Wild (2014)

Roadmovie / Biografie

geregisseerd door Jean-Marc Vallée
met Reese Witherspoon, Laura Dern en Thomas Sadoski

Met een mislukt huwelijk en de dood van haar moeder achter de rug heeft Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) alle hoop verloren. Na jaren van roekeloos, destructief gedrag, maakt ze een overhaaste beslissing. Zonder enige ervaring en alleen gedreven door pure vastberadenheid, begint ze aan een wandeling van meer dan 1600 kilometer over de Pacific Crest Trail.

avatar van BlueJudaskiss
Mooie, ontspannen road-movie, gisteravond gezien bij Pleinbioscoop Rotterdam op een fijne nazomeravond. Ik had niet de kippenvel zoals bij 127 Hours maar gelukkig ook niet de torenhoge pretenties van dat vervelende Into the Wild waar iedereen blijkbaar zo enthousiast over is. Goed gespeeld door Reese Witherspoon - fijn om haar weer eens te zien - mooi gedraaid en een aangename sfeer. Niets spectaculairs, gewoon heel erg fijn om te zien.

4,0*, omhoog afgerond.

Naomi Watts schreef:
Zoals hij zelf al aangaf, "we want to treat the landscape like a human face, and the human face as a landscape". Dat is wat precies wat ie deed.

Zoiets klinkt me normaal veel te zweverig in de oren, maar bij deze film klopt het inderdaad. Alles (natuur, mensen, herinneringen, emoties) vloeit vooral prachtig in elkaar over tijdens die scène waar het jongetje met de lama begint te zingen. Het zijn misschien maar 20 seconden, maar ik vind het echt een magische, machtige scène.

Chapeau voor hoe je het allemaal omschreven hebt, je raakt precies de kern van waarom deze film in al haar eenvoud zo mooi binnenkomt. Heb je hem inmiddels ook al herkeken? Blijft goed overeind op klein scherm.

avatar van Zwolle84
Ik begin overigens onderhand wel een beetje moe te worden van al die Into The Wild-vergelijkingen. Slaat wat mij betreft de plank mis. Ja, aan de buitenkant zijn er parallellen, maar Wild is geen survival movie. Het is eerder op z'n Boyhoods een drama dat het leven in al haar eenvoud laat zien, ondanks de zwaardere thema's.

Het survivallen is hier het middel (van de film), niet het doel. Dat is bij ITW eerder andersom. Wild gaat over het verwerken van emoties op een (letterlijk) natuurlijke manier.

avatar van Zeriel
Wel een aardige film. Ben geen fan van de flash forward, ook hier voegt het weer helemaal niks toe., creëert geen extra spanning, en het moment wordt dan helemaal niet goed uitgewerkt.

Wat de flashbacks betreft is het lastig om de juiste mix te vinden, dat is hier niet helemaal gelukt, want het leidt wat teveel af van de tocht en het personage.

Waardeloze film waarin Witherspoon erg gemaakt acteert en bovendien een bijzonder inconsistent en irritant karakter speelt. De constante Flash backs hebben te veel de overhand, op een gegeven moment weten we wel dat ze het moeilijk heeft gehad. Het moet heeel duidelijk gemaakt worden dat haar acties een duidelijk grondslag hebben ze is niet echt een hoer, ze heeft een slechte jeugd gehad dus laat ze zich graag misbruiken... Met de eerste de beste kerel, onze Michiel, die ze tegenkomt duikt ze het bed in.. Wat willen ze nou? Behalve dat we haar borsten te zien krijgen, wat niets toevoegt behalve overduidelijk de publiciteit voor de film.

Dan hebben we nog domme scenes met de backpack die ze niet op haar rug krijgt, wat nergens op slaat, en dat ze de verkeerde spullen mee heeft, haar schoenen.. noem maar op..

Ten slotte is het visueel gezien saai in beeld gebracht met matige muziek. Wat een verademing is een film als Tracks (2014) dan!

Prachtige film over een vrouw ongetraind begint aan een wandeling van zo'n 1500 kilometer. Een mooi portret over een jonge vrouw die de pijn van haar leven achter zich probeert te laten. Uiteraard genoeg mooie plaatjes van de natuur en het verhaal ontvouwt zich langzaam door middel van korte flashbacks. Een fijne soundtrack en Reese Witherspoon draagt de film met gemak in een fysiek zware rol.

avatar van IH88
"Honestly? I'm lonelier in my real life than I am out here."

