menu

Passage to Marseille (1944)

mijn stem
2,98 (42)
42 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Oorlog
110 minuten

geregisseerd door Michael Curtiz
met Humphrey Bogart, Claude Rains en Michèle Morgan

Een Frans bombardeerteam bereidt een aanval voor vanuit een basis in Engeland. Matrac is een Franse journalist die kritiek levert op een Pact van de Duitsers en wordt gevangen genomen door Franstalige aanhangers van Hitler. Hij weet van het eiland waar hij zit te ontsnappen en komt op een schip terecht wat koers zet naar Marseille. Eenmaal onderweg probeert majoor Duval het schip te veroveren om zijn macht te vergroten.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=_KVOLi5oqGQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
3,5
neo (crew)
het verhaal wordt verteld aan de hand van flashbacks in flashbacks. hierdoor zijn de eerste 30 min wat oninteressant, waarna de spanning er langzamerhand steeds meer in komt. bogart speelt zijn rol zoals gewoonlijk goed. de spectaculaire aanvalscenes tegen het einde worden op een geweldige manier ondersteund door max steiner. 3.5 sterren

avatar van gauke
3,0
Een veelbewogen, complex, duister en avontuurlijk oorlogsdrama, in zwart-wit, dat een eerbetoon was aan de vaderlandslievende Fransen die tegen de nazi's bleven vechten nadat hun land bezet was. Door alle in elkaar verweven flashbacks moest je verdomd goed opletten om de draad van het verhaal niet kwijt te raken; achteraf vond ik het verhaal daardoor onnodig gecompliceerd. De actiescènes op de boot waren behoorlijk gewelddadig. De cast speelde goed; Humphrey Bogart bijvoorbeeld was heroïsch, realistisch en compromisloos.

avatar van joolstein
3,5
Film die zich ontvouwt van flash-back, binnen flash-back en daarbinnen dan weer flash-back.
Een Franse verbindingsofficier onderhoudt contacten met een Amerikaanse verslaggever, die een reportage wil schrijven over de commandant van een Free French Air Force Squadron, die ooit een ontsnapte gevangene was van Duivelseiland, de Franse strafkolonie. Snap u het nog? En dat alles wordt met veel dialoog aan elkaar geknoopt - wie even niet oplet, is algauw de draad kwijt. Toch is het een fijne onderhoudende film, die ondanks het oorlog-segment (propaganda) soms toch net iets anders uit de hoek weet te komen.

Warner Bros probeerde samen met regisseur Michael Curtiz na het grote succes, een nieuwe Casablanca te maken. Met de grote sterren van die tijd; Claude Rains, Sydney Greenstreet, Peter Lorre en (als Fransman minder overtuigende) Humphrey Bogart. Duidelijk is het niet de grootste WO II-thriller van zijn tijd geworden. Daar zijn de overeenkomsten op sommige punten met Casablanca te opvallend. Maar regisseur Curtiz weet met verschillende genre-elementen toch een buitengewoon prettige film te maken. Rond een centraal staand soms emotionele maar vooral dynamisch patriottisme. En weet dit zelfs uit te bouwen naar een opwindende climax. Die verbazingwekkend rauw overkwam op een manier die ik maar in weinig films uit die periode, het lef zag hebben om te doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:12 uur

geplaatst: vandaag om 19:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.