Lars Ole 5.C (1973)

Alternatieve titels: Lars uit de Vijfde Klas | Lars Ole, 5c.

Denemarken

geregisseerd door Nils Malmros
met Søren Rasmussen, Lars Randrup Mikkelsen en Judith Nysom

In de film “Lars Ole, 5c” verwijst de "5c" naar het schoolklasformulier van de twaalfjarige jongen Lars. De prent bestaat uit vele kleine momenten uit het schoolleven van de knaap, met inbegrip van dergelijke gelegenheden als een schermutseling tussen de tieners voor gunsten bij hun leraar of voor aandacht van een iemand van het andere geslacht.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Toch te weinig Malmros gezien denk ik. Ik had alleen deze samen met een korte (nou ja, 40 minuten ongeveer) voorfilm van een paar jaar later. En het was boeiende cinema. Helaas geen mooie nieuwe kopieën, maar het was te doen.

Een van de grote krachten van Malmros is dat hij om de kinderwereld in zijn film erg geloofwaardig te schetsen volwassenen er eigenlijk nooit bijhaalt. De twee films die ik zag gingen ook juist over de wereld waarin je als kind leeft waar de ouders geen of nauwelijks weet van hebben. De hierarchie in de klas of tussen een groep vrienden. De veranderende verhoudingen onderling. De spanning die op die leeftijd (in beide films zijn de kinderen zo'n 11 jaar) langzaam opdoemt. Bijvoorbeeld tussen jongens en meisjes. Niet de eerste filmmaker die ik zoiets zie doen, maar wel goed gedaan.