Love Is Strange (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk / Brazilië / Griekenland

geregisseerd door Ira Sachs
met John Lithgow, Alfred Molina en Marisa Tomei

Na een relatie van 39 jaar treden kunstschilder Ben en pianoleraar George eindelijk in het huwelijksbootje tijdens een idyllische ceremonie in hun geliefde stad New York. Maar bij de katholieke school waar George werkt wordt het nieuws niet goed ontvangen en is zijn ontslag het gevolg. Het pasgetrouwde stel kan niet anders dan hun appartement te verkopen en terwijl ze op zoek gaan naar een goedkopere woning, moeten ze noodgedwongen gescheiden van elkaar bij familie en vrienden intrekken. Hun relatie wordt flink op de proef gesteld en al snel blijkt dat zij niet de enigen zijn die moeite hebben met de nieuwe gezinssamenstellingen.

avatar van John Milton
Met een R-rating, complimenten van de MPAA, Naomi Watts. Kijk die schandalige, zielbevlekkende trailer nou eens. Ouders aller landen, bedek de ogen en oren van uw kroost! - Opdoeken dat archaïsche clubje.

p.s. Na mijn eerste woede over rampant american homophobia , lijkt enige nuance toch op zijn plaats. Of de rating door het onderwerp (GAY!) komt wordt betwijfeld in de discussie die woedt over deze beslissing, meerdere 'fuck's of 'motherfucker's schijnt namelijk automatisch een r-rating te worden, las ik. Onder andere hier op Den of Geek. Knuffelende homoseksuele Lithgows en Molina's hebben er dan niets meer mee te maken.

Dan nog is de discussie of dit met die woorden ongeschikter is voor een 13 jarige dan The Hunger Games of The Expendables 3, niet onzinnig.

Gisteren deze film gezien in de sneak preview . Leuke film wel.
Tussen de 3 en 3,5 sterren voor mij.

avatar van Redlop
Niet bijster interessant uitgewerkt en daarnaast vind ik de premisse ongeloofwaardig (pas getrouwd koppel accepteert dat ze niet bij elkaar kunnen wonen en zoeken niet naar eenvoudige tussenoplossing???)

avatar van Uier
Met Maradonna? Cool.

Ben en George, twee grijzende, gedistingeerde heren kiezen na een relatie van veertig jaar voor het huwelijk. Als ze van te voren de consequenties hadden kunnen voorzien, dan hadden ze dit burgerlijke instituut waarschijnlijk gelaten voor wat het was.

lees verder

avatar van John Milton
Heeft een aantal mooie momenten. Een aantal rake momenten. En het einde grijpt mooi terug naar een eerdere scène, maar ik had toch op meer gehoopt. Een fijn filmpje, maar bij vlagen kabbelt het net te langzaam voort en het geheel is niet helemaal in balans.

Acteerwerk van beide heren is overigens uitstekend en Chopin speelt een grote rol. De moeite wel waard, maar niet de 4 sterren waarop ik had gehoopt.

avatar van john mcclane 2
een menselijke,gelijkwaardige blik op een met moeilijheden worstelende homo koppel film.
die gelukkig niet in cliche's beland.(duh 2015)
ze worden overtuigend neergezet.en dat geldt ook voor de relaties om hen heen.
maar de muziek score zei voor mij ook veel over deze film: voortkabbelende klasieke piano.
dat doet deze film ook namelijk.
want hoe goed de rollen ook werden neergezet.
er was geen dialoog/scene/of interactie die mij raakte.

dat zal zeer zeker aan mij liggen want de film word bejubeld,in de internationale pers,en de prijzen die de film naar het schijnt te gaan winnen.
maar voor mij zeker geen dikke voldoende.

Henk5659
Een aardige film, een day in the life of.., maar niet meer dan dat. Geen scenes die tranen oproepen, jammer had makkelijk gekund. De muziek van Chopin vond ik dan weer erg mooi.

avatar van Flat Eric
Trage film over een homo stel die noodgedwongen apart van elkaar bij familie moet inwonen. Zo'n situatie is altijd ongemakkelijk naarmate het langer duurt, maar daarvoor hoeft het niet persé een homo koppel te zijn. Dat maakt de film daarom wel sterk.
Toch kabbelt de film iets te lang door, waardoor het naar mijn idee een lange zit werd.

