The Island on Bird Street (1997)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Søren Kragh-Jacobsen
met Jordan Kiziuk, Jack Warden en Patrick Bergin

Sommige mensen zijn voor het geluk geboren. Dat lijkt echter niet op te gaan voor Alex, een elfjarige jongen die gedurende de Tweede Wereldoorlog in een joods getto in Polen moet overleven. Tijdens de voortdurende invallen van de nazi's zoekt hij zijn toevlucht in zijn favoriete boek: Robinson Crusoe. Op een dag slaat het noodlot toe, de nazi's vallen het huis van Alex binnen. Ternauwernood weet hij zich te verbergen, maar hij moet toezien hoe zijn vader en zijn oom worden weggevoerd. De jonge Alex blijft alleen achter, op de bovenste etage van een gebombardeerd flatgebouw in Bird Street. Daarvandaan ziet hij hoe andere kinderen buiten het getto een normaal leven leiden. Sommige mensen zijn voor het geluk geboren...

avatar van sn@ke
Erg lang geleden gezien.Zeer goed drama dat altijd weet te boeien. De jongen speelt heel natuurlijk en het verhaal zit goed ineen. Een paar indrukwekkende scenes en de nodige spanning en dramatiek zorgen voor 4 *

Werkelijk een prachtige film een dikke 9 dus 4.5* ,film lijkt kwa sfeer veel op The Pianist van polanski, met elementen van het boek van defoe: robinson Crusoe.

avatar van sn@ke
Het enige minpunt voor mij was toch wel het geforceerde happy end

Mooi om te zien hoe hij allerlei inventieve liftjes en ladders maakt om ongezien te blijven. Goede film waavan ik niet meer zeker weet of hij op een waargebeurd verhaal gebaseerd was. Henk... help me ff op weg... jij hebt hem tenslotte origineel . Van mijn in ieder geval 4 *

Uri Orlevs The Island On Bird Street is ongetwijfeld één van de populairste Poolse romans. Het boek werd wereldwijd gepubliceerd en mocht al meer dan tien prijzen in ontvangst nemen, waaronder de prestigieuze Hans Christian Andersen Award in 1996.
Het verhaal is gebaseerd op Orlevs eigen ervaringen als opgroeiend kind in de Warsaw ghetto gedurende de Tweede Wereldoorlog. Als op een dag de volledige buurt wordt ontruimd, wordt de familie van Alex (Orlevs alter-ego in de film) opgepakt en meegevoerd. De jongen kan echter ontsnappen en gaat binnen de ommuurde stad op zoek naar een veilige schuilplaats. Daar wacht hij op zijn vader die hem heeft beloofd naar hem te zullen terugkeren. Ondertussen blijft de terreur echter voortduren. De nazi's komen iedere dag langs om onschuldige burgers te executeren. De overlevenden daarentegen vechten op leven en dood om het weinige voedsel. Uiteindelijk zijn het enkele buitenstaanders, leden van de niet-Joodse bevolking, die Alex met hulp zullen bijstaan.

The Island On Bird Street doet wat dat betreft sterk aan Het Dagboek Van Anne Frank denken. Maar de meeste verwijzingen vinden we nog in Robinson Crusoë, dat de kleine Alex steeds bij zich heeft en waaruit hij inspiratie put om zich doorheen de oorlog te worstelen. Maar de gelijkenissen gaan verder. De Joodse ghetto is voor Alex een soort onbewoond eiland. Als enige gezelschap heeft hij de muis Snow - het welbedoelde equivalent van de geiten. Hij wacht op redding (door zijn vader), maar die laat zo lang op zich wachten dat de jonge knaap alle hoop dreigt te verliezen. De nazi's kunnen dienst doen als de kannibalistische indringers en de man die hij uit de handen van deze schoften redt, is natuurlijk Vrijdag.