Wild is een mooie film over Cheryl (Reese Witherspoon), die na de dood van haar moeder steeds dieper in een moeras van seks en drugs zinkt totdat ze besluit om weer controle over haar leven te krijgen en een trektocht maakt dwars door Amerika. Witherspoon is indrukwekkend en zowel fysiek als emotioneel weet ze te imponeren. Witherspoon weet van Cheryl niet alleen een persoon te maken waar je medelijden mee hebt maar waar je ook om kan lachen en ze weet ook de krachtige en weerbare kant goed te spelen. De flashbacks worden op een sterke manier in de film verwerkt en hebben een bijna hypnotiserend karakter. Sommige flashbacks duren wel heel kort en hadden weggelaten kunnen worden maar de scene met haar moeder in het ziekenhuis komt wel even binnen. De mensen die Cheryl ontmoet tijdens haar tocht zijn niet bijster interessant en ik had ook wel zonder de voice-overs gekund. visueel ziet de film er daarentegen wel prachtig uit met de natuur en landschappen als schitterend decor. Ook de muziek is goed gekozen.

Wild is al met al een mooi portret over een vrouw die zich keihard tegenkomt tijdens de trektocht maar ook weer langzaam opkrabbelt.

avatar van ikkegoemikke
“God is a ruthless bitch.”

Een langspeelfilm over iemand die na een turbulent leven beslist om de Pacific Crest Trail (PCT) te bewandelen, om op die manier zichzelf terug te vinden. Op het eerste zicht leek dit onderwerp niet echt voer voor het maken van een onderhoudende film. Gedeeltelijk zat ik juist met deze opvatting, maar tegelijkertijd was dit toch een ontroerende en een soms redelijk aangrijpende film. Dit berucht 4286 kilometer lange wandelpad dat zich in het Westen van de V.S. situeert en langs de hoogste delen van de Sierra Nevada loopt, is zeker niet voor beginnelingen. En toch heeft Cheryl Strayed (Reese Witherspoon) haar rugzak volgeladen en is ze zonder voorbereiding aan deze onwezenlijke trip begonnen.

Allereerst kan je al voorzien dat het een redelijk eentonige film zou worden. Eén hoofdpersonage moederziel alleen in de wilde natuur. En af en toe een kortstondige ontmoeting met lotgenoten die ze tegenkomt. Elk met hun eigen achtergrondverhaal en motivatie. Eigenlijk is het een beetje te vergelijken met “All is lost” waarin Robert Redford in zijn zeilboot ronddobbert op de weidse oceaan. Ook moederziel alleen en aan zijn lot overgelaten. Of meer recent het rampscenario dat de expeditieleden in “Everest” meemaakten. Ook zij zaten (alhoewel het een grotere groep was) totaal geïsoleerd op deze bergtop. Je weet dan al op voorhand dat je getuige bent van een individu die zich moeizaam voortsleept door een woestijnlandschap en andere woestenijen, onderwijl monologen afstekend bij gebrek aan andere gesprekpartners.

Wat het meest indruk op me maakte in “Wild”, was Reese’s acteren. Voor mij blijft Reese’s alter ego Elle Woods haar achtervolgen. Het dom ogend blondje dat rechten gaat studeren in “Legally Blonde” en die naderhand furore maakt in rechtszalen. Wat ik me hiervan kan herinneren zijn de doorslaggevende argumentaties waarbij make-up en kapsel gerelateerde technieken aan de basis lagen van het winnen van een rechtszaak. Wat ik me ook kan herinneren zijn haar roze outfit en het keffertje dat haar vergezelde in bijpassende kleding. En dan waren er nog haar sorority vriendinnen die gezamenlijk nog niet aan een fatsoenlijk IQ geraken. Niet voor niets dat ik telkens de chronische diarree krijg bij het bekijken van dit soort films. Dit staat echter in schril contrast met wat ze hier presteert. Een getekende vrouw die niet alleen met een overladen rugzak de meedogenloze natuur intrekt, maar ook een zware last op haar schouders meezeult waar ze eens en voor altijd komaf mee wilt maken.

