- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Denk het ook, hoewel hockey wereldwijd wel wat minder breed is qua competitie/kwaliteit dan het volleybal. Het is dat India weer een beetje op niveau is, anders was het Duitsland, België, Nederland met dan nog Australië om nog de schijn van een globale sport op te houden. Dus als België echt wil kunnen ze wel om de prijzen blijven meedoen.
Volleybal is echt veel competitiever, dus dat de Nederlandse volleybalmannen aan de top zouden blijven was niet echt realistisch. Zowel bij de vrouwen als bij de mannen is het niveau echt ontzettend hoog in het volleybal.
Argentinië, Australië, GB....
Voorheen had je Pakistan nog, geen idee waar zij gebleven zijn.
Hockey is toch wel vrij breed gespeeld? Maar de top is een land of 5 ofzo. Maar het is toch in veel sporten dat de echte kanshebbers maar een paar teams zijn?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Haha wat een beren bij dat baanwielrennen, moet je geen ruzie mee hebben.
Met die vrouw die als analist bij de NOS zit ook niet.... 
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Dat eerste niet, dat tweede eerlijk gezegd wel.
Ook vaak de commentaar bij EKs, WKs en voorrondes dat er teveel tegen al te zwakke tegenstanders gespeeld moet worden. Sport leeft van competitie onder gelijkwaardige tegenstanders, anders is het vaak toch een beetje zielig.
Bij atletiek komen de min of meer gelijkwaardige toppers elkaar in de finale wel tegen. De iets minderen zijn al blij als ze de halve finale bereiken, en de nog minderen zijn al dolblij als ze zich ueberhaupt voor zo'n groot toernooi weten te plaatsen.
Dan kun je al die minderen wel weren, maar dan is de motivatie om aan atletiek te gaan doen voor velen ook weg. Het halen van de OS blijft gewoon voor veel sporters een droom, ook voor zij die niet tot de absolute top behoren.
Daar is verder niets zieligs aan.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Argentinië, Australië, GB....
Voorheen had je Pakistan nog, geen idee waar zij gebleven zijn.
Hockey is toch wel vrij breed gespeeld? Maar de top is een land of 5 ofzo. Maar het is toch in veel sporten dat de echte kanshebbers maar een paar teams zijn?
Ja ok, maar Argentinië (zeker bij de mannen) is altijd de 'best of the rest'. Pakistan is echt schandalig slecht op dit moment. Zeker voor zo'n groot hockeyland. Ik bedoel meer dat de top inderdaad uit vier/vijf landen bestaat. Bij de vrouwen kom ik bij 3 misschien 4.
Bij het volleybal gaat het ook tussen 4/5 landen (zeker bij de vrouwen is de concurrentie echt ongekend op het moment), maar is het wel echt een globale sport. De VS, Brazilië, Japan, China, Rusland, Zuid-Korea, Argentinië, Canada, alle Europese landen etc.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
En het is een beetje onzinnig om de prestaties van die toppers te devalueren, omdat de meeste anderen zo veel minder zijn. Juist ontzettend knap van die toppers (tenzij je echt kunt aantonen dat het rest van de wereld geen reet interesseert, zoals korfbal, wat hier niet aan de orde is). Toppers kenmerken zich door ongelofelijke dingen te doen die bijna niemand ze nadoet (zoals Hassan). Echt onvoorstelbaar onzinnige discussie dit
Splinters
-
- 2622 berichten
- 1391 stemmen
Als je dan valt, kun je, als je grote kwaliteiten hebt, je nog met een extra inspanning wel weten te plaatsen.
Hier zit een verschil van inzicht. Het lijkt nu net of zeker een man of 10 de finale helemaal niet heeft willen/kunnen halen. Waarom doen ze dan uberhaupt mee aan de halve finale? Besparen ze als bonus wat extra energie, niet?
