Gett (2014)

Alternatieve titels: Gett: The Trial of Viviane Amsalem | The Trial | Gett, the Divorce Trial of Viviane Amsalem | גט - המשפט של ויויאן אמסלם

Israël / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Ronit Elkabetz en Shlomi Elkabetz
met Simon Abkarian, Rami Danon en Ronit Elkabetz

In Israël is er burgerlijk huwelijk noch burgerlijke echtscheiding. Alleen rabbijnen kunnen legitiem een huwelijk afsluiten of ontbinden. Maar deze ontbinding is alleen mogelijk met de volledige instemming van de man, die meer macht heeft dan de rechters. Viviane Amsalem is al drie jaar bezig met een echtscheiding. Maar haar man Elisha is het er niet mee eens.

Vanaf 4 september in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Verhoeven
Lees net dat Gett het derde deel uit een trilogie is over de huwelijkse perikelen van de hoofdpersoon Viviane Amsalem. Interessant. Hopelijk krijgen we die twee eerdere delen op de een of andere manier ook nog te zien. DVD-Box? Regisseurs zijn broer en zus.

Heb deze nog toegevoegd aan mijn programma voor filmfestival van Oostende. Ik denk zelf dat het een late toevoeging is aan het programma.

avatar van John Milton
Ik hoor nu pas van deze film, maar Matt Zoller Seitz geeft deze de volledige 4 sterren. Jij kon er niet veel mee, Verhoeven?

avatar van Verhoeven
Nogal vermoeiend. Qua plot, qua camerawerk, qua drie-akten-structuur en qua moraal. En op een bepaald punt door het repeterende karakter van de film gewoon 'onuitkijkbaar'.

Fwiew.

Dat stelt mijn verwachtingen weer wat bij
Zal nog wel even duren voor ik hem zie, echter. Volgens mij kan ik die nu niet kijken ergens.

Verhoeven schreef:

De dialogen in de rechtzaal zijn hilarisch, vooral de reeks getuigen die aan bod komen. Weet wel niet of je dit een documentaire mag noemen.

avatar van John Milton
Hij doet het overigens echt uitstekend. 100% over 63 reviews. Das niet niks.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en me er eens aan gewaagd. Ondanks het eigenlijke summiere verhaal wist de film me toch te boeien. Dit mede door de acteerprestaties, 'k vond het toch wel meeslepend gebracht. Toch ongelofelijk dat dit nog bestaat.
Het is wel geen film die 'k nog eens hoef terug te zien, maar vond hem toch wel het bekijken waard.

avatar van BlueJudaskiss
Helemaal niet onaardig. Misschien met bijna twee uur wat te lang omdat de film vaak in herhaling viel, maar misschien is dat ook de kracht, dat je als kijker ook meekrijgt hoe oeverloos lang zo'n procedure kan duren. Aardige, hoewel misschien wat eenzijdige, inkijk in de Israëlische cultuur. Wel een raar vaag einde.

Precies de dag waarop ik in het journaal hoor dat de echtsscheidingsprocedures alhier worden versoepeld, krijgt ge een film als "Gett" te zien...
Een rechtspraakfilm, eigenlijk niets anders dan een schertsvertoning, inzonderheid wanneer de getuigen worden gehoord maar ook de houding van de rechters doet de wenkbrauwen fronsen.
Merkwaardig dan toch dat deze film die zich volledig in een klein zaaltje afspeelt toch blijft boeien. Enerzijds kijkt ge er meer dan eens geamuseerd naar toe, maar anderzijds is dergelijke belevenis toch zonder meer een drama.
Te waarderen is zeker de acteerprestatie van het hoofdpersonage, vertolkt door Ronit Elkabetz, die er in slaagt emoties als wanhoop, ongeloof, onmacht en woede knap weer te geven.
Een kleine 4 lijkt mij wel verdiend.

avatar van mordang
4 sterren vanwege het uitermate goede acteerwerk. De machteloosheid en redeloosheid wordt meerdere malen goed in beeld gebracht. D ze film is meer dan een scheidingsdrama, het is een aanklacht.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed verhaal, maar wel langdradige verhaal...
Goed acteerwerk...
Goed camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van arno74
Rechtbankdrama over (het gebrek aan) vrouwenrechten in Israël, waar een vrouw alleen met toestemming van haar echtgenoot kan scheiden. Een rechter en een Rabbijn mogen kennelijk het huwelijk ontbinden, maar niet zonder toestemming van de echtgenoot, waardoor zij amper meer voorstellen dan een mediator, maar dan wel (in het geval van de rechter) een mediator die straffen mag opleggen, wat het enige middel is om druk op te voeren na een uitspraak wanneer de echtgenoot niet meewerkt.

Met die basis brengt deze film een interessant scenario waarbij man en vrouw bij de rechter met elkaar en met de hulp van hun advocaten strategisch moeten kibbelen om hun tegenstrijdige doelen te bereiken. Bizar dat dit soort taferelen zich in een "modern" land als Israël zich voordoen. 3*, vooral voor de indrukwekkende prestatie van de vrouwelijke hoofdpersoon. Geen volmaakte film, maar voor wie het verhaal aanspreekt zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Flat Eric
Tot de dood ons scheidt.
Interessant inkijkje in de Joodse huwelijks- en vooral scheidingstraditie. Nooit geweten dat het zo werkt. Rechtbankdramas zijn aan mij in de regel niet besteed maar ik heb hier toch wel vol ongeloof geboeid naar zitten kijken.