- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic
Het grote voetbaltopic
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
@ otherfool
Zou je niet beter kunnen stellen dat het kampioenschap iets zegt over de periode ervóór. Dus Twente was vorig jaar de grootste club. En Spanje was het beste landenteam van de wereld over de afgelopen 4 jaar.
Eindelijk een zinnige opmerking, hier zit zeker iets in... maar hoe meet je de nieuwe verhoudingen? Toch met de huidige stand en de Fifa-ranglijst?
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Ik denk dat je die dus niet kunt meten. Of aan de ranglijst van het moment. Maar het principe van een seizoen is natuurlijk dat je pas aan het einde weet wie de beste is.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Maar wanneer ben je een grotere club. Is dat puur supporters gerelateerd (wat mij betreft absoluut niet) of telt bekendheid ook mee? Deze discussie is al vaak gevoerd maar ben er van overtuigd dat PSV wereldwijd veel bekender is dan Feyenoord. Azië en Zuid Amerika is PSV veel bekender en zelfs in Europa is PSV denk ik hede ten dage bekender. Dat Feyenoord in Nederlander meer aanhangers heeft geloof ik meteen maar daar stopt de wereld niet.
Het staat in ieder geval open ter discussie en interpretatie.
Ik neem de stand natuurlijk niet zomaar als uitgangspunt; daarin is de organisatie, geld, stadion, supporters, eerdere successen, macht, spelersgroep, coaching staff namelijk al in meebegrepen; de som van al die delen levert emergent de beste prestatie en grootste club op.
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Otherfool, volgens mij haal je twee begrippen door elkaar: 'Groot zijn' en 'De Beste zijn'. Twente is vorig jaar de beste club van Nederland, maar de beste hoeft niet de grootste club te zijn. De grootste club van Nederland is en blijft natuurlijk Ajax
En dat zeg ik niet omdat ik voor Ajax ben. Qua prijzen is Ajax het groots, qua supporters aantal zeker (bron:"Uit de "Football Top 20" van onderzoeksbureau SPORT+MARKT is gebleken dat Ajax in 2010 ongeveer 7,1 miljoen supporters in Europa heeft, een stuk meer dan rivalen Feyenoord en PSV (respectievelijk 1,6 en 1,3 miljoen)."), qua opleiding en ga zo maar door. Op dit moment is Ajax niet de beste, maar zeker wel de grootste. Dat zie je ook aan de media-aandacht, de druk die er zit bij de club, het stadion etc.
chevy93
-
- 12764 berichten
- 1338 stemmen
Op dit moment is Ajax niet de beste,
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Qua spel wel (de laatste paar wedstrijden), maar niet qua ranglijst 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3892 stemmen
is Ajax het groots, qua supporters aantal zeker (bron:"Uit de "Football Top 20" van onderzoeksbureau SPORT+MARKT is gebleken dat Ajax in 2010 ongeveer 7,1 miljoen supporters in Europa heeft, een stuk meer dan rivalen Feyenoord en PSV (respectievelijk 1,6 en 1,3 miljoen)."),
Geloof die cijfers op zich best maar vraag me wel altijd af hoe ze dat meten. Ik ken echt werkelijk niemand die ooit door een dergelijk bureau naar zijn clubvoorkeuer is gevraagd. En nogmaals waarom zegt het aantal supporters iets over grootte van een club? Ik vind bekendheid veel meer zeggen.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Dan is China dus een groter voetballand dan Nederland omdat ze meer supporters hebben, Uruguay omdat ze daar in de zwart/wit tijd meer hebben gewonnen, Noord-Korea omdat er daar meer 'druk' op staat, Mexico omdat ze daar een groter stadion hebben en ga zo nog maar eventjes door.
Tja, ik vind van niet.
The Oceanic Six
-
- 60504 berichten
- 4103 stemmen
Je logica is weer eens om te huilen
Buiten Nederland zijn de meeste mensen het er over eens dat homo's zieke mensen zijn die niet met elkaar mogen trouwen. Buiten West-Europa zijn de meeste mensen het er wel over eens dat de aarde een paar duizend jaar oud is.
Het is niet voor niets een drogreden natuurlijk.
Jouw meningen hier zijn ook vaak om te huilen. Dat compenseert het weer.
Je vergelijking met homoseksualiteit is ook om te huilen.
Ik denk dat ik maar niet de discussie meer met je aan ga. Je snapt zaken over voetbalemoties niet. Oa Reinbo en Nicolas Rico hebben het net netjes verwoord. Misschien snap je het ooit nog eens.
The Oceanic Six
-
- 60504 berichten
- 4103 stemmen
Ajax is altijd de beste. Ook als ze niet de beste zijn. Dan zijn ze toch de beste. Waarom? Omdat ze de beste zijn.

chevy93
-
- 12764 berichten
- 1338 stemmen
Bij synoniemen van beste vind je ook Ajax. 
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Jouw meningen hier zijn ook vaak om te huilen. Dat compenseert het weer.
Je vergelijking met homoseksualiteit is ook om te huilen.