Nee, dat zou er nog eens bij moeten komen. Al las ik van 'kenners' in de krant dat ze op had moeten geven na haar val, want goud zou onmogelijk zijn. Dat leek mij al sterk na een sprintje van minder dan een minuut, en mijn onderbuik heeft nog gelijk gekregen ook. Sindsdien vraag ik mezelf af waar die kenners mee bezig zijn, en/of ze niet efficienter hun werk kunnen (moeten) doen.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Maar wat mij betreft weer aandacht voor de sport. Straks waterpolo, als dat ook lukt toch weer een heel mooi dagje.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
En het is een beetje onzinnig om de prestaties van die toppers te devalueren, omdat de meeste anderen zo veel minder zijn. Juist ontzettend knap van die toppers (tenzij je echt kunt aantonen dat het rest van de wereld geen reet interesseert, zoals korfbal,
Of schaatsen.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Je hebt sporten waar amper iemand naar omkijkt, je hebt sporten die door een aantal landen serieus wordt genomen en je hebt mondiale sporten waar praktisch de hele wereld aan doet (zwemmen, atletiek, voetbal, tennis etc). Schaatsen valt in de tweede categorie, niet in de eerste. Je kan hooguit discussiëren hoe hoog of laag schaatsen in de tweede categorie valt. Wat voor veel meer wintersporten geldt overigens.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Mwa, buiten Nederland en wellicht Noorwegen is het in die paar andere landen echt een C-sport.
Splinters
-
- 2622 berichten
- 1391 stemmen
Bij atletiek komen de min of meer gelijkwaardige toppers elkaar in de finale wel tegen. De iets minderen zijn al blij als ze de halve finale bereiken, en de nog minderen zijn al dolblij als ze zich ueberhaupt voor zo'n groot toernooi weten te plaatsen.
Dan kun je al die minderen wel weren, maar dan is de motivatie om aan atletiek te gaan doen voor velen ook weg. Het halen van de OS blijft gewoon voor veel sporters een droom, ook voor zij die niet tot de absolute top behoren.
Daar is verder niets zieligs aan.
En dat ligt dus aan de de opzet van de os, zo is mij gisteren verteld. Of eea voor de finale wel of niet lullig oogt betreft geen in beton gegoten feit maar een mening en mag ieder voor zich bepalen.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Canada, japan, China, Rusland, Duitsland, VS zijn niet écht kleine sportlanden. Maar dit kan je van veel wintersporten zeggen. Het gaat nergens over om schaatsen op dezelfde hoop als korfbal te gooien.
Wat doen er veel hier zijn best om NL prestaties te devalueren. Eerst Hassan, nu opeens schaatsten. Waar gaat dit over.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Canada, japan, China, Rusland, Duitsland, VS zijn niet écht kleine sportlanden. Maar dit kan je van veel wintersporten zeggen.
Nou ja, Duitsland hierbij noemen vind ik wel heel positief gedacht. Je hebt soms een verdwaalde Duitser bij het schaatsen, maar echte concurrenten zijn het niet. En de beste Canadees is Ted-Jan Flowers
. Over de VS begin ik me ook wel een beetje zorgen om te maken. Zeker als Bowe straks stopt. Bij de mannen is het al niet veel op dit moment.
De grootste concurrent voor Nederland op dit moment is een Nederlandse Zweed. Dat zegt eigenlijk wel alles.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Duitsland met Pechstein, Niemann en Friesinger was zeker bij de vrouwen een heel groot schaatsland. Dat er nu weinig concurrenten zijn is een andere discussie en als de interesse bij de andere landen afneemt omdat NL te goed is... tja.
Ik vind het ook echt onzin om te stellen dat omdat ze de Nederlanders niet bij kunnen houden, ze het wel niet serieus zullen nemen. Wtf.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Nou ja, Duitsland hierbij noemen vind ik wel heel positief gedacht. Je hebt soms een verdwaalde Duitser bij het schaatsen, maar echte concurrenten zijn het niet. En de beste Canadees is Ted-Jan Flowers
. .
Canada is natuurlijk ook niet zo begaan met stayeren, maar in het sprinten hebben ze meer wereldtitels dan Nederland. Sprinten is daar echt wel iets.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Maar ik ga geen aandacht meer besteden aan dit negatieve gedoe. Spannende pot met Waterpolo zeg!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik vraag me wel af of het hockey in België echt duurzaam is. Of is dit een gouden generatie, en wordt het straks minder. Net zoals met het Belgische voetbal straks.