Dramaturgisch gezien hoeft The Island On Bird Street zeker niet onder te doen voor deze verhalen. De prent is bij momenten spannend en soms zelfs grappig (de manier waarop de kleine Alex de nazi's te lijf gaat doet wel eens aan de Home Alone-films denken). Maar de regie van Soren Kragh-Jacobsen is nogal statisch en dus streeft de film zijn ware doel - een aangrijpend potret schetsen van hoe een Joods kind de oorlog overleefd - voorbij. Laten we hopen dat met de Golf- en Kosovocrisissen in het achterhoofd de film aan impact zal winnen.
bron: Moviegids

Kruising een beetje tussen Anne Frank en Jeroen Krabbe's "Lost Luggage"...
Deze Island on Birdstreet is eigenlijk een oscarfilmwaardige film. Maar weinig mensen zullen hem kennen waarschijnlijk.Mooie rol van het jongetje Jordan Kiziuk als Alex.Ik heb deze film gevonden in de bakken van Free Recordshop als opruimfilm.3euro!!!
Niet veel geld voor een pareltje als Island on Birdstreet.
Overigens heb ik hem nog nooit in een videotheekk zien liggen.

Ik heb hem zojuist gezien.
Een heel indrukwekkende film die helaas te weinig bekend is bij de mensen denk ik.
Niet zo indrukwekkend als the pianist en schindlers list maar zeker waard om bij de collectie toe te voegen.

avatar van Flipman
Waku schreef:
Kruising een beetje tussen Anne Frank en Jeroen Krabbe's "Lost Luggage"...

Je bedoelt "Left Luggage...".

Prachtige Film, dit. Hele aparte sfeer. Er zat op de een of andere manier iets aan deze Film dat anders was, of waardoor ik er op een andere manier naar keek... de Film heeft echt iets aparts over zich.

Klinkt misschien heel stom en vaag, misschien ligt het aan de vertelwijze, het verhaal wordt door de ogen van Alex verteld. Niet dat dat zoiets bijzonders is, maar de vertelwijze is wel ontzettend mooi.

Ik geef deze Film 'n Vier, misschien geef ik 'm wel wat hoger als ik 'm ooit nog 's herzie.

avatar van Timmy757
Nou, ik had nou precies hetzelfde met deze film Flipman .

En ik de hele avond op MM maar zoeken hoe die ene film nou heette bij de boekenclub, die slechts 2,99 kostte. Heb hem nog in m'n handen gehad, maar dacht ach, vast zo'n standaard oorlogsverhaaltje dat er niet bovenuit kan steken...waarna ik de titel vergat.

Staat-ie toch goed gewaardeerd op moviemeter in de tip 150! Wordt de eerstvolgende koop die ik ga doen!

Ik weet niet wanneer en of het nou ECHT zo is, maar heb de film gister gekocht, vandaag bekeken en ik MOET deze film eerder hebben gezien...

Zijn er andere films waarin mensen zich verstoppen onder die stenen en films waarin ze naar buiten kijken naar de mensen die gewoon door kunnen blijven leven en die vervolgens dan de stap waagt om ook tussen die mensen te gaan lopen?! Volgens mij niet...

Desondanks sterke film, kon me niet perfect concentreren helaas, maar voor nu 3.5 ster.

Wel erg jammer dat Engels de voertaal is.

Dustyfan
Ik zeg het niet zo vaak, maar in dit geval: schandalig dat zo weinig filmliefhebbers deze film gezien hebben. Eens te meer voor eenieder, die The Pianist kon waarderen een must see.
De spanning kruipt voornamelijk onder de huid, om daar pas weg te ebben als de film is afgelopen, en dan nog lopen de rillingen me over de rug.
De muziek is in deze film erg subtiel en draagt zeker mee aan de sfeer.

FisherKing
Werkelijk een pracht-pracht-film, met enorm goede rollen. En wat hier nog niet vermeld is, een prachtige score van Preisner! Werkelijk subliem.

Enorme spannende sfeer, en wat al eerder opgemerkt is, de vergelijking met The Pianist is snel gemaakt. Dit staaltje vakmanschap doet daar nauwelijks voor onder, bovendien ook eerder gemaakt in een Deens-Engelse Coproductie.

Jordan Kiziuk imponeert evenals de regie van Søren Kragh-Jacobsen. Echt ongelooflijk dat zo weinig mensen dit gezien hebben. Dvd voor een habbekrats eens gekocht.

Voorlopig 4.5* maar dat zou best nog eens hoger uit kunnen vallen bij herziening.

Ben ik dan de enige die het einde ontzettend slap en ongeloofwaardig vond?