Met alle respect, maar dan ben je gewoon te onnozel om een simpele metafoor te snappen. Die staat namelijk nog steeds recht overeind.
Misschien snap je het ooit nog eens.
Ik sta eerder in een Ajax shirtje Joduh Joduh te gillen dan dat jij elementaire argumentatie-regels onder de knie krijgt, schat ik zo. Maar laat inderdaad maar zitten verder.
The Oceanic Six
-
- 60504 berichten
- 4103 stemmen
Sorry, maar als je niet ziet dat de club Feyenoord meer impact heeft op Nederland dan de club PSV, dan heb je er niet veel kaas van gegeten. En ik doel dan op de zaken buiten de veldprestaties. In Duitsland spreekt Bayern ook meer tot de verbeelding dan Mainz of Dortmund.
rep_robert
-
- 27527 berichten
- 4114 stemmen
Ajax blijft voor mij de beste, ook al staan we niet op nummer 1. Het is en blijft de beste en mooiste club die er bestaat
Niet alles hoeft prestatiegericht geïnterpreteerd te worden he 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6114 stemmen
In 2010 is Ajax ook de best presterende ploeg geweest in Nederland; meeste punten behaald, meeste doelpunten voor en minste doelpunten tegen. Net als het Nederlands elftal overigens, dat de beste nationale ploeg was in 2010 (15x winst, 1x gelijk, 1x verlies). (alleen kopen beide er niks voor, wat prijzen betreft)
Knisper
-
- 13049 berichten
- 1282 stemmen
In Duitsland spreekt Bayern ook meer tot de verbeelding dan Mainz of Dortmund.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan is China dus een groter voetballand dan Nederland omdat ze meer supporters hebben, Uruguay omdat ze daar in de zwart/wit tijd meer hebben gewonnen, Noord-Korea omdat er daar meer 'druk' op staat, Mexico omdat ze daar een groter stadion hebben en ga zo nog maar eventjes door.
Tja, ik vind van niet.
Het gaat om de emotie die voetbal te weeg brengt. Geloof grif dat Uruguay een groter voetbal land is dan Nederland, het leeft daar nog meer. In China niet. Voor mij is voetbal een gevoel, geen ranglijst of ander cijfertje.
rep_robert
-
- 27527 berichten
- 4114 stemmen
Een groot voetballand vind ik wat anders dan de beste zijn. Grootheid bereik je toch vooral door prestaties die je hebt verricht. Niet alleen in het voetbal is dat zo, ook in de filmindustrie en in de muziek industrie werkt het zo. Enkele uitzonderingen daar gelaten heeft grootsheid vaak toch wel met prestaties te maken. Uruguay is op dit moment een schim uit het verleden, uit de jaren 60. Iets waar wij ons allemaal niets van kunnen herinneren. Ik zie ze niet als een groot voetballand.
Dat het volk daar veel fanatieker is staat buiten kijf. In die Zuid Amerikaanse landen is het meer een manier van leven dan echt een supporter zijn. Je kan het allemaal anders interpreteren.
Nicolage Rico
-
- 20230 berichten
- 2384 stemmen
Maar wanneer ben je een grotere club. Is dat puur supporters gerelateerd (wat mij betreft absoluut niet) of telt bekendheid ook mee? Deze discussie is al vaak gevoerd maar ben er van overtuigd dat PSV wereldwijd veel bekender is dan Feyenoord. Azië en Zuid Amerika is PSV veel bekender en zelfs in Europa is PSV denk ik hede ten dage bekender. Dat Feyenoord in Nederlander meer aanhangers heeft geloof ik meteen maar daar stopt de wereld niet.
Ik denk niet dat PSV bekender is over de wereld. Misschien in Brazilië, vanwege Ronaldo, Romario en Reis.
En misschien bij de jeugdige fans, omdat PSV de laatste jaren meer heeft laten zien dan Feyenoord, europees gezien. Hoewel de UEFA CUP uit 2002 ook nog telt.
rep_robert
-
- 27527 berichten
- 4114 stemmen
UEFA Cup zegt de mensen vrij weinig denk ik Rico. Ik kan ze behalve Feyenoord al nauwelijks opnoemen. Jij wel, de laatste 10 winnaars? Daarnaast is dat buiten Europa al bijna helemaal niets waard. Noem jij maar is 5 Copa SudAmerica winnaars(laat staan 5 Copa Libertadores winnaars) uit de laatste 10 jaar. Misschien dat je alleen die van dit jaar kan noemen omdat ze hem 2 weken geleden hebben gewonnen 
The Oceanic Six
-
- 60504 berichten
- 4103 stemmen
Ik heb geen cijfers, maar ik denk dat Bayern toch wel landelijk fans heeft zitten, ook in massale vorm. Dat heeft Ajax in NL, Real in Spanje en Juventus in Italie ook om er een paar te noemen.
Ik zeg ook niet dat zon club meteen de meest populaire club is. Maar Bayern is in Duitsland wel de club waar de meeste interesse in is. Dat is Ajax duidelijk in NL. Iedereen heeft er een mening over en zon club kent vaak net zo veel volgers als mensen die er een hekel aan hebben.