Internationaal heb ik ook mijn twijfels. Minstens een generatiewissel en dipje zit er misschien wel aan te komen. Recreatief daarentegen boomt het hier de laatste jaren enorm. De clubs (en dure kunstgrasvelden) schieten hier als paddestoelen uit de grond.
Dit was een project van 12 jaar. Zo zie je maar dat je sporten en resultaten maakbaar kunt maken mits de juiste omkadering en middelen.Goud zou een mooie afsluiter zijn.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Duitsland met Pechstein, Niemand en Friesinger was zeker bij de vrouwen een heel groot schaatsbond. Ik vind het ook echt onzin om te stellen dat omdat ze de Nederlanders niet bij kunnen houden, ze het wel niet serieus zullen nemen. Wtf.
Het is niet erg dat ze Nederlanders niet bij kunnen houden, maar dan moeten ze er überhaupt wel zijn. En ja, Duitsland was een groot schaatsland, maar dat was Zweden ook. En het duurt nu wel heel lang totdat er eindelijk weer een groot Duits schaatstalent opstaat. Je hebt altijd golfbewegingen in de sport, maar uit Duitsland blijft het wel heel lang stil nu.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Canada is natuurlijk ook niet zo begaan met stayeren, maar in het sprinten hebben ze meer wereldtitels dan Nederland. Sprinten is daar echt wel iets.
Je hebt inderdaad gelijk, je hebt die een Canadese sprinter. Het sprinten is inderdaad wel een stuk spannender (500, 1000 en 1500) dan de langere afstanden. Vooral omdat je dan ook Japan, Noorwegen, de VS en Rusland erbij hebt.
Graaf Machine
-
- 9794 berichten
- 1412 stemmen
Het is niet erg dat ze Nederlanders niet bij kunnen houden, maar dan moeten ze er überhaupt wel zijn. En ja, Duitsland was een groot schaatsland, maar dat was Zweden ook. En het duurt nu wel heel lang totdat er eindelijk weer een groot Duits schaatstalent opstaat. Je hebt altijd golfbewegingen in de sport, maar uit Duitsland blijft het wel heel lang stil nu.
Vooral Oost Duitsland was een groot schaatsland, en dan nog voornamelijk bij de vrouwen. De enige Oost Duitse man die ik me nog herinner is Uwe Jens Mey.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Oef, als de Nederlandse waterpolosters niet oppassen kan dit nog wel heel pijnlijk worden. Die keepster is ook wel heel matig dit toernooi.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Zei ook niemand denk ik. Het is gewoon een goed voorbeeld van een sport waar vol op ingezet werd en uiteindelijk ook de resultaten kwamen.
De vraag is vooral wat er gebeurt als hun doel uiteindelijk bereikt is.
Een aantal zullen de fakkel doorgeven denk ik: Briels, Dohmen, Vanasch, Dockier, ... Zeker de eerste twee. Wat ook met McLeod natuurlijk. En wat is KBHB en VHL van plan? Veel vragen nog.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Er wordt een Brit ingehaald door de Denen bij baanwielrennen. Toch niet serieus te nemen zo’n B-sport?
Baanwielrennen alsook de BMX race is voor mij als de GP van Monaco. Het oogt heel spectaculair voor enkele ronden, maar daarna begin ik me stierlijk te vervelen van al dat rondjes rijden.
Ik kan overigens splinter zijn kritiek wel begrijpen. Wat die Hassan doet lijkt op zich wel buitenaards op de 1500 m en ja adrenaline kan inderdaad wel een ferme boost geven maar ze was ook niet echt plat op haar gezicht gevallen of zo. Was ze een hordeloopster geweest en je valt over een horde dan is het race over. Maar uiteindelijk lacht ze de concurrentie gewoon vierkant uit, alsof ze zegt ik kan op 1 been nog winnen van jullie. Hoe demotiverend moet dat werken voor de concurrentie? En dan komt de criticus in mij ook wel naar boven. Is het wel allemaal zo zuiver? Ik las een verhaal uit 2019 dat haar coach in verband werd gebracht met doping. Toen ze wereldtitels liep in dat jaar was een deel heel kritisch en een ander vol lof.
