menu

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:
otherfool schreef:
(quote)

Vind ik wel van een andere orde eigenlijk. Mag in het rijtje met Boebka.

Ieder zijn mening. De marathon van Kipchoge is gewoon Beamonesque !

"In een eeuw Olympische Spelen heeft geen enkele andere prestatie zowel leken als experts meer geïntrigeerd. Geen superlatief bleef ongebruikt. Men sprak van 'de sprong in het volgende millennium' en van 'een vogelvlucht'. Bob Beamon werd beschouwd als de menselijke uitvoering van de Archaeopteryx, en hij tartte de zwaartekracht. En binnen de atletieksport raakte een nieuw adjectief ‘Beamonesque’ in gebruik, waarmee spectaculaire daden werden beschreven."

Toegegeven: hier komt wel mijn grote voorkeur voor Echte Sporten (dus van A naar B en dat zo snel mogelijk) om de hoek kijken. Niemand springt ver, iedereen loopt. Elk kind zodra het kan lopen probeert ergens naar toe te rennen. De halve mensheid weet wat het is om een stukje te joggen of hard te lopen. Een goed deel is ooit kapot gegaan omdat ze een kilometertje aan 6, 5, 4 of godbeterehet 3 minuten hebben gelopen.

Daarnaast is de Marathon natuurlijk historisch gezien mythisch. En dan nog 2 uur als rond getal. Alles, maar dan ook echt alles, is perfect nu, helemaal afgerond. Dit was het ultieme. Sport is vandaag in Wenen afgesloten, het gaat nooit meer beter of epischer worden.

Dan kunnen we dit topic wel sluiten.

Overigens: in tegenstelling tot gewoon lopen, wat een wat een opeenvolging van valbewegingen is, is hardlopen een opeenvolging van... sprongen.

En wie heeft er als kind geen slootje gesprongen? Of ben ik echt zo oud?

Wordt toch wel een beetje minder imposant zo: "Zijn tijd in Wenen van zaterdag wordt overigens niet aangemerkt als een officieel wereldrecord. Kipchoge werd tijdens zijn marathon geholpen door 41 tempomakers die hem uit de wind hielden, waardoor de internationale atletiekbond IAAF de poging niet in de boeken wil zetten."

Ik meende dat het gewoon een marathon was, maar er blijken dus ook hazen geweest te zijn die halverwege pas invielen. Tja.

Ondertussen in Italie wint Bauke eventjes een monument. Voor Valverde en Bernal. Zo dan.

Bauke doet een Zauggje.

geintje

Permaban!

Graaf Machine schreef:
Dan kunnen we dit topic wel sluiten.

Overigens: in tegenstelling tot gewoon lopen, wat een wat een opeenvolging van valbewegingen is, is hardlopen een opeenvolging van... sprongen.

En wie heeft er als kind geen slootje gesprongen? Of ben ik echt zo oud?

Zou een leuke Olympische discipline zijn. Een discipline met en zonder stok. Levert zeker hilarisch beeldmateriaal op. IN elk geval leuker dan die 15+ events in het zwemmen die toch vooral dienen om een handvol toppers aan zoveel mogelijk medailles te helpen en in het lijstje van zogezegd grootste Olympiërs te krijgen. Zwemmers zullen het met mij oneens zijn maar ondanks de verschillende zwemstijlen over verschillende afstanden ziet het er telkens weer hetzelfde uit, baantjes trekken in hetzelfde bad. Ieder zwemt in zijn baantje zal dus niet worden gehinderd door een concurrent. Veel tactiek lijkt er niet bij te komen kijken. Hindernissen (stond 1 keer op het Olympisch programma) of gewoon weer in open water zou het een stuk interessanter maken. Ik ben toch beetje benieuwd hoe de receptie gaat zijn in Tokyo bij nieuwe sporten karate, skaten, klimmen en surfen. Ik vaag me trouwens af of disciplines als schieten eigenlijk veel kijkers trekt?

Tour de France 2020 heeft wederom een niet al te spannend parcours, hoewel de spanning natuurlijk door de renners zelf gecreëerd moet worden.
Wel fijn dat de weinige tijdritkilometers (slechts 36) gebruikt worden voor een (halve) klimtiijdrit. De voorlaatste etappe is een tijdrit waarvan de laatste pakweg 6 kilometer een hoogteverschil van 500 meter moet worden bedwongen. Dat is ruim anderhalve Eiffeltoren, of zes Sint-Lambertusbasilieken.

Open water zwemmen is er nog op de OS he (zij het twee langere afstanden ofzo).

