- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #2
Het grote voetbaltopic #2
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Het mogelijk directe ontslag van Danny Blind is bij veel Ajacieden verkeerd gevallen. De assistent-trainer viel zelf vooral over het feit dat Johan Cruijff het woord 'onbetrouwbaar' heeft gebruikt rondom zijn persoon.
Cruijff ontkent de negatieve woorden over de voormalig verdediger echter stellig. "Tijdens de samenstelling van het technische plan, is naar de mening gevraagd van diverse mensen die met Danny hebben samengewerkt. Daar zijn verschillende reacties op gekomen", zegt Cruijff in gesprek met De Telegraaf.
"Nu wordt net gedaan of dit mijn reacties zijn, terwijl ik helemaal niet over zijn functioneren kan oordelen", vervolgt Cruijff zijn verhaal. "Dat heb ik ook aangegeven, dus snap ik niet dat ze dit uit mijn mond laten komen."
Het is heel moeilijk om in deze situatie te bepalen wie nou wat heeft gezegd.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
en de man blaat bijna louter nonsens (dan weer over Van Basten, dan weer Foppe, of Van Gaal, of Van Nistelrooy, of wie er maar aan de beurt is), .
Cruijff heeft meer voetbalverstand in zijn grote teen dan wie dan ook in Nederland. Ik heb hem nog nooit iets onverstandigs horen zeggen over voetbal. Laat ik Van Nistelrooy als voorbeeld nemen. Hetgene wat Cruijff hem verweet was dat hij geen goede voetballer is. Dat is ook zo, aan Van Nistelrooy heb je alleen iets in de 16 meter, niet als hij mee moet voetballen. Cruijff zei zelfs dat hij Van Nistelrooy wél een goede goalgetter vond, maar géén goede voetballer. Klopt als een bus.
Quido
-
- 14650 berichten
- 6151 stemmen
Van mij mag Louis van Gaal het nu ook gaan doen met Adriaanse. Maar ook dat zie ik niet gebeuren.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5589 stemmen
Dat otherfool de bittere waarheid over van Nistelrooy (toegegeven, het is wat beter geworden) als nonsens afdoet, is toch lichtelijk schokkend. Enig inlevingsvermogen en het is duidelijk waar de man het over heeft. Huntelaar was overigens uit hetzelfde wrakhout gesneden. Dan rest slechts weemoedig mijmeren aan een speler als Pettersson. Kon hesi baka, Stefan!
rep_robert
-
- 27556 berichten
- 4175 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Cruijff heeft inderdaad wel een aantal spelers zeer onterecht geschoffeerd waarbij v Nistelrooij de ergste was.
Komt vooral omdat Cruijff zijn vrienden (van Basten in dat geval) nooit laat vallen en altijd beschermd. Is een sterkte, maar ook een zwakte van Johan. Maar verder heeft de man een enorm voetbalverstand. Met afstand de meest intelligente voetbalman uit dit land. Misschien wel in de wereld.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Maar verder heeft de man een enorm voetbalverstand. Met afstand de meest intelligente voetbalman uit dit land. Misschien wel in de wereld.
Prima zo''n eerste zinnetje. Maar die laatste gaat dan natuurlijk weer nergens over. Dat Cruijff 1 van de weinige voetbalmannen is de je wel eens ergens iets over het spelletje hoort zeggen maakt hem nog geen intelligentere voetbalman dan al die duizend voetbalmensen die jij nog nooit over voetbal hebt horen spreken.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Prima zo''n eerste zinnetje. Maar die laatste gaat dan natuurlijk weer nergens over. Dat Cruijff 1 van de weinige voetbalmannen is de je wel eens ergens iets over het spelletje hoort zeggen maakt hem nog geen intelligentere voetbalman dan al die duizend voetbalmensen die jij nog nooit over voetbal hebt horen spreken.
Ik heb het over prominenten. Zowel echt intelligente voetbalmensen ken ik niet. Cruijff behoort denk ik tot de meest vooruitstrevende mensen. Jaren terug wilde hij ook al de 6+5 regel gebruiken om clubs met een goede opleiding te helpen.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Cruijff heeft inderdaad wel een aantal spelers zeer onterecht geschoffeerd waarbij v Nistelrooij de ergste was.
Onzin. Ik herhaal het maar weer eens. Het enige wat Cruijff over Van Nistelrooy heeft gezegd is dat hij geen goede voetballer is, maar wel een goede afmaker. Wat vindt je daar erg aan? Bovendien klopt het ook nog is.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Onzin. Ik herhaal het maar weer eens. Het enige wat Cruijff over Van Nistelrooy heeft gezegd is dat hij geen goede voetballer is, maar wel een goede afmaker. Wat vindt je daar erg aan? Bovendien klopt het ook nog is.
Van Nistelrooij werd onterecht neergezet als een redelijk matige speler. Ruud is geen Kluivert, maar hij kan wel degelijk voetballen.
