Assassins (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Richard Donner
met Sylvester Stallone, Antonio Banderas en Julianne Moore

Robert Rath (Sylvester Stallone) is de beste huurmoordenaar die er is, maar hij wil ermee kappen. Miguel Bain (Antonio Banderas), daarentegen, een gedreven doder, wil de numero uno van zijn schimmige beroep worden door Rath te elimineren. Bain gaat de confrontatie aan met Rath,die geholpen wordt door hacker Electra (Julianne Moore).

avatar van Jawaddedadde
Fijn actiefilmpje dat lekker wegkijkt met prima prestaties van Stallone en vooral Banderas. Die had er volgens mij echt zin in!

Verhaal is goed te volgen en bovendien best goed uitgewerkt (daar schort het in dit soort films wel al eens aan) en de wisselwerking tussen Stallone en Banderas loopt uitstekend.

Mager.

Dit soort typische 90s Amerikaanse actiefilms ogen ondertussen al stevig gedateerd. Het helpt ook niet echt dat Banderas er redelijk belachelijk uitziet en dat Stallone de hoofdrol heeft. Stallone ziet er altijd belachelijk uit. Moore loopt dan nog eens compleet verloren in deze film, maakt het er ook niet beter op.

De vete tussen de twee wil ook nooit echt aarden. Donner doet het volgens het boekje, dat wel, maar interessant wordt het nergens. Gelukkig dat de actiescènes zelf nog wel meevallen. Het is zeker niet énorm hoogstaand, maar deze scenes houden wel de vaart in de film. Verder duurt het allemaal wat lang, meer dan twee uur is redelijk onnozel voor een dom actiefilmpje als dit.

Een gebrek aan goeie acteurs, te weinig actie voor de speelduur en een 90s vibe die niet al te lekker meer smaakt. Mnee, Donner heeft betere films gemaakt.

Nino_1993
Stallone ziet er altijd belachelijk uit.De laatste tijd wel natuurlijk maar in 1995 ?

avatar van Metalfist
She likes dead fish, too

Ik wou Assassins al eens langer zien, maar het was de lange speelduur die me eigenlijk altijd wat tegenhield. Hoewel ik altijd wel te vinden ben voor een actiefilm, leek een speelduur van meer dan 2 uur me toch net iets teveel te zijn. Vandaag was het echter zo'n typisch 'kruip onder een deken en zet een lange film op' weer en dan kwam Assassins opnieuw uit de kast. Richard Donner heeft wel wat interessants gemaakt in zijn lange carrière en het was hopen dat deze in dat rijtje ging vallen.

Jammer genoeg bleken de eerste verwachtingen juist te zijn, de film duurt gewoon veel te lang. De confrontatie met Miguel kon ik op zich nog wel waarderen, hoewel ze op zich misschien al net iets te lang doorloopt, maar wanneer Nicolai dan ook nog eens op de proppen komt en wanneer Miguel dan ook nog eens niet dood blijkt te zijn en wanneer Miguel dan ook nog eens Robert verraad.. Ik had het eigenlijk al wel een tijdje gehad tegen dan. Het verbaasde me dan ook dat de Wachowski telgen (ten tijde van deze film nog twee broers, ondertussen heeft een van de twee een geslachtsverandering ondergaan) het screenplay hadden geschreven, ik verwachtte namelijk net iets meer van hen, maar blijkbaar is er nogal met het script gerommeld en hebben ze zelfs geprobeerd om hun naam van de credits af te krijgen. Iets wat overduidelijk niet gelukt is. Soit, in ieder geval is Assassins een film waar wel wat leuke momenten inzitten (vond vooral de eerste confrontaties tussen Robert en Miguel heerlijk) maar die langzaamaan uitdooft.

Een lichtpunt is echter Antonio Banderas. Altijd al wel fan geweest van de man sinds de Mariachi trilogie, maar dit doet hij toch wel erg leuk. Zo'n heerlijk foute over the top villain waar je gewoon op den duur de kriebels van krijgt. Ik had de film voornamelijk gekocht vanwege Sylvester Stallone eigenlijk, maar het is één van Banderas zijn sterkste rollen gebleken. Stallone daarentegen doet het op zich nog wel vrij OK, maar overtuigt niet over de gehele lijn. Ook wel tof om Julianne Moore eens in één van haar eerste rollen te zien. Hoewel ze niet helemaal lijkt te passen in de film, geraakt ze op zich nog wel weg met het personage. Dan rest vooral nog de vraag wanneer ze in Hollywood eindelijk eens gaan leren dat Nederlanders Nederlands praten en niet Duits met zo'n halfbakken accent..

Leuk om eens gezien te hebben vanwege een heerlijk hypernerveuze Banderas, maar voor de rest stelt de film niet meteen veel voor. Concept waar twee huurmoordenaars het tegen elkaar opnemen is bovendien ook niet al te origineel. Had wel eens willen zien wat het oorspronkelijke script inhield.

Nipte 3*

avatar van dvdfreak123
Toch wel een fijn actiefilmpje. Zie Stallone altijd graag spelen nu ook weer.Banderas deed het ook zeer goed als badguy. Actiescenes waren goed. Heb me goed vermaakt met deze assassins. 7/10

avatar van rojaone
Aardige actiefilm Banderas lekker op dreef.

avatar van Boneka
Van de Stallone box vond ik deze film de minste. Stallone leek er weinig zin in te hebben en Banderas stond als een aap te dansen. Nooit geen geweldig acteur gevonden. Verder is het verhaal simpel en zeer zeer voorspelbaar. Acties zijn verder leuk en dat geldt ook voor het beeld en geluid op blu ray. Leuk tussendoortje.

In deze film ook nog de jonge Julianne Moore. Zeker niet haar beste prestatie, maar goed toen begon ze pas. Veel meer valt er over deze film waarin de kat/poes ook nog een belangrijke bijdrage levert

avatar van FunkStarr
Standaard 90s actiefilmpje met een zeer goede Banderas. Zijn optreden red deze film. Duurt iets te lang voor een simpel actiefilmpje. Stallone doet zijn dingetje maar ik heb hem beter gezien. Magere 3*.