Jean-Marc Vallée, die ook de schitterende film “Dallas Buyers Club” regisseerde, slaagde erin om een boeiende mix te maken van dramatiek en humor. “Wild” wordt gedurig onderbroken door flashbacks waarin we Cheryl’s moeder leren kennen. Een strijdvaardig persoon die ondanks tegenslagen in haar leven toch een toonbeeld van positivisme blijft. Een schitterende vertolking door Laura Dern. (beter gekend als de vrouwelijke archeologe die achtervolgd werd door dino’s in “Jurassic Park”). Die strijdvaardigheid heeft ze duidelijk ook doorgegeven aan Cheryl. Na een zelfdestructief leven vol drugs en ongecontroleerde seks probeert ze haar leven figuurlijk terug op het juiste pad te zetten door letterlijk het PCT-pad te bewandelen. Een beetje haar persoonlijke calvarietocht in deze “roadmovie on foot”. Een prachtfilm die afwisselend ontroerend en grappig is. Een demonstratie over uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen en wilskracht. Een film waarin Reese Witherspoon zichzelf perfect overeind weet te houden, ondanks de monsterlijk uitziende rugzak die haar telkens weer uit balans brengt. Respect !

Interessante film met aangename sfeer, en goede rol neergezet door Reese Witherspoon.

avatar van notsub
De film Wild gaat over de ultieme uitdaging met jezelf. In alle eenzaamheid wordt je rechtstreeks geconfronteerd met je eigen leven. Op zich vormt dat een mooi uitgangspunt. De uitvoering met al die flashbacks is wel wat gewaagd en werkt niet altijd even goed. Er wordt gewoon teveel heen en weer geschakeld. De mooie beelden zijn een bonus en er zit zeker voldoende diepgang in om de film met plezier uit te kijken.

avatar van Decec
Een goede drama/avontuur/biopoc film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van TornadoEF5
Vervelende film. Constant die flashbacks, een vervelende actrice die absoluut niet "het alleen zijn in coöperatie met het wild kan simuleren", en ook nog eens net zoals Into The Wild constant ontmoetingen met andere mensen, waardoor er van Wild plots nog weinig sprake is. Bovendien duurt de film veel te lang. En ondanks de flashbacks en ontmoetingen met anderen die ervoor zouden moeten zorgen dat de film niet verveelt, doet de film dat wel.

Mislukking toch wel.

avatar van RuudC
Wat een afschuwelijke prent, deze (Into The)Wild(2). Niet alleen zie ik geen tiener als hoofdpersoon, maar iemand met een midlifecrisis. Verder kon ik haar gewoon niet uitstaan. Het draait om iemand die werkelijk geen kaas heeft gegeten van hoe te overleven in de natuur en daarom aan de lopende band de verkeerde keuzes maakt. Haar gigantische rugzak bijvoorbeeld of haar schoenen die te klein zijn. Bah, wat hoopte ik dat deze stadstroela het snel huilend zou opgeven of desnoods de pijp uit gaat in de wildernis. Dit is verder gewoon schaamteloos meeliften op Into The Wild. Te chaotisch, te slecht gespeeld en te saai.

RuudC schreef:

Nee hoor, daar draait de film niet om. Verre van zelfs. Het is slechts een kapstop om het échte plot van de film (dat je helaas compleet lijkt te hebben gemist) aan op te hangen.

Ik zal verder niet gaan herhalen wat al heel vaak in dit topic is gezegd. Maar als je Wild vergelijkt met Into The Wild stel je de tocht an sich centraal, en daar gaat Wild niet over.

1600 km Whiterspoongekreun- en gesteun. Boeiend is iets anders.
Aan de hand van flashbacks komen we het waarom en het hoe te weten, maar dat is niet alleen soms onduidelijk - wat is die camera gehaast - maar ook clichérijk.
Het beste zit nog in de ontmoetingen onderweg. Die scheppen toch een zekere beeld van de sfeer rond dergelijke tochten en brengen de nodige afwisseling.
En Whiterspoon ? Wel ze ziet er moedig en verbeten uit.

avatar van Rodger
Mooie film, prima en goed verhaal.. en zeker mooie beelden.
3.5***

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wild heeft de basis van een tv-film over een vrouw die na het overlijden van haar moeder het stadsleven achter zich laat om zichzelf terug te vinden. Niet bepaald een boeiend onderwerp met het waargebeurde verhalen gehalte. Maar regisseur Jean-Marc Vallée en vooral hoofdrol Reese Witherspoon maken er een mooie film van en halen eruit wat er uit te halen valt. Geen overlevingsfilm, maar wel een echte trekkersfilm. Het is vooral tevreden leren zijn met weinig, mensen anders leren inschatten, op jezelf moeten terugvallen en ook merken dat wel meer mensen met problemen rondlopen. De film is geen hoogvlieger, maar wel sfeervol en beter dan verwacht.

