in het begin nog niet tot alle lagen van de bevolking doorgedrongen zijn, zelfs bestreden door instituten als de Kerk, maar het heeft uiteindelijk het menselijk handelen zwaar beïnvloed.

Bovendien is het rond zijn van de aarde iets wat middels [steeds beter wordende] observatie vastgesteld kon worden. Het is iets concreets.

Je weet het antwoord op de vraag nog niet, dus weet je ook niet of dat antwoord concreet is of niet. Er is gewoon een kans dat als we beter snappen hoe het heelal is ontstaan, we ook beter door het heelal kunnen reizen. Net als dat we beter snapte hoe de aarde in elkaar zat (rond) dat we toen beter konden reizen (je gaf het zelf al aan).

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij bestaat er geen soort in de wereld die voor zijn plezier soortgenoten afmaakt. Zijn wij niet gewoon de slechtse soort?

Ik denk wel dat wij de slechtste soort zijn. Maar ik heb ooit vernomen dat dolfijnen er ook wat van kunnen: in groepsverband verkrachten ze ooit vrouwtjes en mishandelen ze buitenstaanders.

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Ik denk wel dat wij de slechtste soort zijn. Maar ik heb ooit vernomen dat dolfijnen er ook wat van kunnen: in groepsverband verkrachten ze ooit vrouwtjes en mishandelen ze buitenstaanders.

Ah ! Nog meer bewijs: Des te meer intelligentie de soort bevat (dolfijnen worden toch als intelligent beschouwd) des te meer schade ze aanrichten..... dat is well pretty fucked up.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Phooze schreef:

Volgens mij bestaat er geen soort in de wereld die voor zijn plezier soortgenoten afmaakt. Zijn wij niet gewoon de slechtse soort?

En jij stelt dat wij het goed gedaan hebben omdat we dominant zijn. Is dat wel het criteria? Wij zijn pas de "beste" soort als we niet alleen voor onszelf zorgen, maar ook voor de hele wereld.

Waarom zijn wij pas "goed" als wij voor de hele wereld zorgen? Waarom zouden wij die last moeten dragen, anders gezegd: welke verantwoordelijkheid hebben wij tegenover de rest van de wereld? Geen enkele.

Niemand heeft ooit voor ons gezorgd, dus waarom zouden wij ons ondergeschikt maken door dat wel te doen?

Het enige bezwaar dat ik feitelijk kan maken tegen het huidige handelen van de mens is dat het niet vol te houden is op de lange termijn, omdat er niet duurzaam met de middelen wordt omgesprongen.

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Dionysos schreef:

(quote)

Waarom zijn wij pas "goed" als wij voor de hele wereld zorgen? Waarom zouden wij die last moeten dragen, anders gezegd: welke verantwoordelijkheid hebben wij tegenover de rest van de wereld? Geen enkele.

Misschien omdat wij als enige dat kunnen. En omdat we zelf de balans ontwrichten.

Het enige bezwaar dat ik feitelijk kan maken tegen het huidige handelen van de mens is dat het niet vol te houden is op de lange termijn, omdat er niet duurzaam met de middelen wordt omgesprongen.

Maar dat geef je hier zelf al aan.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Tja, wie weet is het wel ons lot om slecht met elkaar om te gaan, omdat we anders snel overbevolkt raken en onze planeet uitputten.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Phooze schreef:

Misschien omdat wij als enige dat kunnen. En omdat we zelf de balans ontwrichten.

Ja, wij kunnen het. En daarom doen we het. Ik ben het met je eens dat niet alles wat wij doen rechtvaardig is, maar jij beredereert dat vanuit de dieren en plantjes die we kwaad doen, ik ga uit van de mens zelf. Het is een beetje primitief om een andere soort te domineren, simpelweg omdat het kán. Maar als dat leidt tot zelfverrijking en progressie van de eigen soort, zie ik geen bezwaar. Het is een teken van kracht, van macht over de ander. Door macht schept men recht, en dat recht kan vervolgens weer gedomineerd worden door een groep met meer macht.

Maar dat geef je hier zelf al aan.

Dat heeft niets met verantwoordelijkheid of zorg te maken. Puur met het op den duur niet meer kunnen voorzien in de behoeften.

