Assa (1987)

Sovjet-Unie
Misdaad / Drama

geregisseerd door Sergey Solovev
met Sergei Bugayev, Tatyana Drubich en Dmitriy Dolinin

Tijdens een winter op het schiereiland Krim halverwege de jaren 80 valt de jonge musicus Bananan (Sergei Bugayev) voor de eveneens jonge Alika (Tatyana Drubich). Zij is echter de vriendin van de tientallen jaren oudere gangster Krymov (Stanislav Govorukhin). Parallel aan deze gebeurtenissen loopt een verhaallijn over de aanslag op tsaar Paul I in 1801.

avatar van Mochizuki Rokuro
Bovenstaande klinkt niet direct als een topfilm, wat maakte de film zo goed, McSavah?

avatar van McSavah
Met name: vrijheid!

Hoe de jonge generatie hiernaar verlangt, hoe er verandering nodig is, vind ik hier toch wel erg krachtig geportretteerd. Het slotoptreden van Viktor Tsoi van de band Kino slaat in als een bom. Sowieso een mooi tijdsbeeld van de glasnost periode. Zeer fraai in beeld gevangen bovendien, met prachtige kleuren en een hele dynamische camera, die bijna altijd de personages achtervolgt. En dan te bedenken dat de transfer op de dvd waarschijnlijk verre van perfect was. Voor sommigen zal het misschien allemaal wat te dik erbovenop liggen, maar toentertijd denk ik toch wel noodzakelijk in de Sovjet-Unie en verre van afgezaagd.

avatar van McSavah
Zal de komende tijd nog meer films van Solovyov rond deze periode bekijken en toevoegen. Er schijnt zelfs een heuse trilogie te zijn (welke regisseur heeft er geen?) Van een nogal onderbelicht regisseur (in het Westen) zou je kunnen spreken. Meer dan duizend stemmen voor deze Assa op IMDb, van voornamelijk Russen vermoedelijk.

avatar van Alastor
McSavah schreef:

avatar van wibro
Een beetje vreemde film vond ik. Duidelijk was wel te zien dat deze best wel sfeervolle film in de nadagen van de Sovjet Unie was gemaakt. De door de jonge Russische generatie snakkende vrijheid herken ik er ook wel in. Zeker door de rebelse muziek die er gespeeld werd en de scène waarin de oh zo mooie Alika de gangster Krymov met een door de nazie 's gebruikt Duits pistool in de rug schoot.