FisherKing
Multi-interpretabel vond ik. het is gefilmd alsof (of zo komt het mij over) de jongen overleden is en in zijn droom/laatste beelden zijn vader weerziet. Alhoewel dat niet strookt met het waargebeurde, maar daar lig ik niet wakker van, ik beoordeel sec de film

Die indruk kreeg ik niet. Ik maakte nergens uit op dat de jongen zou overlijden aan het einde van de film, dus het leek mij gewoon een vrij letterlijke scene: de vader blijkt opeens niet dood, en ze leven allemaal nog lang en gelukkig. Een misplaatste vrolijke noot die het hele concept van de verder wel aardige (maar weinig memorabele) film onderuit haalt.

avatar van 073_Judiith_VZ
Goede film!!
Net gezien. heel emotichineel

avatar van gillette
We gaan hem gaan kijken met school.
Is hij goed?

gillette schreef:
We gaan hem gaan kijken met school.
Is hij goed?

School in West-Vlaanderen? Kortrijk?

avatar van gillette
'k Vond hem wel meevallen maar was wel een beetje te veel van hetzelfde,die duitsers die heeltijd komen als hij hij niet verstopt is ofzo..
En het einde vond ik wel mooi maar niet geloofwaardig maar toch een 3*
dream555,hoe weet jij dat?
Yo.

neo (crew)
Indrukwekkend en beklemmend oorlogsdrama. Niet alleen sterke dramatiek, maar ook veel spanning en trieste sfeer (die nog je nog wel even bij blijft). .Jordan Kiziuk heeft hierna niks meer gedaan? Kan er niks over vinden. Jammer, want hij speelt de sterren van de hemel. Zbigniew Preisner's score is fantastisch! (zie mijn recensie)

4.5 sterren

avatar van jordybeukeboom
Mm, heb hem ook nog steeds liggen van Moviemile.com, zal hem eens een keer opzetten. Ik heb geen flauw idee hoeveel exemplaren Moviemile van elke film heeft, misschien onthou ik anderen deze film op deze manier wel

avatar van ewalk
Zag hem vanmiddag op BBC. indrukwekkende film die qua sfeer idd wat van The Pianist wegheeft. Goed gespeeld van hoofdrolspeler. Naar ik begrijp gebaseerd op waargebeurd verhaal? Dan is het einde best vergeeflijk.
4 ster

kruising anne frank en the pianist inderdaad..
wel goede film, heeft mij van begin tot eind geboeid!

avatar van Timecop
boeiende film, vooral de 2e helft van de film. Natuurlijk geen 'The Pianist', maar toch zeer verdienstelijke film!

Queto Yurlunyur schreef:
Ben ik dan de enige die het einde ontzettend slap en ongeloofwaardig vond?

Absoluut niet!
Afgaande op de over het algemeen lovende kritieken op deze film zoals hierboven geschreven, schafte ik de DVD aan. Voor mij doorsnee verhaal (met het idee: waar heb ik dit eerder gezien?) en ook qua betrouwbaarheid dat een en ander zo is gebeurd rammelde het. Het spel van de hoofdpersoon kwam echter inderdaad goed over.

avatar van snip
wel een aardige film die van begin tot eind boeit.
alleen zaten er toch enkele ongeloofwaardige stukken in.

avatar van Baggerman
Mooie film! Ik dacht altijd dat dít 'the Pianist' was'???? Die laatste dus ook maar gauw eens gaan zien!

Prachtig beklemmend sfeertje in deze film, die spannend blijft en tot het einde blijft boeien.

Vond dit destijds een zeer ontroerende film. Het verhaal is zeer goed en op het einde moest ik zelfs een traantje wegpinken. Naar mijn mening is dit een enigszins ondergewaardeerde oorlogsfilm.

De film lijkt enigszins op de Pianist, maar deze film was er eerder.

avatar van nightbreed
Een krappe voldoende.
Ik ben dus wat minder enthousiast dan veel anderen.
Ik vond dat dat kind totaal niet kon acteren, ik vond hem totaal niet geloofwaardig.
Bovendien vond ik bepaalde delen van de film erg saai.
Deze kan niet tippen aan 'The Pianist' waarmee sommige mensen deze film vergelijken.
Bij 'The Pianist' voel je gewoon het leed en de wanhoop en zijn de acteurs top.
In deze productie zijn de acteurs zeer matig en ik leefde geen seconde mee met dat kind.