- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #2
Het grote voetbaltopic #2
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Eindelijk, morgen in het AD Edwin Winkels, Barcelona kenner bij uitstek, over de daadwerkelijke invloed van Cruijff op het succes van Barcelona.
Is kennelijk vooral in Nederland een mythe. In Barcelona weet niemand daar iets van, buiten dat hij een soort 'filosofie' heeft voorgestaan. Allemaal meer symbolisch dan wat anders.
Stond er gisteren al in want die column is van woensdag. Maar vond het niet een heel overtuigend stukje.
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
Dat wil ik dan wel eens lezen.
Vond het bvb ook schrijnend hoe die Joep Schreuder geloof ik, laatst bij de Barca jeugdopleiding was en alles aan Cruijff probeerde toe te schrijven. Hoofd Opleidingen Amor had steeds zoiets van 'nou nee, we spelen wel aanvallend, zoals Cruijff dat ook wilde, maar dat is het wel' en die bracht het telkens nog beleefd tegenover die chauvinistische Hollanders.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Uit stukje bleek ook wel dat hij daar maar weinig te zeggen heeft maar bedoel dat het me me niet echt duidelijk werd waar dat op gebaseerd werd.
Stond dacht ik ook in dat Cruijff, Van Basten als trainer bij Barca wilde en niet Guardiola.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Cruijff had bij Barcelona nooit een rol zoals nu bij Ajax
Johan Cruijff had bij Barcelona nooit een rol zoals nu bij Ajax. Sinds zijn ontslag in Catalonië, al weer 15 jaar geleden, heeft de oud-Ajacied zich nooit meer met de dagelijkse gang van zaken noch met het technische beleid van Barça bemoeid. ,,De mening van Johan is belangrijk, maar wij als bestuur zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de besluiten."
Bijna dagelijks bepaalt Johan Cruijff het nieuws rond Ajax. Zijn medestanders hopen dat hij in Amsterdam een, hoewel goedkopere, Nederlandse kopie van FC Barcelona neerzet. Het grote verschil is dat hij zijn nu geslonken invloed bij Barça op de achtergrond uitoefende, nooit op de voorpagina's, meldt het AD vandaag.
,,Wat vind jij eigenlijk van Frank Rijkaard,'' vroeg toenmalig voorzitter van Barcelona Juan Laporta hem nadat de door Cruijff geopperde Guus Hiddink en Ronald Koeman in 2003 het aanbod om trainer te worden hadden afgeslagen. ,,Ja, da's ook wel een goeie,'' was het antwoord van de Amsterdammer. En Laporta besloot de oud-pupil van Cruijff aan te trekken.
Net zoals Pep Guardiola een gevorderde leerling van de doelpuntenprofeet was. Cruijff had liever Marco van Basten in 2008 als opvolger van Rijkaard gezien, maar Begiristain koos voor de onervaren Guardiola.
,,De mening van Johan is belangrijk, maar wij als bestuur zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de besluiten,'' zei Laporta eens, zonder de rol van Cruijff te bagatelliseren. ,,Johans invloed op het huidige Barça is positief en onbetwistbaar. Wij hebben allemaal zijn master gevolgd omdat we wisten dat dat ons naar succes zou leiden,'' beargumenteerde Laporta de benoeming van Cruijff tot erevoorzitter.
Met coach Rijkaard en later Guardiola had en heeft Cruijff slechts sporadisch contact. ,,Wij moeten Cruijff en Rexach dankbaar zijn voor wat zij hier ooit bij deze club hebben neergezet,'' zei Guardiola in december na de 5-0 zege op Real Madrid. ,,Maar,'' voegde hij er later aan toe, ,,het is de verdienste van de trainers en voorzitters die daarná kwamen dat dat fundament niet is afgebroken.''
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Vooral dat stukje over Rijkaard vind ik maar een erg vreemde passage.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3911 stemmen
Lees trouwens dit in column over Ajax. Zou wel heel veel verduidelijken.