Een aandoenlijk, hartverwarmend, subtiel, bitterzoet, tragisch, degelijk en observerend familiedrama over een ouder mannenechtpaar en hun eenzaamheid en diepgewortelde liefde. Het accent lag op de problematiek van alledag die horen bij het menselijk samenzijn. Natuurlijk deed, in het verhaal, de hypocriete, katholieke kerk een niet onbelangrijke duit in het zakje (ze zullen het zelf wel gezien hebben als christelijke liefdadigheid). John Lithgow en Alfred Molina speelden betoverend en tussen beiden was absoluut sprake van chemie.

avatar van james_cameron
Mooi gespeeld drama over een pas getrouwd ouder stel (John Lithgow en Afred Molina) die door omstandigheden gedwongen worden apart van elkaar bij familieleden in te trekken. Veel treffende observaties en fraaie kleine momenten, al wordt er niet genoeg tijd uitgetrokken om echt te kunnen investeren in de personages. Ook mist het script net die focus die het doet uitstijgen boven de middelmaat. Jammer, want het akteerwerk is unaniem sterk.

Degelijk gemaakt, no-nonsense, sympathiek met momenten, maar vooral voortkabbelend zonder ooit echt interessant of meeslepend te worden. Een goedbedoelde praatfilm die behoorlijk saai uitdraait als je weinig affiniteit met de personages hebt.

avatar van Pazmaster
Helemaal met soho eens, het verhaal is redelijk maar wordt nergens echt interessant. Er zitten ook erg veel saaie stukken in en het einde is allerminst bevredigend. Acteerweerk is prima, maar alleen goed spel van de acteurs maakt het nog geen goede film.

avatar van DragQueen
Symphatieke en prima uitgevoerde drama film. Het acteerwerk van Lithgow en Molina is zeer overtuigend. 3,5 Ster.

avatar van Collins
Mooi uitgevoerd drama. Integer en sympathiek. Het leven (welzijn en ongeluk) van echte mensen stond centraal. Daarom was het goed dat het verhaal en het spel klein en integer bleven. Nee, hier pasten geen melodramatisch en sentimenteel uitgespeelde taferelen. Het zou de geloofwaardigheid van de personages (en daarmee de mogelijkheid van de kijker om zich in te leven) hebben aangetast.
Het kleine en integere resulteert in een paar mooie scènes.
Molina en Litgow leveren goed en overtuigend spel.

Mooi gefilmde sfeervolle en goed geacteerd drama.
Maar ook wel een erg trage film.
Ondanks het meeslepende verhaal over ouder homo echtpaar dat door omstandigheden gescheiden moet leven van elkaar kon "Love is Strange"mijn aandacht niet altijd vasthouden.
2.5*/3*

Goeie film waarin een pas getrouwd stel gedwongen is gescheiden van elkaar te leven als één van hen zijn baan verliest. Op zich een mooi verhaal met toch wel een aantal ontroerende momenten. Wel aan de trage en soms zelfs wat saaie kant. Uitstekend en vrij subtiel acteerwerk van de gehele cast. Hierdoor nog net 3.5 sterren.

Film die met gevoel en het hart op de juiste plaats gemaakt is, maar ondanks de warmte beklijft het allemaal niet. Voornaamste euvel is dat de protagonisten zich te gemakkelijk in een slachtofferrol laten duwen. De vertolkingen zijn overigens prima en zorgen ervoor dat de film bij mij nog net een voldoende scoort.

avatar van cantforgetyou
Echt een erg saaie film. Dit had ik niet verwacht. Alle bijrollen waren erg oninteressant. De hoofdrollen eigenlijk ook. Enige pluspunt was de muziek. Boring en doorspoelen.

cantforgetyou schreef:
Los van of deze goed was of niet (ik had ook op iets meer gehoopt hoor), is een karakterdrama/praatfilm ooit beter geworden van doorspoelen? Bij actie, horror of porno kan ik me dat nog voorstellen, maar een film als deze kun je volgens mij beter uitzetten als je het niets vindt. Ik kan me niet indenken dat het opeens beter wordt, nadat je een aantal dingen gemist hebt?