avatar van Ted Kerkjes
Deze film wist mij helaas weinig te boeien.
Mij interesseerde het maar erg weinig. Ik ben niet zo'n fan van flashbacks, omdat die vaak slecht ingezet worden en meestal gewoon nietszeggend. Het leek alsof de filmmakers onze aandacht erbij probeerden te houden door af en toe de borsten van Reese Witherspoon te tonen.
Er gebeurde bijzonder weinig in de film, vond ik. Ik snap ook wel dat het meeste in het innerlijk van Cheryl gebeurt, maar ik vond persoonlijk dat Cheryl weinig een karakterontwikkeling doormaakte. Voor een echte ontwikkeling vond ik de personage Cheryl gewoon te oppervlakkig.
En dan heb je ook nog die scènes met de vos en het zingende jongetje.. Die scènes vond ik ronduit misselijkmakend. Wat voegden die toe? Ze waren mij veel te theatraal.
De muziek vond ik wel erg goed. Veel Simon and Garfunkel (El condor pasa, Homeward bound).

avatar van Daan258
Niet echt mijn soort film.
Het kon me allemaal eigenlijk maar vrij weinig boeien. Het verhaal vond ik nogal vrij saai maar de mooie beelden en de sfeer wisten mij nog enigszins een beetje te vermaken. Het acteerwerk van Reese Witherspoon kon er ook nog wel mee door maar verder, Mwahh.

een hele kleine 2,5*

Lee92
Ja, inderdaad aardig in beeld gebracht, Maar voort de rest is het gewoon pure shit.
Het lijkt een ogenblik of het richting de film "Into the wild " gaat, maar niets is minder waar.
Om de minuut (of zelfs minder !) flashbacks die vrijwel nergens op slaan.
Zonder enige fysieke en praktische voorbereiding is een dergelijke tocht doen, is absoluut onmogelijk.
Een film die voor Reese Wikherspoon weer een paar miljoen op zal leveren. maar die ik beschamend vind. Net als zoveel Amerikaanse k-films; ze weten van ellende niet wat ze doen moeten.
Ik heb uit nieuwsgierigheid de film tot het eind bekeken, maar ik kan maar tot één conclusie komen.
In Amerika weten ze van ellende net meer wat ze moeten verfilmen.
Het gehele verhaal klopt van geen kanten. Zonder enige voorbereiding en training een dergelijke tocht ondernemen, is gelijk aan zelfmoord. Een waardeloos verhaal, waaruit blijkt dat acteurs/ actrices voor een paar miljoen dollars werkelijk ALLES doen. Ik haat zo langzamerhand de Amerikaanse filmwereld! Van mijn part gebeurt er een keer iets dat de Grand Canyon zo groot maakt van Los Angelos tot Washington DC en van Alaska tot Mexico!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van Zwolle84
Nou ja, hij maakt in ieder geval iets bij je los.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. Een redelijk toegankelijke film en toch wel eens een andere rol voor Reese.
De film was gelukkig minder klef dan verwacht en soms zelf wat grappig.
'k had eigenlijk niet veel verwachtingen bij deze film, maar heeft me toch aangenaam verrast. De moeite waard om te bekijken.

avatar van SmackItUp
Vond het een van de betere acteerprestaties van Witherspoon die ik heb gezien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima thema, maar jammer dat het eindresultaat me niet erg bij de keel wist te pakken, iets wat een film als Into the Wild bijvoorbeeld wel erg lukte op emotioneel gebied. Wild is best boeiend, vooral Witherspoon doet het erg goed, maar het voelt allemaal wel rommelig aan met die flashbacks tussendoor. Ik had liever na het eerste deel een pure roadmovie vol mooie natuurbeelden willen zien. Die kom je overigens wel voldoende tegen, maar het had beter gekund. Ook vond ik een aantal acties van het personage van Witherspoon op zijn zachtst gezegd vreemd en amateuristisch. Als je niks weet van backpacken, lees je dan op zijn minst even goed in.

vandaag om 12:45 uur