• 8.296.777 stemmen

Dokter Pulder Zaait Papavers (1975)

Drama | 105 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Bert Haanstra

Met onder meer: Kees Brusse, Dora van der Groen en Ton Lensink

IMDb beoordeling: 6,8 (276)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 9 oktober 1975

Plot Dokter Pulder Zaait Papavers

Dr. Pulder, plattelandsarts, krijgt bezoek van een oud-studievriend, nu een beroemd neuro-chirurg. Na diens bezoek ontdekt Pulder dat hij alle morfine uit zijn huisapotheek gestolen heeft. Pulder is bedrogen maar tegelijkertijd betoverd door de wereld van zijn vroegere studievriend. Na diens dood gaat Pulder op zoek naar details uit zijn leven.

Dr. Pulder

Hans van Inge Liedaerd

Lieske Pulder

Mevrouw van Inge Liedaerd

Kamiel Pulder

avatar van Carl

Carl

Prima film. Hoogstndje in vergelijking met at er voor de rest in de jaren 70 werd geproduceerd. Een remake zou best interessant kunnen zijn.

avatar van FILM!BOY!

FILM!BOY!

Drie keer niks. Heb me dood verveeld. 0,5

avatar van Gaffer

Gaffer

Tsja, Film boy. dit is ook te hoog gegrepen voor jou; het is geen actie- en flauwekul film (ofschoon Titanic ook 2,5 uur niks is ). Het is juist een film waar veel meer inhoud in zit; over verslaving/verval, wel/niet burgerlijk leven en identiteitscrises. Een van de betere, inhoudelijke Nederlandse films van de jaren 70. Sober, triest,tragikomisch en (vooral)menselijk. Een andere kijk van Haanstra op het brave burgerlijke leven als in "films"als Fanfare en Alleman.

avatar van stpe

stpe

Voor de liefhebbers van de filmmuziek bij Dokter Pulder zaait papavers:

In 1983 speelden we met het orkest van Rotterdams Conservatorium, onder leiding van componist Otto Ketting, de filmmuziek van Pulder. Een jaar of tien later belde ik hem om te vragen of ik de muziek met een eigen orkest mocht uitvoeren. Otto had alleen nog de partituur en daar vanuit heb ik alle partijen uitgeschreven en vervolgens het stuk uitgevoerd.

Hoog tijd om dit nog eens te herhalen: Op 24, 25 en 26 april 2015 dirigeer ik een orkest van het Groningse Prins Claus conservatorium (locaties n.t.b.) met zowel de muziek bij Pulder als Alleman (ook van Haanstra/Ketting).

Ondanks het wat trage verloop van de film blijft het een juweeltje. Eigenlijk speelt iedereen goed en Dora van der Groen misschien wel het meest overtuigend. De film is oer-Hollands en, net als de muziek, ontzettend nuchter. Je vergeet bijna dat cameratechnisch zeer fraai werk is verricht (openingsshot van 3 minuten!). En dan het nooit te vergeten moment als Pulder terugkeert en de deuren naar juffrouw Mies' tuin opent...

avatar van U-77

U-77

Geweldige film!

avatar van 93.9

93.9

Zeer sterke Nederlandse speelfilm.

Beter dan ik had verwacht. Prima acteerwerk, met name van Van der Groen.

Paar fenomenale shots (opening, papaverveld, overstroming wastafel)

Mooie soundtrack en bovenal dat Nederland uit de 70's. Wat was ons land toen mooi....

avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

We spelen de film tweemaal in januari: 07.01.2019 en 16.01.2019 CINEMATEK - Programma - Dokter Pulder zaait papavers