- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Joy4ever
-
- 4613 berichten
- 1836 stemmen
Prognose 1000m:
1. Wüst
2. Van Beek
3. Boer/Leenstra
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
1. Wüst
2. Heather Richardson
3. Lotte van Beek
Joy4ever
-
- 4613 berichten
- 1836 stemmen
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ach rond schaatsen hangt ook een zweem van doping. Daarnaast ook genoeg betrapte gasten ja.
Of dat 30% van de Nederlandse schaatsers astma heeft.
Ik zeg niet dat ze dat allemaal veinzen maar er blijft een raar luchtje aan die sport zitten uiteraard. Ook als je kijkt naar diverse doktoren.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2378 stemmen
Mariannen Timmer (hematocriet)
Gianni Romme (werken met Nikkels en twee jaar nadat hij serieus begon met schaatsen het ene na het andere wereldrecord en olympische titels behaald)
Om er maar twee te noemen.
En Fabris zoals hij kwam, zag en overwon en na zijn absurde plafond direct weer wegzakte, tsja..
Sowieso is de ontwikkeling van wereldrecords erg opvallend. Het is dat de introductie van de klapschaats veel ontwikkelingen heeft verbloemd..
justforuse
-
- 112 berichten
- 0 stemmen
Mariannen Timmer (hematocriet)
Gianni Romme (werken met Nikkels en twee jaar nadat hij serieus begon met schaatsen het ene na het andere wereldrecord en olympische titels behaald)
Om er maar twee te noemen.
En Fabris zoals hij kwam, zag en overwon en na zijn absurde plafond direct weer wegzakte, tsja..
Sowieso is de ontwikkeling van wereldrecords erg opvallend. Het is dat de introductie van de klapschaats veel ontwikkelingen heeft verbloemd..
Wat jij over Romme zegt is gewoon aantoonbaar onwaar. Hij begon in 1992 serieus met schaatsen, werd in 1994 6e op de NK allround, dan ben je dus al serieus bezig (werd dat NK 2e op de 5000 en 4e op de 10.000 in een toen ook al sterk nederlands stayersveld). romme was toen 21. Zijn eerste wereldrecord reed hij pas december 1997, 2 maanden voor zijn 25ste verjaardag. Daar is helemaal niets verdachts aan. Ook een goed olympisch jaar op zijn 25ste is niet vreemd. Vergelijk met Jochem Uyttdehaage vier jaar later (of ga je die nu ook verdacht maken?) Sommige sporters vlammen gedurende enkele jaren, anderen hebben carrieres van 10 of meer jaar (zoals Bob de Jong).
Ook je kletspraatjes over Fabris is gewoon bullshit. Hij was gedurende meerdere seizoenen een hele sterke middenafstandschaatser (1500 en 5000 meter). Dat hij in Turijn goud won op de 1500 was enigszins verrassend, maar hé, in eigen land de Olympische spelen, dat geeft natuurlijk vleugels. Niets verdachts aan.
Met lulpraatjes kun je iedereen wel verdacht maken.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2378 stemmen
Het was wat gechargeerd. Ik bedoel meer dat Romme pas in het seizoen 1995-1996 een beetje bij de subtop kwam. Een jaar ervoor was hij echt nog een nobody, nationaal net aan subtop, internationaal nog nooit iets gepresteerd.
Afgezien van zijn leeftijd is het wel zinvol te kijken naar wat hij voor tijden heeft gereden. Eind 1995 schaatst hij op laaglandbanen indoor rond de 6.50 op de 5km, eind 1996 rond de 6.40, eind 1997 rond de 6.30 en in Nagano gaat ie naar de 6.22. Een halve minuut winst in 2 seizoenen tijd. Op de 10 boekt hij in die 2 jaar tijd 50 seconde winst.
Natuurlijk kan iemand een laatbloeier zijn. Het is logisch dat je op je 25e beter bent dan op je 22e, maar Romme was nooit een bijzondere junior in diens veld. Nu zegt dat niet alles, maar verdacht is het wel, helemaal gezien zijn Nikkels-connectie.
vwb Fabris, iemand die in zijn jeugd niet eens bij de subtop op de 1500 meter hoort, en tot 2005-2006 nooit een WC-1500 wint, op de 5000 ook niet meer dan een subtopper was, dan is het op z'n minst verdacht dat je net in precies bij je eigen OS zulke progressies boekt. Na de OS 2006 was hij ook zeker nog top, maar dat heeft ook niet heel lang geduurd.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Ik verwacht dat de winnares uit de rit tussen Wüst en Bowe komt. Fatkulina verwacht ik ook veel van.