Nieuwe sporten geen idee, karate vermoedelijk vooral populair in Azië, surfen VS? Andere twee beperkte scene denk ik maar wel alle vier echte zuivere sporten vind ik.

En dat schieten veel kijkers trekt zou me verbazen, boogschieten dat is wel echt populair in Korea en enkele landen in Azië maar karabijnschieten of pistoolschieten lijkt me wereldwijd toch een (erg) beperkt publiek aan te spreken.

Allemaal maar my2cents

GoodOldJack schreef:
Open water zwemmen is er nog op de OS

Fijn, dan kan "Very Weird, Man" weer gaan schitteren.

GoodOldJack schreef:
Open water zwemmen is er nog op de OS he (zij het twee langere afstanden ofzo).

Nieuwe sporten geen idee, karate vermoedelijk vooral populair in Azië, surfen VS? Andere twee beperkte scene denk ik maar wel alle vier echte zuivere sporten vind ik.

En dat schieten veel kijkers trekt zou me verbazen, boogschieten dat is wel echt populair in Korea en enkele landen in Azië maar karabijnschieten of pistoolschieten lijkt me wereldwijd toch een (erg) beperkt publiek aan te spreken.

Allemaal maar my2cents

Klopt van het open water zwemmen, al is dat omwille van de lange afstanden en een groot aantal deelnemers (niet zo overzichtelijk) wellicht ook niet zo aantrekkelijk als kijksport. Beetje zoals de marathon en triatlon waar de meeste mensen niet de hele tijd blijven kijken.

Schieten en boogschieten behoren wel tot de oudere disciplines. Denk dat die sporten gewoon blijven behouden om die reden, traditioneel Olympisch net zoals de moderne vijfkamp. En gezien deze vijfkamp ondertussen al meer dan 100 jaar bestaat lijkt de term modern niet echt meer van toepassing. Is ontstaan vanuit het militaire al zullen veel soldaten tegenwoordig niet meer te hoeven paardrijden en de kans dat ze moeten kunnen schermen lijkt me ook klein. Zulke sporten krijgen uiteindelijk vooral aandacht tijdens de OS maar daarbuiten erg weinig. Schermen is trouwens nog zo eentje die er al bij was van het begin.

De nieuwe sporten lijken me wel eens leuk om te zien als er tenminste aandacht aan wordt besteed.

Ik was deze week op vakantie in de Vogezen. Op dezelfde dag dat we de Planche Des Belles Filles op reden (met de auto ) werd het traject van de Tour 2020 bekend gemaakt.
Het aantal sprintetappes is beperkt, en het aantal tijdritkilometers is nog lager dan in 2019.

- De eerste rit is een heuvelrit van Nice naar Nice. Op het einde volgen nog 2 plaatselijke rondes.
- De 2de rit loopt van Nice naar Nice, en pikte enkele bergen in het hinterland van Nice mee. Op 9km van de streep ligt de top van de laatste beklimming, mét bonificatieseconden. Hier gaat een aanvaller de gele trui nemen.
Mocht de aanvallers gegrepen worden, dan wordt het toch geen massasprint. 1,5km voor de streep zit een akelige helling. Ideaal voor springveren zoals Philippe Gilbert.
https://cdn.touretappe.nl/images/parijs-nice/2019/etappe-8-5km.jpg?02
- 3de rit: Voor de sprinters.
- 4de rit: Meteen al met een aankomst bergop. Voor het eerst in 31 jaar dat hier een aankomst ligt. Omdat het nogal vroeg in de tour is zullen de klassementsrenners er alles aan doen om de gele trui niet over te nemen. Als mannen zoals Majka, Nieve, Rui Costa etc. ooit de gele trui willen dragen moeten ze zorgen dat ze mee zijn in de ontsnapping!
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-4-orcieres-merlette.jpg
- 5de rit: Voor de power-sprinters. De laatste kilometers zijn venijnig vals plat.
- 6de rit: Aankomt boven op de Mont Aigoul. Zelfde opmerking als rit 4: Deze col ligt te vroeg in de tour om de klassementsrenners in actie te zien. Mocht iemand toch tijd verloren hebben (lekke band, waaier) dan kan dit wel al een gelegenheid zijn om een bommetje te gooien.
Leuk dat men deze klassieker - bij de wielertoeristen - gekozen heeft als aankomstplaats.
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-6-aigoual.jpg
- 7de rit: Overgangsetappe. Sprinters of aanvallers?
- 8ste rit: Klassieke Pyreneeënrit met aankomst in Loudenvielle.
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-8-profiel.jpg
- 9de rit: Voer voor de aanvallers.
https://www.touretappe.nl/tour-de-france-2020-parcours/etappe-9-route-tdf-2020/
- 10de rit: Waaierrit?
- 11de rit: Voor de sprinters.
- 12de rit: Voor de aanvallers. Op enkele kilometers van de finish ligt een pittige klim.
- 13de rit: Een derde dag in het centraal massief. Ook vandaag ligt de aankomst op een klassieker bij de wielertoeristen: de Puy Mary. Vandaag moeten de klassementsrenners hun slag slaan.
https://www.touretappe.nl/tour-de-france-2020-parcours/etappe-13-route-tdf-2020/
- 14de rit: 3 klimmetjes van 4de en 3de categorie in de laatste 15 kilometer. De sprinters gaan het niet cadeau krijgen!
- 15de rit: Ook het Jura-gebergte wordt dit jaar in de verf gezet. Aankomst ligt op de Grand Colombier. Een rit voor de klassementsrenners.
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-15-grand-colombier.jpg
- 16de rit: Beetje een vreemde rit. Wie durft?
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-16-profiel.jpg
- 17de rit. De koninginnenrit met een aankomst boven: In de laatste kilometers kan je flink wat tijd verliezen. Voer voor een ontketende Bernal.
Eerste keer dat deze col in de tour zit. De reden is simpel: de col is pas sinds dit jaar geasfalteerd!
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-17-loze.jpg
- 18de rit. Verraderlijke bergrit. Op het eerste zicht voer voor de aanvallers. Op 30km van de streep moeten de renners over een col met een stuk van 2km dat niet geasfalteerd is. Daar zal weer kritiek op komen.
- 19de rit. Nog eens een rit voor de sprinters.
- 20ste rit. Het slotstuk van deze tour. We gaan hier klassementsrenners echt door het ijs zien zakken.
https://cdn.touretappe.nl/images/tour-de-france/2020/etappe-20-profiel.jpg
- De 21ste rit hoef ik niet voor te stellen.