Het is een vuile oorlog zoals er nog nooit een in het Nederlandse clubvoetbal gevoerd is. Cruijff en het slijmballenlegioen om hem heen ontkenden in de afgelopen dagen de spraakmakende citaten. Maar gisteravond beweerde de top van Ajax dat tal van telefoontjes en gesprekken op band zijn vastgelegd om zich later te kunnen verweren tegen kennelijk te verwachten ontkenningen. Het kan haast niet anders of de uitgetikte teksten van deze taps komen dezer dagen beschikbaar.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Schitterend, al die mensen die Ajax niet moeten en hier op Cruijffs actie komen spuwen. Jammer voor jullie, maar eindelijk is er iemand die Ajax uit die al 7 jaar lang durende negatieve cirkel wil gaan halen. Ik snap dat mensen dit vervelend vinden, omdat Ajax de potentie heeft elke club in Nederland te overklassen. Het werd tijd dat iemand eens wat ging proberen en of het nu uiteindelijk gaat lukken of niet, klasse dat Cruijff het tenminste probeert. En met zoveel voetbalknowhow die nu binnen Ajax komt moet het wel beter gaan. Slechter kan toch niet.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
.
Ja, met alleen voetbalkennis kom je er. Not! Al ben ik hier wel blij mee, dit kan heel goed averechts gaan werken. Tuurlijk kan het beter gaan, net zo goed als het slecht gaat. Cruyff neemt zijn verantwoorelijkheid niet in een functie, en ik acht de kans groter dat hij het korter dan een half jaar blijft dan langer.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
.
Ja, met alleen voetbalkennis kom je er. Not! Al ben ik hier wel blij mee, dit kan heel goed averechts gaan werken. Tuurlijk kan het beter gaan, net zo goed als het slecht gaat. Cruyff neemt zijn verantwoorelijkheid niet in een functie, en ik acht de kans groter dat hij het korter dan een half jaar blijft dan langer.
Gelukkig neemt Cruijff niet alleen voetbalkennis mee, maar ook bestuurlijke klasse. Oa Molenaar, maar mannen als Leo van Wijk zullen ook vast en zeker weer erbij komen. Zou goed zijn als zo'n persoon een functie in het bestuur krijgt. Cruijff adept, maar wel iemand die zelfstandig denkt.
En hoe kan het nog slechter gaan? 7 jaar geen titel. Dit is het dieptepunt uit de Ajax geschiedenis. Ik wou dat ik in de jaren 70 erbij was. Dat waren nog eens tijden. Het zal alleen maar beter gaan.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Uiteraard, al leeft Cruyff in een droomwereld. Hij leeft nog in het oude tijdperk, tijden zijn veranderd. Dat waren idd tijden in de jaren 70, al zullen we nooit meer op dat punt terug komen. Het wordt tijd dat Jopie dat ook eens in gaat zien.
Nicolage Rico
-
- 20240 berichten
- 2395 stemmen
Tot nu toe brengt Cruijf de laatste jaren enkel gezeik mee naar de club. Hoop dat het lang zo doorgaat, al verwacht ik - net als de rest - dat Cruijf er niet langer dan een half jaar, misschien een jaar, zal zitten.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Tot nu toe brengt Cruijf de laatste jaren enkel gezeik mee naar de club. Hoop dat het lang zo doorgaat, al verwacht ik - net als de rest - dat Cruijf er niet langer dan een half jaar, misschien een jaar, zal zitten.
GVD, net een lap getypt, valt het internet uit. Hier maar even de korte tekst:
Cruijff was vervelend omdat hij veel riep maar niks deed. Nu doet hij wel wat, daar is iedereen blij mee. En waarom zou hij snel stoppen? Bestuur weg, vd Boog gaat vast weg en Ajax krijgt overal Cruijff volgelingen die Johans beleid uit gaan voeren.