1. Wüst
2. Bowe
3. Fatkulina
Met justforuse eens: dopingverhaal onzin, daarnaast innocent until proven guilty, lijkt mij. Verdachtmaking is lekker makkelijk allemaal.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2378 stemmen
Met justforuse eens: dopingverhaal onzin, daarnaast innocent until proven guilty, lijkt mij. Verdachtmaking is lekker makkelijk allemaal.
Ik verbind ook totaal geen gevolgen aan mijn vraagtekens. Het is niet dat ze hem wmb moeten schorsen vanwege verdacht rijden. Met speculeren is niks mis, er is eerder iets mis met het feit dat je over schaatsen en doping niks mag zeggen, want dat is allemaal maar onzin. Als Ricco naar op buitenblad omhoog stampt weet iedereen hoe laat het is, en mag je alles zeggen, maar in een vergelijkbare sport met dezelfde spiergroepen die worden gebruikt verdachtheden signaleert, dan is het blijkbaar not done om je vraagtekens te zetten. Het is extreem naief om te denken dat onze nationale toppers in het schaatsen schoon hebben rondgereden, helemaal als je bedenkt hoe makkelijk het voor wielrennenrs was te gebruiken en buiten schot te blijven als je het een beetje serieus aanpakt.
justforuse
-
- 112 berichten
- 0 stemmen
Het was wat gechargeerd. Ik bedoel meer dat Romme pas in het seizoen 1995-1996 een beetje bij de subtop kwam. Een jaar ervoor was hij echt nog een nobody, nationaal net aan subtop, internationaal nog nooit iets gepresteerd.
Afgezien van zijn leeftijd is het wel zinvol te kijken naar wat hij voor tijden heeft gereden. Eind 1995 schaatst hij op laaglandbanen indoor rond de 6.50 op de 5km, eind 1996 rond de 6.40, eind 1997 rond de 6.30 en in Nagano gaat ie naar de 6.22. Een halve minuut winst in 2 seizoenen tijd. Op de 10 boekt hij in die 2 jaar tijd 50 seconde winst.
Natuurlijk kan iemand een laatbloeier zijn. Het is logisch dat je op je 25e beter bent dan op je 22e, maar Romme was nooit een bijzondere junior in diens veld. Nu zegt dat niet alles, maar verdacht is het wel, helemaal gezien zijn Nikkels-connectie.
vwb Fabris, iemand die in zijn jeugd niet eens bij de subtop op de 1500 meter hoort, en tot 2005-2006 nooit een WC-1500 wint, op de 5000 ook niet meer dan een subtopper was, dan is het op z'n minst verdacht dat je net in precies bij je eigen OS zulke progressies boekt. Na de OS 2006 was hij ook zeker nog top, maar dat heeft ook niet heel lang geduurd.
Die halve minuut winst van Romme in twee seizoenen, was wel een halve minuut winst in de twee seizoenen dat de klapschaats zijn intrede deed (dat was in het seizoen 1997, het voorolympische seizoen), dus niet zo heel bijzonder. Idem voor de tien kilometer.
Fabris werd in 2004 al vierde bij de WK allround. Dat kun je niet als je op de middenafstanden al niet behoorlijk goed bent. En dan ga je je focussen op de Olympics in eigen land en richt je je op de 1500, en hoera dat lukt. Niets verdachts aan. Schaatsers pieken vaker tijdens de Olympische Spelen (Gustafson kon dat ook erg goed).
Waarom zou Fabris eigenlijk nog lang doorgaan, na zijn grote Olympische succes. Zat er nog heel veel meer in dan ? Heiden stopte ook na zijn grote Olympische succes, en Koss ook. Sommige sporters gaan door tot ze bejaard zijn (Ritsma, Bob de Jong, Pechstein (die laatste overigens wel een dopingzondaar)) en anderen stoppen op, of vlak na hun hoogtepunt.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1979 stemmen
Ik zet in op een podiumplaats voor Marrit 'altijd net-niet' Leenstra.
Wat kan die Sang Wa Lee eigenlijk op de 1000? Of kwam die echt alleen voor de 500?