Wat dat betreft is Feyenoord gewoon na Ajax de grootste club hier. Denk dat als PSV 13e staat, er veel minder rumoer en ophef is als met Feyenoord nu. Natuurlijk zal er ook dan wel tumult zijn, maar wel in veel kleinere mate. Het grote instituut Feyenoord dat bijna naar de klote is, dat is veel grootster.
eRCee
-
- 13450 berichten
- 1981 stemmen
Volgens mij heeft Dortmund veel fans en is Bayern juist in de rest van het land niet geliefd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij heeft Dortmund veel fans en is Bayern juist in de rest van het land niet geliefd.
Denk dat Bayern zowel vaak geliefd (meeloopvolk heb je overal) als gehaat is (supporters van andere clubs). Staat verder buiten kijf dat Bayern de grootste club van Duitsland is, Historisch gezien zet ik HSV ook nog boven Dortmund, die inderdaad wel het hele dichtbevolkte Ruhrgebiet aanspreken (Op Relsenkirchen na dan
)
The Oceanic Six
-
- 60504 berichten
- 4103 stemmen
Voetbalzone - 'Als ik Heerenveen ga trainen, maak ik ze kampioen'
Ik ga Louis missen als hij er ooit mee stopt. Toch heerlijk, iemand met zon mega ego die denkt dat hij de allerbeste is 
Moet hem wel nageven...Ajax, Barca, AZ, Bayern. Hij weet ook wel ploegen kampioen te maken. Alhoewel alleen AZ kampioen maken bijzonder is van dat lijstje.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De Pers.nl
Wesley Sneijder is als derde geëindigd in de verkiezing 'kampioen van de kampioenen' van de gezaghebbende Franse sportkrant L'Equipe.
De voetballer van Internazionale en het Nederlands elftal kreeg 530 punten. De Spaanse tennisser Rafael Nadal won met 777 punten. Nadal bracht dit jaar drie grandslamtoernooien op zijn naam: Roland Garros, Wimbledon en de US Open.
De Spaanse voetballer Andres Iniesta eindigde voor Sneijder als tweede met 559 punten. Hij behaalde met Spanje ten koste van Nederland de titel bij het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Iniesta maakte de enige treffer in de finale.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3892 stemmen
Noord-Korea omdat er daar meer 'druk' op staat,

AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Voetbalzone - 'Als ik Heerenveen ga trainen, maak ik ze kampioen'
Ik ga Louis missen als hij er ooit mee stopt. Toch heerlijk, iemand met zon mega ego die denkt dat hij de allerbeste is 
Moet hem wel nageven...Ajax, Barca, AZ, Bayern. Hij weet ook wel ploegen kampioen te maken. Alhoewel alleen AZ kampioen maken bijzonder is van dat lijstje.
Inderdaad schitterend dat zelfvertrouwen van hem. Dat vind ik ook overigens van Mourinho, mooi dat bluf. Nu moet Ajax nog z'n bluf terugkrijgen en het komt weer goed 
happie
-
- 6258 berichten
- 426 stemmen
Ajax kan op zoek naar nieuwe aanvallers. Diverse Spaanse en Engelse media melden dat zowel Luis Suárez als Mounir El Hamdaoui in januari worden verkocht. Real Madrid en Fulham hebben een bod in Amsterdam neergelegd.
De spitsen hebben het helemaal gehad in de Arena. Suárez is uitgekeken op de Nederlandse competitie en baalt van zijn zeven duels schorsing. De Uruguyaan weet dat hij de schorsing ook naar het buitenland meeneemt, maar heeft zijn zaakwaarnemer Pere Guardiola opdracht gegeven om driftig op zoek te gaan naar een club in Spanje.
Real Madrid moet Gonzalo Higauín waarschijnlijk tot aan maart missen, en trainer José Mourinho wil er absoluut een aanvaller bij. Los Merengues is bereid om in eerste instantie 21 miljoen euro over te maken naar Ajax. Het bedrag kan oplopen tot 26 miljoen als Real zich de komende jaren plaatst voor de Champions League.
Fulham schijnt vrijwel rond te zijn met Martin Jol en dat betekent dat El Hamdaoui ook kan verkassen. De Londenaren hebben 8 miljoen euro over voor de Marokkaan, maar willen dat wel in drie termijnen betalen. Ajax beraadt zich nog over de voorstellen van zowel Real als Fulham, trainer De Boer is geneigd om in te stemmen.
De shortlist van Ajax is overigens ook bekend. Romelu Lukaku (Anderlecht), Ricky van Wolfswinkel (FC Utrecht), Tim Matavz (FC Groningen), Rydell Poepon (De Graafschap), Luuk de Jong (FC Twente) en Roy Beerens (SC Heerenveen) prijken allen op het lijstje, waaruit De Boer er twee mag kiezen.
rep_robert
-
- 27527 berichten
- 4114 stemmen
Poepon op de shortlist??????? Die komt bij Ajax weg. Sjonge jonge jonge 
Maar het staat verder alleen als gerucht vermeld, dus ik neem dit met een flinke korrel zout.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.