avatar van cantforgetyou
John Milton schreef:
Klopt heb je gelijk in. Toch doe ik het wel eens.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs John Lithgow en Alfred Molina...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Sympathieke film over twee homoseksuele mannen die goed bij elkaar passen, maar toch gedwongen worden gescheiden te leven.
Het komt zo over dat je je kunt voorstellen dat ze al 40 jaar samen zijn. Goede acteerprestaties van John Lithgow en Alfred Molina, al vraagt het script niet het uiterste van ze.
Het is absoluut geen overdreven gayfilm, maar een gemoedelijke film over relaties en vrienden / familiecontacten. De film moet het hebben van de kleine momenten, niet van het grote verhaal.
Het is een aangename 'kleine' film, die misschien net te weinig plot en diepgang heeft om echt indruk te maken, maar toch behaagt.

avatar van SimonV
Mooie, trage film. Script heeft niet veel om het lijf maar door de wijze van filmen en acteren is dat niet heel erg. Misplaatst is de poging om Joey homo te laten lijken. Dat leidt te veel af. Jammer dat niet alle bij-verhalen tot een soort einde komen.

avatar van missl
Een kleine film die gaat over 2 oudere mannen die besluiten te trouwen, dan komen ze er ineens achter dat iedereen hen toch niet zo accepteert als ze dachten en komt het zelfs zo ver dat ze hun huis uit moeten. Ze moeten de hulp inschakelen van familie en vrienden en je ziet hoe dat allemaal gaat. Echt een kleine film, er gebeuren geen grootse dingen, verhaal wordt traag vertelt en de acteurs spelen lief en goed. Echt een charmante film, met echte chemie tussen de getrouwde mannen. Ik heb ervan genoten.

avatar van Fisico
Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over de lauwe reacties die "Love is strange" hier in ontvangst mag nemen. Dit is zeker geen topfilm, maar heb me best vermaakt met dit sympathieke filmpje. Het is een film over twee homoseksuele mannen die door hun engagement van het huwelijk in financiële moeilijkheden komen. Toch heb ik de film niet ervaren als een film met als onderwerp 'homoseksualiteit', wel eerder dat dit een kenmerk was van de twee hoofdpersonages.

Waar ik vooral met erg veel belangstelling naar heb gekeken zijn de subtiele gedragingen en houdingen van familie en schoonfamilie wanneer de vraag gesteld wordt om iemand in huis te nemen. De meesten van ons zullen er ook al over nagedacht hebben (of zullen dit dilemma voorgeschoteld krijgen) om hun hulpbehoevende (schoon)ouders (tijdelijk) in huis te nemen. Dit is alles behalve evident. En in Love is strange komen die kleine ergernissen naar boven. Zowel bij de bewoners als bij de gast die zich op sommige momenten overbodig vindt of zelfs ongemakkelijk. Elk lid van het gezin ondervindt hinder en dient rekening te houden met elkaar (bvb de zoon die zijn kamer moet delen, de ruzie aan tafel over die Franse boeken, de mama die wil doorwerken maar niet kan omdat Ben maar blijft praten, enz ...). Allemaal kleine dingen dus, de dingen des levens zonder wereldschokkende Hollywoodiaanse taferelen.
Dat lijkt me ook de verklaring te zijn van de filmtitel. Niet homoseksualiteit is strange (hoewel voor sommige religieuze middens), maar wel de liefde en de sympathie die je ongetwijfeld hebt voor je dierbaren. Je hebt er alles voor over, maar ze in huis nemen geeft toch een onbehaaglijk gevoel.

Het grote manco van de film is wellicht de beperkte karakteruitdieping van de hoofdpersonages. Alles overkomt hen en ze worden steeds in een slachtofferfunctie geduwd. Dat komt vrij melig over. Het einde is vrij verrassend en best ok. Geen happy end en we leven nog lang en gelukkig.
Wel wordt de kijker suggestief geïnformeerd van wat er gebeurd is, maar heeft hij het niet gezien.
Voor mij zeker een 3,5* waard, mede door de fijne acteerprestaties en innemende insteek van de film.

avatar van 93.9
Zo’n typische Amerikaanse indie. Vervelend dus. Rare abrupte overgangen ook. Gewoon niet mooi of bijzonder. Ergerde me kapot aan vooral dat zoontje, moeder en vader in dat logeergezin.