The Island on Bird Street (1997)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Jordan Kiziuk, Jack Warden en Patrick Bergin

Sommige mensen zijn voor het geluk geboren. Dat lijkt echter niet op te gaan voor Alex, een elfjarige jongen die gedurende de Tweede Wereldoorlog in een joods getto in Polen moet overleven. Tijdens de voortdurende invallen van de nazi's zoekt hij zijn toevlucht in zijn favoriete boek: Robinson Crusoe. Op een dag slaat het noodlot toe, de nazi's vallen het huis van Alex binnen. Ternauwernood weet hij zich te verbergen, maar hij moet toezien hoe zijn vader en zijn oom worden weggevoerd. De jonge Alex blijft alleen achter, op de bovenste etage van een gebombardeerd flatgebouw in Bird Street. Daarvandaan ziet hij hoe andere kinderen buiten het getto een normaal leven leiden. Sommige mensen zijn voor het geluk geboren...

Coco111
zelfs die droom waarin hij ze opa en vader ziet voel me nogal ontroerend

stinissen schreef:
Werkelijk een prachtige film een dikke 9 dus 4.5* ,film lijkt kwa sfeer veel op The Pianist van polanski, met elementen van het boek van defoe: robinson Crusoe.

Het is een belediging om deze film te vergelijken met polanski's meesterwerk, al was het maar qua sfeer.

Dustyfan schreef:
Ik zeg het niet zo vaak, maar in dit geval: schandalig dat zo weinig filmliefhebbers deze film gezien hebben. Eens te meer voor eenieder, die The Pianist kon waarderen een must see.
De spanning kruipt voornamelijk onder de huid, om daar pas weg te ebben als de film is afgelopen, en dan nog lopen de rillingen me over de rug.
De muziek is in deze film erg subtiel en draagt zeker mee aan de sfeer.

Niet mee eens. Een zeer matige film, saai, afgezaagd.
Kinderen in een film is trouwens vragen om problemen.

nightbreed schreef:
Een krappe voldoende.
Ik ben dus wat minder enthousiast dan veel anderen.
Ik vond dat dat kind totaal niet kon acteren, ik vond hem totaal niet geloofwaardig.
Bovendien vond ik bepaalde delen van de film erg saai.
Deze kan niet tippen aan 'The Pianist' waarmee sommige mensen deze film vergelijken.
Bij 'The Pianist' voel je gewoon het leed en de wanhoop en zijn de acteurs top.
In deze productie zijn de acteurs zeer matig en ik leefde geen seconde mee met dat kind.

Volledig mee eens.

Heeft iemand een beter plaatje voor deze mooie film?

avatar van jtsterkenburg
hmm, geen island on bird street op bbc2... jammer, was benieuwd

avatar van Co Jackso
Komt vandaag op televisie om 12:20.

avatar van Co Jackso
En gekeken, en niet volledig onder de indruk. Allereerst is er het goedkope uiterlijk van de film. Duidelijk sprake van kleine decors, weinig figuranten en matige acteurs. Het verhaal zelf was wel interessant en boeiend, met name het discutabele einde beviel mij wel. Helaas bleef het verhaal, op het einde na, nogal oppervlakkig en had ik ook het gevoel dit verhaal al een aantal keer gezien te hebben (niet alleen in The Pianist).

Vond dit een heel mooie ontroerende film.Vooral het verhaal vond ik sterk.

avatar van b00ts
Totaal ongeloofwaardig waargebeurd verhaal. Erg knap allemaal voor een manneke van elf jaar. Waarschijnlijk omdat hij een boek van Robinson Crusoe had.
Schiet zomaar een Duitser dood, bouwt een touwladder zo goed kunnen ervaren verkenners dat niet eens, overleeft een Poolse winter en ga zo nog maar even door.
Slechte decors, en de gesproken taal deugt zoals zo vaak weer eens niet. Twee sterren. Nee, halfje erbij omdat de muis het zo goed deed.

avatar van Phantasm
Ongeloofwaardig of niet, de film keek lekker weg, heb me er wel mee vermaakt.

avatar van arno74
Mooie film, het heeft wel wat weg van een jeugdfilm vind ik, deed me in de verte denken aan The Book Thief (2013). Voor mijn gevoel wordt het allemaal opzettelijk tamelijk luchtig gehouden, zeker in vergelijking met andere films van tegenwoordig. De film beweegt zich binnen de kaders van wat je van een jeugdfilm mag verwachten (spoiler: vrij luchtig, diertje als maatje, (bijna) iedereen doet vriendelijk tegen de jongen, vriendschap met meisje, en een happy end. Het blijft voor mijn gevoel net teveel binnen de kaders en heeft geen vernieuwende of verrassende uitgangspunten te bieden, dat mist het om bij mij hoger te scoren).

Het lijkt me niet 100% realistisch maar dat is vast niet de opzet geweest, al is het wel jammer dat men met de stempel "waargebeurd verhaal" aan komt zetten, voor een waargebeurd verhaal is het zeker wel geromantiseerd. Qua acteerprestaties en decors heb ik niets te klagen.

Kijkt prima weg. 3,5*

avatar van boemboem27
totaal niet te vergelijken met de pianist
geen onaardige film,maar er is ook geen echte spanning.
1 keer zien is dan ook genoeg

Zeer matige film. Veel te traag allemaal.