Nicolage Rico
-
- 20240 berichten
- 2395 stemmen
Cruijf is iemand die niet tegen kritiek kan. Hij is een haantje dat geen tegenspraak wenst. Zou me echt helemaal niks verbazen als het snel weer botst - met wie dan ook. Met zo'n man haal je alleen maar gezeik binnen joh. Net zoals van Hanegem dat bij Feyenoord zou hebben, alleen dan nog in mindere mate, waarschijnlijk.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Cruijf is iemand die niet tegen kritiek kan. Hij is een haantje dat geen tegenspraak wenst. Zou me echt helemaal niks verbazen als het snel weer botst - met wie dan ook. Met zo'n man haal je alleen maar gezeik binnen joh. Net zoals van Hanegem dat bij Feyenoord zou hebben, alleen dan nog in mindere mate, waarschijnlijk.
Hij krijgt nu toch ook geen tegenspraak meer? Het tegenwerkende bestuur stopt ermee.
Ik denk dat het verschil tussen Cruijff en van Hanegem is dat Cruijff wel een zakelijke kant heeft en dat WvH vooral uit emotie werkt. Cruijff lijkt wat meer na te denken over wat hij wil. Overigens vind ik Willem ook een prima man. Eigenlijk zou hij ook gewoon in dienst van Feyenoord moeten zijn in 1 of andere functie.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Hij krijgt nu toch ook geen tegenspraak meer?
Er zijn bij elke club en elk bedrijf mensen nodig die durven tegen te spreken, aan jaknikkers heb je niets.
Nicolage Rico
-
- 20240 berichten
- 2395 stemmen
Hij krijgt nu toch ook geen tegenspraak meer? Het tegenwerkende bestuur stopt ermee.
Ik denk dat het verschil tussen Cruijff en van Hanegem is dat Cruijff wel een zakelijke kant heeft en dat WvH vooral uit emotie werkt. Cruijff lijkt wat meer na te denken over wat hij wil. Overigens vind ik Willem ook een prima man. Eigenlijk zou hij ook gewoon in dienst van Feyenoord moeten zijn in 1 of andere functie.
Geen tegenspraak meer van het tegenwerkende bestuur dat vertrokken is. Maar ik verwacht dat het snel weer hommeles zal zijn met een man met zulk haantjesgedrag. Hij weet wat hij wil, maar dat is bedekt met een fikse laag eigenwaan
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
Het leuke aan Cruijff zijn is: als alles goed gaat komt dat door Cruijff, als alles misgaat komt dat door dat anderen Cruijff niet begrepen hebben. Of zo..
.
Nicolage Rico
-
- 20240 berichten
- 2395 stemmen
Het leuke aan Cruijff zijn is: als alles goed gaat komt dat door Cruijff, als alles misgaat komt dat door dat andere Cruijff niet begrepen hebben. Of zo..
.
En de meeste mensen geloven hem nog ook. Toch erg knap.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Geen tegenspraak meer van het tegenwerkende bestuur dat vertrokken is. Maar ik verwacht dat het snel weer hommeles zal zijn met een man met zulk haantjesgedrag. Hij weet wat hij wil, maar dat is bedekt met een fikse laag eigenwaan
Zijn manier is niet altijd chique, dat klopt. Maar het gaat mij om het eindresultaat. Belang van Ajax gaat boven alles en ik denk dat Ajax met hem er beter van wordt.
]Maar één man die het voor het zeggen heeft, dat soort dictatoriaal beleid kan je toch niet toejuichen. Als Ajacied zou ik hopen dat hij ook tegenspraak krijgt, van wie dan ook. Zonder kritiek kan je niet groeien.
Er zijn bij elke club en elk bedrijf mensen nodig die durven tegen te spreken, aan jaknikkers heb je niets.
Hij zal ook zeker tegengas krijgen. Denk je dat mensen als Molenaar of Frank de Boer op alles ja en amen zeggen? Natuurlijk niet. Maar het zijn wel mensen die Cruijff visie steunen, dus de algemene lijn zal dezelfde koers zijn.
Het leuke aan Cruijff zijn is: als alles goed gaat komt dat door Cruijff, als alles misgaat komt dat door dat andere Cruijff niet begrepen hebben. Of zo..
.
Dat is jouw aanname. Gezien je enorme afkeer weet ik niet of ik dat serieus moet nemen.