Nu zie ik vooral veel lof, want ja het ziet er wel fantastisch uit zo een inspanning. En natuurlijk een ex-vluchtelinge van Ethiopië of een van die landen die niet erkend zijn en dan successen behalen, wat een sprookje. Gisteren werd ze ook even geïnterviewd door een van de Belgische journalisten. Wat mij opviel voor iemand die al lange tijd in Nederland woont en de nationaliteit heeft wel erg beroerd Nederlands spreekt. Nu goed zowel sporters en de sportbonden, clubs etc die sporters trainen of kweken (als ik het zo mag zeggen) zijn ook opportunisten. Moest ze in België hebben verbleven men zou ook niet hebben getwijfeld haar zo snel mogelijk te naturaliseren. Als je hier al een beetje Frans kan is het ook al goed.
Ik geloof dan ook niet dat je als kijker moet gaan geloven dat de sporters dat doen om het land dat ze vertegenwoordigen trots te maken. 100 m vrouwen 3 medailles voor Jamaica. Het was wel overduidelijk dat het een leuk stukje theater was van de dames (vooral van die op 2 en 3) trots te ogen zijn dat ze als land alle medailles wegkaapten door daar met zijn 3 op een rijtje met de vlag van hun land te poseren. De kijker had wel gezien dat enkele momenten voorheen nummers 2 en 3 beleefd en met veel tegenzin een compliment gingen geven aan de winnares. Geen knuffel zoals je vaak ziet onder de andere dames, ongeacht de nationaliteit. Bij de Belgische atleten wiens kansen op veel medailles weliswaar veel kleiner is, zie ik wel meer vriendschap en dat ze echt ook voor elkaar supporteren, het elkaar ook echt gunnen.
Ok ik wijk af terug naar de sport 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ja ok, maar Argentinië (zeker bij de mannen) is altijd de 'best of the rest'. Pakistan is echt schandalig slecht op dit moment. Zeker voor zo'n groot hockeyland. Ik bedoel meer dat de top inderdaad uit vier/vijf landen bestaat. Bij de vrouwen kom ik bij 3 misschien 4.
Bij het volleybal gaat het ook tussen 4/5 landen (zeker bij de vrouwen is de concurrentie echt ongekend op het moment), maar is het wel echt een globale sport. De VS, Brazilië, Japan, China, Rusland, Zuid-Korea, Argentinië, Canada, alle Europese landen etc.
Huh? Argentinië is de regerend Olympisch Kampioen hockey van 2016, de vorige Spelen...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Canada, japan, China, Rusland, Duitsland, VS zijn niet écht kleine sportlanden. Maar dit kan je van veel wintersporten zeggen. Het gaat nergens over om schaatsen op dezelfde hoop als korfbal te gooien.
Wat doen er veel hier zijn best om NL prestaties te devalueren. Eerst Hassan, nu opeens schaatsten. Waar gaat dit over.
Haha dit doet kos al zolang ik hem op MM volg. Alles wat Nederlanders presteren is niet zo super, want wat stelt het voor.
Schaatsen vind ik vrij saai, maar als diverse landen in Europa en Amerika/Canada dit heel serieus nemen dan is het geen matig beoefende sport.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Huh? Argentinië is de regerend Olympisch Kampioen hockey van 2016, de vorige Spelen...
Je hebt helemaal gelijk. Is helemaal langs me heen gegaan haha. Ik denk bij Argentinie altijd aan die felle duels tussen de Nederlandse en Argentijnse vrouwen. Vreemd dat ze dat succes dan niet hebben kunnen volhouden.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Waterpolo is wel klaar
Waarom zit ik naar dat turnen te kijken als Oranje een kwartfinale waterpolo speelt? Ik schakel net pas weer in.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5830 stemmen
Snap ik ook van nos niet. Eurosport.
happie
-
- 6235 berichten
- 426 stemmen
We hebben in ieder geval Rio met het aantal medailles verbeterd. 20 nu en er komt nog een 21ste bij voor Fontijn.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.