Passage to Marseille (1944)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Curtiz
met Humphrey Bogart, Claude Rains en Michèle Morgan

Een Frans bombardeerteam bereidt een aanval voor vanuit een basis in Engeland. Matrac is een Franse journalist die kritiek levert op een Pact van de Duitsers en wordt gevangen genomen door Franstalige aanhangers van Hitler. Hij weet van het eiland waar hij zit te ontsnappen en komt op een schip terecht wat koers zet naar Marseille. Eenmaal onderweg probeert majoor Duval het schip te veroveren om zijn macht te vergroten.

neo (crew)
het verhaal wordt verteld aan de hand van flashbacks in flashbacks. hierdoor zijn de eerste 30 min wat oninteressant, waarna de spanning er langzamerhand steeds meer in komt. bogart speelt zijn rol zoals gewoonlijk goed. de spectaculaire aanvalscenes tegen het einde worden op een geweldige manier ondersteund door max steiner. 3.5 sterren

Een veelbewogen, complex, duister en avontuurlijk oorlogsdrama, in zwart-wit, dat een eerbetoon was aan de vaderlandslievende Fransen die tegen de nazi's bleven vechten nadat hun land bezet was. Door alle in elkaar verweven flashbacks moest je verdomd goed opletten om de draad van het verhaal niet kwijt te raken; achteraf vond ik het verhaal daardoor onnodig gecompliceerd. De actiescènes op de boot waren behoorlijk gewelddadig. De cast speelde goed; Humphrey Bogart bijvoorbeeld was heroïsch, realistisch en compromisloos.

avatar van joolstein
Film die zich ontvouwt van flash-back, binnen flash-back en daarbinnen dan weer flash-back.
Een Franse verbindingsofficier onderhoudt contacten met een Amerikaanse verslaggever, die een reportage wil schrijven over de commandant van een Free French Air Force Squadron, die ooit een ontsnapte gevangene was van Duivelseiland, de Franse strafkolonie. Snap u het nog? En dat alles wordt met veel dialoog aan elkaar geknoopt - wie even niet oplet, is algauw de draad kwijt. Toch is het een fijne onderhoudende film, die ondanks het oorlog-segment (propaganda) soms toch net iets anders uit de hoek weet te komen.

Warner Bros probeerde samen met regisseur Michael Curtiz na het grote succes, een nieuwe Casablanca te maken. Met de grote sterren van die tijd; Claude Rains, Sydney Greenstreet, Peter Lorre en (als Fransman minder overtuigende) Humphrey Bogart. Duidelijk is het niet de grootste WO II-thriller van zijn tijd geworden. Daar zijn de overeenkomsten op sommige punten met Casablanca te opvallend. Maar regisseur Curtiz weet met verschillende genre-elementen toch een buitengewoon prettige film te maken. Rond een centraal staand soms emotionele maar vooral dynamisch patriottisme. En weet dit zelfs uit te bouwen naar een opwindende climax. Die verbazingwekkend rauw overkwam op een manier die ik maar in weinig films uit die periode, het lef zag hebben om te doen.