- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Anime-series
Anime-series
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Fate / Stay Night, Green Green, Please Teacher en Witchblade met voorrang ofcourse. Al verwacht ik niet dat het de briljantie van Queen's Blade overtreft. Elfen Lied ook maar eens van je lenen .
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
Soort recensie van een jaar geleden:
Bleach is een animereeks waar ik dolenthousiast op terugblik. De eerste drie seizoenen waren stuk voor stuk memorabel, spannend, emotioneel, grappig en simpelweg de moeite waard. Mede door een hele resem, een stortvloed als het ware aan goed uitgewerkte en interessante karakters was dit meer dan een leuke zit. Het personage dat mij het meeste boeide, of waar in ik me wel herkende was waarschijnlijk Urahara Kisuke, de ietwat vreemd ogende ex-12th Squad Captain en thans eigenaar van een dubieus winkeltje. Naast zijn uiterlijk (die malle hoed) sprak ook zijn mysterieuze aard me aan. Iemand met kleur, en een persoonlijke smaakmaker.
Uiteraard zullen de anderen je niet steenkoud laten. Zaraki Kenpachi, Sado of ‘Chad’, Yoruichi, ‘Kon’ en de helft die ik vergeten ben zijn allen fantastische persoonlijkheden.
De verhaallijn en de uitwerking ervan kon in mijn ogen wel beter zijn aangepakt. Sommige schijnbaar essentiële scènes zijn gewoon weggelaten. Het zou kunnen dat dit in de volgende seizoenen nog aan bod komt, maar daar ik niet van plan ben om op korte termijn een nieuw seizoen binnen te halen, ben ik hier weinig mee. Het verhaal kon m.a.w. beter opgevuld worden. Dit is dan ook het enige puntje van kritiek.
Enfin, dat laatste is niet helemaal waar. Als je, zoals ik, op anderhalve week drie seizoenen hebt gezien, kan het zijn dat de muziek wat repetitief aanvoelt. De makers beschikten over een relatief uitgebreide muziekkeuze, doch af en toe kan hetzelfde deuntje meerdere keren per aflevering, verschillende afleveringen na elkaar voorkomen. Het wordt nooit echt storend, maar het viel gewoon op. Laat ik bij deze nog toevoegen dat deze score werkelijk geniaal is, en dat de componist(en) absoluut een pluim verdien(en)t.
Beste afleveringen:
Ichigo’s bankai
Ontmoeting met zijn Soul Slayer
Gevechten met Kenpachi
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
Het verhaal van de man die steeds op de juiste plaats was. Great Teacher Onizuka of kortweg 'GTO' is een animeserie die 33 afleveringen lang verrassend en boeiend bleef, maar daarna tijdens de resterende 10 serieus in niveau daalde. Onizuka Eikichi, 22 jaar oud, vrijgezel is een geweldig personage. Hij excelleert in die mate dat zelfs Kurosaki Ichigo (Bleach) hier niet aan kan tippen. Onizuka's gedrag is in elk opzicht hilarisch. Zijn gekke hoofdbanden, kostuums, houdingen, expressies, opmerkingen, het tovert in geen tijd een glimlach op het gezicht, zeker in samenspel met de opvliegende Murai of de zenuwachtige vicedirecteur. Spijtig dat deze duo's slechts een beperkt aantal speelminuten krijgen. Betere humor dan tijdens deze schaarse momenten ga je immers niet vinden. Met de onfortuinlijke Cresta lag ik althans gegarandeerd in een deuk.
Verder is het leuk dat de mensen die Onizuka op zijn pad tegenkomt en onvermijdelijk heeft geholpen met welk probleem ze ook hadden, hem nadien ook blijven volgen. Meestal is hun bijdrage dan gelimiteerd tot het aangapen van hun blonde redder, of het sporadische nee knikken. Nochtans altijd plezierig om bijvoorbeeld koele kikker Kikuchi erbij te hebben.
Van 'Filler' was tot de aflevering met de goudstaven geen sprake. Voor mij hield de serie vanaf dat moment ook een beetje op. Voordien bleef alles in elke episode vrij onafwendbaar en droeg alles bij tot de ontwikkeling en achtergrond van de personages. Enkele afleveringen waren echt top en van hoog niveau, anderen waren minder interessant. Toch was de gemiddelde aflevering absoluut de moeite waard. Ik geloof dat het aflevering 34 was, die hier een punt achter zette en vanaf dan op een nogal oninteressante wijze zijn koers vervolgde. Beetje jammer dat op die manier één vierde van de totale reeks verknoeid wordt. Van de laatste 10 afleveringen waren er misschien twee die in de smaak vielen. Niet toevallig de twee laatste.
Qua muziek is het echter een vrij saaie bedoeling en betreft het veeleer deuntjes die makkelijk vergeten worden. Vooral de intromuziek stak echt tegen en dwong me reeds vroeg de eerste anderhalve minuut over te slaan.