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2378 stemmen
Dat laatste, terechte vraag, maar aangezien Fabris nog ruim 4 seizoenen is doorgegaan valt hij niet bepaald onder die categorie. En het is natuurlijk niet dat ik denk dat ik ineens in 2006 met doping is begonnen he.. Bij Fabris is het het hele plaatje. Ook die rare afmeldingen elke keer maken dat ik hem niet vertrouw.
En zoals ik al zei, de klapschaats heeft veel verbloemd ja, dat zou wel eens een zegen voor het schaatsen kunnen zijn geweest. Jij staat er duidelijk iets naiever in, maar waarom zou het schaatsen anders zijn dan het wielrennen, atletiek en langlaufen?
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Door een betere schaatstechniek, wisseling van trainer, andere trainingstechnieken, betere trainingsmogelijkheden, meer voor de sport leven, meer concurrentie, ouder en dus meer ervaren, etc. kun je ook betere prestaties neerzetten. Mijn inziens wordt dan te makkelijk doping als reden genoemd. Je kunt ook uitgaan van het goede in de mens.
Ik denk niet dat die Koreaanse voor de medailles meedoet op de 1000m.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2378 stemmen
Door een betere schaatstechniek, wisseling van trainer, andere trainingstechnieken, meer voor de sport leven, meer concurrentie, ouder en dus meer ervaren, etc. kun je ook betere prestaties neerzetten, dat kan dus ook niets met doping te maken te hebben.
Hier hebben we onszelf dus jarenlang mee voor de gek gehouden tijdens de Tour etc. De grootste wielrenners van de laatste 20 jaar blijken steevast gebruikt te hebben, en in het schaatsen is alleen ooit Pechstein geslachtofferd? Je gelooft toch niet dat zij de enige was?
Het lijkt me eerder zinvol en zelfs noodzakelijk altijd sceptisch te zijn zolang er geen fatsoenlijke controles zijn in een bepaalde sport.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Nogmaals: zolang er geen bewijs is, is voor mij iedere schaatser schoon. Dat dit in het wielrennen inmiddels een achterhaalde (en foutieve) conclusie is, betekent voor mij niet dat dit in het schaatsen ook maar meteen zo is.
En nu op naar goud numero 5.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Als de Amerikaansen het nu weer niet doen is er echt iets mis met hun pakken. Ik ga voorlopig gewoon uit van de dubbel Richardson - Bowe.
edit: zo die Zhang heeft wel hard gereden, amai...
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Hmf. Nog steeds dat vreselijke schaatsen? Hoeveel afstanden zijn er wel niet?
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3777 stemmen
Wüst momenteel tweede, Boer derde. Die Chinees eerste.
En zo blijft 't dus.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Geen goud? Wat???
Wel 2 medailles, maar toch wel tegenvallend eigenlijk.
Die Chinese verreweg de beste. Bijna 0,7 is een erg groot gat.
De Amerikaanse dames vallen erg tegen.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Zhang had gewoon de dag van dr leven. Leuk voor de Chinezen 1e keer goud met schaatsen.
Toch weer knap zilver en brons erbij !
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Mja, na al die gouden plakken is zilver en brons wel wat teleurstellend. Maar geen idee of we een landgenote hadden die hier echt favoriet voor goud was.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Manmanman, Hong Zhang, als je er vooraf 2 dubbeltjes op had ingezet was je nu miljonair geweest. Wat een tijd ook, onwaarschijnlijk. De Amerikaanse pakkenfabrikant enkeltje Guantanamo.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ja, ik snap niet eens hoe de Amerikanen lucht kunnen halen in dat pak. Lijken net Matroesjka's.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Haha, ja het ziet er ook nogal koddig uit. Denk ook steeds dat er schoudervulling in zit 
Ik had echt geen medaille verwacht op deze afstand, dit is gewoon gevonden eremetaal. Grote klasse weer van de Nederlandse equipe, ook nog plek 5 en 6. Staat geen maat op 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Kunnen de kenners me voorspellen met welke races we nog om goud spelen?
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3777 stemmen
Volgens otherfool kunnen we weer juichen bij de 10k mannen.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Als Sven de goede baan neemt, is hij topfavoriet op de tien kilometer.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
De op papier minste afstanden (500 + 1000) hebben we nu gehad 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.