Alweer Bernal, of toch Froome opnieuw? Die laatste rit verhoogd de winstkansen van Froome aanzienlijk.

De absolute scherprechter in de ITT is natuurlijk La Planche des Belles Filles (1 van de mooiste namen voor een berg, zo niet de mooiste), maar vergeet niet dat in de eerste 25 kilometer ook al 400 hoogtemeters moeten worden overwonnen. De Col de la Chevestraye stelt natuurlijk geen ruk voor, maar kan er wel voor zorgen dat je jezelf daardoor tegenkomt op La Planche.

Iemand gister nog de Champions League of Darts finale gezien tussen Wright en van Gerwen? First to 11 wedstrijd en Wright die bij 10-7 voor keihard 3 matchpijlen laat liggen, volledig begint te choken en alsnog 11-10 verliest? Ongelofelijk zeg, maar fantastisch om naar te kijken. Vorig jaar ook al tijdens de Premier League of Darts finale, had hij van Gerwen voor het breken met ik geloof 6 matchpijlen en ook toen liet hij van Gerwen ontglippen. Nu alle 11 tv-finales die Wright heeft verloren.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Iemand gister nog de Champions League of Darts finale gezien tussen Wright en van Gerwen? First to 11 wedstrijd en Wright die bij 10-7 voor keihard 3 matchpijlen laat liggen, volledig begint te choken en alsnog 11-10 verliest? Ongelofelijk zeg, maar fantastisch om naar te kijken. Vorig jaar ook al tijdens de Premier League of Darts finale, had hij van Gerwen voor het breken met ik geloof 6 matchpijlen en ook toen liet hij van Gerwen ontglippen. Nu alle 11 tv-finales die Wright heeft verloren.
Misschien zit er iets in die verf van hem dat invloed op zijn zenuwstelsel heeft.

Even weer een schaakupdate.

1. Momenteel is het 23e Schaaktoernooi Hoogeveen bezig. Op zich geen opzienbarend toernooi, maar in de Amateurgroep 1 doet daar even Alexander Georgiev mee. Alexander Georgiev is regerend wereldkampioen dammen. Altijd leuk, die verrassingen.

2. Op het eiland Man is zojuist het belangrijkste Zwitserse toernooi van het jaar afgelopen. Wang Hoa heeft dit gewonnen. Leuk voor hem, maar nog leuker voor hem is dat hij daardoor deel mag nemen aan het Kandidatentoernooi komend voorjaar. De winnaar van het Kandidatentoernooi (8 deelnemers) mag wereldkampioen Magnus Carlsen uitdagen, en verslaan.
Ook onze landgenoot Anish Giri is nog belangrijk in de race voor deelname aan dit kandidatentoernooi.