Plotgaten zijn er in overvloed. Door het constant aanvoeren van nieuwe personages worden de persoonlijke problemen of het verdere verloop van anderen veelal abrupt vergeten. Na verloop van tijd stapelen de gaten in het verhaal zich op, terwijl de samenhang steeds verder te zoeken is. Ook erg vreemd hoe luchtig iedereen doet over de knettergekke pesterijen van die meisjes. Ongelooflijk waar zij hier mee weg komen.
Enfin, erg veel hou ik me uiteindelijk niet bezig met animeseries. Ooit heb ik van iemand een twintigtal reeksen gekregen, maar daar heb ik er tot nog toe amper vier van gezien. Komische ongein als GTO kan ik in ieder geval erg appreciëren. Ondanks de ietwat goedkope humor en het feit dat deze meestal direct verbonden is aan de gekke smoelen van de personages, valt hij behoorlijk in de smaak. Verder heb ik me slechts zelden verveeld, wat als stevig pluspunt geldt.
7/10
Amel M.
-
- 85 berichten
- 0 stemmen
Gezien
- Goldenboy (aanrader, hilarisch )
- Full Metal Alchemist (de eerste serie)
- Elfen Lied
- Gundam Wing
- Bleach (tot ~ep200)
- Naruto (niet Shippuuden)
- DBZ
De laatste tijd ben ik niks tegengekomen wat ik echt wil kijken.
dave
-
- 1079 berichten
- 885 stemmen
Under the name of God.
To ones who have turned into the living dead without a will.
Eternal light shall be granted.
Bij elke animereeks die ik bekijk lijkt het hoofdpersonage 'cooler' te worden. In 'Hellsing' wordt een voorlopig toppunt bereikt. De onverwoestbare Alucard is namelijk de ultieme held. Fantastisch uiterlijk en geweldige eigenschappen. Maakt niet uit hoe indrukwekkend zijn vijanden op het toneel verschijnen, ze worden gewoon weggevaagd alsof het pluimpjes waren. Ook zijn simultane aversie en sympathie tegenover zijn baas is heerlijk. Spijtig dat hij sommige afleveringen afwezig blijft, en dat zijn rol over de hele serie eigenlijk te beperkt is. Hierdoor weet je zijn schaarse optredens wel beter te appreciëren.
Verder lijkt deze korte reeks in feite nergens specifiek over te gaan. Er zijn 13 afleveringen waarin meestal een gebeurtenis geforceerd opduikt en uitgerekt wordt tot 20 minuten. Het verhaal sleept zichzelf een beetje voort en ondanks de redelijk geweldige eerste aflevering zakte mijn enthousiasme steeds verder weg. Er wordt aldoor gezocht naar nieuwe elementen die het verhaal kunnen verlengen, maar echt bijster interessant wordt het nooit. Bij momenten zelfs erg vreemd en onnodig ingewikkeld, zeker naarmate het einde in zicht komt. De duels zijn i.i.g. wel aantrekkelijk. Niet erg beweeglijk, maar vaak heel statisch. Veel belang hechtend aan de omgevingen en het in beeld brengen van de illustere figuren. Ze zijn jammer genoeg iets te kort en mochten voor mijn part gerust meer uitgesponnen worden. Dit geldt echter niet voor het eindgevecht, dat nog even voor een late piek zorgde. Uiteindelijk zijn het vooral de tekenstijl en het kleurgebruik die me bevallen. Lekkere combinatie tussen zwart en rood en knap schaduwwerk.
Veel bloed in een horrorachtige setting, maar toch humoristisch. Beangstigend zal het nooit worden, mede dankzij de immer grijnzende Alucard en de bizarre, onrustige muziek op de achtergrond. Deze bestaat over het algemeen uit trompetsolo's, pianodeuntjes of elektrische gitaar riffs. Raar in deze context, doch op een of andere manier doeltreffend. Verder wordt 'Hellsing' gekenmerkt door een vlotte vertelstijl waarbij snel van de ene verhaallijn op de andere wordt overgeschakeld. Dit brengt met zich mee dat de karakters weinig ontwikkeld zijn en eigenlijk meegesleept worden in de gebeurtenissen, zonder dat we iets weten over de personen zelf. Wat is nu precies de achtergrond van Alucard?
Enfin, aangenaam tussendoortje. Naar mijn mening kon het weliswaar nog veel indrukwekkender of leuker geweest zijn. Desalniettemin in geen geval een zware teleurstelling.
6,5/10
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Ben vandaag begonnen met Elfen Lied, die eerste aflevering was best wel sterk ben dus erg benieuwd naar de rest van de serie
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3131 stemmen
Elfen Lied is echt een topserie. Samen met Death Note mijn favoriet denk ik.
dominion
-
- 4062 berichten
- 0 stemmen
Is er eigenlijk ook een serie van Dead Leaves of heb je alleen die korte film.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2557 stemmen
Elfen Lied is echt een topserie..