De enige reden dat Cruijff dat toen riep was om van Basten back up te geven.
Paalhaas
-
- 1584 berichten
- 2592 stemmen
Als geen ander kan Cruijff neerbuigend doen over de voetbalkwaliteiten van gevestigde namen. Als Cruijff je een uitstekende speler noemt, nou dan zit je wel bij de beste vijf voetballers van de wereld.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Ik heb het over prominenten. Zowel echt intelligente voetbalmensen ken ik niet.
Dat laatste is natuurlijk exact het punt. Jij hebt de Di Stefano's van deze wereld nog nooit iets over voetbal horen zeggen (ik overigens ook niet hoor) omdat dergelijke opmerkingen hier niet doordringen. Net zoals ze in Brazilie of Engeland Cruijffs uitspraken over voetbal niet horen (tenzij ze direct over die landen gaan)
Zeggen dat Cruijff de meest zinnige dingen zegt over voetbal van alle Nederlandse prominenten is ergens op gebaseerd maar voor ter wereld heb je veel te weinig vergelijkingsmateriaal.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waarom zou Cruijff meer voetbalverstand hebben dan mannen als Louis van Gaal, Guus Hiddink en Piet de Visser?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Piet de visser heb ik vooral hoog zitten. Cruyff heeft veel voetbalverstand, alleen zegt ie ook genoeg onzinnige dingen over het spelletje. Hij is bekwaam maar een orakel is het ook niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom zou Cruijff meer voetbalverstand hebben dan mannen als Louis van Gaal, Guus Hiddink en Piet de Visser?
Hij is natuurlijk wel de geestelijk vader van het totaalvoetbal, dus aan zijn voetbalbestand twijfel ik geen moment, maar om het te implementeren op een moderne voetbalorganisatie is natuurlijk een nader verhaal. Hiddink heeft minder verstand van voetbal, maar is een geweldige people manager, Van Gaal hangt er tussen in en heeft een hele andere visie, gaat uit van discipline. Visser is een karakterloos type. Zal wel kijk op talent en het spelletje hebben, maar dat maakt je nog geen coach of leider.
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3634 stemmen
Ik ben benieuwd waar VI vanavond over zal gaan.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Geen idee. Maar dat is nog wel een mening die prima te verdedigen valt.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Ik ben benieuwd waar VI vanavond over zal gaan.
Met de topper op het programma vermoed ik voor minimaal de helft over PSV
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Van Gaal staat denk ik qua inhoud wel gelijk aan Cruijff. De rest kan er niet aan tippen hoe gedetailleerd Johan over zaken praat. Denk eens terug aan de CL analyses die hij bij de NOS deed jarenlang. Moeilijk te volgen, maar inhoudelijk heel sterk. Het probleem is alleen dat Cruijff weet dat hij bijna altijd wel gelijk heeft. Maakt hij soms wel misbruik van.
rep_robert
-
- 27556 berichten
- 4175 stemmen
Of weer een Cruijff preek van Johan, ben benieuwd. Heb zelf ook geen zin in dat bestuur gezeik de hele tijd. Hoop dat het ook een beetje over voetbal gaat uiteindelijk.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Met de topper op het programma vermoed ik voor minimaal de helft over PSV
Om 5 voor 10 zal het wel even op jullie wedstrijdje gaan 
Hopelijk wel een lange voorbeschouwing op Ajax-Heracles 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Trouwens, lieve mensen, wat een heerlijk sportweekendje hebben we voor de boeg. Morgenavond na de picknick danwel barbeque (ik blijf optimistisch) de topperrr Twente - PSV (waarbij Eindhoven de banden van de platte kar mag oppompen als het een tweetje wordt) en dan de zondag de Vlaamse hoogmis. Uw sterverslaggever zit er klaar voor!
Je vergeet nog de eerste Federer - Nadal sinds lange tijd vannacht.
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Een paar interessante artikelen:
Aanbieden vertrek schaakzet van Coronel & co - Ajax - AD
'Ajax-leiding bespeelt fans via dubieus pr-bureau' - Ajax - AD
E-mails bewijzen: Cruijff wilde wel een 'jassie' - Ajax - AD
En vooral deze:
Nauwkeurige mailchronologie van een oorlog bij Ajax - Ajax - AD
Als ik alle e-mails lees kom ik tot de conclusie dat Cruijff helemaal niet grof heeft gehandeld. Hij heeft misschien één à twee te harde uitspraken gedaan. Dit vond ik vooral interessant:
Bijeenkomst met RVC, directie en klankbordgroep. Jeroen Slop notuleert. Rik van den Boog maakt zich zorgen over de personele aansturing van het nieuwe beleid. Die moet in handen van de directie blijven. Cruijff antwoordt met:
'Dan hebben we bonje, waar halen jullie in godsnaam de moed vandaan om een oordeel over dit rapport te hebben. Het is slikken of wegwezen of het wordt een grote vechtpartij.'