3. Nu nog niks, maar er gebeurt zo vaak zoveel op schaakgebied, dat ik punt 3 gewoon even open laat.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Gezien inderdaad. 11 tv finales van MvG verloren. Hij lijkt het alleen te kunnen, als hij niet in de finale tegen van Gerwen staat. Wat me tegenstaat aan MvG is, dat hij het laat overkomen alsof hij Wright heeft laten wankelen, maar dat heeft Wright totaal zelf gedaan.

NBA begint komende nacht ook weer. Gelijk een lekkere game ook met Lakers vs Clipps. Deze week ook nog Milwaukee vs Houston.

Prediction:
East
1. Bucks
2. 76ers
3. Celtics
4. Pacers
5. Heat
6. Nets
7. Raptors
8. Magic

West
1. Nuggets
2. Clippers
3. Rockets
4. Lakers
5. Mavs
6. Blazers
7. Warriors
8. Jazz

Conference finals:

East: 76ers verslaan de Bucks
West: Clippers verslaan de Rockets

NBA finals:

Clippers verslaan de 76ers

Ajax&Litmanen1 schreef:
The Price is Wright for van Gerwen

Vanmiddag presentatie van Giro. Als je de geruchten gelooft wordt dit ook een hele zware ronde met in de laatste week 3 bergetappes van +200 kilometer, een vlakke rit van 220 kilometer en een afsluitende tijdrit van ca 16.5 kilometer. De 20e etappe is echt moordend zwaar, alleen hadden ze er voor kunnen kiezen het nog veel zwaarder te maken. Nu finishen ze waarschijnlijk in Sestriere, maar er gingen geruchten dat ze op de 700 meter hogere Monte Fraiteve zouden finishen en daar waren de laatste 7.5 kilometer onverhard geweest.. Een beetje zoals de Colle delle Finestre

Mijn God, wat een zwaar parcours heeft de Giro 2020. Waar de Tour slechts 1 rit heeft van boven de 200 kilometer, kent de Giro er 10 (!), met daarnaast 3 tijdritten en 5x tussen de 180/200 kilometer. Enkel de etappes op Sicilië zijn kort met 3x 130/150 kilometer, maar wat wil je dan ook na een verplaatsing vanuit Hongarije en dan direct naar Sicilië zonder rustdag?

Etappe 4 tot en met 6 dus de enige die korter zijn dan 180 kilometer..

Etappe 1: lastige ITT
Etappe 2 en 3: 2 sprintetappes van 2x ca. 200 km
Etappe 4: lastige punchy finish na lange verplaatsing zonder rustdag
Etappe 5: eerste aankomst bergop
Etappe 6: lastig middenrif, voor de sprinters die een berg overkunnen. Sagan dus.
Etappe 7: voor de aanvallers, verraderlijk slot
Etappe 8: voor de sprinters, maar wel weer 216 km
Etappe 9: voor de sprinters, wel weer lastige heuvel, maar te ver van de finish
Etappe 10: enorm lastige punchy slotfase in etappe van 212 km
Etappe 11: voor de sprinters
Etappe 12: verraderlijke etappe van 205 kilometer voor de aanvallers.
Etappe 13: 2 heuvels in laatste 30 kilometer, waarschijnlijk wel voor de sprinters
Etappe 14: heuvelachtige ITT van 34 kilometer met een muur in de beginfase
Etappe 15: na verplaatsing met vliegtuig bergetappe met aankomst boven in Piancavallo

Etappe 16: lastige heuvelachtige etappe met 3 lokale rondes. 230 km lang, had 60 km korter kunnen zijn.
Voor de aanvallers, met wat nog komen gaat gaan klassementsrenners zich hier niet aan branden. Je kunt hier dus alleen maar verliezen.
Etappe 17: zware bergetappe naar Madonna di Campiglio. Geen superlastige slotklim, maar daarvoor wel al paar zware bergen. Klassementsrenners die ver staan kunnen hier wel wat van hun achterstand terugsnoepen. 202 kilometer wel weer..
Etappe 18: heel zwaar begin, zeker omdat er gekoerst gaat worden van de ontsnapping van de dag. Na lang stuk vallei de Stelvio en na afdaling lastige slotklim naar Laghi di Cancano. Ook weer 210 kilometer lang..
Etappe 19: biljartvlakke etappe van 251 (!) kilometer
Etappe 20: koninginnenrit over de Angello, Izoard, Montginivro naar Sestriere. Ook weer 210 kilometer. Ze hadden het nog zwaarder kunnen maken door zoals hierboven gezegd naar de onverharde Fraiteve te gaan, waar hardnekkige geruchten om waren.
Etappe 21: alsof het allemaal niet genoeg was, eindigen we met een leuke tijdrit van 16,5 kilometer.