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Dionysos schreef:

(quote)

Ja, wij kunnen het. En daarom doen we het. Ik ben het met je eens dat niet alles wat wij doen rechtvaardig is, maar jij beredereert dat vanuit de dieren en plantjes die we kwaad doen, ik ga uit van de mens zelf.

Ho eens even. Ik bekijk het hele plaatje. Niet alleen plantjes, niet alleen diertjes, niet alleen mensen. Alles bij elkaar. Waar jij even aan voorbij gaat is dat we niet alleen het milieu om ons heen kapot maken, maar ook onszelf en onze medemens.

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Dionysos schreef:

Het is een beetje primitief om een andere soort te domineren, simpelweg omdat het kán. Maar als dat leidt tot zelfverrijking en progressie van de eigen soort, zie ik geen bezwaar.

Ik vind dat de mensheid zichzelf helemaal niet progressief verrijkt.. Integendeel, globaal gezien wordt het allemaal maar een steeds armzaligere teringzooi. Het probleem zit hem precies in uitgangspunten zoals het jouwe: 'er geen bezwaar in zien' om te moorden en te verklooien uit puur egoïstisch oogpunt. Ik hoop toch dat je dat op individueel vlak niet zo ziet, anders help ik vandaag nog mijn buurman om zeep voor zijn breedbeeld-tv.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ik vind dat de mensheid zichzelf helemaal niet progressief verrijkt.. Integendeel, globaal gezien wordt het allemaal maar een steeds armzaligere teringzooi.

Ook dat hangt van je perspectief af. Voor heel veel planten gaat het hartstikke prima.

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Ook dat hangt van je perspectief af. Voor heel veel planten gaat het hartstikke prima.

Ik had het dan ook over de mensheid zelf, die zichzélf niet verrijkt..

(en als die mensheid het voor elkaar krijgt de wereld op te blazen, heeft dat gelukkige plantje ook weinig reden meer tot veel vrolijkheid, niettemin zou ik best nu een plantje willen zijn hoor )

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Menni schreef:

(quote)

(en als die mensheid het voor elkaar krijgt de wereld op te blazen, heeft dat gelukkige plantje ook weinig reden meer tot veel vrolijkheid, niettemin zou ik best nu een plantje willen zijn hoor )

Ah ! Geef mij je breedbeeld tv dan maar

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Menni schreef:

(quote)

Wat je zegt klopt niet. De mensen vernietigt vooral zichzelf inderdaad. Maar het is echt niet zo dat als wij ophouden te bestaan het dan gedaan is met het leven op aarde. Verre van.

(Enne dat broeikaseffect is ook uitstekend voor planten)

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Wouter schreef:

Voor heel veel planten gaat het hartstikke prima.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Door dat broeikaseffect hoeven we niet meer op vakantie naar verre oorden. We kunnen aanzienlijk besparen op vliegreizen en dus ook op de enorme milieubelasting die deze kerosinekrengen geven. Wat weer gunstig is om het broeikaseffect tegen te gaan. Eind goed, al goed.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Maar omdat wij niet ver op vakantie gaan vallen veel belangrijke inkomensposten in die verre oorden weg. Alle gedupeerde mensen komen dan naar onze landen om hier hun centjes aan de toeristen te verdienen. En al deze mensen komen met het vliegtuig! En dan worden ze later ook weer teruggestuurd omdat het asielbeleid ze niet toelaat. Dat is 2x vliegen! Kost een boel kerosine .

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Kunnen ze niet betalen.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Jawel, want omdat er veel minder gevlogen wordt zijn de vliegtuigmaatschappijen genoodzaakt hun prijzen te verlagen om nog een goeie omzet te krijgen.

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

Wat je zegt klopt niet.

Wat betreft die zichzelf niet verrijkende mensheid dus wel.

Maar het is echt niet zo dat als wij ophouden te bestaan het dan gedaan is met het leven op aarde.

Wel als we de aarde in z'n geheel opblazen. Maar inderdaad, plantjes kunnen prima zonder ons, zullen ons vast overleven. Dat wil niet zeggen dat ze en masse een gat in de lucht zullen springen als wij van deze planeet eerst een stoffig apocalyptisch landschap maken. Al is het alleen maar omdat veel van hun multiculturele vriendjes wél het onderspit delven.

