Bai Ri Yan Huo (2014)

China
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Yi'nan Diao
met Fan Liao, Lun Mei Gwei en Xuebing Wang

1999, Noord-China. In een klein stadje wordt een gruwelijke ontdekking gedaan waarbij meerdere lijken worden gevonden. Een poging om de vermeende moordenaar te vangen kent een bloederige afloop waarbij twee agenten omkomen en een ander zwaargewond raakt. De overlevende agent, Zhang Zili, wordt geschorst en neemt een baan aan als bewaker in een fabriek. Vijf jaar later vindt er wederom een aantal mysterieuze moorden plaats. Geholpen door een oud-collega besluit Zhang op onderzoek uit te gaan. Hij ontdekt dat alle slachtoffers een band hadden met Zhizhen, een jonge vrouw die in een stomerij werkt.

En die zijn daar op een normale nacht niet als wij daar zouden lopen. Er was geen lijn of opzettelijke beeldspraak/symboliek met dat licht te herkennen, ook geen opvallend doelmatig gebruik om sfeer op te wekken. Héél sporadisch en ook dan niet overtuigend. Nee echt, behalve het wel aardige misdaadverhaaltje is het verder enkel behoorlijk opgeblazen door de 'kenners' die achter zo'n Berlijnse jury aanhobbelen. Zo'n "Anderson - A Pigeon Sat..." gevalletje.

avatar van McSavah
Veel van die lichtjes zijn daar op een normale nacht inderdaad niet, die zijn voor de film geïnstalleerd. En al mocht dat niet zo zijn, dan zijn de locaties blijkbaar voortreffelijk gekozen en is goed werk geleverd in de post-productie.

En krijgen we nu weer dat vermoeiende juryverhaaltje met recensenten en kenners die slaafs volgen? Bij mij speelt dat in ieder geval totaal niet mee in de beoordeling, alleen in de anticipatie. Niet dat ik me overigens een 'kenner' zou noemen (maar het was denk ik ook niet (speciaal) naar mij toe gericht). Ik vond het misdaadverhaaltje juist tegenvallen en roem de film om andere aspecten. Een 3.5*/4.0* film voor mij.

McSavah schreef:
weet je dat nou wel of niet zeker? Als t er expres zo verlicht is, hadden ze dat heel wat efficienter mogen doen om indruk te maken. Alleen de scène in de steeg en op de ijsbaan sprongen er ietwat bovenuit voor me (en dan nog...) verder niks. Maar goed, ons verschil van mening is helder hahaha

avatar van McSavah
Ik heb niet een bevestiging gelezen of gehoord nee, maar het lijkt mij gewoon vrij sterk dat een vrij distinctief belichtingspakket op een dergelijke locatie aanwezig is. Als je wat plaatjes googlet zie je ook dat er duidelijk aandacht aan is besteed. In een bepaald overzichtsshot zie je zelfs een groene en roze tl-buis in een aftandse reguliere bus geplaatst. Het is inderdaad geen Enter the Void of Spring Breakers, maar vond het hier juist wel effectief op een wat meer ingetogen manier.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Warrig waarom.

De teloorgang van een rechercheur, waarbij al vrij vlot en op ongemakkelijke wijze duidelijk wordt gemaakt dat hij op het liefdespad heeft gefaald, valt goed te verklaren wanneer het op het werk ook nog eens misgaat. Behoorlijk misgaat zelfs. Mooi en sfeervol gefilmd wordt dit realistisch aandoende misdaaddrama op surrealistische wijze verteld. Van tegenstellingen gesproken. In eerste instantie is niets hapklaar, maar dankzij de rust die wordt bewaard en de simpele verhaallijn zonder serieuze zijplotjes is de kijker al snel aan het scherm gekluisterd. Want wie en waarom?

Er wordt af en toe wel wat van het uithoudingsvermogen van de kijker gevergd omdat de overgangen vaak raadselachtig zijn en de scènes soms met terugwerkende kracht pas hun betekenis krijgen. Dit maakt de film enigszins origineel, maar dat gegeven weet niet altijd te werken. Zo verslapt de aandacht wel eens door de ietwat warrige vertelwijze in combinatie met het trage tempo. Ook het bijzondere einde zal niet een ieders kopje thee zijn, hoe letterlijk de verwijzing naar het mysterie zelf ook is. Toch kun je moeilijk anders stellen dat Bai Ri Yan Huo - in Nederland uitgebracht als Black Coal - de moeite evengoed waard is.

Goed.

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van Left4Dead
Rommelig en vreemd gecut op momenten. Prachtig in beeld met kleuren gebracht en de emotie uitgebuit. Heb genoten van de film, ruw en daarnaast enorm aandoenlijk. Prima gecombineerd en daardoor sterk. Het script is ook van een sterk niveau.

erik1677
godver!! wat een spoiler van jewelste in de trailer hier boven!

avatar van Insignificance
Ietwat eigenaardig, maar tegelijkertijd ook best een intrigerend filmpje. Noir in kleur, van een somber winterpalet tot meer fleurige franje. Het zal wel iets met bittere realiteit en een meer gekleurde versie daarvan te maken hebben. Levert een aantal aardige scènes op. Bij de kapper, op de ijsbaan en in het reuzenrad, om eens wat te noemen. Verder draait er een serial killer plotje afgewisseld met een kleine karakterschets van een gebutst agent in een vierkante vertelstijl. Het zwalkt een beetje, net als de hoofdrol, maar zo weet het zich wel van de meute te onderscheiden.

avatar van Gang_Star
Een tegenvallend misdaaddrama waarbij een voormalig politieagent een moordenaar probeert te ontmaskeren. Simpel gezegd is het verhaal wat eenvoudig, maar doordat de film flink mysterieus is is het nog enigszins om aan te zien. Het tempo is erg traag. Het wordt maar niet spannend, en er had zo nu en dan best een actiescène of wat meer geschoten in mogen worden. wanneer er dan wordt geschoten, dan is het ook vermakelijk. Met name het moment dat in de kapsalon de agenten genadeloos worden afgeschoten door een verdachte . Vooral het personage Zhizhen maakte het flink mysterieus doordat maar niet duidelijk werd wat haar rol was en/of ze betrokken was bij de gebeurtenissen. Het einde was matig uitgewerkt en leek meer afgeraffeld. Hoe verder ik kwam, hoe groter mijn vermoedens werden omtrent dit einde. Een grote tegenvaller, waarbij ik om eerlijk te zijn ook niet kan begrijpen dat deze film een prijs heeft gewonnen.

avatar van mjk87
Mislukte film, deze Chinese neo-noir. Op momenten bloedmooi gefilmd maar de film probeert alleen sfeer te halen uit beelden, niet uit de inhoud zelf, waardoor het een vrij koud ding is geworden. Ook zijn er nogal wat scènes die abrupt eindigen waardoor je als kijker soms het idee hebt wat gemist te hebben maar het helpt ook niet me om in de film te verdwalen. Af en toe wel lekker ruig en bloederig, locaties zijn prima en het acteerwerk is oké. Ook stopt de regisseur af en toe leuke ideeën erin, zoals een camerashot dat van first person in third person wijzigt (op de scooter uit de tunnel). 2,5*.