Helemaal mee eens, Elfen Lied is en blijft mijn favoriete anime serie!
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2557 stemmen
Ben vandaag begonnen met Elfen Lied, die eerste aflevering was best wel sterk ben dus erg benieuwd naar de rest van de serie
Benieuwd wat je ervan vind, wel blijven updaten dan he?!
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Elfen Lied is leuk.
Probeer Fooly Cooly ook eens!
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Gheheh, die staat zelfs op deze site.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Benieuwd wat je ervan vind, wel blijven updaten dan he?!
Gisteren nog aflevering 2 t.e.m. 6 gezien. Fantastisch mooie serie! Soms wel eg aangrijpend en ook erg spannend. Vandaag wil ik de serie toch volledig afkijken
Gisteren heb ik ook nog de zeer korte serie Blame! gezien. Zag er erg mooi uit en ook zeer sfeer vol. Alleen jammer dat elke aflevering maar rond de 5 minuten duurde. 4*
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Als je hiermee klaar bent is Blood+ een aanrader, misterwhite!
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Dankuwel voor de tip, maar ik heb nog zoveel leuke series zien staan dus ik weet nog niet welke de volgende gaat worden maar ik zal Blood+ zeker onthouden
Eén van deze wordt zeker de volgende die ik ga kijken:
- Chobits
- Windy Tales
- FLCL
- Ghost in the Shell - Stand Alone Complex
- Requiem from the Darkness
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Beste animatieserie ooit, hands down. Ook niets wat maar een beetje in de buurt komt. Dun verhaal, sublieme voorgeving, toffe char design en ja, boobs. In Japan kan je er bijna niet om heen. Queen's Blade .
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Mwah, als schaarsgeklede en rondborstige vrouwkes je ding zijn dan heb je gelijk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Qua storyline niet sterk maar qua design, vormgeving en coolness toch wel het beste wat er te vinden is.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Lijkt eerder op een random collage aan populaire stereotypes.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Dan ga ik voor Full Metal Alchemist, Serial Experiments Lain en Higurashi When They Cry wanneer het op beste series aankomt.
misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
Queen's blade sounds nice
Ik moet echt nog veel ontdekken op gebieb van anime dus tips zijn echt welkom, liefst zoiets thrillerachtig mag ook cyberpunk zijn
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Queen's Blade heeft ook een erg sterke JRPG voor de PSP op de markt. Ook een aanrader .
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ergo Proxy is een gelauwerde cyberpunk serie (zelf geen fan van), Texhnolyze ook. Die laatste is echt wel de moeite. En Lain uiteraard. Boogiepop Phantom ook niet te missen.
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
.Hack//Sign is ook een leuke sci-fi serie om te volgen.
groente12
-
- 315 berichten
- 0 stemmen
Eden of The East is ook wel een van de betere thriller/mysterie serie en het is door de zelfde team van Ghost In The Shell Stand Alone Complex gemaakt. Eden of the East (TV) - Anime News Network - animenewsnetwork.com
Inland Rabbit
-
- 3286 berichten
- 2159 stemmen
De laatste tijd bezig met Highschool of the dead. Hoewel de comic veel explicieter is, ziet de anime er vrij gedetailleerd uit. Het character design is verder wel vrij simpel.
Lekker verhaaltje (wel standaard natuurlijk) over een clubje jongeren die een zombie plaag moet zien te overleven. Hierbij worden de nodige opblaastieten en slipjesshots niet geschuwd. Lekker gewelddadig soms ook, als er weer eens een stel zombies word afgeragd, ziet er gewoon cool uit. Niet echt diepgaand, heel veel fanservice, maar op zich wel leuk. Zorg wel dat je de recente Blu ray uitgaves laadt, want de tv afleveringen waren hevig gecut.
SilverGun
-
- 1150 berichten
- 818 stemmen
De volledige pilot van Superjail. Officieel geen anime denk ik, niet afkomstig uit Japan in elk geval, maar wel een serie tekenfilmpjes die ik kan blijven kijken. Geweldig idiote, kleurrijke en moreel nooit geheel verwerpelijke personages en een lekkere dosis surrealistische bizariteiten en gore. Niet zo extreem energiek als Dead Leaves en de tekenstijl wijkt uiteraard af, maar verder daar wel aardig mee te vergelijken.
brymj
-
- 758 berichten
- 798 stemmen
Dan ga ik voor Full Metal Alchemist, Serial Experiments Lain en Higurashi When They Cry wanneer het op beste series aankomt.
klopt, en Queen's Blade is inderdaad ook erg goed, maar Bleach blijft favoriet