Brat 2 (2000)

Rusland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Sergei Bodrov Jr., Viktor Sukhorukov en Sergei Makovetsky

In het verdorven land aan de overkant van de oceaan bedotten de Russen en Oekraïeners elkaar. Danila en zijn broer Viktor zijn twee criminelen die het opnemen tegen Amerikaanse criminelen. Danila en zijn kameraden verkopen hun onbetrouwbare museumstukken, zodat ze van het geld wapens kunnen kopen. Zullen ze het redden tegen de gehate Amerikanen?

Reinbo
Goede realistische gansterfilm, die zowel in stijl als in onderwerp nog al wat overeenkomsten heeft met Long Good Friday. 4*

(Te huur bij de Filmfreak Oostzeedijk in Rotterdam)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ontzettend mee vermaakt, met deze tweede Brat. Balabanov gaat erg speels met clichs's om. De VS wordt neergezet als een land vol gangsters, een beetje zoals Amerikaanse films dat met Rusland doen. En de film lijkt vooral als boodschap te hebben dat het dan wel vaak niet zo prettig is in Rusland, maar in het beloofde Amerika is het niet veel beter. En dat is op een typisch Russische manier een optimistische boodschap. En een afsluiting van de chaotische jaren '90 in Rusland. Natuurlijk over de top en met veel knipogen, het is immers Balabanov. Maar altijd slimmer en gelaagder dan het vaak op het eerste gezicht lijkt. Cargo blijft zijn beste film, maar ook dit was fijn.

Kleine 4.0* kan er wel vanaf.

avatar van brabusRUS
Ook dit weer is een topper. Alleen speelt ie zich dit keer af in de USA. Ook hier en daar grappig. Vooral het avontuur in de USA werd leuk in kaart gebracht.

Jammer genoeg ook 1 van de laatste film van Bordrov Jr. Paar jaar later kwam er een hele crew onder een lawine terecht. Een grot stortte in. Iets van 150 doden, waarvan de meerderheid nog steeds niet is gevonden.

avatar van goongumpa
Deed me wat denken aan Brother (2000) van Kitano. Zelfde jaar, zelfde titel, zelfde uitgangspunt (lokale gangster gaat naar Amerika). Deze was dan beter. Eigenzinnige, vermakelijke no-nonsense gangsterfilm. Amoreel, hard, niet sentimenteel, soms grappig, met veel geplaag richting Amerika. Met een uitzonderlijk sterke hoofdrol van de stille, charismatische Sergei Bodrov jr. Soms wel wat over-the-top waar het niet paste (die WOII gatling gun-toestand in de auto bijv.) en een paar rassengrapjes die niet iedereen zal kunnen appreciëren. Maar zeker een aanrader.