Het zijn misschien niet de steilste bergen, maar het is allemaal zo lang en zo verraderlijk, dat er mensen gigantisch door heen gaan zaken. Remember Yates en Pinot in 2018..

Maar drie echte bergritten als ik het zo lees?
Die lengte van de etappes zou ik niet teveel waarde aan hechten, dat hoeft niet altijd zwaar te zijn. 180 of 210 km, dat is het verschil niet.

Zo, weer speculaties in de schaakwereld.

Bij het toernooi dat deze week in Hoogeveen gehouden wordt, is na zeven ronden een Russisch meisje, Victoriia Kirchei genaamd, met een Fiderating van 2051, na 7 ronden op de vierde plaats terecht gekomen, en daarom mag ze met de playoffs meedoen.

Voor de niet-kenners: een Fiderating van 2051 is niet heel hoog. In internationaal opzicht eigenlijk gewoon heel erg laag.

Voor de kenners: wij weten dat dit meisje slechts 14 jaar oud is, en dat op die leeftijd een rating heel moeilijk te bepalen is.

Anyway: in de playoffs staat ze nu samen met drie heuse grootmeesters, die allemaal een rating van boven de 2500 hebben. Dat is internationaal gezien toch wel iets waar je respect voor hebt, al is het ook geen wereldtop.

Nu gaan er al de verhalen over vals spel, en manipulatie. Dit terwijl er juist naar aanleiding van eerdere valsspelgevallen (mensen die met smartphone op de plee gingen zitten om computers te raadplegen), er een verplichte detectorcontrole is bij verdenking. Mocht er dus vals gespeeld worden, dan moet dat wel weer door een nieuwe techniek gebeuren.

Zelf denk ik dat we hier gewoon te maken hebben met een supertoernooi van een supertalent. En dat past mooi, want dat andere supertalent, Alireza Firouzja (Iran), is hier ook lekker aan het scoren, al heeft hij dan vandaag verloren. 16 jaar en 4 maanden en al een rating van 2720 ofzo (top 30 van de wereld). De huidige wereldkampioen Carlsen was zo ver nog niet op die leeftijd.

En dat alles in Drenthe.... De hunebedden zijn niet de enige bezienswaardigheden daar, deze week.

eRCee schreef:
Die lengte van de etappes zou ik niet teveel waarde aan hechten, dat hoeft niet altijd zwaar te zijn. 180 of 210 km, dat is het verschil niet.

Ja, drie tijdritten zijn in elk geval drie zware ritten, want voor de klassementsrenners is een tijdrit altijd zwaar.
Voor de rest is het gewoon het aloude verhaaltje: de koers is zo zwaar als de renners hem maken.
Zovaak prachtige etappes gezien die in een flut eindigen en gewonnen worden door een kabouter, alleen omdat de grote mannen een wapenstilstand hebben die dag.

eRCee schreef:

In de etappe an sich maakt het niet uit maar elke dag 30 km extra... 10x 210 ipv 180 maakt 300 km extra. Toch 1.5 etappe meer op de fiets, minder rust etc

Ziet er weer mooi uit, dat deelnemersveld voor het TATA Steel Chess Tournament, in januari.
Een voortreffelijke mix van de huidige wereldtop en het jonge aanstormende talent. En natuurlijk de al meer dan 30 jaar aan de top staande legende Viswanathan Anand.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de verrichtingen van Alizera Firouzja, een pas 16 jarige Iraniër die met grote stappen op weg is naar de absolute top. Wellicht is hij de opvolger van Carlsen als wereldkampioen.

Magnus Carlsen..................... Norway ..... 2870
Fabiano Caruana................... U.S.A. ..... 2822
Anish Giri............................... Netherlands..... 2776
Ian Nepomniachtchi............... Russia ..... 2773
Wesley So.............................. U.S.A. ..... 2760
Viswanathan Anand............... India ..... 2757
Yu Yangyi............................... China ..... 2753
Jan-Krzysztof Duda................ Poland ..... 2748
Vladislav Artemiev.................. Russia .....2731
Alireza Firouzja....................... Iran .....2720
Jeffery Xiong........................... U.S.A. .....2712
Daniil Dubov........................... Russia ..... 2676
Vladislav Kovalev..................... Belarus ..... 2674
Jorden van Foreest................. Netherlands ..... 2632

Gast
geplaatst: vandaag om 12:36 uur

geplaatst: vandaag om 12:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.