Cruijff vindt het, volgens de stukken, bij Ajax 'een grote kolere bende'.
'De knowhow van de leiding is er niet. De afgelopen week met Spartak en ADO is schandalig. Deze directie bepaalt niet wie er mogen blijven. Anders is het bonje: het bestuur gaat niet bepalen wie wel of niet blijft.''
De volgende personen moeten er uit volgens de groep rond Cruijff. Liefst de andere ochtend om 8 uur.
Over Jan Olde Riekerink: 'Geen vinger in de pap meer: biedt hem Cape Town of Almere aan. Doet niet wat Johan wil. Ook 3 jaar geleden niet.'
Danny Blind: 'Twijfel of hij recht door zee is, geen vertrouwen en geen functie naar tevredenheid uitgevoerd. Compleet gefaald.'
'Daarna kende Cruijff de mensen niet meer en liet hij Jonk/ Bergkamp/Jongkind de beoordeling mededelen:
Gery Vink: 'Technische kwaliteiten schieten tekort (wie is dit eigenlijk?).'
Robin Pronk: 'Voorbeeld van een trainer gericht op alleen team en resultaat. Kan niets goed voor doen, het komt niet aan bij de spelers. En zijn vader deed dat ook nooit.'
Casimir Westerveld: 'Vraag het maar aan de ouders en collega trainers, veel te gestructureerd en vast in een team. Niet goed genoeg.'
Alex Geenaert: 'Schoolmeester (volgens Dennis).'
Edmond Claus: 'Minder geschikt als trainer, kan wel goed coördineren. Alternatief aanbieden.'
Heini Otto: 'Kan goed met mensen omgaan. Schiet tekort als trainer, kan goed clinics geven. Alternatief aanbieden.'
Tenslotte wilde Cruijff nog kwijt dat: 'Door hem aangedragen spelers nooit binnengehaald worden. En halfjaar geleden had hij nog een linkshalf aanbevolen, die is er nu nog niet. Na een schorsing hebben Jonk/Bergkamp/Cruijff nog drie kwartier met Van den Boog gepoogd een oplossing te vinden hetgeen niet gelukt is en leidde tot het vertrek van de groep zonder dat deze behoefte had aan een gezamenlijke persmededeling.'
Rutger Koopmans was niet bereikbaar voor commentaar.
Die mensen zijn dus beoordeeld en sommige zijn te licht bevonden. Ik vind het dan logisch dat je ze niet wilt behouden, maar wilt ontslaan. Ze zijn immers van mening dat ze niet goed genoeg zijn, het zou dan heel erg raar zijn om mensen die je niet genoeg vind te behouden. Daarnaast blijkt uit dit artikel dat Coronel het wel heel erg heeft opgeblazen. Wat ik het opvallendste vind is dat Koopmans al die mails namens Cruijff heeft gestuurd. Laat die Koopmans een misselijkmakende vent zijn, het zou mij niet verbazen als hij er soms het een en ander zelf bij heeft gezet.
EDIT: Overigens is het rapport Cruijff uitgelekt (als dit het rapport is ten minste):
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Sorry hoor, maar ik vind dit soort uitspraken toch wel erg dictatoriaal. Zo ga je toch geen samenwerking aan....
'Dan hebben we bonje, waar halen jullie in godsnaam de moed vandaan om een oordeel over dit rapport te hebben. Het is slikken of wegwezen of het wordt een grote vechtpartij.'
Deze directie bepaalt niet wie er mogen blijven. Anders is het bonje: het bestuur gaat niet bepalen wie wel of niet blijft.''
De directie/bestuur die er niet over gaat? Hoe verzin je het? Het begrip samenwerken is Cruijff volledig vreemd....
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Ik ben een beetje Cruijff en zelfs Ajax moe aan het worden na een weekje als deze. Niet gedacht dat ik dat snel zou zeggen.
Het wordt tijd dat er weer eens over voetbal gebabbeld wordt. Ook voor Ajax is dit een belangrijk competitieweekend. Als je zelf wint loopt je ieder geval in op Twente en/of PSV.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heb het plan Cruijff doorgenomen, maar zie er niets bijzonders in, sterker nog. De conclusie is dat Ajax weer een Europese topclub moet worden, omdat dat zo hoort omdat dat Ajax daarvoor zou moeten staan..... Wake up! Je kan er nog zo veel organogrammen op los laten maar met een budget van onder de 200 mjn doe je gewoon niet meer mee, of je nu Cruijff heet of niet..... Je talent wordt in de toekomst net zo goed als nu weggekocht.
Rapport Reinbo: Verkoop niet je spits in de winterstop.
rep_robert
-
- 27556 berichten
- 4175 stemmen
AAArrrghh ik zie die arrogante kop van Coronel weer. Heerlijk dat zwartmakerij hoor
Wie zijn er nou niet te vertrouwen dan. Daarom wilde ik dit nou niet zien, ik word hier weer agressief van.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.