Pro Urodov i Lyudey (1998)

Alternatieve titels: Of Freaks and Men | Про Уродов и Людей

Rusland

geregisseerd door Aleksey Balabanov
met Sergei Makovetsky, Dinara Drukarova en Anzhelika Nevolina

Twee families staan centraal in de film: dokter Stasov met zijn blinde vrouw Jekaterina en hun geadopteerde kinderen Kolja en Tolja, en het gezin van spoorwegingenieur Radlov met zijn dochter Liza en zijn minnares, bediende Groenja. De broer van Groenja is de louche Johann die een ondergrondse fotostudio beheert waar erotische foto's worden gemaakt. Via de bedienden infiltreren deze onderwereldfiguren in beide families, geholpen door de passies van deze welgestelde burgers. Johann wil filmpjes maken en heeft zijn zinnen gezet op de mooie Liza. Handlanger Victor ziet meer geld in de geadopteerde tweeling, die hij wil exploiteren als zangduo.

avatar van narva77
Mooie film, beetje bizar maar mooi!

avatar van danuz
Uiterst merkwaardige film. Aleksei Balabanov heeft ervoor gekozen de gehele film in sepia te schieten, waardoor getracht wordt een passende look te creëren voor de tijd waarin het verhaal zich speelt. Een tijd van aristocratie en statigheid, waar ondergronds veel viezigheid plaatsvindt.

Het merkwaardige komt wellicht vooral door het acteerwerk dat bijna iets komisch over zich heeft (die lach van Johann). Maar ook het droge karakter waarmee alles wordt vastgelegd werkt hieraan mee. Doorheen de film is verder steeds een erg mooi stuk van ik meen Grieg te horen dat het geheel wat meer gedragen maakt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
DVD release bij Filmfreak op 27 augustus.

avatar van Darbie
Schitterende beelden & prachtige muziek, overgoten door bijzondere Russische dramatiek.

avatar van Cellulord
danuz schreef:

volledig mee eens.
vond het eerder (drooge) komedie dan drama
fantastisch eindshot

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nadat Brat een dikke hit was geworden kon Balabanov maken wat hij wilde. Hij koos voor deze vreemde, fascinerende, maar niet helemaal geslaagde film. Geschoten in sepia, met veel stijlelementen uit zowel de stomme film als uit het theater wordt zien we de stoute kant van een tijd waarin dat nog flink in het verborgene gebeurde. Nogal droogkomisch qua toon, maar soms ook geslaagd duister (met name de siamese tweeling had ook iets engs en het gebruik van muziek ook). Uiteindelijk vooral een behoorlijk verdorven ondergangsfilm. Hoewel Balabanov het ongetwijfeld zou ontkennen zit er ook een anti-kapitalistische ondertoon in de film (en dat is eigenlijk een terugkerend thema bij 'm, geldelijk gewin brengt bij Balabanov altijd de zwarte kanten van de mens naar boven). En dat zou weleens een kritiek kunnen zijn op het Rusland van de jaren '90.

3.0*, maar een toekomstige herziening waard, komt wellicht nog eens hoger uit.

avatar van mayhemblik
Fantastische film, met een paar prachtige enge koppen die nog vaak in mijn onrustige dromen zullen opduiken.
Mooi, bizar en ook nog eens grappig.

Een absurde, geschifte, gestileerde, gecompliceerde, controversiële, theatrale en kluchtige cultfilm over een porno fotostudio, in combinatie met obsessies en fascinaties. De in beeld gebrachte teksten en het kleurgebruik (donkerbruin/grijs) moeten herinneren aan de tijd van de stomme film. Sint Petersburg ziet er fantastisch uit. Hoewel de komedie verrassend en speels uit de hoek kwam, kon ie me niet de volle anderhalf uur boeien.

avatar van wibro
Deze film met zijn knettergekke personages wist mij de volle anderhalf uur te boeien. Die Victor Ivanovich met zijn tanden en kale kop deed mij trouwens sterk denken aan Graag Orlok uit Nosferatu, eine Symphonie des Grauens. Kan haast geen toeval zijn, zou je zeggen. Ook zeer mooi zijn de scènes - mede ook door het sepia kleurgebruik - van de boottochtjes door de kanalen van Sint Petersburg en dat onder de schitterende klanken van de muziek van Moessorgski en Prokoview. Tja, en niet te vergeten natuurlijk de kluchtige scènes waarin de toch wel mooie maar "stoute" Liza billenkoek kreeg met de roe.
Aleksey Balabanov verraste mij al eerder met het zeer zwartgallige Gruz 200. Misschien toch maar eens snel meer bekijken van deze veel te vroeg gestorven Russische regisseur, hoewel zijn film Brat mij nu niet bepaald aanspreekt.