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
En gezien jouw wel zeer neutrale positie moeten we jou natuurlijk wel erg serieus nemen.
.
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
Hij zal ook zeker tegengas krijgen. Denk je dat mensen als Molenaar of Frank de Boer op alles ja en amen zeggen? Natuurlijk niet. Maar het zijn wel mensen die Cruijff visie steunen, dus de algemene lijn zal dezelfde koers zijn.
Vraagje: welke visie? Alles wat Cruijff beweert weet iedereen bij Ajax toch al lang?
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
En gezien jouw wel zeer neutrale positie moeten we jou natuurlijk wel erg serieus nemen.
.
Nee hoor, moet je helemaal zelf weten. Maar wat er ook bij Ajax gebeurd, je vind het toch wel slecht of dom. Daar hecht ik nou niet echt waarde aan.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Vraagje: welke visie? Alles wat Cruijff beweert weet iedereen bij Ajax toch al lang?
Misschien weten ze het, maar ze voeren het niet uit. Jeugdopleiding, aankoopbeleid 1e elftal etc. Daar gaat het echt waardeloos mee.
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
Ja, maar daar kan Cruijff ook weinig aan veranderen he... Het is niet alsof Ajax opeens betere spelers kan kopen of meer geld kan uitgeven. Bovendien raken ze talent nog net zo snel kwijt.
Wat wil ie daar aan doen dan?
.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Met de jeugdopleiding zit het wel goed, kan je toch onmogelijk waardeloos noemen. Er breken elk jaar wel een aantal jeugdspelers door. Dat ze niet allemaal van het niveau Wesley Sneijder zijn, daar kan je weinig aan doen.
Nicolage Rico
-
- 20240 berichten
- 2395 stemmen
Het begint natuurlijk met het beleid. Kijk, de Europacup 1 winnen zullen ze waarschijnlijk nooit meer (ook al denken sommigen daar anders over), maar als de basis er is, zouden ze kampioen van Nederland moeten kunnen worden. Maar goed, dat kan Feyenoord ook over een aantal jaar, als ze zo doorgaan. 
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Ja, maar daar kan Cruijff ook weinig aan veranderen he... Het is niet alsof Ajax opeens betere spelers kan kopen of meer geld kan uitgeven. Bovendien raken ze talent nog net zo snel kwijt.
Wat wil ie daar aan doen dan?
.
Met de goede mannetjes op de goede plaats kan er wel degelijk een hoop veranderen. Zo zou een trainer niet meer standaard moeten halen wie hij wil, als de rest van de club dit onzin vind of als de scouting er negatief over is. Zo was het alleen Jol die Mido, Ooijer en Tainio wilde, ondanks negatieve adviezen.
Ajax moet spelers beter opleiden, zoals vroeger. Topversterkingen moet je kopen, de rest zelf opleiden. Er zit nu zo weinig voetbalknowhow binnen Ajax dat er te weinig beoordeeld wordt wie nou goed is en wie niet. Vind jij vd Boog geschikt om te bepalen of een spits bij Ajax past? Dat soort dingen..
kos
-
- 46825 berichten
- 8952 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Met de jeugdopleiding zit het wel goed, kan je toch onmogelijk waardeloos noemen. Er breken elk jaar wel een aantal jeugdspelers door. Dat ze niet allemaal van het niveau Wesley Sneijder zijn, daar kan je weinig aan doen.
Alleen moet het wel het streven zijn op een nieuwe Sneijder af te leveren. Nou hebben we op dit moment wel een nieuwe Sneijder binnen Ajax lopen, maar dat bedoel ik niet
Da's het broertje van, voor de mindere Ajax volgers.
De jeugdopleiding is zeker niet waardeloos, maar het was ooit veel beter.
The Oceanic Six
-
- 60500 berichten
- 4103 stemmen
Voetbalzone - Rosell doet vast prognose voor Spaanse bekerfinale: 'Het wordt 5-0'
man, man.
Die kop is wel wat achterbaks. Als ik de tekst lees:
Dan is het toch meer als geintje geweest.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.