(dat laatste was een grapje, voor je me ervan beschuldigt te beweren dat een paardebloem het voelt als het madeliefje naast hem geplukt wordt)

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Menni schreef:

en masse een gat in de lucht zullen springen

Ik kan niet van het beeld afkomen dat opeens alle planten op aarde op en neer beginnen te springen .

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Phoenix schreef:

Jawel, want omdat er veel minder gevlogen wordt zijn de vliegtuigmaatschappijen genoodzaakt hun prijzen te verlagen om nog een goeie omzet te krijgen.

Economisch gezien is dit iets heel tijdelijks. Minder vliegen is in principe faillisement. Net zolang totdat marktwerking vraag-aanbod weer in evenwicht heeft gebracht. (wel offtopic dit)

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

FisherKing schreef:

(wel offtopic dit)

Psst.. dan moet je het gewoon zelf weer richting topic brengen, dan merkt niemand het. Luchtvaartmaatschappijen hebben nogal te lijden gehad onder de Two Towers aktie (heej, nog film ook!), die er uiteindelijk dan toch echt toe gaat leiden dat we onze eigen evolutie tot een halt brengen. Gelukkig wordt er alweer een nieuw WTC gecreëerd.

Voila.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

FisherKing schreef:

Minder vliegen is in principe faillisement.

Daarom moet men juist de prijs verlagen. Ligt eraan hoe elastisch het goed "vliegverkeer" is .

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Stel je nou 's voor dat we het vliegtuig nooit hadden uitgevonden..

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Dan waren de gebroeders Wright nooit zo beroemd geweest .

Phooze

• 2544 berichten
  • 597 stemmen

Stel je nou 's voor dat planten echt beginnen te springen....

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Phoenix schreef:

Ik kan niet van het beeld afkomen dat opeens alle planten op aarde op en neer beginnen te springen .

Phooze schreef:

Stel je nou 's voor dat planten echt beginnen te springen...

Same here! Kan niet wachten tot het begint .

Menni

• 1762 berichten
  • 0 stemmen

Dan hadden we nooit films als Air Force One en Passenger 57 gehad..

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Phoenix schreef:

Daarom moet men juist de prijs verlagen. Ligt eraan hoe elastisch het goed "vliegverkeer" is .

Niet zo elastisch bleek al uit de gevolgen van 11-09. Minder inkomsten, minder vliegen, prijs verlagen , nog minder inkomsten, hoge kosten, faillisementen, minder vliegtuigmaatschappijen en dan zijn er vanzelf minder vliegbewegingen.

Na al die faillisementen gaat vanzelf, door de vraag, de prijs weer omhoog. (die weer naar beneden kan gaan doordat er meer concurentie (lees vliegtuigmaatschappijen) komt en zitten we weer op 't aanvangspunt.)

Dan zijn er ook nog een aantal economische wetten op lange termijn. De economische evolutie zeg mar: Zo goedkoop mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke (loon)kosten (70% van de vaste kosten is Salarissen en Loon) om een zo hoog mogelijke winst te maken.

Dit zorgt er voor dat er veel natuur in derde wereldlanden wordt vernietigd vanwege de lage lonen ter plaatse. Meer economische activiteit, meer bedrijventerreinen, toestromen van arbeiders, inclusief hun behuizing wat allemaal grond (lees natuur) vreet.

Deze ontwikkeling stopt pas op het moment dat het lageloonland rijk is geworden (inclusief inwoners) (zo zou je het westen NU kunnen zien) en naar nieuwe lageloonlanden gezocht gaat worden. Inmiddels is dit dan wel ten koste gegaan van de natuur aldaar. Een soort roofbouw plegen, maar dan op grote schaal. (al duurt deze ontwikkeling tientallen jaren) en valt er nog weinig te vertellen van klimaatveranderingen op langere termijn. (hoewel het vandaag verrekte warm is)

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

Wat heb ik in godsnaam (haha) aangericht met dit topic! Heb ik 24 uur geen toegang tot een pc zijn dr 3 pagina's volgetypt!

Phooze schreef:

Nee. Iemand gaf al het voorbeeld van de dolfijnen, die ook nog eens bruinvissen pesten en voor de lol doodmaken maar bij apen zijn er voorbeelden van zinloos geweld. De ene clan apen die een andere uitmoorden en meer van dat soort dingen. Maar het lijkt idd dat dit soort gedrag voortkomt uit intelligentie.

Waar blijven trouwens de verdedigers van het creationisme?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.